Les danes s’han popularitzat, malauradament

Ejemplo de shortcode con estilo
Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla de la necessitat d'incloure la paraula Dana als diccionaris per la seua rellevància actual

La paraula dana malauradament està d’actualitat en els mitjans de comunicació i en molts àmbits públics, incloent les conversacions familiars, de carrer o de treball, des de fa algun temps. Abans, al que ara se li diu dana, se li deia gota freda, ‘depressió atmosfèrica freda que, en descendir sobre una massa d’aire calent, pot produir greus pertorbacions atmosfèriques acompanyades de precipitacions molt intenses’.

No cal explicar molt en què consistix eixe fenomen meteorològic i els danys que causa o pot causar. Especialment en la part pròxima al Mediterrani en Espanya, les danes o les gotes fredes són ben conegudes. El passat 29 d’octubre i dies posteriors, en bona part dels municipis centrals de la província de València i alguns de la Manxa i de Màlaga, eixe fenomen atmosfèric ha demostrat la seua capacitat de destrucció i de causar més de dos centenars de morts, ajudat per edificacions irresponsables i per la incompetència i absència d’alguna autoritat que no estava a on devia el dia apuntat.

Dana és ‘depressió aïllada en nivells alts’, definició no massa entenedora per a la immensa majoria de la gent, però sí coneguda, i més ara i ací, pels desastres i les tragèdies que pot provocar.

Com que és una sigla que es pronuncia com una paraula ordinària, és un acrònim, com ho són Aemet, COVID, ONU, Unesco, Renfe i moltes altres. El seu ús, ja generalitzat, fa necessària la seua inclusió en els diccionaris generals i en els d’especialitat en el vocabulari i expressions pròpies de l’oratge. El Diccionario de la RAE ha registrat fa pocs dies eixa veu, com a ‘depressió en nivells alts de l’atmosfera, que, aïllada de la circulació general atmosfèrica, es mou de manera independent i pot produir grans pertorbacions amb precipitacions molt intenses’. El Diccionari normatiu valencià (DNV) de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua no registra la veu dana, remet al Portal Terminològic Valencià, que l’arreplega com a sigla de ‘depressió aïllada en nivells alts’, que és una definició per a especialistes en l’oratge i en fenòmens meteorològics, però que no informa de com es manifesta ni de les seues possibles conseqüències.  En el DNV cal una definició explicativa dels possibles efectes d’una dana, com la que usa per a la gota freda o com l’apuntada més amunt.

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb la seua visió aperturista, ha anat incorporant noves paraules al DNV, pel seu ús generalitzat o propi de determinats àmbits, i sense llargues esperes incomprensibles, com alzhèimer, canxa, dòberman, euríbor, escaquejar-se, friqui, gripar, palmar (com a ‘morir’), pilates, postureig, xabolisme i moltes altres, sense que altres diccionaris d’esta llengua les hagen registrades. Les danes, malauradament, estan ja molt presents en la parla valenciana i deuen tindre la consideració de normatives lingüísticament.

Per cert, el motiu de canviar el nom gota freda per dana va ser perquè l’autoritat meteorològica va considerar, fa alguns anys, que anunciar una gota freda era alarmar massa la població possible receptora d’eixa pertorbació i descàrrega plujosa, i des d’Aemet es va decidir adoptar la paraula dana en els avisos meteorològics que pertocava per a que la gent no s’alarmara més del compte. Pareix que la prioritat no era comunicar ni informar, sinó aquietar i assossegar. Els resultats estan a la vista.

…

Últimes notícies

Robinson resol un duel vibrant entre Barça i Valencia Basket (98-94)

El Barça ha superat el Valencia Basket per 98-94 en la jornada 9 de l’Euroliga. Justin Robinson ha anotat nou punts en els últims quatre minuts.

Mor un treballador en caure des de deu metres en una nau de Paterna

Un treballador de 62 anys ha mort després de caure des d’uns deu metres mentre reparava el sostre d’una nau del polígon Fuente del Jarro, a Paterna.

Deu detinguts per incitar disturbis vinculats a Blocus: tres a Valencia

Deu jóvens, quatre menors, han sigut detinguts en 24 hores per incitar disturbis vinculats a Blocus. Tres arrestos s’han practicat a la província de Valencia.

L’Atlético busca pressionar el lideratge al camp del Levante

L’Atlético visita el Levante este dissabte amb sis victòries consecutives i la mirada posada en el lideratge. Julián Alvarez arriba en ratxa golejadora.

Puente revela 170 incidències del sistema LZB durant 2026 i defensa la seua seguretat després de l’accident d’Urda

La tragèdia deixa 69 morts i 13 víctimes identificades, mentre 39 ferits continuen hospitalitzats a Castella-la Manxa, 17 d'ells en unitats de cures intensives

València aprova un pressupost de 1.361 milions per a 2027

El govern municipal de València ha aprovat el projecte de pressupost de 2027, un 8,8 % superior al de l’exercici actual. L’oposició l’ha rebutjat.

La dana de 2024 suma 234 víctimes mortals en la causa judicial

La jutgessa de Catarroja ha elevat a 234 el recompte oficial de víctimes mortals de la dana del 29 d’octubre de 2024. L’últim cas reconegut és el d’un home de Paiporta que va morir després d’una infecció bacteriana.

Castelló proposa 246,7 milions per als comptes provincials de 2027

La Diputació de Castelló debatrà el 3 de novembre un pressupost de 246.698.267,01 euros per a 2027, amb inversions en seguretat, serveis i infraestructures.