14.1 C
València
Dilluns, 16 febrer, 2026

La Cremà posa fi amb el seu ritual de foc a les Falles 2019

falla cremà

Imatge del castell previ a la Cremà de la Falla municipal | EFE

 

Aquesta passada nit es posava fi a les Falles 2019 amb l’acte de la Cremà, que reduïa a cendres centenars de monuments infantils i grans a la ciutat de València, així com a gran quantitat de municipis de la Comunitat Valenciana, de València, Castelló i Alacant.

 

En el cas de València la pluja va fer acte de presència de forma intermitent, i va acabar banyant els carrers, com es preveia des de dies abans. Unes primeres gotes disperses van evolucionar en una pluja fina, que tot i això, no va deslluir l’acte. Aquest final contrastava, a més, amb els cels clars i temperatures agradables, i fins i tot altes, de les jornades prèvies.

 

Però la pluja no va canviar res, i el ritual del foc va ser imparable, cremant un per un tots els monuments de la ciutat, de les diferents seccions.

cremà falla

Imatge de la Cremà | EFE

 

La penúltima Falla en cremar van ser L’Antiga de Campanar, guanyadora del primer premi de la Secció Especial. El monument portava per lema “Juga, juga… i voràs” i incloïa tot un món de joguets i personatges que van captivar al jurat i als assistents, que no van voler perdre l’oportunitat de visitar la Falla guanyadora.

 

L’últim monument en ser pres per les flames va ser la Falla municipal, que des de feia dies presidia la plaça de l’Ajuntament de València. Un monument trencador, amb tocs d’art urbà i grafiti, creat per Pichiavo i els artistes fallers Latorre i Sanz.

 

Després de la Cremà, és el moment de fer valoracions. Hui, 20 de març, arranquen, com se sol dir, les Falles de 2020. Cada comissió començarà a preparar el seu monument i les seues festes per a l”any que ve.

 

Així mateix, també és moment de les valoracions globals, de l’impacte turístic, econòmic i cultural d’aquestes Falles de 2019.

 

Unes falles que, com cada any, han fet arribar a terres valencianes a centenars de milers de persones, que han pogut gaudir de la Mascletà, l’Ofrena, la Nit del Foc, la Cremà, i el seguit d’actes i possibilitats que ofereix la ciutat de València i les localitats falleres de tot el territori. El bon oratge de la majoria de dies i el calendari, que ha ubicat el cap de setmana dins els dies grans de la festa, han afavorit l’afluència de visitants.

 

Altre debat queda obert ara, relacionat amb l’incivisme, i la possibilitat d’establir noves mesures de vigilància i control per evitar el ‘botellón’ i protegir els edificis històrics de la ciutat de València de cara a les pròximes Falles, tal com apuntava Joan Ribó, alcalde de la ciutat, ahir després de l’última mascletà.

 

Així mateix, altra qüestió que està sobre la taula és una futura taxa turística.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El derbi Llevant-València acaba en baralla i llançament de botelles després del gest de Cömert

El València va véncer 0-2 en el Ciutat de València i el final del derbi va quedar marcat per una baralla i llançament de botelles després d'una celebració de Eray Cömert.

Tárrega demana perdó i Cömert aclarix el seu gest després del derbi Llevant-València

César Tárrega va demanar perdó després de la celebració de Eray Cömert, que va originar una tangana. El suís va negar ànim d'humiliar i es va disculpar en xarxes.

Dela càrrega contra la celebració de Comert després del Llevant-València

Dela critica amb duresa la celebració del defensa valencianista, a qui acusa de falta de respecte. Reclama exemplaritat entre jugadors després del 0-2.

Tárrega demana perdó per la celebració de Cömert i mostra respecte al Llevant

César Tárrega va lamentar el succeït després del partit davant el Llevant per la celebració de Eray Cömert i va demanar perdó, subratllant el respecte al rival. El defensa va explicar que el gest no va asseure bé i que la prioritat va ser celebrar amb la seua afició.

Ramazani i Sadiq donen aire al València en el derbi i agreugen la crisi del Llevant

El València es va imposar 0-2 en el Ciutat amb un golàs de Ramazani i la sentència de Sadiq. El triomf eleva als blanc-i-negres al 14é i deixa al Llevant penúltim.

El derbi Llevant-València va acabar amb baralla i botellazos després d’un gest de Cömert

El Llevant-València va acabar 0-2 en el Ciutat de València, però la victòria visitant va quedar entelada per una baralla i llançament de botelles després d'un gest de Cömert. El central suís va agitar una banderola modificada amb la seua samarreta i va encendre els ànims.

0-2: Ramazani i Sadiq impulsen al València i afonen al Llevant

El València es va emportar el derbi en el Ciutat de València amb un golàs de Ramazani i la sentència de Sadiq. El triomf l'eleva al 14é lloc i deixa al Llevant penúltim.

Ramazani i Sadiq decidixen el derbi i afonen al Llevant (0-2)

El València es va imposar 0-2 en el Ciutat de València amb punts de Ramazani (64') i Sadiq (84'). El pla a la contra va castigar un Llevant que va acabar exposat.