La inflació es dispara fins al 10,2% al juny i el nivell més alt des d’abril de 1985

L’índex de preus al consum (IPC) s’ha disparat al juny un 10,2% a la Comunitat Valenciana en taxa interanual, més de punt i mig respecte del mes de maig (8,7). És a dir, que els preus s’han encarit en aquesta proporció en comparació amb el mateix mes del 2021 i l’increment percentual s’equipara al del conjunt d’Espanya, segons les dades publicades aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i que confirmen les avançades a començament de mes. És la taxa més elevada des d’abril del 1985.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. El repunt de preus dels hotels, cafés i restaurants, ha influït en la crescuda, superior al percentatge del passat any. Cal destacar el descens dels preus d’olis i grasses, enfront de l’augment al juny de l’any anterior.

La taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics- augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. De confirmar-se, seria la més elevada des d’agost de 1993. Respecte al transport, la seua taxa se situa quatre punts per damunt de la registrada el mes de maig.

A la Comunitat Valenciana la taxa interanual d’inflació escala 1,6 punts respecte al maig i encadena tres mesos en ascens, fins a situar-se en nivells pareguts al març. Aleshores començaven a fer-se sentir els efectes de la invasió d’Ucraïna ordenada per Rússia.

Habitatge

L’habitatge augmenta la seua variació un punt i mig, fins al 19%, a causa de la pujada del preu dels combustibles per a la calefacció i de l’electricitat, que pugen aquest mes de juny més que en 2021.

Les pujades més destacades en els últims dotze mesos es donen en el transport (+20,1%), aliments i begudes no alcohòliques (+13,7%) i habitatge (+19%). També s’encareixen les begudes alcohòliques i el tabac (+3,8%), el parament de la llar (+6,4%), hotels, cafés i restaurants (+7%), oci i cultura (+2,5%), medicina i ensenyament (+1,3% en tots dos casos) i vestit i calçat (+0,2%).

L’únic sector en què han abaixat els preus respecte a juny de 2021 és el de comunicacions, amb un 0,2% menys interanual.

En variació mensual, encapçalen el repunt els transports (+5,1%), l’habitatge (+3,6%), aliments i begudes no alcohòliques (+1,7%), hotels, cafés i restaurants (1,8%) i oci i cultura (1,1%). També augmenten, encara que en menor proporció, les begudes alcohòliques i el tabac (amb una pujada del 0,8%), el parament de la llar (0,6%) i altres (0,4%).

Per contra, els preus baixen en vestit i calçat (amb una reducció de l’1,3%), medicina (-0,2%) i comunicacions (-0,1%), mentre que es mantenen invariables en l’ensenyament.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

SISPYL, el sistema que fa més segurs els barandats d’algeps laminat en un terratrémol

La UPV ha patentat SISPYL, un aïllament sísmic per a barandats d'algeps laminat que ha sigut validat a escala real i reduïx danys en desacoblar-los de l'estructura. El sistema manté les prestacions enfront del foc i ha despertat l'interés de multinacionals.

La Comunitat Valenciana inicia març amb núvols, temperatures sense canvis i pluges febles

L'inici de març arriba amb intervals nuvolosos i possibles pluges febles en el sud de València, que poden aconseguir el nord d'Alacant, amb pols en suspensió en el sud. Demà la nuvolositat augmentarà de sud a nord i les precipitacions podrien ser més persistents en el sud de València i nord d'Alacant.

Detinguts dos promotors a Elx per estafar més de 163.000 euros en reformes sense executar

La Policia Nacional ha detingut a Elx a dos administradors d'una empresa de reformes després de cobrar més de 163.000 euros i executar menys del 18% de dos obres. Una de les vivendes va quedar sense sostre.

Manuel González guanya en Moto2 de Tailàndia per 0,099 s; Folgat tercer i García Dols evacuat

Manuel González ha aconseguit la seua primera victòria de la temporada en el GP de Tailàndia de Moto2 després d'un final resolt per 99 mil·lèsimes. Izan Guevara va ser segon i Daniel Holgado, tercer, en una carrera amb dos banderes roges i evacuació de Sergio García Dols.

Martina guia al Melilla a la final després d’un 2-3 maratonià davant La Llacuna

El CV Melilla va véncer 2-3 a Cisneros La Llacuna després de quasi tres hores, amb 25 punts de Federico Martina, i jugarà la final de la Copa del Rei davant Manacor.

Manacor tomba al campió Guaguas amb un 2-3 i es fica en la final de la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va eliminar al CV Guaguas, vigent campió i líder de la Superliga, amb un 2-3 a la Fonteta després de 2h45m i un desempat 13-15.

Els júnior de Reial Madrid i València seguixen a Abu Dhabi després de la cancel·lació del Next Generation

Eurolliga va cancel·lar de manera definitiva el Next Generation per la situació a Abu Dhabi. Els júnior de Reial Madrid i València seguixen allí a l'espera de reobrir l'espai aeri.

Alacant impulsa la reforestació de Mont Orgegia amb mil voluntaris i un milió de llavors

Mil voluntaris plantaran 500 arbres, 500 arbustos i més d'un milió de llavors el 21 de març en Mont Orgegia per a accelerar la restauració del bosc mediterrani. El pla inclou reg per degoteig, torns de participació i inscripció prèvia en alicanterenace.es.