Denuncien 5 dies d’espera per a una cita amb el metge de família a la Comunitat

5,1 dies hàbils és l’oratge mitjà que cal esperar per a obtendre una cita presencial amb el metge de família (4,5 dies per a una cita telefònica) utilitzant el web del Servei de Salut de la Comunitat Valenciana o la corresponent app per al mòbil, un termini lleugerament superior a la mitjana nacional (4,9 dies), però molt superior a les 48 hores d’espera màxima que les mateixes comunitats autònomes van fixar fa quatre anys al Marc Estratègic per a l’atenció primària.

De fet, només el 28% d’estes cites a la Comunitat Valenciana compleix actualment este compromís. Són dades que recull una enquesta realitzada entre el 15 de març i el 2 d’abril per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) de 2.261 persones i que revelen les dificultats dels espanyols per accedir al servei més bàsic de la sanitat pública.

Considerant només els dies hàbils (en què el Centre de Salut està obert), i comptant a partir de l’endemà del qual es demana una cita presencial amb el metge de família, les comunitats autònomes amb més temps d’espera mitjana són Catalunya i Madrid, amb 6,9 i 5,7 dies respectivament.

Davant d’elles, comunitats amb terminis molt inferiors, com ara la Regió de Múrcia, on l’espera mitjana és de 2,9 dies; i Castella i Lleó, on arriba als 3 dies. Per part seua, les cites per a una consulta telefònica reuneixen terminis en general molt similars, de vegades fins i tot superiors: a Aragó, per exemple, l’espera mitjana és de 7,5 dies.

L’enquesta d’OCU també recull dades sobre els temps d’espera per a una consulta presencial amb el pediatre, que a nivell nacional és de 2,9 dies hàbils. També hi ha dades sobre les esperes per a una consulta d’infermeria, en este cas com a mínim acceptables per a la majoria de les comunitats autònomes. I és que per a este servei el termini mitjà per a una atenció presencial és molt similar i ronda els 2,2 dies (2 dies a la Comunitat Valenciana), excepte a Catalunya on arriba als 3,9 dies de mitjana, tal com es detalla a la revista OCU Salut de juny.

OCU denuncia que, segons les dades de l’enquesta, amb prou feines el 28% de les cites presencials amb el metge de família a la Comunitat Valenciana (el 32% a Espanya, de mitjana) compleix el compromís d’atenció no urgent en menys de 48 hores que van acordar les comunitats autònomes i el Ministeri de Sanitat al Marc Estratègic per a l’Atenció Primària i Comunitari, publicat al BOE fa 4 anys.

I la situació no és millor en atenció especialitzada: segons dades d’oficials de finals del 2022, l’espera mitjana per a la primera consulta amb l’especialista és de 95 dies (16 dies més que el juny del 2022); i de 120 dies per a una intervenció quirúrgica (7 dies més que el juny de 2022).

OCU llança la campanya Més qualitat, menys esperes per exigir cita en menys de 48 hores a Atenció Primària, tal com van acordar els mateixos serveis públics de salut. Però també perquè l’atenció del metge de família comprenga un temps mínim de 10 minuts per pacient, una reivindicació històrica de l’organització i les associacions professionals sanitàries.

Uns terminis que, a més, s’haurien de poder consultar de manera pública. OCU considera que ha arribat l’hora de començar a reforçar les plantilles, alliberar-les de càrregues burocràtiques i tornar a prestigiar l’especialitat de metge de família, el servei més bàsic de la sanitat pública.

Últimes notícies

El Levante començarà LaLiga amb dos desplaçaments i Betis i Barça com a primers rivals a Orriols

El Levante iniciarà LaLiga EA Sports 26-27 fora de casa contra l’Espanyol, encadenarà dos partits a domicili i estrenarà el Ciutat davant Betis i Barça. El derbi amb el València arribarà en gener a Orriols i es tancarà la Lliga contra el Celta.

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.

El Villarreal començarà la Lliga 2026/27 a Santander i la tancarà a Sant Sebastià

El Villarreal ha conegut el seu calendari de Lliga 2026/27, amb un inici marcat per tres jornades seguides com a visitant per les obres a l’estadi de la Ceràmica i un tram inicial carregat de derbis i duels davant els grans.

Un incendi en una nau d’Aspe arrasa la instal·lació i crema una zona de muntanya pròxima

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant treballen per a apagar un incendi en una nau industrial d’Aspe que s’ha estès a una zona de muntanya pròxima i ha deixat la instal·lació molt afectada.

Mig milió d’euros valencians per a ajuda d’emergència a Veneçuela després dels terratrémols

La Generalitat ha posat en marxa un paquet extraordinari de 500.000 euros per a assistència bàsica a Veneçuela, a més de reforçar l’enviament d’equips de rescat i personal especialitzat des de la Comunitat Valenciana.

147 anys i mig de presó per als 14 acusats d’introduir cocaïna pel Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 persones a 147 anys i mig de presó i multes de 784,6 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020, després que el TSJCV anul·lara una absolució prèvia i ordenara valorar els missatges de Sky ECC.

147 anys de presó per als 14 condemnats per introduir cocaïna al Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 acusats a 147 anys i mig de presó i a multes que superen els 784 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020.