El bes entre dos falleres que revolucionà les xarxes es convertix en monument faller

Falla lèsbica

La imatge que ha inspirat el monument faller | EFE

 

El bes entre dos falleres, que va ser portada d’una revista gai i va revolucionar les xarxes socials en 2014, serà finalment una falla de l’artista faller Raül Martínez ‘Chuky’ per a una comissió de Torrent, capital de la comarca valenciana de l’Horta, units pel seu compromís social i la reivindicació d’una inclusió real en les Falles.

 

Una fallera major que sobrepassa els 30 anys, un home que és ‘faller major’ o un president amb síndrome de Down o alguna discapacitat són algunes de les figures que exposarà el monument faller reivindicatiu, titulat ‘T’ho veus?» i la figura que rematarà l’obra, de nou metres d’alt, seran les dos falleres besant-se.

 

La comissió fallera Cronista Vicent Beguer i Esteve competirà enguany en la secció Especial de les Falles de Torrent amb este monument, que dobla el seu pressupost habitual fins a arribar als 20.000 euros.

 

‘Chuky’, amb una trajectòria lligada a projectes fallers de calat social, explica que va quedar «impactat» quan fa cinc anys va vore en la portada de la revista ‘EGF and City’ el bes d’amor lèsbic de dos dones abillades amb els vestits de fallera per com de «valenta i bonica» era.

 

«Va tindre molta de revolada, va saltar a les xarxes socials i als mitjans i es va debatre en el món faller», recorda l’artista, que confessa que es va quedar «amb la idea en el cap» de què era una imatge «que seria interessant plasmar en volum».

 

Relata que la citada falla de Torrent té com a lema els projectes socials, amb una dinàmica de suport i treball a una causa. «En 2020 és el seu 25 aniversari i em van proposar que fera un projecte que els representara com a comissió i la vaig proposar amb eixa idea que portava anys en ment», assegura.

Falla lèsbica

L’esbós del monument faller | EFE

 

La seua creació «convida a la reflexió, pregunta si et veus, o no» en les situacions que recreen els ninots en el món de les Falles i «genera debat». «Les Falles diuen que representen a tots, però la realitat és que molts col·lectius no es veuen reflectits. Mostraré eixos rols i a eixes persones i a plantejaré si te les veus, o no, en el món faller», afirma.

 

«Reivindiquem una integració real en la festa», assegura Chuky, la tercera generació d’una família d’artistes fallers que, des que en 2014 va dedicar la falla de la comissió La Ferroviària a la seua iaia i la seua experiència amb l’alzheimer, ha lligat les seues falles a Payasospital, l’autisme infantil, la síndrome de Down o la paràlisi cerebral.

 

Precisament, en 2019, «La falla que no hauria d’existir» que va plantar per a la comissió García Lorca-Oltà, rematada per un home i una dona despullats com a símbol de la igualtat, va guanyar el premi Caliu, amb el que es reconeix monuments que treballen per la diversitat, la igualtat i la no discriminació.

 

Explica que els ninots estaran fets amb un escanejat digital de persones o peces reals, una tècnica que ja ha usat, i després es replicaran en gran fins a on els deixe el cartó pedra i el suro amb què es fabriquen: «Fa que siguen el més fidedignes possible i prou naturals, amb una força d’impacte escultural».

 

Segons explica un dels presidents en actiu i delegat de Festes de la comissió Cronista Vicent Beguer i Esteve, Ferran Martínez, porten anys amb projectes solidaris com a «filosofia de la comissió» encara que, abans del 2010, només feien recaptacions. Eixe any van encarregar la falla infantil a una associació de discapacitats de la localitat i, des d’eixe moment, van apostar per «projectes que ocuparen tot l’exercici i no només recaptar fons».

 

En 2012 la falla va versar sobre els grans mals de la Humanitat i dos anys després sobre xicotets gestos, cosa que els va portar a convertir la falla en un arbre dels desitjos al que, a canvi de donar aliments, podies estirar-li una cinta i demanar un desig, i van conseguir recaptar 1.000 quilos de menjar. En 2017 van apostar per la diversitat.

 

I ara, per a commemorar el seu 25 aniversari, podien «fer una falla amb un pastís» o una que arreplegara la seua «filosofia», i van buscar a Chuky per a un projecte que, segons Martínez, «és fidel» al que són.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU