Un nou corredor verd de 20 km al Monnegre impulsarà la mobilitat sostenible i frenarà les riuades

Ejemplo de shortcode con estilo
La Generalitat ha tret a informació pública el projecte del corredor del riu Monnegre, amb 20 quilòmetres de via verda i funció antirriades, dotat amb més de 15 milions d'euros i amb una nova passarel·la entre El Campello i Muchavista.

La Generalitat ha tret a informació pública el projecte del corredor del riu Monnegre, que preveu una via verda de 20 quilòmetres amb funció antirriades i compta amb un pressupost global superior als 15 milions d’euros.

Este corredor verd, que inclourà senders i una ciclovia, s’ha plantejat com un eix vertebrador al servici de tota la ciutadania de la zona. A més, serà el primer corredor de la província d’Alacant que disposarà de zones de laminació, pensades per a reforçar la resiliència del territori davant futurs episodis meteorològics adversos.

Detall del pressupost i fases

Segons la informació publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) i en la web de la Vicepresidència Tercera i Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, el projecte ascendix a 15.021.816 euros. En estes plataformes s’han fet públics els plànols, la memòria i el pressupost detallat de la iniciativa.

En una primera fase s’han previst 2,8 milions d’euros per a les tasques de desbrossament i trituració de canyars i vegetació intrusiva. A més, es destinaran 2,6 milions al cobriment, manteniment i retirada de cobertures opaques, una actuació que permetrà eliminar espècies invasores presents al llit.

Quan el cauce estiga net, el projecte preveu una inversió addicional de 3,1 milions d’euros per a la restauració de la coberta vegetal. S’utilitzaran espècies autòctones de bosc de ribera, adaptades al terreny i capaces de facilitar la infiltració d’aigua quan augmente el cabal del riu.

Així mateix, el pla inclou 1,1 milions d’euros per al reperfilat de terraplens, l’estabilització de talussos i la distribució de restes triturats. Esta part de l’actuació té com a objectiu igualar superfícies irregulars i millorar l’estabilitat del terreny al llarg del corredor.

Altres partides importants del projecte se centren en la gestió de residus, amb 392.000 euros assignats, i en la prevenció d’incendis forestals, per a la qual s’han reservat 501.000 euros. També s’han previst 564.000 euros per al control de la seguretat i la salut durant l’execució de les obres.

Dos milions per a una nova passarel·la

Dins del mateix projecte, la Generalitat ha inclòs una partida de dos milions d’euros per a construir una passarel·la per a vianants sobre la desembocadura del riu Monnegre. Esta infraestructura unirà el passeig marítim del nucli urbà d’El Campello amb el de Muchavista i donarà continuïtat a la Vía Litoral de la costa d’Alacant, responent així a una reivindicació històrica de la comarca.

La nova passarel·la connectarà directament amb la ciclovia i la via verda de 22 quilòmetres que discorrerà pel llit del riu des del Monnegre fins a Tibi. Al mateix temps, enllaçarà amb els 22 quilòmetres de la ciclovia del litoral d’Alacant, cosa que permetrà crear una connexió ciclista de més de 40 quilòmetres per al gaudi i ús quotidià de la població.

L’objectiu d’esta connexió és consolidar un corredor verd que impulse la mobilitat sostenible al llarg del litoral. A més, busca facilitar el desplaçament de la ciutadania i afavorir les activitats a l’aire lliure en un entorn natural recuperat.

Treballs de restauració vegetal i control d’espècies invasores

Actualment, s’estima que als canyars del Monnegre la canya invasora Arundo donax ocupa aproximadament el 60 per cent de la superfície. Per això, el projecte preveu l’extracció del rizoma en les vores del riu i la instal·lació de cobertures opaques per a impedir que torne a brotar.

De forma paral·lela, s’executarà un desbrossament selectiu de la vegetació, així com treballs de aclarida i poda. Estes actuacions pretenen recuperar una secció hidràulica efectiva del llit fluvial, perquè el riu puga desguassar millor en episodis de pluges intenses.

També s’han programat tractaments silvícoles orientats a millorar l’estat fitosanitari dels arbres propis dels hàbitats de ribera i forestals presents a la zona. Estos arbres exercixen un paper destacat com a refugi i posador d’aus i altres espècies de fauna, de manera que la seua recuperació contribueix a reforçar la biodiversitat del corredor.

Col·laboració institucional i marc estratègic

El projecte d’actuació al riu Monnegre compta amb la col·laboració de la Diputació d’Alacant i de la Universitat d’Alacant. Esta coordinació institucional facilita la planificació de les obres i la integració de criteris tècnics i ambientals en totes les fases.

La intervenció s’emmarca en el Pla Endavant de la Generalitat, orientat a la recuperació econòmica i social després de la DANA. Este pla impulsa una estratègia integral de regeneració en les tres províncies valencianes, Alacant, València i Castelló, per a augmentar la seua resiliència davant futurs fenòmens meteorològics extrems.

Últimes notícies

La jutgessa del cas Les Naus manté la investigació i rebutja arxivar la causa de 3 encausats

La magistrada que instrueix el cas Les Naus a Alacant ha denegat el sobreseïment lliure per a tres investigats, entre ells una arquitecta municipal, en considerar que la petició és prematura perquè queden diligències clau, com un informe de la UDEF.

Paiporta acull la mostra fotogràfica dels 21 anys de la UME

La UME porta al Museu de la Rajoleria de Paiporta la mostra fotogràfica 'InvencibleS', que repassa 21 anys d’actuacions en emergències i ret homenatge tant als equips d’intervenció com a les víctimes.

Deting a la platja del Cabanyal després d’estar una hora amagat darrere d’una boia

La Policia Local de València ha detingut un home que havia passat una hora amagat darrere d’una boia, després de ser acusat de sostraure diversos telèfons mòbils a les platges del Cabanyal i la Malva-rosa.

Un home detingut després d’estar una hora amagat darrere d’una boia a València

La Policia Local de València ha detingut un home relacionat amb el robatori de telèfons mòbils al Cabanyal i la Malva-rosa després d’estar una hora amagat darrere d’una boia per evitar els agents.

Avís groc dissabte de vesprada a Alacant per fortes pluges i tronades

Aemet ha activat per a este dissabte un avís groc a la província d'Alacant per ruixats intensos de fins a 30 l/m² en una hora, amb tronades, granís i ratxes de vent fort. L’episodi podria marcar l’inici d’uns dies de precipitacions intenses en l’àrea mediterrània.

El càncer de mama és el tumor més diagnosticat entre dones valencianes

L’Associació Espanyola Contra el Càncer en València destaca que el càncer de mama és el tumor més freqüent en dones a la Comunitat Valenciana, sobretot entre 45 i 54 anys, i reclama atenció integral més enllà del tractament mèdic.

El port d’Alacant dispara el trànsit de mercaderies quasi un 23% fins a agost

El port d’Alacant ha incrementat el trànsit de mercaderies un 22,8% fins a agost, amb 2,24 milions de tones i una xifra de negoci de 10,96 milions d’euros, molt per damunt de la mitjana estatal.

PortCastelló dissenya noves excursions per a creuers de luxe en la província

La Fundació PortCastelló ha organitzat un viatge de familiarització amb Noatum Cruise Services per a detectar noves experiències turístiques a la província dirigides a passatgers de creuers boutique i de luxe. Gastronomia, patrimoni, natura i tradició centren una proposta orientada a un turisme de major valor afegit.