El bes entre dos falleres que revolucionà les xarxes es convertix en monument faller

Falla lèsbica

La imatge que ha inspirat el monument faller | EFE

 

El bes entre dos falleres, que va ser portada d’una revista gai i va revolucionar les xarxes socials en 2014, serà finalment una falla de l’artista faller Raül Martínez ‘Chuky’ per a una comissió de Torrent, capital de la comarca valenciana de l’Horta, units pel seu compromís social i la reivindicació d’una inclusió real en les Falles.

 

Una fallera major que sobrepassa els 30 anys, un home que és ‘faller major’ o un president amb síndrome de Down o alguna discapacitat són algunes de les figures que exposarà el monument faller reivindicatiu, titulat ‘T’ho veus?» i la figura que rematarà l’obra, de nou metres d’alt, seran les dos falleres besant-se.

 

La comissió fallera Cronista Vicent Beguer i Esteve competirà enguany en la secció Especial de les Falles de Torrent amb este monument, que dobla el seu pressupost habitual fins a arribar als 20.000 euros.

 

‘Chuky’, amb una trajectòria lligada a projectes fallers de calat social, explica que va quedar «impactat» quan fa cinc anys va vore en la portada de la revista ‘EGF and City’ el bes d’amor lèsbic de dos dones abillades amb els vestits de fallera per com de «valenta i bonica» era.

 

«Va tindre molta de revolada, va saltar a les xarxes socials i als mitjans i es va debatre en el món faller», recorda l’artista, que confessa que es va quedar «amb la idea en el cap» de què era una imatge «que seria interessant plasmar en volum».

 

Relata que la citada falla de Torrent té com a lema els projectes socials, amb una dinàmica de suport i treball a una causa. «En 2020 és el seu 25 aniversari i em van proposar que fera un projecte que els representara com a comissió i la vaig proposar amb eixa idea que portava anys en ment», assegura.

Falla lèsbica

L’esbós del monument faller | EFE

 

La seua creació «convida a la reflexió, pregunta si et veus, o no» en les situacions que recreen els ninots en el món de les Falles i «genera debat». «Les Falles diuen que representen a tots, però la realitat és que molts col·lectius no es veuen reflectits. Mostraré eixos rols i a eixes persones i a plantejaré si te les veus, o no, en el món faller», afirma.

 

«Reivindiquem una integració real en la festa», assegura Chuky, la tercera generació d’una família d’artistes fallers que, des que en 2014 va dedicar la falla de la comissió La Ferroviària a la seua iaia i la seua experiència amb l’alzheimer, ha lligat les seues falles a Payasospital, l’autisme infantil, la síndrome de Down o la paràlisi cerebral.

 

Precisament, en 2019, «La falla que no hauria d’existir» que va plantar per a la comissió García Lorca-Oltà, rematada per un home i una dona despullats com a símbol de la igualtat, va guanyar el premi Caliu, amb el que es reconeix monuments que treballen per la diversitat, la igualtat i la no discriminació.

 

Explica que els ninots estaran fets amb un escanejat digital de persones o peces reals, una tècnica que ja ha usat, i després es replicaran en gran fins a on els deixe el cartó pedra i el suro amb què es fabriquen: «Fa que siguen el més fidedignes possible i prou naturals, amb una força d’impacte escultural».

 

Segons explica un dels presidents en actiu i delegat de Festes de la comissió Cronista Vicent Beguer i Esteve, Ferran Martínez, porten anys amb projectes solidaris com a «filosofia de la comissió» encara que, abans del 2010, només feien recaptacions. Eixe any van encarregar la falla infantil a una associació de discapacitats de la localitat i, des d’eixe moment, van apostar per «projectes que ocuparen tot l’exercici i no només recaptar fons».

 

En 2012 la falla va versar sobre els grans mals de la Humanitat i dos anys després sobre xicotets gestos, cosa que els va portar a convertir la falla en un arbre dels desitjos al que, a canvi de donar aliments, podies estirar-li una cinta i demanar un desig, i van conseguir recaptar 1.000 quilos de menjar. En 2017 van apostar per la diversitat.

 

I ara, per a commemorar el seu 25 aniversari, podien «fer una falla amb un pastís» o una que arreplegara la seua «filosofia», i van buscar a Chuky per a un projecte que, segons Martínez, «és fidel» al que són.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Educació i sindicats es tornaran a reunir dijous per tancar l’acord sobre salaris i valencià

La Conselleria d’Educació i els sindicats de la mesa negociadora es veuran dijous a les 9 del matí per decidir si avalen el nou document amb canvis en salaris, burocràcia i valencià, després d’una maratoniana reunió d’onze hores.

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.