La signatura d’hipoteques cau un 11,5 % al maig a la Comunitat Valenciana

La signatura d’hipoteques sobre vivendes ha baixat al maig un 11,5 % a la Comunitat Valenciana, fins a 4.825 operacions, en un moment en què el conjunt d’Espanya ha trencat una sèrie de 22 mesos seguits de pujades, amb un lleuger descens interanual del 0,1 % fins a 42.213 préstecs.

Segons les dades que ha publicat este dilluns l’Institut Nacional d’Estadística (INE), el mercat hipotecari encara manté un to positiu en el conjunt de l’any. Entre gener i maig, el nombre d’hipoteques sobre vivenda ha crescut un 6,2 % a Espanya.

A més, l’import mitjà de les hipoteques sobre vivendes ha arribat al maig als 174.866 euros. Esta quantitat és un 9,7 % superior a la del mateix mes de 2025, cosa que confirma que el preu mitjà finançat continua en augment.

Pel que fa al conjunt de finques inscrites als registres de la propietat, procedents d’escriptures públiques ja firmades, l’import mitjà de les hipoteques ha pujat un 12,1 %, segons l’INE.

Interés mitjà quasi al 3 % i termini de 25 anys

En les hipoteques constituïdes sobre vivendes, el tipus d’interés mitjà s’ha situat al maig en el 2,98 %. Són set centèsimes més que un any abans i és el nivell més alt des de juny de 2025, amb un termini mitjà d’amortització de 25 anys.

Els experts del sector interpreten estos moviments com una desacceleració del mercat, més que com una frenada brusca. El director d’Estudis de pisos.com, Ferran Font, ha assenyalat que a partir d’ara l’evolució del mercat dependrà ‘molt menys del cost de la finançació i molt més dels seus desequilibris estructurals’.

Font ha remarcat que accedir a una hipoteca implica cada volta més condicions d’entrada. Segons ha explicat, ‘accedir a una hipoteca ja no és només afrontar la quota mensual, sinó disposar de l’estalvi per a l’entrada i les despeses de l’operació’.

En la mateixa línia, el portaveu d’Idealista, Francisco Iñareta, ha indicat que el volum de préstecs signats al maig pareix haver-se estabilitzat. No obstant això, ha advertit que continua apuntant ‘a una ralentització que possiblement serà més evident en les pròximes estadístiques, en paral·lel a les caigudes que registra el nombre de compravendes’.

Iñareta també ha destacat que els tipus d’interés a què es tanquen les operacions ‘continuen creixent mes a mes, consolidant una tendència alcista en els costos de finançació provocada per les tensions geopolítiques’.

Per la seua banda, el conseller delegat de RN Tu Solución Hipotecaria, Ricardo Gulias, ha reconegut que el mercat ‘s’està moderant, però no s’està apagant’. Segons ha explicat, ja no es compra ‘a lo loco’, perquè l’oferta disponible no és la mateixa que fa un o dos anys.

Malgrat esta moderació, Gulias ha recordat que firmar una mitjana de 42.944 hipoteques al mes en el que portem de 2026 ‘continua sent una dada extraordinària’.

Augment del pes de les hipoteques a tipus fix

En relació amb les condicions de les noves hipoteques sobre vivendes, el 60,9 % s’ha firmat al maig a tipus d’interés fix. D’esta manera, el pes de les hipoteques fixes encadena ja nou mesos per damunt del 60 %.

Les operacions a tipus variable han representat el 39,1 % del total. El tipus d’interés mitjà inicial s’ha situat en el 3,00 % per a les hipoteques variables i en el 2,96 % per a les de tipus fix.

Quant a les hipoteques ja existents que han canviat de condicions, el nombre total ha disminuït un 17,1 % en taxa anual al maig. Les novacions, és a dir, les modificacions pactades amb la mateixa entitat financera, s’han reduït un 23,4 %.

En canvi, les subrogacions al deutor, quan canvia el titular del préstec, han augmentat un 4,0 %. Les subrogacions a l’acreedor, quan el préstec passa a una altra entitat, han pujat un 14,5 %.

Per comunitats autònomes, els majors increments en la variació anual del nombre d’hipoteques sobre vivendes al maig s’han registrat a la Comunidad Foral de Navarra, amb un 33,5 %. També han destacat Canàries, amb un 16,5 %, i Catalunya, amb un 9,3 %.

En l’altra cara de la moneda, els descensos més acusats s’han donat a Balears, amb una baixada del 19,6 %. A Cantàbria la reducció ha sigut del 17,9 % i a la Regió de Múrcia, del 13,2 %.

Últimes notícies

Jalance fregant els 43 °C i Alcoi per damunt dels 40 °C abans d’una nova ona de calor

Les màximes han arribat hui als 42,7 °C a Jalance i han superat els 40 °C en diverses localitats interiors, en vespres de la tercera ona de calor de juliol.

Un incendi forestal a Catí obliga a mobilitzar huit mitjans aeris i nombroses brigades

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Catí (Alt Maestrat) ha obligat a desplegar un ampli dispositiu amb nombrosos efectius terrestres i huit mitjans aeris, després que tot apunte que l’origen podria ser la caiguda d’un llamp.

L’emoció de Spanish Brass després d’interpretar l’himne en la final del Mundial 2026

El quintet valencià Spanish Brass ha viscut un moment històric en tocar l’himne espanyol a la final del Mundial 2026 als Estats Units, una experiència que definixen com a inoblidable.

Mor ofegat un home al port de Peníscola en plena matinada

Un home ha mort esta matinada, presumptament ofegat, a la zona del port de Peníscola. La Guàrdia Civil ha obert una investigació per a aclarir les circumstàncies del succés.

Mor un conductor en eixir de la via i xocar contra un mur a Utiel

Un conductor ha mort este dilluns a Utiel després d’eixir de la via a la N-III i col·lisionar contra un mur. Els bombers l’han hagut d’excarcerar del vehicle, però no han pogut salvar-li la vida.

Foios es bolca per homenatjar Ferran Torres després del seu gol històric al Mundial

Foios prepara un homenatge especial per a Ferran Torres, heroi del pas a la final del Mundial, i l’Ajuntament estudia nomenar-lo fill predilecte del municipi.

Diego Conde jugarà cedit al Betis una temporada amb opció de compra

El porter Diego Conde arriba al Betis cedit pel Villarreal per una temporada, amb opció de compra i després de l’eixida de Pau López a l’Andorra.

Hugo Sotelo reforça el mig del Llevant cedit pel Celta amb opció de compra

El migcampista gallec Hugo Sotelo jugarà esta temporada al Llevant cedit pel Celta de Vigo, que ha inclòs una opció de compra del 50% dels seus drets. El futbolista, que ja és a València, s’incorpora esta vesprada a la pretemporada de l’equip de Luís Castro.