Les danes s’han popularitzat, malauradament

La paraula dana malauradament està d’actualitat en els mitjans de comunicació i en molts àmbits públics, incloent les conversacions familiars, de carrer o de treball, des de fa algun temps. Abans, al que ara se li diu dana, se li deia gota freda, ‘depressió atmosfèrica freda que, en descendir sobre una massa d’aire calent, pot produir greus pertorbacions atmosfèriques acompanyades de precipitacions molt intenses’.

No cal explicar molt en què consistix eixe fenomen meteorològic i els danys que causa o pot causar. Especialment en la part pròxima al Mediterrani en Espanya, les danes o les gotes fredes són ben conegudes. El passat 29 d’octubre i dies posteriors, en bona part dels municipis centrals de la província de València i alguns de la Manxa i de Màlaga, eixe fenomen atmosfèric ha demostrat la seua capacitat de destrucció i de causar més de dos centenars de morts, ajudat per edificacions irresponsables i per la incompetència i absència d’alguna autoritat que no estava a on devia el dia apuntat.

Dana és ‘depressió aïllada en nivells alts’, definició no massa entenedora per a la immensa majoria de la gent, però sí coneguda, i més ara i ací, pels desastres i les tragèdies que pot provocar.

Com que és una sigla que es pronuncia com una paraula ordinària, és un acrònim, com ho són Aemet, COVID, ONU, Unesco, Renfe i moltes altres. El seu ús, ja generalitzat, fa necessària la seua inclusió en els diccionaris generals i en els d’especialitat en el vocabulari i expressions pròpies de l’oratge. El Diccionario de la RAE ha registrat fa pocs dies eixa veu, com a ‘depressió en nivells alts de l’atmosfera, que, aïllada de la circulació general atmosfèrica, es mou de manera independent i pot produir grans pertorbacions amb precipitacions molt intenses’. El Diccionari normatiu valencià (DNV) de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua no registra la veu dana, remet al Portal Terminològic Valencià, que l’arreplega com a sigla de ‘depressió aïllada en nivells alts’, que és una definició per a especialistes en l’oratge i en fenòmens meteorològics, però que no informa de com es manifesta ni de les seues possibles conseqüències.  En el DNV cal una definició explicativa dels possibles efectes d’una dana, com la que usa per a la gota freda o com l’apuntada més amunt.

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb la seua visió aperturista, ha anat incorporant noves paraules al DNV, pel seu ús generalitzat o propi de determinats àmbits, i sense llargues esperes incomprensibles, com alzhèimercanxa, dòberman, euríbor, escaquejar-se, friqui, gripar, palmar (com a ‘morir’), pilates, postureig, xabolisme i moltes altres, sense que altres diccionaris d’esta llengua les hagen registrades. Les danes, malauradament, estan ja molt presents en la parla valenciana i deuen tindre la consideració de normatives lingüísticament.

Per cert, el motiu de canviar el nom gota freda per dana va ser perquè l’autoritat meteorològica va considerar, fa alguns anys, que anunciar una gota freda era alarmar massa la població possible receptora d’eixa pertorbació i descàrrega plujosa, i des d’Aemet es va decidir adoptar la paraula dana en els avisos meteorològics que pertocava per a que la gent no s’alarmara més del compte. Pareix que la prioritat no era comunicar ni informar, sinó aquietar i assossegar. Els resultats estan a la vista.

Últimes notícies

Les sol·licituds d’asil cauen un 12,6 % a la Comunitat Valenciana fins a les 6.976

Les peticions d’asil a la Comunitat Valenciana han baixat d’un any a l’altre de 7.981 a 6.976, un 12,6 % menys, sobretot per l’enduriment de polítiques migratòries i normatives com el Reglament d’Estrangeria.

La visita de l’ambaixador xinés obri noves oportunitats comercials i culturals per a la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca ha rebut l’ambaixador de la República Popular de la Xina a Espanya per a reforçar les inversions, el comerç i els intercanvis culturals amb la Comunitat Valenciana.

Així serà la rebaixa de l’IRPF valencià que el Consell vol portar prompte a Les Corts

La nova llei d’Acompanyament dels comptes de la Generalitat per a 2026 preveu una rebaixa dels tipus autonòmics de l’IRPF en pràcticament tots els trams, amb especial impacte en les rendes mitjanes i baixes, i canvis en successions i donacions per a afavorir el relleu en l’empresa familiar.

Les persones amb discapacitat guanyen drets a la Comunitat Valenciana amb les últimes lleis del Consell

El Consell reforça la protecció de les persones amb discapacitat, especialment sordcegues, amb noves lleis sobre gossos d assistència i accessibilitat universal consensuades amb ONCE i CERMI.

Condemnat a més de 23 anys de presó per maltractar i assassinar la seua parella a l’Alfàs del Pi

Un home de 56 anys ha acceptat 23 anys, 6 mesos i un dia de presó per maltractar, amenaçar i assassinar la seua parella a l’Alfàs del Pi. La sentència també condemna un amic seu per encobriment i fixa altes indemnitzacions per a la família de la víctima.

Derribo del bloc ‘Txernòbil’ de Campanar per a fer 133 vivendes noves

L'Ajuntament de València ha iniciat el derribo del bloc conegut com 'Txernòbil', a Campanar, per a donar pas a 133 vivendes, una vintena de protecció pública, dins del PAI Pare Doménech.

Derribem el bloc ‘Txernòbil’ de Campanar: així seran les 133 noves vivendes

L’Ajuntament de València ha iniciat el derribament del bloc conegut com ‘Txernòbil’, al barri de Campanar, per a donar pas a 133 vivendes, una vintena d’elles de protecció pública, i a una profunda reurbanització de l’entorn.

Onada de protestes este dimecres davant Les Corts per taxis, concertada i serveis socials

Taxistes, patronal de VTC, docents de la concertada, personal de centres socials i la Xarxa pel Finançament Just han convocat este dimecres diverses concentracions davant Les Corts per a pressinar el Consell i els grups parlamentaris.