16.1 C
València
Dimarts, 9 desembre, 2025

La Cremà posa fi amb el seu ritual de foc a les Falles 2019

falla cremà

Imatge del castell previ a la Cremà de la Falla municipal | EFE

 

Aquesta passada nit es posava fi a les Falles 2019 amb l’acte de la Cremà, que reduïa a cendres centenars de monuments infantils i grans a la ciutat de València, així com a gran quantitat de municipis de la Comunitat Valenciana, de València, Castelló i Alacant.

 

En el cas de València la pluja va fer acte de presència de forma intermitent, i va acabar banyant els carrers, com es preveia des de dies abans. Unes primeres gotes disperses van evolucionar en una pluja fina, que tot i això, no va deslluir l’acte. Aquest final contrastava, a més, amb els cels clars i temperatures agradables, i fins i tot altes, de les jornades prèvies.

 

Però la pluja no va canviar res, i el ritual del foc va ser imparable, cremant un per un tots els monuments de la ciutat, de les diferents seccions.

cremà falla

Imatge de la Cremà | EFE

 

La penúltima Falla en cremar van ser L’Antiga de Campanar, guanyadora del primer premi de la Secció Especial. El monument portava per lema “Juga, juga… i voràs” i incloïa tot un món de joguets i personatges que van captivar al jurat i als assistents, que no van voler perdre l’oportunitat de visitar la Falla guanyadora.

 

L’últim monument en ser pres per les flames va ser la Falla municipal, que des de feia dies presidia la plaça de l’Ajuntament de València. Un monument trencador, amb tocs d’art urbà i grafiti, creat per Pichiavo i els artistes fallers Latorre i Sanz.

 

Després de la Cremà, és el moment de fer valoracions. Hui, 20 de març, arranquen, com se sol dir, les Falles de 2020. Cada comissió començarà a preparar el seu monument i les seues festes per a l”any que ve.

 

Així mateix, també és moment de les valoracions globals, de l’impacte turístic, econòmic i cultural d’aquestes Falles de 2019.

 

Unes falles que, com cada any, han fet arribar a terres valencianes a centenars de milers de persones, que han pogut gaudir de la Mascletà, l’Ofrena, la Nit del Foc, la Cremà, i el seguit d’actes i possibilitats que ofereix la ciutat de València i les localitats falleres de tot el territori. El bon oratge de la majoria de dies i el calendari, que ha ubicat el cap de setmana dins els dies grans de la festa, han afavorit l’afluència de visitants.

 

Altre debat queda obert ara, relacionat amb l’incivisme, i la possibilitat d’establir noves mesures de vigilància i control per evitar el ‘botellón’ i protegir els edificis històrics de la ciutat de València de cara a les pròximes Falles, tal com apuntava Joan Ribó, alcalde de la ciutat, ahir després de l’última mascletà.

 

Així mateix, altra qüestió que està sobre la taula és una futura taxa turística.

Últimes notícies

El Govern ha autoritzat l’alliberament definitiu del peatge de l’AP-7 en la circumval·lació d’Alacant

El Consell de Ministres ha autoritzat l'alliberament definitiu del peatge en la circumval·lació d'Alacant després de la prova de gratuïtat iniciada en 2024. L'AP-7 queda com a alternativa permanent per a alleujar l'A-70, amb transició de la gestió de SEITT a la Direcció General de Carreteres.

El Consell aprova el projecte per a condonar deute autonòmic: 11.210 milions per a la Comunitat Valenciana

El Consell de Ministres ha aprovat el projecte de llei per a condonar 83.252 milions de deute a les autonomies del règim comú. La Comunitat Valenciana tindria 11.210 milions i la iniciativa passa ara al Congrés, amb rebuig de governs del PP.

L’Audiència de València demana identificar a agents mediambientals per la dana com a possibles testimonis

La Secció Segona estima parcialment un recurs i demana la identificació dels agents que van actuar el 29 d'octubre de 2024 per a poder citar-los com a testimonis. A més, readmet a una acusació particular i confirma un altre acte, i rebutja indagar sobre una junta de la CHJ per no guardar relació amb els fets.

El balanç anual denúncia demores a migrants en la renda d’inclusió i cobraments per tractaments de càncer

El tercer balanç sobre discriminació quotidiana a València documenta retards de més d'un any en la Renda Valenciana d'Inclusió i reclamacions de 30.000 euros per teràpies oncològiques a persones migrants. L'informe identifica barreres en padró, vivenda, servicis socials, ocupació, educació i el CIE de Sapadors.

El Deleste confirma per a 2026 a Primal Scream, Apparat i Kerala Dust

El Deleste ha anunciat les seues primeres confirmacions per a 2026 amb Primal Scream, Apparat, Kerala Dust, Holy Fuck, Els Invaders i Billy Nomates. El festival se celebrarà el 22 i 23 de maig als Jardins de Vivers.

El PP demanarà a València el cessament immediat de Pilar Bernabé per casos d’assetjament en el PSOE

El PP va anunciar que exigirà en el ple de València el cessament immediat de Pilar Bernabé per la seua actitud que consideren negligent davant denúncies d'assetjament en el PSOE. La iniciativa, defesa per Juan Carlos Caballero, retrau silenci i doble moral i busca un posicionament clar de la resta de grups.

UGT de Ford exigix que el premi a Almussafes es traduïsca en càrrega de treball i ocupació

El sindicat ha valorat el reconeixement mundial a la factoria valenciana i ha reclamat que es concrete en producció suficient per a mantindre els 4.142 llocs. També ha sol·licitat una reunió amb el president de Ford Europa.

Quatre ferits, entre ells un bebé, en un xoc entre cotxe i furgoneta a València

Quatre persones han resultat ferides amb policontusiones després del xoc entre un cotxe i una furgoneta a València. L'avís va entrar a les 11.20 i els afectats van ser traslladats al Doctor Peset i al Clínic.