Com mantindre la fractura social valenciana

Com mantindre la fractura social valenciana i impedir que els valencians caminem cap a un model lingüístic únic i identificador, assimilable i practicable parlant en públic

Gràcies a l’ajuda d’una institució el dia 17 de juny el periòdic Levante publicà un article meu («Una proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix») en que proposava un camí simple i racional per a: 1) contribuir a superar la fractura social valenciana; 2) augmentar la transversalitat en l’ús i defensa del valencià; 3) reduir els tres models actuals (AVL, universitats, RACV) a u. El camí és fer investigacions sobre divergències en els tres models, i que els publique Alfons el Magnànim.

L’article ha tingut dos adhesions significatives: un article de Leo Giménez («El valencià és de tots o no serà de ningú», València Diari, 20024-06-26), i un article d’Aurelià Lairón Pla («Amb el professor Saragossà», Las Provincias, 2024-07-03).
Eixa proposta i les adhesions públiques dites no han agradat gens a algun sector social. Però, en compte de dir quines bases, quins objectius i quins mitjans no serien adequats, han fet escrits privats, i hi ha hagut una resposta pública que, sense citar citar cap del tres articles citats, proposa un camí diferent.

La resposta està en l’article «El valenciano antes y después de la AVL», del subdirector del periòdic Levante, Alfons Garcia (2024-07-07). L’article no parla del manteniment de la fractura social valenciana (tan evident en les Corts Valencianes); no parla tampoc de dos efectes negatius que té el model que ensenya l’escola: 1) no anima a parlar en valencià pels carrers valencians als valencians que no han tingut el valencià com a llengua materna; 2) ha impulsat un sector de la societat valenciana (particulament en el Cap i Casal) a actuar com si el valencià no existira com a conseqüència de no sentir-se identificats amb eixe valencià. Finalment, l’article dit no parla tampoc del model de les universitats i del model de la RACV.

El dilema seria o seguir el camí «convergent» amb Catalunya, o apartar-se d’eixa «convergència» i acostar-se «al habla de la calle». Eixe plantejament, a més d’evitar els tres efectes negatius descrits, no té en compte que el problema no és separar-se o acostar-se al carrer. El problema real que troba una persona que llig reflexivament els manuals de valencià és saber si els alumnes troben identificadores, assimibles i practicables les normes que ensenya l’escola, o si n’hi han que no ho són; i com cal actuar davant de les normes que no ho són. Eixe enfocament focalitza les persones, permet actuar racionalment (fent investigacions) i, sobretot, permet caminar cap a la superació dels tres models dits. En definitiva, eixe camí permet avançar cap a una societat més unida i més homogènia, fets (cal dir-ho ben clar i ben alt) que afavorixen l’ús públic del valencià.

Per contra, el plantejament d’Alfons Garcia (compartit en sectors universitaris i acadèmics) va pel camí de l’essencialisme perque no considera les persones; i, sobretot, perpetua la fractura social valenciana: un sector (hipotèticament cult) voldria «convergir amb el català», i l’altre (hipotèticament bast i vulgar) voldria acostar-se «al habla de la calle».

A l’endemà de publicar Alfons Garcia l’article i divulgar-lo per X-twitter, li vaig posar esta interpretació:
«El problema no estaria en l’assimilació i ús de les normes El problema seria «convergència / dissolució de la unitat» Eixa visió prescindix de les persones (els parlants) i perpetua la divisió i l’enfrontament dins de la societat valenciana. I tot dit amb aparença de racionalitat.» L’autor no ha contestat.

Publique este escrit perque trobe que el tema és molt important per als valencians i convé posar mitjans i arguments a disposició pública. Si la Diputació de València respon positivament a «una proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix», hi hauran escrits que intentaran evitar el camí de potenciar la transversalitat, la racionalitat i buscar un model valencià que, a més de ser únic, siga identificador, assimilable i practicable en la comunicació pública: cohesionador de la societat valenciana, siga u d’esquerres, de centre o de dretes.

Últimes notícies

Muñoz assegura al Puig que tota Espanya mira al PP i dona per fet Feijóo a la Moncloa

La portaveu del PP en el Congrés, Esther Muñoz, ha afirmat al Puig de Santa Maria que tota Espanya té la vista posada en el PP i que Alberto Núñez Feijóo serà president, en un acte de reinici de curs polític del PPCV presidit per Juanfran Pérez Llorca.

Pérez Llorca assegura que no hi ha alternativa al PP en 2027

Juanfran Pérez Llorca afirma en un acte al Puig de Santa Maria que les eleccions de 2027 entren en l’‘esprint final’ i que no veu alternativa al PP, en al·lusió directa a Diana Morant. La portaveu popular al Congrés, Esther Muñoz, dona per fets els ‘últims mesos’ de Pedro Sánchez a la Moncloa i contraposa la seua gestió a la d’Alberto Núñez Feijóo.

Xàtiva arriba als 31,9 graus i encapçala la pujada de temperatures

Les màximes han pujat fins a 4 graus en diverses localitats de la Comunitat Valenciana, amb Xàtiva al capdavant amb 31,9 graus, la més alta del dia.

Vapejadors i pornografia als 8 anys: alarma entre menors a Alzira

La UPCCA d’Alzira ha detectat vapejadors i consum de pornografia en menors de huit i nou anys, alguns com a regal de comunió o venuts per altres xiquets. L’Ajuntament prepara noves accions i ampliarà l’estudi a Primària davant l’augment d’addiccions a pantalles i nicotina.

Paiporta comença a enderrocar el Pont Vell per alçar un pas més segur després de la dana

Paiporta ha iniciat l’enderroc del Pont Vell, molt danyat per la dana del 29 d’octubre de 2024, per substituir-lo per una nova estructura més segura i amb un 45 % més de capacitat hidràulica.

Louzán defensa que la final del Mundial 2030 es jugue a Espanya i apunta València com a nova seu

El president de la RFEF, Rafael Louzán, ha insistit que la final del Mundial 2030 s’ha de disputar a Espanya i ha obert la porta que València entre en el llistat de seus després de la caiguda de Màlaga i A Coruña.

L’Eldense viu en tensió per la possible arribada de Messi com a propietari

La plantilla i el tècnic interí de l’Eldense, Josep Ferrando, han admés que viuen una setmana especial davant l’interés de Lionel Messi per comprar el club, encara que intenten centrar-se en el pròxim partit davant l’Sporting a El Molinón.

Desmantellada una macroxarxa que portava cocaïna a Menorca des de València

Interior ha desarticulat una banda que introduïa cocaïna a gran escala a Menorca des de València, Barcelona i Mallorca, amb onze detinguts i més de sis quilos intervinguts.