El bes entre dos falleres que revolucionà les xarxes es convertix en monument faller

Falla lèsbica

La imatge que ha inspirat el monument faller | EFE

 

El bes entre dos falleres, que va ser portada d’una revista gai i va revolucionar les xarxes socials en 2014, serà finalment una falla de l’artista faller Raül Martínez ‘Chuky’ per a una comissió de Torrent, capital de la comarca valenciana de l’Horta, units pel seu compromís social i la reivindicació d’una inclusió real en les Falles.

 

Una fallera major que sobrepassa els 30 anys, un home que és ‘faller major’ o un president amb síndrome de Down o alguna discapacitat són algunes de les figures que exposarà el monument faller reivindicatiu, titulat ‘T’ho veus?” i la figura que rematarà l’obra, de nou metres d’alt, seran les dos falleres besant-se.

 

La comissió fallera Cronista Vicent Beguer i Esteve competirà enguany en la secció Especial de les Falles de Torrent amb este monument, que dobla el seu pressupost habitual fins a arribar als 20.000 euros.

 

‘Chuky’, amb una trajectòria lligada a projectes fallers de calat social, explica que va quedar «impactat» quan fa cinc anys va vore en la portada de la revista ‘EGF and City’ el bes d’amor lèsbic de dos dones abillades amb els vestits de fallera per com de «valenta i bonica» era.

 

«Va tindre molta de revolada, va saltar a les xarxes socials i als mitjans i es va debatre en el món faller», recorda l’artista, que confessa que es va quedar «amb la idea en el cap» de què era una imatge «que seria interessant plasmar en volum».

 

Relata que la citada falla de Torrent té com a lema els projectes socials, amb una dinàmica de suport i treball a una causa. «En 2020 és el seu 25 aniversari i em van proposar que fera un projecte que els representara com a comissió i la vaig proposar amb eixa idea que portava anys en ment», assegura.

Falla lèsbica

L’esbós del monument faller | EFE

 

La seua creació «convida a la reflexió, pregunta si et veus, o no» en les situacions que recreen els ninots en el món de les Falles i «genera debat». «Les Falles diuen que representen a tots, però la realitat és que molts col·lectius no es veuen reflectits. Mostraré eixos rols i a eixes persones i a plantejaré si te les veus, o no, en el món faller”, afirma.

 

«Reivindiquem una integració real en la festa», assegura Chuky, la tercera generació d’una família d’artistes fallers que, des que en 2014 va dedicar la falla de la comissió La Ferroviària a la seua iaia i la seua experiència amb l’alzheimer, ha lligat les seues falles a Payasospital, l’autisme infantil, la síndrome de Down o la paràlisi cerebral.

 

Precisament, en 2019, «La falla que no hauria d’existir» que va plantar per a la comissió García Lorca-Oltà, rematada per un home i una dona despullats com a símbol de la igualtat, va guanyar el premi Caliu, amb el que es reconeix monuments que treballen per la diversitat, la igualtat i la no discriminació.

 

Explica que els ninots estaran fets amb un escanejat digital de persones o peces reals, una tècnica que ja ha usat, i després es replicaran en gran fins a on els deixe el cartó pedra i el suro amb què es fabriquen: «Fa que siguen el més fidedignes possible i prou naturals, amb una força d’impacte escultural».

 

Segons explica un dels presidents en actiu i delegat de Festes de la comissió Cronista Vicent Beguer i Esteve, Ferran Martínez, porten anys amb projectes solidaris com a «filosofia de la comissió» encara que, abans del 2010, només feien recaptacions. Eixe any van encarregar la falla infantil a una associació de discapacitats de la localitat i, des d’eixe moment, van apostar per «projectes que ocuparen tot l’exercici i no només recaptar fons».

 

En 2012 la falla va versar sobre els grans mals de la Humanitat i dos anys després sobre xicotets gestos, cosa que els va portar a convertir la falla en un arbre dels desitjos al que, a canvi de donar aliments, podies estirar-li una cinta i demanar un desig, i van conseguir recaptar 1.000 quilos de menjar. En 2017 van apostar per la diversitat.

 

I ara, per a commemorar el seu 25 aniversari, podien «fer una falla amb un pastís» o una que arreplegara la seua «filosofia», i van buscar a Chuky per a un projecte que, segons Martínez, «és fidel» al que són.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Jupol denuncia una brutal agressió a un policia nacional a València i reclama més protecció

Jupol denuncia una brutal agressió patida per un policia nacional a València i alerta de l'augment de la violència contra els agents, reclamant més protecció i reconeixement com a professió de risc.

Educació proposa pujar 120 euros el salari als docents valencians en 2027

La Conselleria d'Educació planteja als sindicats una pujada salarial de 120 euros en el complement específic autonòmic per a 2027 i manté una proposta de ràtios similar a l'anterior, amb ajustos en infantil i en les substitucions en Primària.

Baleària culmina la presa de control dels actius d’Armes Trasmediterránea a Canàries

Baleària assumix el control de les rutes d'Armes Trasmediterránea a Canàries i connexions amb la Península, amb més de 50 vaixells, 4.500 empleats i un pla inversor de 45 milions.

Nou ferits i llargues retencions per l’incendi d’un cotxe en l’AP-7 a la Vila Joiosa

El xoc entre quatre vehicles en l'AP-7 a l'altura de la Vila Joiosa va provocar l'incendi d'un cotxe, va deixar nou ferits amb contusions i esquinços cervicals i va causar importants retencions.

Educació i sindicats es tornen a asseure en plena segona setmana de vaga indefinida docent

Educació i els sindicats docents reprenen la negociació en la Comunitat Valenciana en la segona setmana de vaga indefinida, amb el salari, les plantilles i les infraestructures com a punts centrals del conflicte.

PP i Vox imposen en Les Corts el seu dictamen sobre la dana entre dures crítiques de l’oposició

PP i Vox acorden en Les Corts un dictamen de 126 pàgines sobre la dana de 2024 que responsabilitza a l'Estat i a la Generalitat, mentres l'oposició el qualifica d'ignomínia i el compara amb l'informe del metre de 2006.

València llança la campanya de l’Orgull 2026 amb el lema La meta que compartim

València presenta la campanya institucional de l'Orgull LGTBIQ+ 2026, centrada en l'esport i vinculada als XII Gai Games que se celebraran a la ciutat entre el 27 de juny i el 4 de juliol.

L’Enforne Alacant reforça el seu lateral dret amb el portugués Rafael Vasconcelos fins a 2028

L'Enforne Alacant incorpora a l'internacional portugués Rafael Vasconcelos, cedit pel Sporting de Portugal fins a 2028, per a reforçar el lateral dret i la primera línia.