Mastodon
23.6 C
València
Divendres, 19 setembre, 2025

El bes entre dos falleres que revolucionà les xarxes es convertix en monument faller

Falla lèsbica

La imatge que ha inspirat el monument faller | EFE

 

El bes entre dos falleres, que va ser portada d’una revista gai i va revolucionar les xarxes socials en 2014, serà finalment una falla de l’artista faller Raül Martínez ‘Chuky’ per a una comissió de Torrent, capital de la comarca valenciana de l’Horta, units pel seu compromís social i la reivindicació d’una inclusió real en les Falles.

 

Una fallera major que sobrepassa els 30 anys, un home que és ‘faller major’ o un president amb síndrome de Down o alguna discapacitat són algunes de les figures que exposarà el monument faller reivindicatiu, titulat ‘T’ho veus?” i la figura que rematarà l’obra, de nou metres d’alt, seran les dos falleres besant-se.

 

La comissió fallera Cronista Vicent Beguer i Esteve competirà enguany en la secció Especial de les Falles de Torrent amb este monument, que dobla el seu pressupost habitual fins a arribar als 20.000 euros.

 

‘Chuky’, amb una trajectòria lligada a projectes fallers de calat social, explica que va quedar «impactat» quan fa cinc anys va vore en la portada de la revista ‘EGF and City’ el bes d’amor lèsbic de dos dones abillades amb els vestits de fallera per com de «valenta i bonica» era.

 

«Va tindre molta de revolada, va saltar a les xarxes socials i als mitjans i es va debatre en el món faller», recorda l’artista, que confessa que es va quedar «amb la idea en el cap» de què era una imatge «que seria interessant plasmar en volum».

 

Relata que la citada falla de Torrent té com a lema els projectes socials, amb una dinàmica de suport i treball a una causa. «En 2020 és el seu 25 aniversari i em van proposar que fera un projecte que els representara com a comissió i la vaig proposar amb eixa idea que portava anys en ment», assegura.

Falla lèsbica

L’esbós del monument faller | EFE

 

La seua creació «convida a la reflexió, pregunta si et veus, o no» en les situacions que recreen els ninots en el món de les Falles i «genera debat». «Les Falles diuen que representen a tots, però la realitat és que molts col·lectius no es veuen reflectits. Mostraré eixos rols i a eixes persones i a plantejaré si te les veus, o no, en el món faller”, afirma.

 

«Reivindiquem una integració real en la festa», assegura Chuky, la tercera generació d’una família d’artistes fallers que, des que en 2014 va dedicar la falla de la comissió La Ferroviària a la seua iaia i la seua experiència amb l’alzheimer, ha lligat les seues falles a Payasospital, l’autisme infantil, la síndrome de Down o la paràlisi cerebral.

 

Precisament, en 2019, «La falla que no hauria d’existir» que va plantar per a la comissió García Lorca-Oltà, rematada per un home i una dona despullats com a símbol de la igualtat, va guanyar el premi Caliu, amb el que es reconeix monuments que treballen per la diversitat, la igualtat i la no discriminació.

 

Explica que els ninots estaran fets amb un escanejat digital de persones o peces reals, una tècnica que ja ha usat, i després es replicaran en gran fins a on els deixe el cartó pedra i el suro amb què es fabriquen: «Fa que siguen el més fidedignes possible i prou naturals, amb una força d’impacte escultural».

 

Segons explica un dels presidents en actiu i delegat de Festes de la comissió Cronista Vicent Beguer i Esteve, Ferran Martínez, porten anys amb projectes solidaris com a «filosofia de la comissió» encara que, abans del 2010, només feien recaptacions. Eixe any van encarregar la falla infantil a una associació de discapacitats de la localitat i, des d’eixe moment, van apostar per «projectes que ocuparen tot l’exercici i no només recaptar fons».

 

En 2012 la falla va versar sobre els grans mals de la Humanitat i dos anys després sobre xicotets gestos, cosa que els va portar a convertir la falla en un arbre dels desitjos al que, a canvi de donar aliments, podies estirar-li una cinta i demanar un desig, i van conseguir recaptar 1.000 quilos de menjar. En 2017 van apostar per la diversitat.

 

I ara, per a commemorar el seu 25 aniversari, podien «fer una falla amb un pastís» o una que arreplegara la seua «filosofia», i van buscar a Chuky per a un projecte que, segons Martínez, «és fidel» al que són.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Els enginyers de camins sostenen que executar les infraestructures previstes hauria reduït les víctimes de la DANA

José Trigueros va defendre al Senat que, d'haver-se executat les obres previstes, la DANA de 2024 hauria causat menys víctimes i danys. Va reclamar preses, desviaments, tràmits més àgils, neteja de llits i alertes per a reforçar la resiliència a València i les conques mediterrànies.

Activistes exigixen a València un embargament d’armes a Israel i el registre d’un vaixell

Desenes de persones protesten davant el Port de València per a demanar un embargament integral al comerç d'armes amb Israel i la immobilització i inspecció d'un vaixell. La denúncia assenyala escales a València, Barcelona i Algesires i reclama controls sobre material de defensa i de doble ús.

SOS Desapareguts demana a Bernabé coordinació entre Govern i Consell després de la DANA

Joaquín Amills reclama a la delegada del Govern, Pilar Bernabé, que l'Executiu central i la Generalitat treballen de manera conjunta i sense polititzar la reconstrucció. També posa el focus en la salut mental dels afectats.

Detinguda pel presumpte escanyament d’una amiga amb un cable d’aspiradora a Benidorm

Una dona britànica de 64 anys va ser arrestada a Benidorm pel presumpte escanyament d'una amiga, de 66, amb el cable d'una aspiradora. La investigació seguix oberta després de l'avís d'una tercera turista al 112.

El Campello demana col·laboració per a identificar als responsables d’un abocament altament contaminant

L'Ajuntament del Campello sol·licita ajuda per a localitzar als autors d'un abocament de panells de fibra de vidre en la partida de Oñate. La Policia Local investiga i la sanció pot aconseguir 30.050 euros.

Tots a una Veu exigix coordinació i més inversió a la comissionada de la DANA

Tots a una Veu demana a la comissionada de la DANA, Zulima Pérez, un pla coordinat amb la Generalitat que fixe terminis, finançament i mesures de prevenció. L'entitat reclama formació ciutadana, ajustos en la gestió d'emergències i evitar triomfalismes i inauguracions per separat.

Toni Pérez lamenta la visita de Sánchez: sense tren a l’aeroport ni segona pista

El president de la Diputació d'Alacant titlla de decebedora la visita de Pedro Sánchez a l'aeroport i denúncia que no hi haja compromisos per al tren ni per a una segona pista.

La Generalitat bateja el viaducte d’accés a Torrent com a pont de la Comunitat de Madrid

La Generalitat canvia de nom el viaducte de la CV-403 que creua el barranc de Poio, a l'entrada de Torrent, com a pont de la Comunitat de Madrid. El gest agraïx el suport aportat després de les inundacions i el desplegament d'autobusos que va mantindre la mobilitat fins a la reobertura de Metrovalencia.