La inflació es dispara fins al 10,2% al juny i el nivell més alt des d’abril de 1985

L’índex de preus al consum (IPC) s’ha disparat al juny un 10,2% a la Comunitat Valenciana en taxa interanual, més de punt i mig respecte del mes de maig (8,7). És a dir, que els preus s’han encarit en aquesta proporció en comparació amb el mateix mes del 2021 i l’increment percentual s’equipara al del conjunt d’Espanya, segons les dades publicades aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i que confirmen les avançades a començament de mes. És la taxa més elevada des d’abril del 1985.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. El repunt de preus dels hotels, cafés i restaurants, ha influït en la crescuda, superior al percentatge del passat any. Cal destacar el descens dels preus d’olis i grasses, enfront de l’augment al juny de l’any anterior.

La taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics- augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. De confirmar-se, seria la més elevada des d’agost de 1993. Respecte al transport, la seua taxa se situa quatre punts per damunt de la registrada el mes de maig.

A la Comunitat Valenciana la taxa interanual d’inflació escala 1,6 punts respecte al maig i encadena tres mesos en ascens, fins a situar-se en nivells pareguts al març. Aleshores començaven a fer-se sentir els efectes de la invasió d’Ucraïna ordenada per Rússia.

Habitatge

L’habitatge augmenta la seua variació un punt i mig, fins al 19%, a causa de la pujada del preu dels combustibles per a la calefacció i de l’electricitat, que pugen aquest mes de juny més que en 2021.

Les pujades més destacades en els últims dotze mesos es donen en el transport (+20,1%), aliments i begudes no alcohòliques (+13,7%) i habitatge (+19%). També s’encareixen les begudes alcohòliques i el tabac (+3,8%), el parament de la llar (+6,4%), hotels, cafés i restaurants (+7%), oci i cultura (+2,5%), medicina i ensenyament (+1,3% en tots dos casos) i vestit i calçat (+0,2%).

L’únic sector en què han abaixat els preus respecte a juny de 2021 és el de comunicacions, amb un 0,2% menys interanual.

En variació mensual, encapçalen el repunt els transports (+5,1%), l’habitatge (+3,6%), aliments i begudes no alcohòliques (+1,7%), hotels, cafés i restaurants (1,8%) i oci i cultura (1,1%). També augmenten, encara que en menor proporció, les begudes alcohòliques i el tabac (amb una pujada del 0,8%), el parament de la llar (0,6%) i altres (0,4%).

Per contra, els preus baixen en vestit i calçat (amb una reducció de l’1,3%), medicina (-0,2%) i comunicacions (-0,1%), mentre que es mantenen invariables en l’ensenyament.

Últimes notícies

La pluja permet estabilitzar l’incendi forestal de Tuéjar després de cremar 835 hectàrees

L’incendi forestal declarat dimarts a Tuéjar s’ha donat per estabilitzat gràcies a les fortes pluges de la vesprada, després de calcinar 835 hectàrees i amb evacuats que podran tornar a casa prompte.

Com la nutrició de precisió vol acabar arribant al plat del consumidor

Especialistes i empreses han analitzat a València com aconseguir que la nutrició de precisió i la innovació alimentària arriben realment al plat del consumidor, amb l’ajuda de formació, regulació i dades.

Les sales de cinema valencianes poden perdre més d’un milió en ajudes per un canvi de criteri estatal

Les sales de cinema de la Comunitat Valenciana es juguen 1,07 milions d’euros en ajudes després d’un canvi de criteri del Govern central, i el Consell ha anunciat recursos jurídics i una estratègia conjunta amb altres autonomies per a defensar la continuïtat de la finançació.

La valenciana Laura Pérez s’endinsa en la memòria infantil amb la novel·la gràfica ‘El iglú’

La il·lustradora valenciana Laura Pérez, Premi Eisner 2026, presenta 'El iglú', una novel·la gràfica gairebé muda sobre infància, records i desarrelament, creada amb el guionista Guillermo Corral van Damme i ambientada a la ciutat suïssa de La Chaux-de-Fonds.

Rescaten un home en caure per un barranc de 30 metres a l’Alqueria d’Asnar

Un helicòpter del Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha rescatat un home que ha caigut per un barranc d’uns 30 metres a l’Alqueria d’Asnar i l’ha traslladat a l’Hospital d’Alcoi.

Investiguen l’origen humà de l’incendi forestal de Tuéjar, encara actiu

L’incendi forestal declarat a Tuéjar continua actiu però amb evolució favorable i s’han descartat causes naturals en el seu origen, després de calcinar 835 hectàrees del paratge, part de la reserva de la Biosfera de l’Alt Túria.

Així serà el desembassament preventiu a la presa de Buseo i com pot afectar els pobles riu avall

La Generalitat ha informat els ajuntaments situats riu avall de la presa de Buseo d’un desembassament preventiu de cabal i els demana reforçar la vigilància i avisar la població en zones pròximes al riu.

AVE defensa que la campanya de suport a Ceuta és seua i d’adhesió voluntària

L’Associació Valenciana d’Empresaris assegura que la campanya ‘Todos somos caballas’ és una iniciativa pròpia, de caràcter social i amb participació voluntària dels clubs, després de la polèmica pels gestos d’alguns futbolistes i les crítiques a Ez Abde al Marroc.