Les danes s’han popularitzat, malauradament

La paraula dana malauradament està d’actualitat en els mitjans de comunicació i en molts àmbits públics, incloent les conversacions familiars, de carrer o de treball, des de fa algun temps. Abans, al que ara se li diu dana, se li deia gota freda, ‘depressió atmosfèrica freda que, en descendir sobre una massa d’aire calent, pot produir greus pertorbacions atmosfèriques acompanyades de precipitacions molt intenses’.

No cal explicar molt en què consistix eixe fenomen meteorològic i els danys que causa o pot causar. Especialment en la part pròxima al Mediterrani en Espanya, les danes o les gotes fredes són ben conegudes. El passat 29 d’octubre i dies posteriors, en bona part dels municipis centrals de la província de València i alguns de la Manxa i de Màlaga, eixe fenomen atmosfèric ha demostrat la seua capacitat de destrucció i de causar més de dos centenars de morts, ajudat per edificacions irresponsables i per la incompetència i absència d’alguna autoritat que no estava a on devia el dia apuntat.

Dana és ‘depressió aïllada en nivells alts’, definició no massa entenedora per a la immensa majoria de la gent, però sí coneguda, i més ara i ací, pels desastres i les tragèdies que pot provocar.

Com que és una sigla que es pronuncia com una paraula ordinària, és un acrònim, com ho són Aemet, COVID, ONU, Unesco, Renfe i moltes altres. El seu ús, ja generalitzat, fa necessària la seua inclusió en els diccionaris generals i en els d’especialitat en el vocabulari i expressions pròpies de l’oratge. El Diccionario de la RAE ha registrat fa pocs dies eixa veu, com a ‘depressió en nivells alts de l’atmosfera, que, aïllada de la circulació general atmosfèrica, es mou de manera independent i pot produir grans pertorbacions amb precipitacions molt intenses’. El Diccionari normatiu valencià (DNV) de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua no registra la veu dana, remet al Portal Terminològic Valencià, que l’arreplega com a sigla de ‘depressió aïllada en nivells alts’, que és una definició per a especialistes en l’oratge i en fenòmens meteorològics, però que no informa de com es manifesta ni de les seues possibles conseqüències.  En el DNV cal una definició explicativa dels possibles efectes d’una dana, com la que usa per a la gota freda o com l’apuntada més amunt.

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb la seua visió aperturista, ha anat incorporant noves paraules al DNV, pel seu ús generalitzat o propi de determinats àmbits, i sense llargues esperes incomprensibles, com alzhèimercanxa, dòberman, euríbor, escaquejar-se, friqui, gripar, palmar (com a ‘morir’), pilates, postureig, xabolisme i moltes altres, sense que altres diccionaris d’esta llengua les hagen registrades. Les danes, malauradament, estan ja molt presents en la parla valenciana i deuen tindre la consideració de normatives lingüísticament.

Per cert, el motiu de canviar el nom gota freda per dana va ser perquè l’autoritat meteorològica va considerar, fa alguns anys, que anunciar una gota freda era alarmar massa la població possible receptora d’eixa pertorbació i descàrrega plujosa, i des d’Aemet es va decidir adoptar la paraula dana en els avisos meteorològics que pertocava per a que la gent no s’alarmara més del compte. Pareix que la prioritat no era comunicar ni informar, sinó aquietar i assossegar. Els resultats estan a la vista.

Últimes notícies

Mor una xiqueta de 11 anys en caure un pilar sobre dos germans a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit este dijous a Alzira després que els caiguera al damunt un pilar duna vivenda a la zona del Motor de lAigua-Casella.

Mor una xiqueta de 11 anys en desplomar-se un pilar d’una vivenda a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit en desplomar-se un pilar d’una vivenda a la zona del Motor de l’Aigua-Casella, a Alzira, segons el CICU.

El Consell anirà al CPFF però votarà en contra del nou model de finançament

La Conselleria d’Hisenda ha confirmat que assistirà este divendres al Consell de Política Fiscal i Financera, on defensarà el vot en contra del nou model de finançament autonòmic, després que la Comunitat de Madrid haja anunciat que no acudirà.

L’interior de València crema: màximes per damunt dels 38 graus en ple setembre

L’interior de la província de València ha patit este dijous màximes de fins a 38,7 graus, amb avís groc per calor extrema segons Aemet. Les capitals de província han registrat valors més moderats, al voltant dels 31-32 graus.

Els 38 processats del cas Azud: així es repartixen els papers en la trama

La fi de la instrucció del cas Azud ha deixat una radiografia detallada dels 38 processats, el paper que haurien jugat en la trama i els delictes que la jutgessa els atribuïx de manera indiciària.

El Levante estrenarà una quarta equipació blau marí en homenatge al seu fundador

El Levante ha presentat una nova quarta equipació blau marí que ret homenatge al fundador del club, José Ballester Gozalvo, i a la seua esposa, Teresa Molins Gausach. L’equip estrenarà la camiseta este diumenge a La Rosaleda davant el Málaga, coincidint amb el 117é aniversari de la fundació del club.

Trobe de restes òssies d’un bebé en una casa de Tarragona després de la denúncia del seu iaio

Els Mossos d'Esquadra han localitzat restes òssies d’un bebé en una casa de Santa Bàrbara (Tarragona), on buscaven proves després que el iaio denunciara la desaparició del menut. Els pares han sigut detinguts a València en una causa per homicidi.

L’Eldense reforça la banda esquerra amb el fitxatge de Juan Larios

L’Eldense ha incorporat el lateral esquerre andalús Juan Larios, de 22 anys i ex del Real Zaragoza, amb contracte fins al 30 de juny de 2028. El defensa arriba lliure després de formar-se en clubs d’elit com Sevilla, Barcelona i Manchester City i de debutar amb el Southampton en la Premier League.