18.3 C
València
Dijous, 29 gener, 2026

El Rei reivindica el diàleg davant de difícil consens internacional i aposta per afermar la UE ‘com a actor global’

Felip VI diu que després de 50 anys de democràcia els espanyols saben que “la tolerància i el respecte” són els pilars per a construir el futur

MADRID, 9 (EUROPA PRESS TELEVISIÓ)

El Rei Felip VI ha reconegut la dificultat d’aconseguir consensos en un context internacional “complex i inestable” i ha reivindicat la necessitat d'”establir diàlegs àgils” i d’afermar la UE “com a actor global” perquè puga contribuir a la defensa del Dret Internacional i la pau.

Així ho ha fet davant dels més d’un centenar d’ambaixadors acreditats a Espanya durant la tradicional recepció al cos diplomàtic al Palau Real, a la qual han assistit tant el president del Govern, Pedro Sánchez, com el ministre d’Assumptes exteriors, Unió Europea, José Manuel Albares.

“El complex i inestable escenari internacional” i els desafiaments globals, ha incidit Felip VI, “ens interpel·len a tots” i “exigixen respostes conjuntes i responsables” i “una major i millor cooperació”.

En este sentit, ha sostingut que “la dificultat cada vegada més palpable per a aconseguir o sostenir consensos en l’àmbit multilateral fa encara més crítica la urgència d’establir diàlegs àgils, eficaços i d’altura, que miren a llarg termini amb generositat, responsabilitat, rigor científic i també realisme econòmic”.

Felip VI ha destacat que “la societat espanyola, assentada en quasi cinc dècades de democràcia, sap que la tolerància i el respecte són els únics pilars sobre els quals es pot construir el futur”.

Per això, ha traslladat als ambaixadors entre els quals estaven els del Marroc i Algèria però no així Estats Units que no té ambaixador des d’estiu, quan Espanya parla amb els seus respectius països ho fa “amb el propòsit de cooperar i advocar per la pau, el valor essencial que ens seguirà guiant en este 2025”.

Així mateix, ha defensat que la UE “ha de seguir obrint els seus horitzons” i “reforçant també la seua posició estratègica en el món”. Tot això, ha considerat el monarca, “ha d’afermar el paper de la UE com a actor global, superant condicionants interns, per a actuar de forma unida, contribuint amb convicció a la defensa del Dret Internacional, a la pau i a l’estabilitat”.

Les paraules de Don Felip es produïxen en un moment d’inquietud a Europa davant de la pròxima arribada a la Casa Blanca de Donald Trump, a qui no ha esmentat en el seu discurs. El Rei sí que ha volgut ressaltar la “interlocució fluïda i freqüent” que hi ha hagut el 2024 amb l’Administració de Joe Biden i també manifestar el “compromís ferm” d’Espanya amb l’Aliança Atlàntica.

Últimes notícies

Baldoví refreda un front comú i reivindica l’obediència valenciana de Compromís

Baldoví ha afirmat que Compromís està disposat a dialogar, però ha subratllat que no hi ha res sobre la taula. Respon així a la proposta de Rufián d'un espai comú.

El 74% de la població a Espanya vivia a menys de 15 minuts d’un hospital en 2024

Un estudi situa al 74% de la població a Espanya a menys de 15 minuts d'un hospital en 2024, però 783.000 persones encara superaven una hora de viatge. L'accessibilitat millora de forma sostinguda, encara que persistixen grans bretxes territorials.

El Vila-real s’acomiada de la Champions amb la seua pitjor ratxa europea i una sequera a domicili

El 3-0 en Leverkusen va tancar la participació del Vila-real en la Lliga de Campions i ha confirmat la seua pitjor ratxa europea: huit partits sense guanyar. L'equip va encadenar la seua quinta derrota a domicili i suma 460 minuts sense marcar fora.

L’Elx s’exercita amb cinc absències abans de rebre al Barcelona

L'Elx s'ha exercitat este dijous amb cinc absències per a preparar la visita del Barcelona del dissabte. Vàries són per precaució i gestió de càrregues.

Almenys 200 tractors se sumen a la manifestació agrària de València contra els acords de la UE

Almenys 200 tractors s'han unit este dijous a València per a protestar contra els acords comercials de la Unió Europea firmats sense reciprocitat, amb el pacte amb Mercosur en el punt de mira. La marxa avança des de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer cap a la Delegació del Govern després de provocar retencions a primera hora.

Marató València firma un acord per a reparar la pista de la UPV amb 120.000 euros i obrir-la a clubs i federats

La Marató València ha acordat amb la UPV aportar 120.000 euros per a reparar la seua pista i obrir-la a clubs i federats. La instal·lació serà homologada després de les obres previstes fins a 2026.

La compravenda de vivendes va caure un 4,1% al novembre en la Comunitat Valenciana i els preus van pujar un 12,7%

Al novembre, la Comunitat Valenciana va registrar un 4,1% menys d'operacions mentres el preu de la vivenda va escalar un 12,7%. A Espanya, les compravendes van baixar un 2,4% i les hipoteques van créixer un 6,5%

71 carreteres seguixen afectades per la borrasca, cap en la xarxa principal

El temporal de neu i pluja manté 71 carreteres amb problemes, amb 19 tancaments i 21 trams amb cadenes, sense afecció en la xarxa principal. Aragó, Astúries, Castella i Lleó i la Comunitat Valenciana concentren les majors incidències.