10.5 C
València
Dissabte, 27 desembre, 2025

La inflació es dispara fins al 10,2% al juny i el nivell més alt des d’abril de 1985

L’índex de preus al consum (IPC) s’ha disparat al juny un 10,2% a la Comunitat Valenciana en taxa interanual, més de punt i mig respecte del mes de maig (8,7). És a dir, que els preus s’han encarit en aquesta proporció en comparació amb el mateix mes del 2021 i l’increment percentual s’equipara al del conjunt d’Espanya, segons les dades publicades aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i que confirmen les avançades a començament de mes. És la taxa més elevada des d’abril del 1985.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. El repunt de preus dels hotels, cafés i restaurants, ha influït en la crescuda, superior al percentatge del passat any. Cal destacar el descens dels preus d’olis i grasses, enfront de l’augment al juny de l’any anterior.

La taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics- augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. De confirmar-se, seria la més elevada des d’agost de 1993. Respecte al transport, la seua taxa se situa quatre punts per damunt de la registrada el mes de maig.

A la Comunitat Valenciana la taxa interanual d’inflació escala 1,6 punts respecte al maig i encadena tres mesos en ascens, fins a situar-se en nivells pareguts al març. Aleshores començaven a fer-se sentir els efectes de la invasió d’Ucraïna ordenada per Rússia.

Habitatge

L’habitatge augmenta la seua variació un punt i mig, fins al 19%, a causa de la pujada del preu dels combustibles per a la calefacció i de l’electricitat, que pugen aquest mes de juny més que en 2021.

Les pujades més destacades en els últims dotze mesos es donen en el transport (+20,1%), aliments i begudes no alcohòliques (+13,7%) i habitatge (+19%). També s’encareixen les begudes alcohòliques i el tabac (+3,8%), el parament de la llar (+6,4%), hotels, cafés i restaurants (+7%), oci i cultura (+2,5%), medicina i ensenyament (+1,3% en tots dos casos) i vestit i calçat (+0,2%).

L’únic sector en què han abaixat els preus respecte a juny de 2021 és el de comunicacions, amb un 0,2% menys interanual.

En variació mensual, encapçalen el repunt els transports (+5,1%), l’habitatge (+3,6%), aliments i begudes no alcohòliques (+1,7%), hotels, cafés i restaurants (1,8%) i oci i cultura (1,1%). També augmenten, encara que en menor proporció, les begudes alcohòliques i el tabac (amb una pujada del 0,8%), el parament de la llar (0,6%) i altres (0,4%).

Per contra, els preus baixen en vestit i calçat (amb una reducció de l’1,3%), medicina (-0,2%) i comunicacions (-0,1%), mentre que es mantenen invariables en l’ensenyament.

Últimes notícies

Pérez Llorca visita Utiel i trasllada el carinyo del Consell als afectats per la dana

El president ha expressat el suport del Consell als veïns d'Utiel afectats per la dana i ha recorregut el consistori i obres de reconstrucció. Ha valorat l'esforç veïnal i municipal per a accelerar la volta a la normalitat.

Agricultura activa el protocol per malaltia de Newcastle en una granja avícola valenciana

La Conselleria d'Agricultura ha activat el protocol sanitari després d'un focus detectat el 23 de desembre en una explotació avícola i ha reforçat la vigilància per dos sospites en el perímetre. S'està a l'espera de la confirmació oficial del Laboratori Central; no hi ha risc per al consum de carn cuinada i ous

Pérez Llorca visita Utiel i trasllada el suport del Consell als afectats per la dana

El president ha recorregut l'ajuntament i diverses obres de reconstrucció a Utiel, ha expressat el suport institucional i ha posat en valor la resposta veïnal després de les inundacions de 2024.

El Consell aprova un decret llei per a combatre la burocràcia i eliminar duplicitats

El Consell ha aprovat un decret llei contra la hiperregulación per a agilitzar procediments, reforçar la unitat de mercat i modernitzar la gestió pública. La norma simplifica tràmits, retalla terminis i neta l'ordenament de normes redundants.

¿Valéncia o València, sorprés o sorprès? Accentuació de la lletra E. Creiximents estructurals de la vocal È

Leo Giménez és lingüista i en la seua columna d'esta setmana reivindica que la normativa hauria d’adaptar-se a l’ús real de la llengua i planteja com a possible solució acceptar normativament les dues formes, respectant la diversitat lingüística i la identitat dels parlants

El Consell aprova prorrogar els pressupostos de la Generalitat de 2025 des de l’1 de gener de 2026

El Consell ha aprovat un decret que estén els comptes de 2025 des de l'1 de gener de 2026 fins que es publiquen i entren en vigor els pressupostos de 2026. La norma ordena l'execució de la pròrroga i el seu tancament quan hi haja nous comptes.

El Consell demana al PSOE equilibri en la seua petició de WhatsApp sobre la DANA

Miguel Barrachina ha reclamat al PSOE equilibri després de demanar els WhatsApp enviats per Feijóo a Mazón el dia de la DANA i ha apel·lat a respectar la causa judicial.

El Consell aprova un decret llei per a reduir burocràcia i simplificar tràmits

El Consell ha aprovat un decret llei de mesures urgents enfront de la hiperregulación per a agilitzar procediments, eliminar duplicitats i reforçar la unitat de mercat. La norma es remet a les Corts i introduïx canvis estructurals, recolzats en tecnologia, per a una administració més àgil i previsible.