Denuncien 5 dies d’espera per a una cita amb el metge de família a la Comunitat

5,1 dies hàbils és l’oratge mitjà que cal esperar per a obtendre una cita presencial amb el metge de família (4,5 dies per a una cita telefònica) utilitzant el web del Servei de Salut de la Comunitat Valenciana o la corresponent app per al mòbil, un termini lleugerament superior a la mitjana nacional (4,9 dies), però molt superior a les 48 hores d’espera màxima que les mateixes comunitats autònomes van fixar fa quatre anys al Marc Estratègic per a l’atenció primària.

De fet, només el 28% d’estes cites a la Comunitat Valenciana compleix actualment este compromís. Són dades que recull una enquesta realitzada entre el 15 de març i el 2 d’abril per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) de 2.261 persones i que revelen les dificultats dels espanyols per accedir al servei més bàsic de la sanitat pública.

Considerant només els dies hàbils (en què el Centre de Salut està obert), i comptant a partir de l’endemà del qual es demana una cita presencial amb el metge de família, les comunitats autònomes amb més temps d’espera mitjana són Catalunya i Madrid, amb 6,9 i 5,7 dies respectivament.

Davant d’elles, comunitats amb terminis molt inferiors, com ara la Regió de Múrcia, on l’espera mitjana és de 2,9 dies; i Castella i Lleó, on arriba als 3 dies. Per part seua, les cites per a una consulta telefònica reuneixen terminis en general molt similars, de vegades fins i tot superiors: a Aragó, per exemple, l’espera mitjana és de 7,5 dies.

L’enquesta d’OCU també recull dades sobre els temps d’espera per a una consulta presencial amb el pediatre, que a nivell nacional és de 2,9 dies hàbils. També hi ha dades sobre les esperes per a una consulta d’infermeria, en este cas com a mínim acceptables per a la majoria de les comunitats autònomes. I és que per a este servei el termini mitjà per a una atenció presencial és molt similar i ronda els 2,2 dies (2 dies a la Comunitat Valenciana), excepte a Catalunya on arriba als 3,9 dies de mitjana, tal com es detalla a la revista OCU Salut de juny.

OCU denuncia que, segons les dades de l’enquesta, amb prou feines el 28% de les cites presencials amb el metge de família a la Comunitat Valenciana (el 32% a Espanya, de mitjana) compleix el compromís d’atenció no urgent en menys de 48 hores que van acordar les comunitats autònomes i el Ministeri de Sanitat al Marc Estratègic per a l’Atenció Primària i Comunitari, publicat al BOE fa 4 anys.

I la situació no és millor en atenció especialitzada: segons dades d’oficials de finals del 2022, l’espera mitjana per a la primera consulta amb l’especialista és de 95 dies (16 dies més que el juny del 2022); i de 120 dies per a una intervenció quirúrgica (7 dies més que el juny de 2022).

OCU llança la campanya Més qualitat, menys esperes per exigir cita en menys de 48 hores a Atenció Primària, tal com van acordar els mateixos serveis públics de salut. Però també perquè l’atenció del metge de família comprenga un temps mínim de 10 minuts per pacient, una reivindicació històrica de l’organització i les associacions professionals sanitàries.

Uns terminis que, a més, s’haurien de poder consultar de manera pública. OCU considera que ha arribat l’hora de començar a reforçar les plantilles, alliberar-les de càrregues burocràtiques i tornar a prestigiar l’especialitat de metge de família, el servei més bàsic de la sanitat pública.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Gerard Moreno demana calma després de la derrota del Vila-real a Girona

Gerard Moreno assumix el mal partit del Vila-real a Girona, però reclama calma i recorda que l'equip continua tercer i depén de si mateix per a la Champions.

El Girona tomba al Vila-real i s’acosta a la salvació amb un autogol decisiu

El Girona s'imposa per la mínima al Vila-real en Montilivi gràcies a un autogol de Pau Navarro i s'allunya del descens mentres compromet la lluita groga per la tercera plaça.

Quinze quilòmetres de retenció en l’A-3 a Requena en el retorn de Setmana Santa

La volta de les vacacions de Setmana Santa i Pasqua provoca fins a quinze quilòmetres de circulació lenta en l'A-3 a l'altura de Requena i complicacions en altres vies de la Comunitat Valenciana.

Atzeneta del Maestrat registra la temperatura màxima del Dilluns de Pasqua amb 23,7 graus

Atzeneta del Maestrat ha liderat les temperatures diürnes del Dilluns de Pasqua en la Comunitat Valenciana amb 23,7 graus, per davant de Xàtiva i Carcaixent. Les capitals de província s'han quedat entorn dels 20 graus i el dimarts s'esperen pocs canvis.

La Gladiadora de The VicBros s’imposa en The Champions Burger de la Platja de Sant Joan

L'hamburguesa La Gladiadora, del local alacantí The VicBros Burger, s'alça amb la victòria en The Champions Burger de la Platja de Sant Joan i encadena el seu tercer triomf parcial després de Múrcia i Sevilla.

La Generalitat arranca les obres de la nova depuradora de Parc Sagunt II

La Generalitat ha iniciat els treballs de desbrossament i excavació per a construir la nova depuradora de Parc Sagunt II, una infraestructura clau que donarà servici a l'àrea industrial i a diversos municipis de l'entorn.

L’Albufera marca rècord d’aus aquàtiques després de la dana amb 132.000 exemplars de 78 espècies

El cens hivernal al Parc Natural de L'Albufera aconseguix prop de 132.000 aus aquàtiques de 78 espècies, un 52,5% més que en 2025, i marca un màxim històric després de la dana de 2024.

El científic de la UPV Jaime Gómez-Hernández, primer espanyol premiat per InterPore per la seua carrera en mitjans porosos

L'investigador de la UPV Jaime Gómez-Hernández es convertix en el primer científic espanyol a rebre la Medalla InterPore a la Trajectòria Professional per la seua contribució internacional a l'estudi dels mitjans porosos i la hidrogeologia.