Espanya reduïx superfície ecològica però continua liderant a la UE

Espanya va retallar en 2024 la superfície agrària útil dedicada a producció ecològica en 46.940 hectàrees, fins a 2.944.941 hectàrees, segons dades provisionals del Ministeri d’Agricultura. Encara que l’àrea certificada va disminuir, el seu pes en el total cultivat va pujar 2,33 punts, fins al 12,31%, perquè el conjunt de la superfície agrària útil es va contraure encara més. En termes pràctics, hi ha menys hectàrees ecològiques, però representen una porció major del mapa agrari nacional i Espanya continua com el país amb més extensió ecològica de la Unió Europea. Les dades procedixen de l’informe ‘Estadístiques de Producció Ecològica a Espanya 2024’, amb aportacions de les comunitats autònomes.

El retrocés es va concentrar majoritàriament a Andalusia, Castella-la Manxa i la Comunitat Valenciana. En tractar-se de territoris amb gran implantació d’este model, el seu ajust explica bona part del descens agregat i arrossega el balanç nacional, malgrat la resistència d’altres zones. El patró territorial suggerix que quan les regions amb major base ecològica ajusten, l’impacte sobre el total s’amplifica.

Canvis per regions i cultius

En producció vegetal, van créixer les superfícies de tubercles i arrels (+7,3%), de plantes collides en verd per a alimentació animal (+2,9%) i d’hortalisses fresques i maduixes (+1,2%). Estos avanços van esmorteir parcialment la reducció d’altres cultius no detallats en l’informe provisional i dibuixen una reorientació cap a grups amb eixida immediata o vinculats a l’alimentació ramadera.

En el costat ramader, el nombre d’activitats ecològiques va augmentar un 0,5% respecte a 2023, fins a 11.164. Van destacar els creixements en èquids (+17,5%), caprí per a carn (+8,7%) i oví (+3,3%). El cens d’animals criats sota estàndards ecològics també va avançar un 3,9%, impulsat pel caprí (+7,6%) i l’equí (+6,3%). En conjunt, més granges actives i més caps apunten a major dinamisme d’este segment dins del sector, fins i tot en un context de menor superfície total.

Aqüicultura i operadors a la baixa

L’aqüicultura ecològica va registrar una caiguda del 26,28% en 2024, fins a 3.175 tones. El descens va obeir sobretot al fort ajust en esturions (-66,7%) i clòtxines (-28,3%), que no va ser compensat pel repunt de les ostres (+45,4%). El balanç negatiu del subsector mostra com variacions en unes poques espècies poden condicionar el total anual.

També va disminuir el nombre d’operadors vinculats a la producció ecològica (62.621, -2,8%), el volum d’activitat (66.687 operacions, -2,6%) i les activitats industrials registrades (11.498, -3,4%). Este refredament recorre la cadena, des de la producció primària fins a la transformació, i ajuda a explicar la baixada de superfície al tancament de l’any.

Malgrat tot, Espanya manté el lideratge europeu per extensió ecològica i figura com a sext país del món per superfície orgànica, segons les estadístiques internacionals elaborades conjuntament per les organitzacions FIBL-Infoam. L’escala del sector i la seua implantació prèvia sostenen eixa posició fins i tot en un any de correcció.

Últimes notícies

Un voleó de Pablo García en el 83 enfonsa el València CF a Mestalla

Un gol de volea de Pablo García en el minut 83 ha donat la victòria al Betis a Mestalla i ha encés de nou la protesta de l’afició del València CF, que encadena dos jornades sense marcar.

Nathan Saliba reforça el mig del camp del Villarreal fins a 2031

El Villarreal ha tancat el fichatge del migcampista canadenc Nathan Saliba, de 22 anys, procedent de l'Anderlecht, amb un contracte fins al 30 de juny de 2031.

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.