Denuncien 5 dies d’espera per a una cita amb el metge de família a la Comunitat

5,1 dies hàbils és l’oratge mitjà que cal esperar per a obtendre una cita presencial amb el metge de família (4,5 dies per a una cita telefònica) utilitzant el web del Servei de Salut de la Comunitat Valenciana o la corresponent app per al mòbil, un termini lleugerament superior a la mitjana nacional (4,9 dies), però molt superior a les 48 hores d’espera màxima que les mateixes comunitats autònomes van fixar fa quatre anys al Marc Estratègic per a l’atenció primària.

De fet, només el 28% d’estes cites a la Comunitat Valenciana compleix actualment este compromís. Són dades que recull una enquesta realitzada entre el 15 de març i el 2 d’abril per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) de 2.261 persones i que revelen les dificultats dels espanyols per accedir al servei més bàsic de la sanitat pública.

Considerant només els dies hàbils (en què el Centre de Salut està obert), i comptant a partir de l’endemà del qual es demana una cita presencial amb el metge de família, les comunitats autònomes amb més temps d’espera mitjana són Catalunya i Madrid, amb 6,9 i 5,7 dies respectivament.

Davant d’elles, comunitats amb terminis molt inferiors, com ara la Regió de Múrcia, on l’espera mitjana és de 2,9 dies; i Castella i Lleó, on arriba als 3 dies. Per part seua, les cites per a una consulta telefònica reuneixen terminis en general molt similars, de vegades fins i tot superiors: a Aragó, per exemple, l’espera mitjana és de 7,5 dies.

L’enquesta d’OCU també recull dades sobre els temps d’espera per a una consulta presencial amb el pediatre, que a nivell nacional és de 2,9 dies hàbils. També hi ha dades sobre les esperes per a una consulta d’infermeria, en este cas com a mínim acceptables per a la majoria de les comunitats autònomes. I és que per a este servei el termini mitjà per a una atenció presencial és molt similar i ronda els 2,2 dies (2 dies a la Comunitat Valenciana), excepte a Catalunya on arriba als 3,9 dies de mitjana, tal com es detalla a la revista OCU Salut de juny.

OCU denuncia que, segons les dades de l’enquesta, amb prou feines el 28% de les cites presencials amb el metge de família a la Comunitat Valenciana (el 32% a Espanya, de mitjana) compleix el compromís d’atenció no urgent en menys de 48 hores que van acordar les comunitats autònomes i el Ministeri de Sanitat al Marc Estratègic per a l’Atenció Primària i Comunitari, publicat al BOE fa 4 anys.

I la situació no és millor en atenció especialitzada: segons dades d’oficials de finals del 2022, l’espera mitjana per a la primera consulta amb l’especialista és de 95 dies (16 dies més que el juny del 2022); i de 120 dies per a una intervenció quirúrgica (7 dies més que el juny de 2022).

OCU llança la campanya Més qualitat, menys esperes per exigir cita en menys de 48 hores a Atenció Primària, tal com van acordar els mateixos serveis públics de salut. Però també perquè l’atenció del metge de família comprenga un temps mínim de 10 minuts per pacient, una reivindicació històrica de l’organització i les associacions professionals sanitàries.

Uns terminis que, a més, s’haurien de poder consultar de manera pública. OCU considera que ha arribat l’hora de començar a reforçar les plantilles, alliberar-les de càrregues burocràtiques i tornar a prestigiar l’especialitat de metge de família, el servei més bàsic de la sanitat pública.

Últimes notícies

Álvaro Rodríguez celebra la permanència de l’Elx a Girona

Un gol d'Álvaro Rodríguez a Girona certifica la permanència de l'Elx en LaLiga EA Sports. El davanter es mostra feliç, reivindica al club i dedica el punt al seu pare mort.

Sarabia celebra la permanència de l’Elx: un altre exitazo espectacular

Eder Sarabia celebra la permanència de l'Elx en LaLiga després de l'empat davant el Girona i destaca dos anys meravellosos de projecte, ascens i consolidació en Primera.

Javi Guerra tanca la temporada amb un sabor agredolç malgrat la victòria davant el Barcelona

Javi Guerra celebra el triomf del València per 3-1 davant el Barcelona, però admet que la temporada deixa un sabor agredolç per les opcions perdudes de jugar a Europa.

València tanca la presentació de les germanors de la Rosada després de més de deu hores de desfilada

La Germanor de València ha posat fi a més de deu hores de presentacions de les 127 filials davant la Germanor Matriu de Almonte en La Rosada, abans de l'esperada processó de la Verge pel llogaret.

El València encadena la seua pitjor ratxa històrica sense competicions europees

El València encadenarà set temporades consecutives sense classificar-se per a competicions europees i superarà el seu rècord de dies seguits sense jugar en el continent, un contrast amb el seu exitós passat.

Carlos Espí celebra la permanència del Llevant com el millor moment de la seua carrera

Carlos Espí, autor del gol del Llevant davant el Betis, definix la permanència reeixida en La Cartoixa com el millor de la seua carrera i una salvació molt complicada fa uns mesos.

Álvaro Rodríguez posa per davant a l’Elx a Girona al descans

Un gol d'Álvaro Rodríguez en el minut 39 dona avantatge provisional a l'Elx en Montilivi i deixa al Girona molt prop del descens a LaLiga Hypermotion.

Empat al descans entre Betis i Llevant en La Cartoixa amb gols de Abde i Carlos Espí

Betis i Llevant marxen al descans amb 1-1 en La Cartoixa després dels gols matiner de Abde i el de Carlos Espí a la vora del descans, un marcador que asseguraria la permanència matemàtica dels valencians.