13.6 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

Denuncien 5 dies d’espera per a una cita amb el metge de família a la Comunitat

5,1 dies hàbils és l’oratge mitjà que cal esperar per a obtendre una cita presencial amb el metge de família (4,5 dies per a una cita telefònica) utilitzant el web del Servei de Salut de la Comunitat Valenciana o la corresponent app per al mòbil, un termini lleugerament superior a la mitjana nacional (4,9 dies), però molt superior a les 48 hores d’espera màxima que les mateixes comunitats autònomes van fixar fa quatre anys al Marc Estratègic per a l’atenció primària.

De fet, només el 28% d’estes cites a la Comunitat Valenciana compleix actualment este compromís. Són dades que recull una enquesta realitzada entre el 15 de març i el 2 d’abril per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) de 2.261 persones i que revelen les dificultats dels espanyols per accedir al servei més bàsic de la sanitat pública.

Considerant només els dies hàbils (en què el Centre de Salut està obert), i comptant a partir de l’endemà del qual es demana una cita presencial amb el metge de família, les comunitats autònomes amb més temps d’espera mitjana són Catalunya i Madrid, amb 6,9 i 5,7 dies respectivament.

Davant d’elles, comunitats amb terminis molt inferiors, com ara la Regió de Múrcia, on l’espera mitjana és de 2,9 dies; i Castella i Lleó, on arriba als 3 dies. Per part seua, les cites per a una consulta telefònica reuneixen terminis en general molt similars, de vegades fins i tot superiors: a Aragó, per exemple, l’espera mitjana és de 7,5 dies.

L’enquesta d’OCU també recull dades sobre els temps d’espera per a una consulta presencial amb el pediatre, que a nivell nacional és de 2,9 dies hàbils. També hi ha dades sobre les esperes per a una consulta d’infermeria, en este cas com a mínim acceptables per a la majoria de les comunitats autònomes. I és que per a este servei el termini mitjà per a una atenció presencial és molt similar i ronda els 2,2 dies (2 dies a la Comunitat Valenciana), excepte a Catalunya on arriba als 3,9 dies de mitjana, tal com es detalla a la revista OCU Salut de juny.

OCU denuncia que, segons les dades de l’enquesta, amb prou feines el 28% de les cites presencials amb el metge de família a la Comunitat Valenciana (el 32% a Espanya, de mitjana) compleix el compromís d’atenció no urgent en menys de 48 hores que van acordar les comunitats autònomes i el Ministeri de Sanitat al Marc Estratègic per a l’Atenció Primària i Comunitari, publicat al BOE fa 4 anys.

I la situació no és millor en atenció especialitzada: segons dades d’oficials de finals del 2022, l’espera mitjana per a la primera consulta amb l’especialista és de 95 dies (16 dies més que el juny del 2022); i de 120 dies per a una intervenció quirúrgica (7 dies més que el juny de 2022).

OCU llança la campanya Més qualitat, menys esperes per exigir cita en menys de 48 hores a Atenció Primària, tal com van acordar els mateixos serveis públics de salut. Però també perquè l’atenció del metge de família comprenga un temps mínim de 10 minuts per pacient, una reivindicació històrica de l’organització i les associacions professionals sanitàries.

Uns terminis que, a més, s’haurien de poder consultar de manera pública. OCU considera que ha arribat l’hora de començar a reforçar les plantilles, alliberar-les de càrregues burocràtiques i tornar a prestigiar l’especialitat de metge de família, el servei més bàsic de la sanitat pública.

Últimes notícies

UGT, CCOO i SITVAL han aconseguit un acord per al conveni col·lectiu de les ITV

El nou conveni de les ITV valencianes reforça permisos i conciliació, homogeneïtza la classificació professional i avança cap a l'equiparació de condicions.

Conclou sense èxit el rescat dels wasaps de l’excap de gabinet de Mazón

La pericial en el telèfon de José Manuel Cuenca ha acabat sense recuperar els missatges del dia de la DANA. Amb la seua autorització, la jutgessa sol·licitarà les dades a Meta.

Aemet establix l’avís groc en el nord de Castelló per al dissabte per pluja i neu

Aemet ha establit per a este dissabte l'avís groc en el nord de Castelló per pluja i neu. En el litoral s'esperen 20 l/m² en una hora i a l'interior 5 cm de neu sobre 1.000 m amb probabilitat baixa.

Dos menors i huit adults arriben en pastera a Benidorm, primera arribada de 2026 a la Comunitat Valenciana

Deu persones, dos d'elles menors, han aconseguit la costa de Benidorm i han sigut ateses en relatiu bon estat. És la primera arribada a la Comunitat Valenciana en 2026.

El València encadena 5 anys sense perdre fora en Copa i més de 20 sense caure davant rivals de menor categoria

El València es va ficar en quarts després d'imposar-se al Burgos en El Cultivable i enllaça cinc anys invicte a domicili en la Copa del Rei. A més, acumula més de dos dècades sense caure davant equips de menor categoria.

Brabec assesta un colp definitiu i recupera el lideratge; Schareina s’aferma tercer

Ricky Brabec es va imposar en l'etapa 12 i va recuperar el lideratge del Dakar mancant una jornada. Tosha Schareina va ser tercer en l'etapa i va amarrar la tercera plaça general.

Marcelino veu en el Betis un examen per a reafirmar la candidatura del Vila-real a la Champions

El tècnic del Vila-real va assegurar que guanyar al Betis suposaria un altre colp sobre la taula i consolidaria la baralla per la Lliga de Campions davant un rival directe.

Detingut a Alacant després d’oblidar en un cotxe robat l’acte judicial que acabava de rebre

Un home de 41 anys ha sigut arrestat a Alacant després de deixar en un vehicle forçat l'acte de llibertat que li havien notificat hores abans. El document i una bossa policial amb les seues pertinences li van vincular a diversos robatoris en cotxes.