3.000 euros de multa per als quals  prostituïdores de dones

La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, Gabriela Bravo, ha instat els municipis a adoptar el model d’Ordenança Municipal Abolicionista elaborat en el marc del Fòrum Valencià per a l’Abolició de la Prostitució que protegeix les dones i multa amb fins a 3.000 euros als qui demanden sexe pagat, així com als intermediadors i els locals on s’exercisca aquesta «forma de violència de gènere».

La consellera ha presentat aquest dijous el model d’ordenança en un acte a Mislata al costat del seu alcalde, Carlos Fernández Bielsa, i el president de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, Rubén Alfaro, i davant una vintena d’alcaldes de tota la Comunitat Valenciana.

Durant la seua intervenció, Gabriela Bravo ha defensat que les corporacions locals tenen «competències i capacitats suficients per a estar en la primera línia de l’erradicació de la prostitució a través de les ordenances municipals, que són un instrument molt potent per a marcar la diferència entre aquells municipis que protegeixen la dignitat de totes les persones i els que, per a la seua vergonya i la nostra, abdiquen d’ella«.

En aquest sentit, ha posat com a exemples els casos d’Albal i Quart de Poblet «que han sigut pioners en l’aprovació d’ordenances abolicionistes» i ha lamentat l’existència de «aqueixa ordenança de la vergonya de l’Ajuntament d’Alacant que criminalitza les dones en prostitució i les fa responsables de la seua situació, sense reparar que és un sistema desigual i injust les que les sotmet i les priva d’una vida digna de drets«.

La consellera ha recordat que els estudis científics elaborats pel Fòrum han revelat que en les tres províncies hi ha entre 10.000 i 13.000 dones en situació de prostitució. «I si l’oferta és així de gran és perquè hi ha homes disposats a pagar per això. Només així s’entén que el 20% dels homes valencians majors de 18 anys -1 de cada 5- admeta que ha pagat per sexe alguna vegada en la seua vida», ha dit.

Multes de fins a 3.000 euros

El model d’ordenança abolicionista -que s’ha posat a la disposició de tots els ajuntaments de la Comunitat Valenciana- recull en el seu articulat la prohibició de la demanda de prostitució, a la qual considera com a infracció greu, i la sanciona amb multes de fins a 1.500 euros.

A més, si aquesta demanda es produeix a menys de 200 metres d’un centre educatiu, de llocs amb afluència de públic infantil o de la celebració d’un acte festiu o esportiu la considera com a infracció molt greu i la sanciona amb multa de fins a 3.000 euros. D’igual manera podran ser sancionats els qui col·laboren amb els demandants de sexe pagat com a intermediadors (proxenetes) o persones que alerten de la presència d’agents de l’autoritat.

D’altra banda, també prohibeix la publicitat que promoga el consum de prostitució, que considera com a infracció lleu, i la sanciona amb multes de fins a 750 euros. En aquest cas, serà responsable tant qui execute materialment l’acte de publicitat (com repartir fullets) com l’anunciant.

Una part important del model d’ordenança reconeix a les dones en situació de prostitució com a víctimes de violència de gènere. Per aqueix motiu, no se sancionarà en cap cas a les persones prostituïdes i promourà polítiques d’ajuda per a traure-les de la seua situació.

En aquest sentit, el model d’ordenança preveu l’aprovació de plans municipals d’acció integral, que continguen mesures perquè les dones en situació de prostitució accedisquen a serveis i recursos que els permeten eixir del sistema prostitucional. Aquest pla inclourà accions de suport social, laboral, formatiu i residencial.

Segons Bravo, «som la primera comunitat autònoma a posar a la disposició dels municipis un model d’ordenança abolicionista, la qual cosa ens converteix en una referència per a altres territoris compromesos amb la igualtat entre homes i dones, així com amb l’erradicació de tota forma de violència de gènere, inclosa la compra del cos de les dones«.

La consellera ha anunciat que continuarà «reclamant al Govern d’Espanya una Llei Integral per a l’Abolició de la Prostitució«. No obstant això, «des del Consell del Botànic no estarem de braços plegats perquè ja hem posat en marxa la modificació de la Llei d’Espectacles en la Comunitat Valenciana, que es troba actualment en tràmit d’audiència pública«.

Aquesta norma contempla la sanció a aquells establiments que permeten o afavorisquen la prostitució, la prohibició de publicitat que incite o fomente la prostitució o qualsevol forma d’explotació sexual i la sanció administrativa de la demanda de prostitució en locals i establiments públics.

Últimes notícies

El primer mes d’estiu deixa 238 morts per calor a la Comunitat Valenciana, la xifra més alta des de 2015

El Sistema MoMo ha estimat 238 morts atribuïbles a la calor entre el 21 de juny i el 20 de juliol a la Comunitat Valenciana, el registre més alt des que hi ha dades (2015), amb especial impacte a la província d’Alacant.

Ferrán Torres fa història i bat tots els rècords valencians amb Espanya al Mundial 2026

Ferrán Torres, autor del gol decisiu en la final del Mundial 2026 davant l’Argentina, s’ha convertit en el futbolista valencià amb més partits, gols i fites assolides amb la selecció espanyola.

L’Escut d’Or de les Habaneras reconeix Francisco Andréu com a memòria viva del certamen de Torrevieja

El Certamen Coral Internacional de Habaneras i Polifonia de Torrevieja ha lliurat l’Escut d’Or a Francisco Andréu, participant de la primera edició i nebot del compositor de la popular habanera 'Torrevieja'. La segona vetlada ha reunit sis corals locals i ha servit també per anunciar la creació de dues noves places de jutges al partit judicial de Torrevieja.

Detingut un jove per pintades antisemites a la façana de la Llotja de València

La Policia Nacional ha detingut un jove de 25 anys acusat de fer dues pintades amb missatges antisemites a la façana de la Llotja de València, Bé Patrimoni de la Humanitat des de 1996.

Deting en l’A-23 un camioner que multiplicava per huit la taxa d’alcohol permesa

La Guàrdia Civil ha detingut en l’A-23, a l’altura del km 25 en sentit Terol, un camioner bielorús de 46 anys que circulava en ziga-zaga i superava huit vegades la taxa d’alcohol permesa per a professionals.

Calor intens a l’interior i risc de tempestes amb ratxes fortes de vent a la Comunitat

L’interior de València i Alacant mantindrà temperatures molt altes hui i demà, amb nuvolositat d’evolució i tempestes vespertines amb ratxes fortes de vent, segons Aemet.

La Comunitat commemora els 750 anys del llegat de Jaume I amb activitats en les tres províncies

La programació inclou concerts, exposicions, congressos, propostes educatives, rutes turístiques i un volteig general de campanes el 27 de juliol

Un reventó càlid sacseja Chella amb més de 38 graus i ratxes de 80 km/h

Un reventó càlid i sec molt focalitzat a Chella ha disparat la temperatura per damunt dels 38 graus i ha deixat ratxes de vent de més de 80 km/h en pocs minuts, causant una incidència elèctrica a la zona.