El PP d’Elx trenca amb Vox i rebutja la seua moció contra la regularització de migrants

El Partit Popular a l’Ajuntament d’Elx ha votat en contra d’una moció presentada per Vox, el seu soci en l’equip de govern municipal, amb la qual es demanava la paralització de qualsevol procés de regularització massiva de migrants impulsat pel Govern central. El rebuig dels populars, sumat al de PSOE i Compromís, ha deixat a Vox com a únic defensor de la iniciativa i ha evidenciat la distància entre els dos socis en una qüestió clau de política migratòria.

La moció s’ha debatut en el ple ordinari de maig, en una sessió marcada per un dur enfrontament polític entre els grups municipals. Més enllà del contingut tècnic de la proposta, el debat ha posat en relleu dos visions enfrontades sobre com gestionar la immigració i els seus efectes en els servicis públics locals.

Vox denuncia improvisació i reclama més controls

La portaveu de Vox, Aurora Rodil, ha defés la moció sostenint que el procés de regularització es va imposar sense control i sense planificació, la qual cosa, al seu juí, ha provocat que els ajuntaments suporten en solitari una càrrega extra de treball. Segons ha exposat, la iniciativa del seu grup no es dirigix contra les persones immigrants que venen a Espanya a treballar i respecten les lleis, sinó contra el que qualifica de polítiques irresponsables que generen un efecte anomenada i posen en risc els servicis públics al no anar acompanyades de recursos suficients.

Rodil ha reclamat que qualsevol regularització estiga acompanyada d’una verificació tècnica rigorosa de la situació de vulnerabilitat dels qui sol·liciten acollir-se al procés. També ha exigit controls d’antecedents penals i un finançament adequat per a les administracions locals abans que assumisquen nous servicis vinculats a l’atenció de les persones regularitzades. En la seua intervenció ha advertit que no es pot continuar normalitzant el que considera polítiques improvisades que acaben deteriorant la convivència ciutadana i generant tensions en els barris.

Al llarg del debat, la portaveu de Vox ha insistit que es tracta d’un procés de regularització massiva de persones en situació irregular i ha reiterat que el seu partit obri els braços a tots els immigrants que venen amb l’esperit d’adaptar-se i treballar. No obstant això, ha defés que el seu grup s’oposa a la regularització plantejada pel Govern perquè, en la seua opinió, és negativa fins i tot per al propi migrant en crear expectatives que després no poden atendre’s correctament des dels servicis públics locals.

Crítiques de Compromís i PSOE per l’enfocament de la moció

Des de Compromís, Esther Díez ha acusat a Vox d’utilitzar el recurs típic d’enfrontar a l’últim amb el penúltim perquè els poderosos continuen beneficiant-se, en referència a l’estratègia d’enfrontar a col·lectius vulnerables entre si. Ha qualificat la proposta de moció racista i ha recordat que, en democràcia, ja s’han desenrotllat diversos processos de regularització similars, dels quals este seria el quint, dirigits a persones que ja residixen al país.

Díez ha subratllat que les persones afectades pel procés ja viuen a la ciutat i formen part del seu dia a dia. A més, ha recalcat que migrar és un dret i no un delicte, insistint que la regularització busca donar cobertura legal a situacions de fet ja existents i facilitar la integració plena en la societat, en lloc de mantindre a estes persones en la irregularitat.

El portaveu socialista, Mariano Valera, ha sostingut que la moció de Vox pretenia decidir quines persones caben en el seu model tancat de societat i quins no. Ha acusat el grup d’extrema dreta de fabricar por entorn de la població migrant i ha remarcat que s’està parlant de persones que ja viuen i treballen a la ciutat i que ja formen part de la comunitat il·licitana. Segons el seu plantejament, la regularització no crea un problema nou, sinó que tracta d’ordenar una realitat social i laboral que ja existix.

La posició del PP i el vot final

En el torn final d’explicació de vot, l’alcalde d’Elx, Pablo Ruz, que no havia intervingut durant el debat, ha justificat el rebuig del PP a la moció. Ha assenyalat que, encara que els populars no consideren que el procés de regularització estiga ben fet i critiquen especialment el seu impacte organitzatiu als ajuntaments, tampoc compartixen la solució plantejada per Vox.

Ruz ha explicat que el procés està, al seu juí, molt mal plantejat per als consistoris, que han hagut de reorganitzar els seus servicis per a donar resposta a les noves necessitats administratives i socials derivades de la regularització. Malgrat estes crítiques, ha defés que el PP no pot votar a favor de la moció presentada pel seu soci de govern, la qual cosa ha conduït al fet que la proposta quedara rebutjada únicament amb el suport de Vox, certificant la fractura entre els dos en matèria d’immigració.

Últimes notícies

Barcala defén que l’únic acte institucional del 25 de maig és el de l’Ajuntament d’Alacant

Luis Barcala reivindica que l'homenatge del 25 de maig organitzat per l'Ajuntament és l'únic acte institucional pel bombardeig del Mercat Central i evita valorar l'absència de l'oposició.

El Port d’Alacant supera el milió de tones i dispara el seu trànsit de mercaderies i passatgers

El Port d'Alacant ha mogut una mica més d'un milió de tones entre gener i abril, un 16,6% més interanual, amb fortes pujades en contenidors, graneles líquids, vehicles i creuers.

L’oposició tomba en Les Corts el dictamen de la dana i l’acusa d’il·legal i fals

PSPV i Compromís presenten en Les Corts esmenes a la totalitat contra el dictamen de la comissió de la dana de 2024, que veuen il·legal, immoral i allunyat de la realitat viscuda.

Onze jugadors de l’Elx queden lliures a final de temporada i el club ha de definir el seu futur immediat

Onze futbolistes de l'Elx acaben contracte en les pròximes setmanes i la seua continuïtat en Primera Divisió està sense definir, amb diversos casos marcats per cessions, opcions de compra i renovacions pendents.

Desmantellada una xarxa internacional que robava cotxes de gamma mitjana-alta a la Marina Baixa

La Policia Nacional i la Guàrdia Civil detenen a nou persones i recuperen nou cotxes sostrets després de desarticular una xarxa que robava vehicles de gamma mitjana-alta per a revendre'ls amb documentació falsificada.

Justícia manté el mateix reforç en el jutjat de Catarroja malgrat les crítiques de l’oposició

La consellera de Justícia defén que el jutjat de Catarroja continuarà comptant amb el mateix nombre d'efectius de reforç i sosté que el procés de canvi de personal ha sigut transparent i basat en criteris objectius.

Felipe González defén eleccions generals enguany i reivindica un lideratge no mercenari

Felipe González considera que hauria d'haver-hi eleccions generals este 2026 i vincula la crisi oberta pel cas Plus ultra amb la necessitat d'un lideratge no mercenari, centrat en el benefici de la població.

Bernabé es declara sorpresa i avergonyida pel tancament de la Conselleria al professorat en vaga

Pilar Bernabé retrau a la Generalitat que mantinguera tancades les portes de la Conselleria d'Educació durant la nova jornada de vaga docent i després de setmanes de protestes pacífiques.