Més de 100 detinguts per estafar un milió d’euros pel mètode del ‘fill en dificultats’

La Guàrdia Civil ha detingut a 102 persones a les províncies d’Alacant, Barcelona, Girona, Granada, Madrid, Màlaga i València, a les quals se’ls atribueix l’estafa de més de 850.000 euros a 238 víctimes. Fent-se passar per un fill en dificultats que els sol·licitava diners, el grup aconseguia que les víctimes realitzaren transferències entre els 800 i els 55.000 euros.

En la seua recerca, la Guàrdia Civil ha localitzat més de 500 comptes bancaris de diferents entitats utilitzades pels estafadors per a transferir els diners procedents de les estafes. També s’han analitzat més de 100 línies de telèfon que havien estat donades d’alta emprant identitats falses per a cometre el frau a través de missatgeria mòbil.

Les primeres denúncies es van rebre a la fi de 2022 a la província d’Alacant. En elles, les víctimes relataven que els autors havien obtingut estafar-los grans quantitats de diners fent-se passar per algun familiar i estant en una situació complicada necessitant diners de manera immediata.

Estafa del «fill en dificultats»

Este tipus de frau explota la confiança de les víctimes, a la qual manipulen per a obtenir diners. Primer, estudien el perfil de les potencials persones perjudicades, amb el factor comú de tenir un fill emancipat, estudiant fos o de viatge. A continuació, contacten amb la seua persona objectiva per una coneguda aplicació de missatgeria mòbil, fent-se passar pel seu fill o filla. Per a justificar el número de telèfon des del qual contacten no és l’habitual, apel·len al fet que tenen un problema amb el seu telèfon.
Les converses comencen amb una salutació personal, creant una connexió emocional instantània després de la qual traslladen la urgència amb missatges de desesperació amb el qual provoquen la reacció de protecció dels pares.

Captada l’atenció i establerta la confiança, els relaten que es troben en un problema sobrevingut que han de resoldre immediatament i per al que necessiten un pagament en este mateix moment, però no poden accedir al seu compte bancari. Per este motiu, necessiten que la víctima realitze una transferència urgent al número de compte que els falsos fills els faciliten. És tal el poder de convicció dels estafadors que en la majoria d’ocasions aconsegueixen que el perjudicat els realitze transferències contínues de grans quantitats de diners.

Un milió d’euros estafats per tot el territori nacional

En esta operació policial, de nom ‘Hiwaso’, la Guàrdia Civil ha descobert un entramat que hauria estafat almenys 850.000 euros a 238 persones només a la província d’Alacant.

Les transferències fetes pels perjudicats en este cas anaven des d’una única transferència de 800 euros fins a diverses seguides per un total de 55.000 estafat a una mateixa víctima.

Els autors donaven instruccions clares i específiques per a facilitar la transferència de fons. Empraven el mètode de transferència immediata, sense retorn, la qual cosa permetia aconseguir immediatament els diners. En total, els agents han localitzat més de 500 comptes bancaris de diferents entitats utilitzades per a rebre els diners. També s’han analitzat més de 100 línies telefòniques que donaven d’alta usant identitats falses. La Guàrdia Civil ha verificat que el grup criminal blanquejava els diners robats efectuant pagaments en tota mena de comerços i amb retirades d’efectiu en caixers automàtics.
Els autors operaven distribuïts per tota la geografia espanyola. Una vegada situats els sospitosos, es va iniciar l’explotació de l’operació que ha hagut de realitzar-se en diverses fases donada la seua envergadura.

En la primera fase, duta a terme el febrer de 2024 van ser detingudes 12 persones a Granada i 29 a Màlaga. Entre febrer i març, es va detenir a dues persones a Alacant, tres a València i 13 a Madrid. Finalment, en la tercera fase a la fi d’abril han estat detingudes 35 persones a Barcelona i altres vuit a Girona.

L’organització estava formada per 74 homes i 28 dones amb edats compreses entre els 20 i 60 anys. Se’ls imputen els delictes d’estafa, blanqueig de capitals i pertinença a organització criminal. Les diligències han estat posades a la disposició del Jutjat d’Instrucció de Torrevella, que entén la causa.
La recerca ha estat desenvolupada per l’Equip@ de la Guàrdia Civil d’Alacant, amb la col·laboració de l’Equip de Delictes Telemàtics i l’Equip de Delictes Urbanístics.

Últimes notícies

Més de 7.500 passatgers utilitzen ja l’OPE al port d’Alacant, per damunt de 2025

L’Operació Pas de l’Estret al port d’Alacant ha superat ja les 7.500 persones embarcades i els 3.000 vehicles rumb a Algèria i Orà, amb més freqüència de vaixells i un nou sistema automatitzat d’entrada i eixida.

Comiat emocionant de Roberto Bautista, heroi de la Davis 2019, després d’una carrera brillant

El castellonenc Roberto Bautista ha jugat a Huelva el seu últim torneig professional, tancant més de dues dècades d’èxits, amb la Copa Davis de 2019 com a moment més icònic.

Comiat emocionant de Roberto Bautista, heroi de la Davis 2019, després d’una carrera brillant

El castellonenc Roberto Bautista ha disputat a la Copa del Rei de Huelva el seu últim torneig professional, tancant més de vint anys de carrera amb 12 títols ATP i el record inesborrable de la Copa Davis de 2019.

Juny de 2026 marca un rècord de calor extrem i sequera a la Comunitat Valenciana

Juny de 2026 ha sigut el tercer més càlid i un dels més secs del segle XXI a la Comunitat Valenciana, amb 2,6 graus per damunt de la mitjana i un dèficit de pluja del 77 %. Les dades d’Aemet confirmen una primera mitat d’any extremadament càlida i molt seca, sobretot a Castelló i a l’interior.

PortCastelló creix un 7,4% en trànsit de mercaderies i acarona els 10 milions de tones

PortCastelló ha tancat el primer semestre de 2026 amb 9,88 milions de tones mogudes, un 7,4% més que un any abans, impulsat pel fort augment de la mercaderia general i els granel·les sòlids.

Desmantellen una plantació de marihuana en una vivenda d’Alacant i detenen el responsable

Policia Nacional i Policia Local han desmantellat una plantació de marihuana sota sostre en una vivenda de la zona Nord d’Alacant i han detingut un home de 48 anys acusat de tràfic de drogues i frau elèctric.

Setmana de calor extrem a la Comunitat Valenciana amb pols en suspensió i tempestes seques

Aemet ha alertat que la Comunitat Valenciana afronta una setmana molt adversa a partir de dimecres, amb més de 40 graus, pols en suspensió i tempestes seques a l’interior.

El calor extrem ha causat 114 morts a la Comunitat Valenciana des de l’1 de juliol

Les altes temperatures han provocat 114 morts en dotze dies a la Comunitat Valenciana, nou vegades més que en el mateix període de 2025.