Dos bombers ferits lleus en l’incendi de Tuéjar, que ja ha arrasat 690 hectàrees

Dos bombers forestals de la Generalitat han resultat ferits lleus en l’incendi declarat esta vesprada a Tuéjar, a la província de València, un per cremades i l’altre per contusions en bolcar l’autobomba amb què treballava, en un foc que ja ha calcinat 690 hectàrees i ha obligat a desallotjar una trentena de persones.

El conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, ha explicat que el bomber amb cremades lleus ha sigut traslladat a l’hospital La Fe de València. L’altre professional presenta contusions lleus i l’han traslladat a l’hospital de Llíria per a la seua observació i tractament.

Un incendi amb 17 quilòmetres de perímetre

El foc s’ha iniciat poc després de les 15.30 hores en la zona de la Cueva de las Palomas de Tuéjar. Segons les primeres estimacions, presenta ja un perímetre d’uns 17 quilòmetres, cosa que dona idea de la seua extensió i complexitat.

En les tasques d’extinció treballen uns 200 efectius, amb 40 mitjans terrestres i 14 aeris. Els mitjans aeris s’han retirat en fer-se de nit, com és habitual per seguretat, però està previst que es reincorporen amb l’alba.

A més dels bombers forestals i del Consorci Provincial de Bombers, participen en l’operatiu la Policia de la Generalitat, la Guàrdia Civil i servicis sanitaris. La coordinació es realitza des del Centre de Coordinació Operativa Integrada (Cecopi) i des del Post de Mando Avanzado instal·lat a la zona.

A les 17.50 hores s’ha decretat la situació 1 del Pla Especial en Incendis Forestals (PEIF). Davant l’evolució del foc, a les 18.55 hores s’ha activat la situació 2, que correspon a emergències de major gravetat i permet demanar suport estatal.

Arribada de la UME i desallotjaments preventius

Amb l’activació de la situació 2 s’ha sol·licitat la mobilització de la Unitat Militar d’Emergències (UME). Segons ha informat la delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, ja treballen en la zona 75 efectius d’esta unitat, integrats en el dispositiu general.

L’incendi ha obligat també a desallotjar unes 25 persones. Entre elles hi ha usuaris del càmping de Tuéjar, veïns de l’aldea de Fuente Cabera i residents de la colònia de Benagéber. Algunes han sigut reallotjades provisionalment als municipis de Tuéjar i Benagéber, mentres que altres s’han traslladat a domicilis particulars d’amics o familiars.

Pel que fa a l’origen del foc, Bernabé ha assenyalat que es coneix la zona inicial. Segons ha indicat, s’ha iniciat en un barranc situat al costat d’una àrea de cultiu i d’una zona forestal, un entorn on conviuen superfícies agrícoles i massa arbòria.

Demà accediran al punt concret els agents del Seprona i la unitat de la Generalitat especialitzada en la detecció de possibles focus. L’objectiu és analitzar el terreny sense risc per al personal i determinar amb precisió l’origen i les possibles causes de l’incendi.

El cap del Consorci Provincial de Bombers i director del Post de Mando Avanzado, Jorge Gil, ha indicat que el foc continua actiu, encara que ‘ara en una fase un poc més latent’. Ha avançat que durant la nit s’espera una baixada del vent, cosa que pot ajudar a ‘parar molt’ l’avanç de les flames.

Els mitjans terrestres treballaran durant tota la nit, que es preveu ‘bastant tranquil·la’ des del punt de vista meteorològic. L’objectiu és ‘anar consolidant les zones accessibles’, és a dir, assegurar els sectors on es pot treballar amb més seguretat per a tancar el perímetre.

Segons ha detallat el conseller, al llarg del matí s’aniran incorporant de nou els mitjans aeris. Amb l’amaneixer es preveu que hi haja huit aeronaus operatives per a reforçar el treball realitzat durant la nit pels equips terrestres.

Risc per canvi de vent i per les pluges intenses

A partir de les 11 hores de dijous s’espera un canvi de direcció del vent i un increment de la seua intensitat. Esta situació pot complicar els treballs, ja que pot reactivar focus interiors i impulsar les flames cap a noves zones de vegetació.

