La falta de ayuda básica va intensificar l’abandonament després de la dana

Ejemplo de shortcode con estilo
Un estudi de la UPV conclou que la falta d’aliments, allotjament, electricitat i assistència sanitària va augmentar la sensació d’abandonament després de la dana de 2024.

La falta d’aliments, allotjament, electricitat i assistència sanitària durant els primers dies després de la dana del 29 d’octubre de 2024 ha augmentat la sensació d’abandonament entre les persones afectades, segons un estudi de la Universitat Politècnica de València (UPV).

La investigació ha analitzat com han canviat les necessitats des de les primeres 24 hores fins a tres mesos després de la catàstrofe. La riuada va arrasar part de la província de València i va causar 233 víctimes mortals.

L’estudi s’ha basat en una enquesta a 300 persones directament afectades. Mar Adsuara-Fayos, Gema Ventura-Navarro i Tomás Baviera, de la UPV, han elaborat el treball, publicat en la revista especialitzada International Journal of Disaster Risk Reduction.

Les necessitats després de la dana

Les respostes indiquen que les mancances van ser especialment intenses durant la primera setmana. El moment més crític es va produir a les 72 hores, sobretot per la falta d’aliments, allotjament temporal, assistència sanitària i electricitat.

La recerca també ha observat que les necessitats van disminuir a mesura que avançava la recuperació. En canvi, van guanyar pes l’assistència administrativa i legal, així com la disponibilitat de professionals per a reparar les vivendes.

L’enquesta es va fer entre maig i juny de 2025, set mesos després de la dana. Hi van participar persones de 23 municipis de la zona zero que havien patit pèrdues materials a casa.

L’anàlisi va agrupar les necessitats en quatre àmbits: necessitats bàsiques, suport pràctic, suport emocional i social, i subministraments essencials. Este últim apartat incloïa electricitat, aigua, gas, sanejament i telecomunicacions.

La incorporació dels subministraments essencials va constituir una nova classificació acadèmica en la gestió de desastres. La UPV ha assenyalat que els resultats d’este apartat han sigut ‘molt reveladors’.

L’aïllament també va marcar l’experiència

La interrupció de l’electricitat i les telecomunicacions no es va viure només com una pèrdua material. Tomás Baviera, professor de Màrqueting en la UPV, ha explicat que, per a moltes persones, també va implicar ‘una sensació de vulnerabilitat, incertesa i aïllament’.

A més de mesurar les necessitats, l’estudi ha recollit les emocions de les persones afectades. Un total de 172 participants van respondre una pregunta oberta sobre allò que havien sentit durant la catàstrofe.

Mar Adsuara-Fayos ha explicat que les respostes van reflectir dues experiències. D’una banda, ‘la soledat, la impotència i la sensació d’abandonament’; de l’altra, ‘un profund agraïment’ a les persones que van ajudar.

Entre els grups que van rebre este agraïment, l’autora ha destacat voluntaris, ONG, entitats privades, familiars i amistats. Adsuara-Fayos era estudiant del grau d’ADE durant l’elaboració del treball i assistent d’investigació al Departament d’Economia i Ciències Socials.

La recerca proposa reforçar la comunicació i la coordinació entre administracions davant de futures catàstrofes. També planteja integrar millor els voluntaris i les organitzacions socials en els dispositius de resposta.

Gema Ventura-Navarro, que ha acabat este curs el màster en Enginyeria Industrial de la UPV Origen en el programa Emplea UPV, ha advertit d’un possible ‘segon desastre’. La investigadora ha definit així el patiment afegit per una recuperació lenta, les traves administratives o la falta de suport necessari.

Últimes notícies

Baldoví i Micó criden a mobilitzar-se contra la dreta i Vox

Joan Baldoví i Àgueda Micó han apel·lat a una «revolta cívica» durant el 49é Aplec del Puig. La coalició vol reforçar la seua representació en les eleccions generals del 29 de novembre.

Dos muertos y tres heridos en un choque con tres vehículos en Vila-real

Dos persones han mort i tres han resultat ferides en un accident amb tres vehicles a la N-340, a Vila-real. Els serveis d’emergències han rebut l’avís a les 10.42 hores.

El tranvía de la L4 recupera el servicio tras el descarrilamiento

La circulació de la L4 de Metrovalencia s’ha représ després de reparar la via, sense ferits en el descarrilament. La L6 també ha recuperat el servici.

Elena Albalat deixa la Conselleria després de ser candidata del PP

El DOGV ha publicat el cessament, a petició pròpia, d’Elena Albalat com a consellera de Servicis Socials, Família i Infància. La decisió arriba després de la seua candidatura al Congrés per Castelló.

Alaquàs recorda les víctimes de la dana i els dos desapareguts

La societat valenciana ha homenatjat les víctimes de la dana del 29 d’octubre de 2024 en un acte a Alaquàs. Dos persones continuen desaparegudes.

El Elche sale del descenso y Lemar pide mantener la mentalidad

El Elche ha salido de los puestos de descenso tras ganar al Rayo Vallecano en Vallecas. Thomas Lemar reclama continuidad y destaca la defensa del equipo.

El descarrilament d’un tramvia interromp la Línia 4 a València

Un tramvia ha descarrilat este diumenge abans de les 10 hores i ha interromput la Línia 4 entre Pont de Fusta i Empalme. No hi ha ferits i els tècnics treballen per a restablir el servici.

Natzaret tindrà un tanc de tempestes de més de 3.000 m³

El futur depòsit de Natzaret tindrà una capacitat superior a 3.000 metres cúbics i costarà 12 milions d’euros. Retindrà temporalment l’aigua més contaminada quan ploga i la conduirà a la depuradora de Pinedo.