El bes entre dos falleres que revolucionà les xarxes es convertix en monument faller

Falla lèsbica

La imatge que ha inspirat el monument faller | EFE

 

El bes entre dos falleres, que va ser portada d’una revista gai i va revolucionar les xarxes socials en 2014, serà finalment una falla de l’artista faller Raül Martínez ‘Chuky’ per a una comissió de Torrent, capital de la comarca valenciana de l’Horta, units pel seu compromís social i la reivindicació d’una inclusió real en les Falles.

 

Una fallera major que sobrepassa els 30 anys, un home que és ‘faller major’ o un president amb síndrome de Down o alguna discapacitat són algunes de les figures que exposarà el monument faller reivindicatiu, titulat ‘T’ho veus?» i la figura que rematarà l’obra, de nou metres d’alt, seran les dos falleres besant-se.

 

La comissió fallera Cronista Vicent Beguer i Esteve competirà enguany en la secció Especial de les Falles de Torrent amb este monument, que dobla el seu pressupost habitual fins a arribar als 20.000 euros.

 

‘Chuky’, amb una trajectòria lligada a projectes fallers de calat social, explica que va quedar «impactat» quan fa cinc anys va vore en la portada de la revista ‘EGF and City’ el bes d’amor lèsbic de dos dones abillades amb els vestits de fallera per com de «valenta i bonica» era.

 

«Va tindre molta de revolada, va saltar a les xarxes socials i als mitjans i es va debatre en el món faller», recorda l’artista, que confessa que es va quedar «amb la idea en el cap» de què era una imatge «que seria interessant plasmar en volum».

 

Relata que la citada falla de Torrent té com a lema els projectes socials, amb una dinàmica de suport i treball a una causa. «En 2020 és el seu 25 aniversari i em van proposar que fera un projecte que els representara com a comissió i la vaig proposar amb eixa idea que portava anys en ment», assegura.

Falla lèsbica

L’esbós del monument faller | EFE

 

La seua creació «convida a la reflexió, pregunta si et veus, o no» en les situacions que recreen els ninots en el món de les Falles i «genera debat». «Les Falles diuen que representen a tots, però la realitat és que molts col·lectius no es veuen reflectits. Mostraré eixos rols i a eixes persones i a plantejaré si te les veus, o no, en el món faller», afirma.

 

«Reivindiquem una integració real en la festa», assegura Chuky, la tercera generació d’una família d’artistes fallers que, des que en 2014 va dedicar la falla de la comissió La Ferroviària a la seua iaia i la seua experiència amb l’alzheimer, ha lligat les seues falles a Payasospital, l’autisme infantil, la síndrome de Down o la paràlisi cerebral.

 

Precisament, en 2019, «La falla que no hauria d’existir» que va plantar per a la comissió García Lorca-Oltà, rematada per un home i una dona despullats com a símbol de la igualtat, va guanyar el premi Caliu, amb el que es reconeix monuments que treballen per la diversitat, la igualtat i la no discriminació.

 

Explica que els ninots estaran fets amb un escanejat digital de persones o peces reals, una tècnica que ja ha usat, i després es replicaran en gran fins a on els deixe el cartó pedra i el suro amb què es fabriquen: «Fa que siguen el més fidedignes possible i prou naturals, amb una força d’impacte escultural».

 

Segons explica un dels presidents en actiu i delegat de Festes de la comissió Cronista Vicent Beguer i Esteve, Ferran Martínez, porten anys amb projectes solidaris com a «filosofia de la comissió» encara que, abans del 2010, només feien recaptacions. Eixe any van encarregar la falla infantil a una associació de discapacitats de la localitat i, des d’eixe moment, van apostar per «projectes que ocuparen tot l’exercici i no només recaptar fons».

 

En 2012 la falla va versar sobre els grans mals de la Humanitat i dos anys després sobre xicotets gestos, cosa que els va portar a convertir la falla en un arbre dels desitjos al que, a canvi de donar aliments, podies estirar-li una cinta i demanar un desig, i van conseguir recaptar 1.000 quilos de menjar. En 2017 van apostar per la diversitat.

 

I ara, per a commemorar el seu 25 aniversari, podien «fer una falla amb un pastís» o una que arreplegara la seua «filosofia», i van buscar a Chuky per a un projecte que, segons Martínez, «és fidel» al que són.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Ordenen l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb

La Generalitat ha ordenat l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb i indica que la població isca per la CV-25 cap a Bétera i Olocau.

Aemet activa avís groc per pluges i tronades al litoral de Castelló dissabte

Aemet ha activat per a dissabte l’avís groc al litoral de Castelló per pluges intenses de fins a 30 l/m2 en una hora i tronades amb possible granís i ratxes molt fortes de vent.

Pobles de la Ribera comencen a quantificar els danys de les fortes tronades

Diversos municipis de l’interior i la costa de València, sobretot a la Ribera, han començat a valorar els danys per les fortes tronades de dijous, amb ratxes de vent de fins a 146 km/h i greus afectacions materials.

Rescatats amb helicòpter dos joves senderistes deshidratats a la serra d’Orihuela

Dos joves senderistes amb símptomes d’esgotament i deshidratació han sigut rescatats amb helicòpter a la serra d’Orihuela, a Alacant. L’operatiu del Consorci Provincial de Bombers els ha evacuat fins al parc de San Vicente.

El vent de més de 140 km/h i la pedra castiguen el caqui a la Ribera

Les fortes ratxes de vent i la pedra de les últimes tempestes han danyat especialment el caqui a la Ribera, segons La Unió de Llauradors i Ramaders, que encara avalua l’abast de les pèrdues.

Confinament a Gàtova pel fum de l’incendi forestal de Sogorb

Emergències ha ordenat el confinament de Gàtova per l’avanç del fum de l’incendi forestal de Sogorb, que ha cremat 133 hectàrees i continua actiu amb diversos fronts.

La UME s’incorpora a l’extinció de l’incendi de Segorbe i s’eleva l’alerta a nivell 2

Emergències ha activat la situació 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’incendi de Segorbe i ha demanat reforços a la UME davant el risc per a població i entorn natural.

Les obres al voltant del Martínez Valero avancen amb l’objectiu d’acabar abans de final d’any

Les obres de reurbanització de l’entorn del Martínez Valero, amb 3,2 milions d’inversió, avancen a bon ritme i l’ajuntament preveu finalitzar-les abans de final d’any.