Més de 100 detinguts per estafar un milió d’euros pel mètode del ‘fill en dificultats’

La Guàrdia Civil ha detingut a 102 persones a les províncies d’Alacant, Barcelona, Girona, Granada, Madrid, Màlaga i València, a les quals se’ls atribueix l’estafa de més de 850.000 euros a 238 víctimes. Fent-se passar per un fill en dificultats que els sol·licitava diners, el grup aconseguia que les víctimes realitzaren transferències entre els 800 i els 55.000 euros.

En la seua recerca, la Guàrdia Civil ha localitzat més de 500 comptes bancaris de diferents entitats utilitzades pels estafadors per a transferir els diners procedents de les estafes. També s’han analitzat més de 100 línies de telèfon que havien estat donades d’alta emprant identitats falses per a cometre el frau a través de missatgeria mòbil.

Les primeres denúncies es van rebre a la fi de 2022 a la província d’Alacant. En elles, les víctimes relataven que els autors havien obtingut estafar-los grans quantitats de diners fent-se passar per algun familiar i estant en una situació complicada necessitant diners de manera immediata.

Estafa del «fill en dificultats»

Este tipus de frau explota la confiança de les víctimes, a la qual manipulen per a obtenir diners. Primer, estudien el perfil de les potencials persones perjudicades, amb el factor comú de tenir un fill emancipat, estudiant fos o de viatge. A continuació, contacten amb la seua persona objectiva per una coneguda aplicació de missatgeria mòbil, fent-se passar pel seu fill o filla. Per a justificar el número de telèfon des del qual contacten no és l’habitual, apel·len al fet que tenen un problema amb el seu telèfon.
Les converses comencen amb una salutació personal, creant una connexió emocional instantània després de la qual traslladen la urgència amb missatges de desesperació amb el qual provoquen la reacció de protecció dels pares.

Captada l’atenció i establerta la confiança, els relaten que es troben en un problema sobrevingut que han de resoldre immediatament i per al que necessiten un pagament en este mateix moment, però no poden accedir al seu compte bancari. Per este motiu, necessiten que la víctima realitze una transferència urgent al número de compte que els falsos fills els faciliten. És tal el poder de convicció dels estafadors que en la majoria d’ocasions aconsegueixen que el perjudicat els realitze transferències contínues de grans quantitats de diners.

Un milió d’euros estafats per tot el territori nacional

En esta operació policial, de nom ‘Hiwaso’, la Guàrdia Civil ha descobert un entramat que hauria estafat almenys 850.000 euros a 238 persones només a la província d’Alacant.

Les transferències fetes pels perjudicats en este cas anaven des d’una única transferència de 800 euros fins a diverses seguides per un total de 55.000 estafat a una mateixa víctima.

Els autors donaven instruccions clares i específiques per a facilitar la transferència de fons. Empraven el mètode de transferència immediata, sense retorn, la qual cosa permetia aconseguir immediatament els diners. En total, els agents han localitzat més de 500 comptes bancaris de diferents entitats utilitzades per a rebre els diners. També s’han analitzat més de 100 línies telefòniques que donaven d’alta usant identitats falses. La Guàrdia Civil ha verificat que el grup criminal blanquejava els diners robats efectuant pagaments en tota mena de comerços i amb retirades d’efectiu en caixers automàtics.
Els autors operaven distribuïts per tota la geografia espanyola. Una vegada situats els sospitosos, es va iniciar l’explotació de l’operació que ha hagut de realitzar-se en diverses fases donada la seua envergadura.

En la primera fase, duta a terme el febrer de 2024 van ser detingudes 12 persones a Granada i 29 a Màlaga. Entre febrer i març, es va detenir a dues persones a Alacant, tres a València i 13 a Madrid. Finalment, en la tercera fase a la fi d’abril han estat detingudes 35 persones a Barcelona i altres vuit a Girona.

L’organització estava formada per 74 homes i 28 dones amb edats compreses entre els 20 i 60 anys. Se’ls imputen els delictes d’estafa, blanqueig de capitals i pertinença a organització criminal. Les diligències han estat posades a la disposició del Jutjat d’Instrucció de Torrevella, que entén la causa.
La recerca ha estat desenvolupada per l’Equip@ de la Guàrdia Civil d’Alacant, amb la col·laboració de l’Equip de Delictes Telemàtics i l’Equip de Delictes Urbanístics.

Últimes notícies

El Suprem manté la regularització extraordinària de migrants i descarta portar-la a la UE

El Tribunal Suprem ha decidit no elevar al Tribunal de Justícia de la Unió Europea la regularització extraordinària de migrants ni suspendre cautelarment el reial decret que la desplega, impugnat per la Generalitat Valenciana i Aragó.

Dos treballadors d’un pub d’Alacant, detinguts per una presumpta agressió sexual a una menor i a una jove

Dos treballadors d’un pub d’Alacant han sigut detinguts per una presumpta agressió sexual a una menor de 17 anys i a una jove de 18, segons la Policia Nacional.

Chiva tanca la piscina municipal per fems a l’aigua en plena onada de calor

L’Ajuntament de Chiva ha tancat dimecres i dijous la piscina municipal després de detectar fems flotant i revisa la qualitat de l’aigua abans de reobrir.

Elx es convertix en capital del curt amb 71 projeccions i un homenatge a Kiti Mánver

El Festival Internacional de Cine Independiente de Elche celebra del 10 al 17 de juliol la seua 49a edició amb 71 curtmetratges de 63 països i un homenatge a l’actriu Kiti Mánver, que rebrà la Palmera de Plata.

Ryunosuke Sato farà història com a primer japonés del València CF i número 15 a LaLiga

Ryunosuke Sato serà el primer futbolista japonés en el primer equip del València CF i el quinzé del seu país a jugar a LaLiga, amb l’objectiu de seguir l’estela de Take Kubo. La seua llarga vinculació contractual li pot permetre convertir-se en un dels nipons amb més partits en la lliga espanyola.

Ryunosuke Sato farà història com a primer japonés del Valencia i ja és el quinzé de LaLiga

Ryunosuke Sato serà el primer japonés a jugar al primer equip masculí del Valencia CF i el quinzé futbolista nipó a LaLiga, amb l’objectiu de seguir l’estela de Take Kubo. El club li ha fet un contracte per cinc temporades, fet que li pot permetre situar-se entre els japonesos amb més partits en la competició.

Catalá nega que ningú li comunicara el missatge d’alerta abans de la DANA a València

María José Catalá ha afirmat davant la jutgessa que investiga la DANA que ningú li va comunicar que s’estava preparant un missatge d’alerta a la població. La batlessa ha detallat les decisions que va prendre el 29 d’octubre de 2024 i la informació que va rebre d’Interior i de la Delegació del Govern.

Així és la tercera equipació del València CF: rosa i roig Torino per a la temporada 2026-27

El València CF ha presentat la tercera equipació per a la temporada 2026-27, amb un disseny trencador que combina el color rosa amb el roig Torino, molt vinculat a la història del club.