La inflació es dispara fins al 10,2% al juny i el nivell més alt des d’abril de 1985

L’índex de preus al consum (IPC) s’ha disparat al juny un 10,2% a la Comunitat Valenciana en taxa interanual, més de punt i mig respecte del mes de maig (8,7). És a dir, que els preus s’han encarit en aquesta proporció en comparació amb el mateix mes del 2021 i l’increment percentual s’equipara al del conjunt d’Espanya, segons les dades publicades aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i que confirmen les avançades a començament de mes. És la taxa més elevada des d’abril del 1985.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. El repunt de preus dels hotels, cafés i restaurants, ha influït en la crescuda, superior al percentatge del passat any. Cal destacar el descens dels preus d’olis i grasses, enfront de l’augment al juny de l’any anterior.

La taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics- augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. De confirmar-se, seria la més elevada des d’agost de 1993. Respecte al transport, la seua taxa se situa quatre punts per damunt de la registrada el mes de maig.

A la Comunitat Valenciana la taxa interanual d’inflació escala 1,6 punts respecte al maig i encadena tres mesos en ascens, fins a situar-se en nivells pareguts al març. Aleshores començaven a fer-se sentir els efectes de la invasió d’Ucraïna ordenada per Rússia.

Habitatge

L’habitatge augmenta la seua variació un punt i mig, fins al 19%, a causa de la pujada del preu dels combustibles per a la calefacció i de l’electricitat, que pugen aquest mes de juny més que en 2021.

Les pujades més destacades en els últims dotze mesos es donen en el transport (+20,1%), aliments i begudes no alcohòliques (+13,7%) i habitatge (+19%). També s’encareixen les begudes alcohòliques i el tabac (+3,8%), el parament de la llar (+6,4%), hotels, cafés i restaurants (+7%), oci i cultura (+2,5%), medicina i ensenyament (+1,3% en tots dos casos) i vestit i calçat (+0,2%).

L’únic sector en què han abaixat els preus respecte a juny de 2021 és el de comunicacions, amb un 0,2% menys interanual.

En variació mensual, encapçalen el repunt els transports (+5,1%), l’habitatge (+3,6%), aliments i begudes no alcohòliques (+1,7%), hotels, cafés i restaurants (1,8%) i oci i cultura (1,1%). També augmenten, encara que en menor proporció, les begudes alcohòliques i el tabac (amb una pujada del 0,8%), el parament de la llar (0,6%) i altres (0,4%).

Per contra, els preus baixen en vestit i calçat (amb una reducció de l’1,3%), medicina (-0,2%) i comunicacions (-0,1%), mentre que es mantenen invariables en l’ensenyament.

Últimes notícies

El Consell anirà al CPFF però votarà en contra del nou model de finançament

La Conselleria d’Hisenda ha confirmat que assistirà este divendres al Consell de Política Fiscal i Financera, on defensarà el vot en contra del nou model de finançament autonòmic, després que la Comunitat de Madrid haja anunciat que no acudirà.

L’interior de València crema: màximes per damunt dels 38 graus en ple setembre

L’interior de la província de València ha patit este dijous màximes de fins a 38,7 graus, amb avís groc per calor extrema segons Aemet. Les capitals de província han registrat valors més moderats, al voltant dels 31-32 graus.

Els 38 processats del cas Azud: així es repartixen els papers en la trama

La fi de la instrucció del cas Azud ha deixat una radiografia detallada dels 38 processats, el paper que haurien jugat en la trama i els delictes que la jutgessa els atribuïx de manera indiciària.

El Levante estrenarà una quarta equipació blau marí en homenatge al seu fundador

El Levante ha presentat una nova quarta equipació blau marí que ret homenatge al fundador del club, José Ballester Gozalvo, i a la seua esposa, Teresa Molins Gausach. L’equip estrenarà la camiseta este diumenge a La Rosaleda davant el Málaga, coincidint amb el 117é aniversari de la fundació del club.

Trobe de restes òssies d’un bebé en una casa de Tarragona després de la denúncia del seu iaio

Els Mossos d'Esquadra han localitzat restes òssies d’un bebé en una casa de Santa Bàrbara (Tarragona), on buscaven proves després que el iaio denunciara la desaparició del menut. Els pares han sigut detinguts a València en una causa per homicidi.

L’Eldense reforça la banda esquerra amb el fitxatge de Juan Larios

L’Eldense ha incorporat el lateral esquerre andalús Juan Larios, de 22 anys i ex del Real Zaragoza, amb contracte fins al 30 de juny de 2028. El defensa arriba lliure després de formar-se en clubs d’elit com Sevilla, Barcelona i Manchester City i de debutar amb el Southampton en la Premier League.

Deting per agredir i retenir la seua parella a València després que ella demanara ajuda

La Policia Local de València ha detingut de matinada un home acusat de maltractar i retenir la seua parella al domicili. La víctima va avisar una amiga per missatges i quatre agents han resultat ferits lleus en la intervenció.

Elias Valtonen es marca un objectiu clar amb el Valencia Basket

L’aler finés Elias Valtonen ha sigut presentat amb el Valencia Basket amb un contracte no garantit i ha deixat clar que el seu gran objectiu és quedar-se al club fins a final de temporada. El jugador afronta el repte d’aconseguir fitxa definitiva i d’estrenar-se en l’Eurolliga de la mà de l’equip taronja.