Investiguen un veí d’Alacant per suplantar un treballador i quedar-se el seu finiquito

Un ciberdelinqüent d’Alacant ha sigut identificat i investigat per la Guàrdia Civil per suplantar un treballador d’una empresa de la província de València. Segons les investigacions, ha aconseguit que l’empresa li transferira el finiquito i l’última nòmina del treballador a un compte bancari fraudulent.

La tècnica de frau utilitzada és coneguda com a Business Email Compromise (BEC). Este mètode es basa en la suplantació de comptes de correu corporatiu per enganyar empreses i redirigir pagaments legítims a comptes controlats pels estafadors.

Per a executar l’estafa, l’investigat havia registrat una adreça de correu electrònic pràcticament igual a la del treballador real. Només havia canviat una lletra, una diferència quasi imperceptible a simple vista, cosa que donava molta versemblança al correu fals.

Amb esta nova adreça, va enviar un missatge al departament de Recursos Humans de l’empresa. En el correu, comunicava un suposat canvi de compte bancària i demanava que ingressaren en el nou número tant una nòmina pendent de cobrament com el finiquito corresponent a la fi de la relació laboral.

La petició va coincidir amb la recent extinció del contracte del treballador afectat. Esta coincidència va reforçar la credibilitat de l’engany i va fer que el departament de Recursos Humans confiara en l’aparent autenticitat del missatge i de la documentació aportada.

Convencida que la sol·licitud era legítima, l’empresa va modificar les dades bancàries que tenia registrades per al treballador. A continuació, va ordenar la transferència dels dos imports, la nòmina pendent i el finiquito, al compte indicat pel presumpte estafador.

Descobrixen el frau dies després

El frau no es va detectar de manera immediata. Dies més tard, el treballador real, en no rebre cap ingrés al seu compte habitual, es va posar en contacte amb l’empresa per demanar explicacions i aclarir la situació.

En revisar conjuntament la informació, empresa i treballador van comprovar que alguna cosa no quadrava. En acarar les dades, van descobrir que el correu des del qual s’havia sol·licitat el canvi de compte bancària no pertanyia al treballador.

L’adreça d’origen estava vinculada a un domini fraudulent pràcticament indistinguible del domini corporatiu original. Esta mínima diferència en el domini havia passat desapercebuda en un primer moment per al personal de l’empresa.

Una vegada detectada l’estafa, es va presentar denúncia a través de l’Oficina Nacional de Recepción Electrónica de Denuncias (ON-RED). Este canal permet formalitzar denúncies en línia davant les forces i cossos de seguretat en casos de delictes comesos per via telemàtica.

Investigació de la Cibercomandancia

Després de rebre la denúncia, el grup especialitzat de la Cibercomandancia de la Guàrdia Civil va iniciar immediatament les diligències d’investigació. Una de les primeres mesures va ser sol·licitar el bloqueig urgent de la transferència realitzada a la compte fraudulenta.

Els investigadors van analitzar la traçabilitat dels diners per seguir el rastre dels moviments bancaris. Al mateix temps, van estudiar en detall la compte receptora dels fons i la van contrastar amb les bases de dades policials existents.

Este treball conjunt d’anàlisi econòmica i contrast d’informació ha permés identificar plenament el beneficiari dels diners transferits. Segons la Guàrdia Civil, a esta persona se li imputen un delicte d’estafa informàtica i un altre de blanqueig de capitals.

Les diligències obertes per estos fets estan sota la direcció d’un jutjat de Torrevieja, a la província d’Alacant. Serà este òrgan judicial qui determine els pròxims passos del procediment i les possibles responsabilitats penals derivades d’esta estafa basada en la suplantació de correu corporatiu.

Últimes notícies

Kempes demana no alimentar teories conspiratives després de la final del Mundial

Mario Alberto Kempes ha criticat les teories conspiratives sobre la derrota d’Argentina contra Espanya en la final del Mundial 2026 i ha demanat respecte per la selecció albiceleste.

Camarero rebutja que la Comunitat Valenciana blanquege la política migratòria del Govern

La vicepresidenta Susana Camarero rebutja acudir a la Conferència Sectorial d’Immigració a Madrid i acusa el Govern d’imposar una regularització migratòria opaca i sense finançament suficient.

Onze anys de presó per agredir sexualment durant anys la seua filla menor a la Plana Alta

La Audiencia Provincial de Castellón ha condemnat a onze anys de presó un home per un delicte continuat d’agressió sexual a la seua filla menor en una localitat de la Plana Alta. La xiqueta, que tenia 7 anys quan van començar els abusos, va revelar els fets al col·legi en 2024.

La UPV suspén les activitats a l’aire lliure al campus de Gandia per l’alerta roja

La Universitat Politècnica de València ha suspés les activitats a l’aire lliure al campus de Gandia i les ha restringides als de València i Alcoi per l’alerta per calor extrema.

Mediterránea Triatlón bat rècord amb més de 6.600 participants en 2026

El circuit Mediterránea Triatlón ha tancat l’edició de 2026 amb més de 6.600 participants, la xifra més alta fins ara, i un fort impacte internacional i femení.

Benidorm reunirà l’elit mundial del ciclisme en la primera Gala UCI el 9 de desembre

Benidorm acollirà el 9 de desembre la primera Gala del Ciclisme UCI, on es premiarà els millors ciclistes, equips i països de la temporada 2026.

Echávarri acusa el PP d’haver deixat Les Naus en mans de ‘jetas’

L’exalcalde d’Alacant Gabriel Echávarri responsabilitza el PP del procés d’adjudicació de les VPP de Les Naus, que han acabat en mans de ‘unos jetas’. El promotor Francisco Ordiñana s’ha negat a respondre en Les Corts al·legant el procediment judicial obert.

Mariano Pernía: Espanya ha merescut un resultat més ampli en la final del Mundial

Mariano Pernía, exinternacional amb Espanya i tècnic de Sesiones AFE, considera que el 1-0 de la final del Mundial 2026 es queda curt i que la selecció espanyola ha sigut clarament superior.