Les emissions de CO₂ van augmentar a Espanya en 2021

Les emissions de CO₂ van pujar un 5,1% a Espanya l’any 2021 respecte al 2020, encara que es van reduir un 8% en relació al 2019. Aquests són les dades que ha publicat aquest dimecres el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic de l’estudi Avanç de l’Inventari d’Emissions de Gasos d’Efecte d’hivernacle (GEI) corresponents a l’any passat.

Aquestes dades preliminars estimen que les emissions brutes de CO₂ equivalent (la unitat que s’empra per a mesurar aquests gasos) han sigut 288,6 milions de tones, la qual cosa suposa un augment d’un 5,1% respecte a l’any 2020. L’augment de les emissions observades reflecteix, principalment en el sector transporte, la indústria i la generació elèctrica, la recuperació de la mobilitat i de l’activitat econòmica després de les restriccions imposades per la pandèmia.

La reducció de CO₂ que es va produir l’any 2020 del 12,5% en emissions totals i un 16,2% en emissions energètiques, la quarta reducció percentual major a la UE, va ser motivada per l’altíssima caiguda del PIB. En el marc europeu, la variació d’emissions de CO₂ entre 2019 i 2020 va ser d’un -8,5%.

Tenint en compte l’any 2020 i amb dades preliminars del 2021 es manté una trajectòria per davall de la senda descendent marcada pel Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima (PNIEC) en la reducció total de GEI respecte a 1990.

Entre altres dades l’avanç indica que, per gasos, el CO₂ suposa un 78,6% de les emissions totals de GEI, seguit del metà, amb un 13,2%. I quant a sectors, en conjunt, el total del sector de l’Energia acumula un augment d’emissions de GEI del 6,3% respecte a 2020.

El transport continua sent el sector més emissor i suposa el 29,3% de les emissions en termes de CO₂ equivalent, seguit de la indústria (20,7%), l’agricultura i ramaderia en el seu conjunt (13,4%), la generació d’electricitat (11,3%), el consum de combustibles en els sectors Residencial, Comercial i Institucional (8,8%), i els residus (4,6%).

Indústria i electricitat

Quant a la indústria, amb un pes del 20,7% en el total d’emissions de CO₂, fruit de la recuperació d’activitat, es produeix un augment de les emissions respecte a l’any 2020, tant de les procedents del consum de combustibles (que augmenten un 4%) com de les procedents dels propis processos industrials (6,4%).

No obstant això, el Mitma recorda que és important recollir que les emissions respecte a l’any 2019 han disminuït (9,7% les emissions de combustió i 3% les de procés).

Pel que fa a l’electricitat generada, en 2020 va augmentar en un 3,4%, mentre que les emissions de CO₂ associades van augmentar el 0,4% degut, sobretot, a l’increment del 9,7% de la generació d’origen renovable (46,7% del total d’energia generada en 2021).

D’altra banda, les emissions de CO2 procedents d’instal·lacions subjectes al Sistema Europeu de Comerç de Drets d’Emissió (MTS, per les seues sigles en anglés) van augmentar en 2021 un 3% respecte a l’any anterior.

Les emissions procedents dels sectors difusos es van incrementar també un 5,8% i les procedents de l’aviació domèstica un 32,5%. Les emissions de CO₂ procedents d’instal·lacions subjectes al Sistema Europeu de Comerç de Drets d’Emissió van disminuir un 15,3% respecte a l’any 2019 i un 54,2 respecte a 2005.

Finalment, l’informe recull també les absorcions del sector d’Usos de la Terra, Canvis d’Ús de la Terra i Silvicultura (LULUCF, per les seues sigles en anglés) que s’han estimat en 34,8 milions de tones de CO₂-eq (un 12% del total d’emissions brutes de l’Inventari en 2021), amb un descens del 2,2% degut principalment al sector forestal, que contribueix a la major part de les absorcions dels gasos d’efecte d’hivernacle i en el qual s’estima una disminució de les absorcions de l’1,7%.

Per tant, les emissions netes l’any 2021 s’estimen en 253,8 milions de tones de CO₂-eq (el que suposa un augment del 6,1% respecte a 2019).

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Les normes lingüístiques no són ciència

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una defensa clara de les formes valencianes d’ús viu i una crítica a l’ús ideològic del concepte de 'ciència' en els debats lingüístics

Elísabet Benavent llança Una xiqueta bona, un romanç que reivindica l’amor en el quotidià

Elísabet Benavent publica Una xiqueta bona, la seua novel·la número 26, un romanç que desplaça l'èpica de l'amor cap als gestos quotidians i qüestiona la síndrome de la xiqueta bona.

Científics espanyols descobrixen l’interruptor que usen les plantes per a defendre’s de la sequera

Un equip d'investigació espanyol ha identificat l'interruptor molecular que activa la defensa de les plantes davant la sequera i ha demostrat que pot modificar-se per a crear cultius més eficients en l'ús de l'aigua.

Un ex alt càrrec de Transports, testimoni clau en el juí del Suprem a Ábalos pels contractes de màscares

La quinta jornada del juí en el Suprem pels contractes de màscares situa com a testimoni clau al exsubsecretario de Transports, Jesús Manuel Gómez, a qui José Luis Ábalos atribuïx la tramitació de les adjudicacions sota sospita.

La soledat empitjora la memòria dels majors però no accelera la seua deterioració

Un estudi europeu amb més de 10.000 majors conclou que la soledat s'associa a pitjor memòria, però no accelera la deterioració cognitiva al llarg de set anys.

Awa Fam fa història en la WNBA en ser número 3 del draft i liderar la gran nit espanyola

Awa Fam va ser triada en el número 3 del draft de la WNBA per Seattle Storm i va firmar la millor elecció d'un jugador espanyol en la història de la NBA i la WNBA, en una nit amb triple presència espanyola.

Cel poc nuvolós i pujada de temperatures en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà un dimarts de cels poc nuvolosos i temperatures a l'alça, amb vent del nord-oest fort en el nord de Castelló i un dimecres més estable.

Un terratrémol de magnitud 2,6 sacseja Oliva i es deixa sentir a la Safor i la Marina Alta

Un terratrémol de magnitud 2,6 amb epicentre a Oliva es va registrar sobre les 21.53 hores i va ser percebut en nombroses localitats de la Safor i la Marina Alta, sense incidents ressenyables.