Podem dinar putxero i berenar crema catalana

Podem dinar paella, almorzar un entrepà amb pernil, berenar xocolate amb valencianes, sopar un ou caigut amb creïlles. I primer que res podem desdejunar un café amb llet amb una rosca untada de mel. En la columneta de la setmana passada, titulada “Almorzarem a la valenciana de matí”, deia que pròximament tractaríem la transitivitat dels verbs que denominen les menjades.

A molts de vostés les frases del principi d’este article els pareixeran normals i corrents. Perquè ho són. Per ser usuals en la parla i en molts escrits i perquè, tant ortogràficament com gramaticalment, són normatives, d’acord amb les prescripcions de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) plasmades en el Diccionari normatiu valencià (DNV).

Però abans que la institució normativa valenciana donara caràcter transitiu als verbs que donen nom a les menjades, els guardians de l’ortodòxia lingüística, a mitjan segle passat, van decidir que eixos verbs  eren intransitius i, per tant, frases com les apuntades eren incorrectes, i que no podíem dir ni escriure formalment “Hui dinarem paella” ni “A la nit soparem crema de carabassa amb espàrrecs”, sinó “Hui per a dinar menjarem paella” i “A la nit per a sopar menjarem crema de carabassa amb espàrrecs”. Consegüentment, tampoc podíem preguntar: “Què dinarem?” ni “Què soparem?”. Calia inquirir: “Per a dinar què menjarem?” i “Per a sopar què menjarem?”

Eixa restricció de no reconéixer una expressió tan usual en gran part dels territoris a on es parla esta llengua compartida és una més de les moltes exclusions de la normativa propiciades per l’elitisme lingüístic, que provoca rebuig a l’ús escrit en este idioma i que contribuïx, entre altres “contribucions”, al baixíssim ús del valencià escrit en la immensa majoria de valencianoparlants, com ja hem comentat en més d’una ocasió.

Com hem dit, l’AVL, en la seua línia aperturista, va registrar fa un cert temps, en el DNV, la consideració transitiva dels referits verbs de les menges, i també l’ésAdir, el portal lingüístic de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisual, però no el Diccionari de la llengua catalana  (DIEC2), considerat l’Alcorà per a l’ortodòxia lingüística. I això deu ser el motiu pel qual l’elitisme de la nostra llengua no acceptava ni accepta de bon grau encara eixe pecat filològic en la nostra normativa. Per cert, que l’esmentatésAdir, mitjà ben català, esmena la plana, com en molts altres casos, al DIEC2 i, i com hem dit, dona com a acceptables els usos transitius dels mencionats verbs dels àpats, i cita el DNV, entre els reculls lingüístics que avalen la seua transitivitat; i que, per tant, pugam dinar paella, berenar crema catalana i almorzar sobrassada mallorquina o baleàrica.

I igualment podem dinar putxero, no sols transitivament, sinó també com a menjada ben suculenta i ben valenciana. El putxero valencià és ‘menjar elaborat amb carn, pilota, verdura, llegums, embotit i altres ingredients, bollits’. I ens el mengem. “El dia de Nadal dinem putxero”. En castellà, en primera accepció el puchero és el recipient, l’olla, el perol on es fa el cocido madrileño i altres menjars. També, la menjada, però principalment, en la llengua veïna, és el perol. El nostre “putxero” el tenim registrat en el DNV, però no en el DIEC2 ni com correspon en el Salt procedent de la DGPL del Botànic. Esperem que pròximament s’actualitzen els dos diccionaris en favor de tan valenciana menjada i paraula. A Catalunya, eixe àpat, amb alguna variació, rep el nom de carn d’olla o escudella.

I una autèntica certificació de la valencianitat del nostre “putxero” és la Fira Gastronòmica de l’Alcúdia i el seu Concurs Nacional de Putxero Valencià que se celebra cada any en eixe important poble de la Ribera Alta. “Putxero” i “valencià”, com ho diuen en el poble de Voro i d’Andreu Palop; i tots els i les valencianoparlants. 

Últimes notícies

Funzo encén les Fogueres dAlacant amb un pregó que reclama als jóvens mantindre la festa viva

El cantant alacantí Funzo pronuncia el pregó de les Fogueres de Sant Joan 2026 i apel·la als jóvens a assumir la responsabilitat de mantindre vives les tradicions, combinant identitat i modernitat.

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.

El professorat valencià torna als carrers mentres es reobrin les negociacions amb Educació

Centenars de docents valencians tornen a manifestar-se al centre de València en el marc de la vaga indefinida iniciada l’11 de maig, coincidint amb la reobertura de la taula de negociacio amb la Conselleria d’Educacio.

Arresten a Benidorm un home per intentar ofegar una jove en l’aigua i un xiquet en l’arena

Un home està en presó provisional després d’intentar ofegar una jove en l’aigua i, minuts després, un xiquet en l’arena de la platja de Ponent de Benidorm. Diverses persones, entre elles el cap de socorristes, el van reduir fins a l’arribada de la Policia Local de Platges.

El Barça i el Bidasoa Irún obrin les semifinals de la Copa del Rei a Alacant

El Barça, vigent campió, goleja el Recoletas Atlético Valladolid i el Bidasoa Irún supera el Bathco Torrelavega per a convertir-se en els primers semifinalistes de la Copa del Rei d handbol al Centre de Tecnificació d Alacant.

Investiguen si uns ossos trobats en Dénia són d’un jove assassinat pel seu pare el 1994

La Policia Nacional analitza uns ossos humans localitzats baix el sòl d’una vivenda de Dénia per a comprovar si pertanyen a un jove desaparegut el 1994 després de la confessió en el llit de mort del seu pare.

Detingut un aficionat pels greus desordres previs al València-Barça a Mestalla

La Policia Nacional ha detingut a València un home identificat com un dels aficionats més actius en els greus desordres públics previs al partit València-Barcelona disputat a Mestalla el passat 23 de maig.