A més, per a la vesprada hi ha avís taronja per pluges, que poden anar acompanyades de ratxes de vent fort. Esta combinació pot provocar problemes afegits en l’operatiu i afavorir moviments sobtats del foc, tot i que les precipitacions també podrien ajudar a frenar la propagació en alguns punts.

Valderrama ha agraït ‘el treball i la dedicació’ dels professionals que estan afrontant este incendi forestal. També ha recordat que per a este dimecres hi ha un avís taronja a la major part de la província de València per pluges intenses.

Per això, ha demanat ‘màxima prudència’ a la ciutadania i ha insistit en la necessitat de seguir les instruccions i recomanacions del telèfon 112. Estes indicacions inclouen evitar zones de risc, no accedir a àrees forestals tancades i mantindre’s informat pels canals oficials.

El conseller ha remarcat que entrem en una època de l’any especialment complexa. D’una banda, encara es manté un risc elevat d’incendis forestals. D’altra banda, augmenta el perill de pluges torrencials i possibles inundacions en punts sensibles del territori.

En la mateixa línia, la delegada del Govern ha incidit en este doble risc associat a la transició entre l’estiu i la tardor. Bernabé ha advertit que ‘el canvi climàtic existix’ i ha fet una crida per a lograr ‘un consens i un acord’ que permeten preparar millor els territoris davant d’esta realitat creixent.

Segons ha assenyalat, esta preparació passa per reforçar la prevenció d’incendis, millorar la gestió forestal i adaptar infraestructures i nuclis habitats als episodis de pluges intenses. Tot, amb l’objectiu de minimitzar danys personals, materials i mediambientals en situacions com la que es viu ara a Tuéjar.

Últimes notícies

Osorio lamenta la derrota de l’Elx però destaca que van ser superiors per moments al Real Madrid

El davanter argentí de l’Elx Abiel Osorio ha lamentat la derrota per 2-3 davant el Real Madrid amb un gol en el descompte, però ha ressaltat que l’equip ha competit d’igual a igual i fins i tot ha sigut superior en alguns trams.

Un gol de Carlos Espí en el descompte trenca el somni de remuntada de l’Elx

Un gol de Carlos Espí en el temps afegit ha donat el triomf al Real Madrid a Elx per 2-3, després que l’equip franjiverd igualara dos gols en els últims 20 minuts.

Dos bombers ferits lleus en l’incendi de Tuéjar que ja ha cremat 690 hectàrees

Dos bombers han resultat ferits lleus en l’incendi forestal declarat esta vesprada a Tuéjar, que ha calcinat ja 690 hectàrees i té un perímetre aproximat de 17 quilòmetres.

El Valencia d’Óscar Sánchez estrena triomf i es reivindica a Vitòria

El Valencia ha estrenat el seu caseller de victòries a LaLiga EA Sports davant l’Alavés, en el debut d’Óscar Sánchez com a tècnic interí, que destaca la personalitat i el compromís del vestidor.

Vinícius, Mbappé i Konaté amaguen el missatge de suport a Ceuta abans del partit a Elx

Vinícius, Mbappé i Konaté han eixit al Martínez Valero amb la samarreta de suport a Ceuta enrotllada, tallant el lema, i se l'han llevada abans que la resta de jugadors.

El valencià Aaron Mayol fa història amb el seu debut oficial amb el Valencia CF

El migcentre Aaron Mayol, format més d’una dècada al Levante i ara al planter del Valencia CF, s’ha convertit en el primer jugador nascut en 2008 que debuta en partit oficial amb el club de Mestalla, en el triomf a domicili contra l’Alavés.

El Valencia CF suma la primera victòria del curs a Vitòria amb un gol de Luis Rioja

El Valencia CF ha estrenat el seu caseller de triomfs en esta Lliga EA Sports amb un 0-1 a Vitòria gràcies a un gol de Luis Rioja, en el primer partit amb Óscar Sánchez a la banqueta després de la destitució de Carlos Corberán.

Desallotgen un càmping i diverses granges pel greu incendi de Tuéjar, empitjorat pel vent

L’incendi declarat este dimarts a Tuéjar ha forçat el desallotjament preventiu d’una zona d’acampada i diverses granges, amb els treballs d’extinció dificultats pel vent i la baixa humitat. Els mitjans aeris s’han retirat de nit i les brigades terrestres continuen lluitant contra el foc.