Més de 100 detinguts per estafar un milió d’euros pel mètode del ‘fill en dificultats’

La Guàrdia Civil ha detingut a 102 persones a les províncies d’Alacant, Barcelona, Girona, Granada, Madrid, Màlaga i València, a les quals se’ls atribueix l’estafa de més de 850.000 euros a 238 víctimes. Fent-se passar per un fill en dificultats que els sol·licitava diners, el grup aconseguia que les víctimes realitzaren transferències entre els 800 i els 55.000 euros.

En la seua recerca, la Guàrdia Civil ha localitzat més de 500 comptes bancaris de diferents entitats utilitzades pels estafadors per a transferir els diners procedents de les estafes. També s’han analitzat més de 100 línies de telèfon que havien estat donades d’alta emprant identitats falses per a cometre el frau a través de missatgeria mòbil.

Les primeres denúncies es van rebre a la fi de 2022 a la província d’Alacant. En elles, les víctimes relataven que els autors havien obtingut estafar-los grans quantitats de diners fent-se passar per algun familiar i estant en una situació complicada necessitant diners de manera immediata.

Estafa del «fill en dificultats»

Este tipus de frau explota la confiança de les víctimes, a la qual manipulen per a obtenir diners. Primer, estudien el perfil de les potencials persones perjudicades, amb el factor comú de tenir un fill emancipat, estudiant fos o de viatge. A continuació, contacten amb la seua persona objectiva per una coneguda aplicació de missatgeria mòbil, fent-se passar pel seu fill o filla. Per a justificar el número de telèfon des del qual contacten no és l’habitual, apel·len al fet que tenen un problema amb el seu telèfon.
Les converses comencen amb una salutació personal, creant una connexió emocional instantània després de la qual traslladen la urgència amb missatges de desesperació amb el qual provoquen la reacció de protecció dels pares.

Captada l’atenció i establerta la confiança, els relaten que es troben en un problema sobrevingut que han de resoldre immediatament i per al que necessiten un pagament en este mateix moment, però no poden accedir al seu compte bancari. Per este motiu, necessiten que la víctima realitze una transferència urgent al número de compte que els falsos fills els faciliten. És tal el poder de convicció dels estafadors que en la majoria d’ocasions aconsegueixen que el perjudicat els realitze transferències contínues de grans quantitats de diners.

Un milió d’euros estafats per tot el territori nacional

En esta operació policial, de nom ‘Hiwaso’, la Guàrdia Civil ha descobert un entramat que hauria estafat almenys 850.000 euros a 238 persones només a la província d’Alacant.

Les transferències fetes pels perjudicats en este cas anaven des d’una única transferència de 800 euros fins a diverses seguides per un total de 55.000 estafat a una mateixa víctima.

Els autors donaven instruccions clares i específiques per a facilitar la transferència de fons. Empraven el mètode de transferència immediata, sense retorn, la qual cosa permetia aconseguir immediatament els diners. En total, els agents han localitzat més de 500 comptes bancaris de diferents entitats utilitzades per a rebre els diners. També s’han analitzat més de 100 línies telefòniques que donaven d’alta usant identitats falses. La Guàrdia Civil ha verificat que el grup criminal blanquejava els diners robats efectuant pagaments en tota mena de comerços i amb retirades d’efectiu en caixers automàtics.
Els autors operaven distribuïts per tota la geografia espanyola. Una vegada situats els sospitosos, es va iniciar l’explotació de l’operació que ha hagut de realitzar-se en diverses fases donada la seua envergadura.

En la primera fase, duta a terme el febrer de 2024 van ser detingudes 12 persones a Granada i 29 a Màlaga. Entre febrer i març, es va detenir a dues persones a Alacant, tres a València i 13 a Madrid. Finalment, en la tercera fase a la fi d’abril han estat detingudes 35 persones a Barcelona i altres vuit a Girona.

L’organització estava formada per 74 homes i 28 dones amb edats compreses entre els 20 i 60 anys. Se’ls imputen els delictes d’estafa, blanqueig de capitals i pertinença a organització criminal. Les diligències han estat posades a la disposició del Jutjat d’Instrucció de Torrevella, que entén la causa.
La recerca ha estat desenvolupada per l’Equip@ de la Guàrdia Civil d’Alacant, amb la col·laboració de l’Equip de Delictes Telemàtics i l’Equip de Delictes Urbanístics.

Últimes notícies

Lesió de Bigas i De Santiago complica la pretemporada de l’Elx

Pedro Bigas i Yago de Santiago encara no han jugat cap minut amb l’Elx en esta pretemporada per problemes físics. Altres jugadors com Adam Boayar, Matías Dituro i Abiel Osorio també continuen fora de combat per lesió o tràmits burocràtics.

El Consell retreu al PSPV la precarietat del servici de bombers forestals en época del Botànic

La Generalitat ha acusat el PSPV-PSOE de cinisme polític i d’haver precaritzat el servici de bombers forestals durant els governs del Botànic, després que els socialistes denunciaran que el Consell del PP no va executar el 21 % del pressupost de contractació de 2025. L’Executiu actual defensa que ha impulsat la major transformació de la SGISE, amb més unitats operatives tot l’any i un augment de la plantilla.

Els bombers continuen refrescant Tales i Eslida després de l’incendi de la Vall d’Uixó

Cinc unitats de Bombers Forestals i diversos efectius del Consorci de Castelló treballen hui en la fase de refresc de l’incendi de la Vall d’Uixó, amb especial vigilància a Tales i Eslida després de cremar 9.568 hectàrees.

Nou dispositiu psicològic immediat per a emergències de la DANA a la Comunitat Valenciana

La Generalitat i les associacions de víctimes de la DANA impulsaran un dispositiu d’intervenció psicològica immediata dins del sistema públic valencià i un programa de formació per a municipis, escoles i serveis socials.

Un nou xip fotònic valencià multiplica tasques per a comunicacions i IA

Investigadors de la UPV han contribuït a un processador fotònic programable capaç de fer diverses funcions alhora en un únic xip, clau per a futures xarxes de comunicacions, centres de dades i aplicacions d’intel·ligència artificial.

Carlos Espí s’acomiada del Llevant rumb al Real Madrid

El davanter valencià Carlos Espí ha fet públic el seu acomiadament del Llevant UD en un emotiu missatge a les xarxes socials després del seu traspàs al Real Madrid, agraint el suport rebut i assegurant que se'n va amb la tranquil·litat d'haver-ho donat tot pel club granota.

El PSPV acusa el Consell de deixar sense gastar un 21% per a bombers forestals

El PSPV-PSOE denuncia que el Consell del PP ha deixat sense executar el 21% del pressupost de 2025 per a contractar bombers forestals i critica que la plantilla de la SGISE només ha crescut en dos efectius, de 889 a 891.

Tots els hospitals públics valencians operen els casos més greus abans de 30 dies

Els 27 hospitals públics de la Comunitat Valenciana han aconseguit operar els pacients de màxima prioritat abans d un mes i reduir a la mitat els malalts en espera per a cirurgia urgent respecte de 2023.
FILMOTECA D'ESTIU