17.2 C
València
Dissabte, 14 febrer, 2026

La UPV crea un sistema de refrigeració per a conservar vacunes que arriba als -200º

 

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) estan creanT un nou sistema de refrigeració que permet la conservació i transport de vacunes contra el Covid-19 que requerisquen de molt baixes temperatures, ja que el sistema és capaç de conseguir fins als 200 graus baix zero.

 

El Contenidor Autònom Ultrafrío-CAU és compatible per a tota classe de cambres, des de les de les furgonetes de repartiment de material mèdic-farmacèutic, fins a neveres industrials, grans contenidors de mercaderies o en centres logístics d’emmagatzematge i distribució.

 

El sistema, creat pel CMT-Motors Tèrmics de la UPV i que conseguix -200 graus centígrads estables, usa exclusivament aire ambient com a refrigerant i és 100% autònom amb alimentació elèctrica, segons ha informat la institució acadèmica.

 

«Amb ell podríem cobrir tot el procés tant de transport com d’emmagatzematge de les vacunes, assegurant en tot moment que les cambres es mantenen a la temperatura requerida per a garantir la seua correcta conservació», destaca Vicente Dolz, investigador del CMT-Motors Tèrmics de la UPV.

 

Una alternativa al gel sec

Les últimes tecnologies aplicades a la fabricació de vacunes impliquen la conservació de material genètic del virus a temperatures criogèniques (-70 °C). La solució en l’actualitat és usar gel sec, que sublima a -78 °C, o nitrogen líquid, que evapora a -196 °C, per a refrigerar els contenidors de vacunes.

 

No obstant això, segons apunten els investigadors del CMT-Motors Tèrmics de la UPV, esta tecnologia presenta alguns inconvenients, ja que no és fàcil controlar la temperatura, i si se sotmeten a temperatures massa extremes poden danyar-se.

 

A demés, en certs transports com l’avió, el CO₂ del gel sec que sublim en la cabina pot ser perillós i, a demés, s’espera una falta de subministrament de gel sec per l’escassetat en producció de CO2 pur.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Suprem desestima el recurs de la UMH i consolida el grau de Medicina en la UA

L'alt tribunal inadmet el recurs de cassació de la UMH contra el grau de Medicina de la Universitat d'Alacant, confirma la fallada del TSJCV i imposa costes.

Temporal a Granada: voluntaris de València, rescat en Alfacar i Órgiva sense aigua

El temporal ha activat una resposta solidària i d'emergència: equips de València han secundat els acovardisques a la Vega i Huétor Tájar, la Guàrdia Civil ha evacuat a un veí en Alfacar i Órgiva s'ha quedat sense subministrament d'aigua pel trencament de la canonada general.

El Consell demana actuacions urgents i declarar 60 municipis zones greument afectades per la borrasca Harry

El Consell ha acordat sol·licitar al Govern la declaració de zones greument afectades per a 60 municipis i reclama obres urgents de regeneració del litoral després del temporal.

El PP reclama una auditoria urgent de les infraestructures ferroviàries a la província de València

El PP en la Diputació de València ha presentat una moció per a instar a Adif a una auditoria extraordinària de la xarxa ferroviària provincial. La proposta exigix un pla urgent amb calendari i pressupost i demana responsabilitats polítiques, inclosa la dimissió del ministre Óscar Puente

Donya Letizia visitarà la fàbrica de calçat Pedro García pel seu centenari

Donya Letizia visitarà el 19 de febrer la fàbrica Pedro García a Elda amb motiu del centenari de la firma. Recorrerà la cadena de producció i serà rebuda per autoritats i responsables de l'empresa.

Tanquen el port de València pel temporal i l’avís groc de Aemet

L'Autoritat Portuària de València ha decidit tancar este divendres el port a entrades i eixides per condicions meteorològiques adverses. Aemet ha activat avís groc en el litoral entre les 14 i les 22 hores i Emergències ha elevat les alertes per al dissabte.

Morant ha acusat a Camarero d’impulsar el canvi normatiu que va permetre irregularitats en la VPP d’Alacant

Diana Morant ha denunciat un escàndol en una promoció de VPP a Alacant i ha assenyalat a Susana Camarero per impulsar el canvi normatiu. Ha exigit explicacions en Les Corts i la devolució dels pisos adjudicats de manera irregular.

Morant defén que les paraules d’Óscar López sobre Lambán són una anàlisi política des del respecte

Diana Morant ha emmarcat les declaracions d'Óscar López sobre Javier Lambán com una anàlisi política realitzada des del respecte. Ha reclamat fer oposició al PP per a frenar a la ultradreta, ha rebutjat separar les eleccions generals i ha defés el seu suport a la llei de multireincidència impulsada per Junts.