La inflació es dispara fins al 10,2% al juny i el nivell més alt des d’abril de 1985

L’índex de preus al consum (IPC) s’ha disparat al juny un 10,2% a la Comunitat Valenciana en taxa interanual, més de punt i mig respecte del mes de maig (8,7). És a dir, que els preus s’han encarit en aquesta proporció en comparació amb el mateix mes del 2021 i l’increment percentual s’equipara al del conjunt d’Espanya, segons les dades publicades aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i que confirmen les avançades a començament de mes. És la taxa més elevada des d’abril del 1985.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. El repunt de preus dels hotels, cafés i restaurants, ha influït en la crescuda, superior al percentatge del passat any. Cal destacar el descens dels preus d’olis i grasses, enfront de l’augment al juny de l’any anterior.

La taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics- augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. De confirmar-se, seria la més elevada des d’agost de 1993. Respecte al transport, la seua taxa se situa quatre punts per damunt de la registrada el mes de maig.

A la Comunitat Valenciana la taxa interanual d’inflació escala 1,6 punts respecte al maig i encadena tres mesos en ascens, fins a situar-se en nivells pareguts al març. Aleshores començaven a fer-se sentir els efectes de la invasió d’Ucraïna ordenada per Rússia.

Habitatge

L’habitatge augmenta la seua variació un punt i mig, fins al 19%, a causa de la pujada del preu dels combustibles per a la calefacció i de l’electricitat, que pugen aquest mes de juny més que en 2021.

Les pujades més destacades en els últims dotze mesos es donen en el transport (+20,1%), aliments i begudes no alcohòliques (+13,7%) i habitatge (+19%). També s’encareixen les begudes alcohòliques i el tabac (+3,8%), el parament de la llar (+6,4%), hotels, cafés i restaurants (+7%), oci i cultura (+2,5%), medicina i ensenyament (+1,3% en tots dos casos) i vestit i calçat (+0,2%).

L’únic sector en què han abaixat els preus respecte a juny de 2021 és el de comunicacions, amb un 0,2% menys interanual.

En variació mensual, encapçalen el repunt els transports (+5,1%), l’habitatge (+3,6%), aliments i begudes no alcohòliques (+1,7%), hotels, cafés i restaurants (1,8%) i oci i cultura (1,1%). També augmenten, encara que en menor proporció, les begudes alcohòliques i el tabac (amb una pujada del 0,8%), el parament de la llar (0,6%) i altres (0,4%).

Per contra, els preus baixen en vestit i calçat (amb una reducció de l’1,3%), medicina (-0,2%) i comunicacions (-0,1%), mentre que es mantenen invariables en l’ensenyament.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Espanyol i Llevant marxen al descans amb empat sense gols a Cornellà

Espanyol i Llevant tanquen la primera part amb 0-0 en el RCDE Stadium després d'un tram inicial intens dels porters i un lleuger domini blanc-i-blau.

La nova planta d’Edwards Lifesciences a Moncada estarà operativa en 2027 i arribarà a 1.200 ocupacions en 2030

La futura planta d'Edwards Lifesciences a Moncada, especialitzada en vàlvules cardíaques, estarà operativa en 2027 i preveu aconseguir els 1.200 treballadors en 2030, amb un procés de selecció ja en marxa.

Múrcia i Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l’aigua i rebutgen el nacionalisme hídric

Els presidents de Múrcia i la Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l'aigua, defenen el transvasament Tajo-Segura i rebutgen el nacionalisme hídric com a resposta a l'escassetat.

Els bombers intervenen en un incendi en un descampat al costat de la A-3 a Mislata

Un incendi en una campa abandonada al costat de l'autovia A-3, a l'altura de Mislata, ha obligat a mobilitzar diverses dotacions de bombers després de nombroses anomenades al 112.

Els Gai Games València superen els 9.000 participants de 76 països per a 2026

Els Gai Games València 2026 esperen més de 9.000 esportistes i participants LGTBI de 76 països i aspiren a aconseguir els 9.500 inscrits, amb 39 disciplines i àmplia oferta cultural.

Dos accidents provoquen onze quilòmetres de retencions en la CV-35 i l’A-35 a València

Dos accidents de trànsit en la CV-35, a l'altura de l'Eliana, i en l'A-35, entre Vallada i Moixent, provoquen onze quilòmetres de retencions en sentit Ademuz i València.

Els hotels d’Alacant freguen el ple en el Pont de Maig amb un 87% d’ocupació prevista

La patronal hotelera d'Alacant preveu una ocupació mitjana del 87,03% a la província per al Pont de Maig, amb la capital per damunt del 95% i la Platja de Sant Joan en ple tècnic.

Detingut a València per apunyalar a un conegut que va haver de fer-se un torniquet

La Policia Local de València deté a un home acusat d'apunyalar a la cama a un conegut en l'avinguda Blasco Ibáñez. La víctima, de 25 anys, es va fer un torniquet amb una samarreta abans de ser traslladada a l'hospital.