L’incendi forestal declarat dissabte sobre les 11.00 hores a la Vall d’Uixó (Castelló) enceta este dilluns el seu tercer dia actiu, amb 6.500 hectàrees ja calcinades i més de 80.000 persones afectades per evacuacions i confinaments, mentre els serveis d’emergència treballen per contindre l’avanç del foc i estabilitzar-lo al més prompte possible.
Segons l’últim balanç oficial d’este diumenge a la nit, el perímetre afectat arriba als 48 quilòmetres. El foc ja no es considera fora de la capacitat d’extinció, fet que permet planificar una estratègia més centrada a frenar-ne la propagació i consolidar els marges.
Per a este dilluns està previst un dispositiu similar al de la jornada anterior. Des de l’alba actuen 25 mitjans aeris i més de 450 professionals, entre bombers, brigades forestals, efectius de la UME i personal de coordinació, que es repartixen pels punts més crítics del perímetre.
Evacuacions i confinaments massius
Fins a la mitjanit es mantenen els desallotjaments de les 16.000 persones evacuades de 18 localitats i urbanitzacions del sud de la província de Castelló. A més, prop de 64.000 veïns dels municipis de la Vall d’Uixó, Onda i Betxí continuen confinats com a mesura de seguretat i per garantir vies lliures per als serveis d’emergència.
El Diari Oficial de la Generalitat ha publicat de matinada l’orde de la Conselleria d’Emergències que formalitza estes mesures. El text qualifica la situació de confinament i evacuació com a mesures ‘temporals i excepcionals’ i preveu que la direcció del Pla d’emergències les puga ‘ampliar, suprimir o modificar’ segons evolucione el foc.
Les 16.000 persones que han hagut d’abandonar les seues cases han passat ja la segona nit fora. Es tracta majoritàriament de residents en segones vivendes, que han pogut tornar a la seua residència habitual. Unes 700 persones, però, han dormit en espais habilitats a Nules, Moncofa, Onda i Segorbe.
Recomanacions per als municipis confinats
La Generalitat ha fixat recomanacions específiques per a la Vall d’Uixó, Onda i Betxí, els tres municipis afectats pel confinament. Es recomana romandre el màxim temps possible en espais interiors, amb portes, finestres, reixetes de ventilació i ximeneres tancades, per reduir l’exposició al fum.
També es demana evitar l’activitat física intensa i limitar els desplaçaments a l’exterior. En cas d’haver d’eixir, s’aconsella usar mascareta FFP2 per minimitzar la inhalació de partícules i la possible irritació respiratòria.
En l’àmbit judicial, la Sala de Govern del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana es va reunir anit d’urgència. L’òrgan ha acordat dispensar de l’obligació d’acudir a les seus judicials quan existisca qualsevol tipus de dificultat o risc per desplaçar-se per les zones afectades. Al mateix temps, ha establit que els servicis de guàrdia han de garantir-se en tot moment.
Carreteres tallades i coordinació d’emergències
L’incendi continua provocant talls de carreteres en diversos punts de la província de Castelló. Segons la informació actualitzada, romanen tancades la CV-200 a Aín, la CV-203 a Caudiel i la CV-205 a Tales. També estan tallades la CV-215 a l’Alcúdia de Veo, la CV-219 a Eslida, la CV-223 a Nules i la CV-2261 i la CV-230 a la Vall d’Uixó.
A les 10.00 hores està prevista una nova reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrada (Cecopi). En esta trobada s’analitzarà l’evolució de l’incendi durant la nit i s’ajustarà el dispositiu segons les necessitats detectades en cada sector del perímetre.
A les 12.15 hores, el president del Govern, Pedro Sánchez, té previst desplaçar-se al Puesto de Mando Avanzado (PMA) de l’incendi. L’acompanyaran el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, la ministra de Ciència, Diana Morant, i la delegada del Govern, Pilar Bernabé, per conéixer de primera mà la situació i la resposta desplegada pels equips d’emergència.










