El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible està estudiant la creació de quatre nous baixadors de Rodalia per a enfortir la mobilitat i la connectivitat ferroviària en llocs amb considerable desenrotllament urbanístic i concentració de treballadors. Entre les zones contemplades es troben Almussafes, on se situa la fàbrica de Ford, i el parc industrial d’Elx Parc Empresarial, destinat a activitats secundàries i terciàries.
A més, s’avaluen baixadors en Seseña (Toledo) i Fuencarral-Nord (Madrid), localitats que experimenten un notable creixement urbanístic i demogràfic. Per a estos projectes, el ministeri ha adjudicat un contracte per un valor de 276.182 euros (IVA inclòs) a l’empresa Ardanuy Enginyeria, encarregada de realitzar els estudis de viabilitat.
L’anàlisi dels nous baixadors
L’anàlisi se centrarà en la possibilitat d’establir estos nous baixadors sobre trams ferroviaris ja existents, amb l’objectiu de resoldre problemes de mobilitat en estes àrees. El baixador d’Almussafes estaria integrat en la línia C2 del nucli de Rodalia València, facilitant l’accés en transport públic al Parc Industrial Joan Carles I.
El baixador d’Almussafes
Pel seu costat, la proposta a Elx Parc Empresarial se situaria en la línia C-1 de Rodalia Murcia-Alacant per a millorar el transport públic en este parc empresarial destacat.
Les opcions a Seseña
En Seseña, s’estudia la reobertura del baixador antic, tancat des de 2007, i també la construcció d’un baixador nou que atenga millor les necessitats del municipi, que compta amb diversos nuclis poblacionals dispersos. Es preveu analitzar la integració de la nova estació amb mitjans de transport per a facilitar l’accés des d’estos nuclis.
La futura estació a Fuencarral-Nord
Finalment, en Fuencarral-Nord, la futura estació operaria en la línia C-4 de Rodalia Madrid. Encara que el barri de Fuencarral ja disposa de servici, la creació prevista d’una estació en Fuencarral-Malmea permetrà optimitzar l’operativa ferroviària i millorar el servici. Així mateix, es contemplarà una segona estació per a atendre la demanda generada per futurs desenrotllaments urbanístics i la connexió amb la línia 10 de metre, la qual cosa facilitarà els desplaçaments des de Alcobendas i San Sebastián de los Reyes cap a Madrid.
Estrategia i impacte
Estos plans formen part d’una estratègia per a millorar la xarxa ferroviària i oferir solucions eficients als desafiaments de mobilitat derivats del creixement urbanístic i econòmic en estes regions, fomentant així l’ús del transport públic i contribuint a la sostenibilitat en el transport.