La incidència de càncer de mama a Espanya augmenta i descendeix la mortalitat

La incidència de càncer de mama a Espanya està augmentant i s’estima que en 2022 es diagnosticaran 34.750 nous casos, 144 casos per cada 100.000 dones/any.

Entre 2002 i 2020, la taxa d’incidència anual ajustada per edat per cada 100.000 persones es va incrementar de 106,5 a 126 casos.

El càncer de mama suposa el 28,9% del total de càncers en les dones i la primera causa de mort per càncer a Espanya en elles, segons reflecteix la infografia sobre “Càncer de mama a Espanya” elaborada, coincidint amb el Dia Mundial del Càncer de Mama, per la Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) i la Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM).

Encara que uns certs factors de risc no es poden modificar com l’edat o la predisposició genètica, un estil de vida saludable pot ajudar a reduir el risc de càncer de mama. No fumar, reduir el consum d’alcohol, seguir una dieta mediterrània, fer exercici, evitar tindre sobrepés i, en cas de tindre fills, practicar la lactància materna són les recomanacions de SEOM i REDECAN per a previndre aquest tipus de càncer.

Totes dues institucions precisen que aquestes accions només eviten una part dels càncers de mama, per la qual cosa és important també participar en els programes de detecció precoç del càncer de mama de les comunitats autònomes mitjançant mamografies cada dos anys entre els 50 i els 69 anys.

I si en les famílies hi ha antecedents de càncer de mama, SEOM i REDECAN insten a consultar al metge perquè valore si és necessari realitzar alguna acció més.

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones. En els homes és molt infreqüent; per cada 100 càncers de mama en dones es diagnostica un en homes. Per grups d’edat, els nous casos es concentren més en el grup d’edat de 70 i més anys (29%), seguit del grup de 50-59 anys (25%). Els grups d’edat de 0-49 anys i de 60-69 anys acumulen tots dos un 23% dels casos.

Respecte a la mortalitat, el càncer de mama és el tumor més mortal en dones i és responsable d’un 15,1% del total de defuncions per càncer en dones, encara que l’evolució de la mortalitat és descendent, passant d’una taxa ajustada per edat de 29 a 22,8 per cada 100.000 dones entre 2002 i 2020.

Finalment, es pot observar que la supervivència de les pacients amb càncer de mama diagnosticades en el període 2008-2013 és del 96% a un any del diagnòstic, del 90% a tres anys i del 86% a cinc anys. La supervivència del càncer de mama ha millorat del període 2002-2007 al període 2008-2017. En general, la supervivència a 5 anys disminueix a mesura que augmenta l’edat de les dones al diagnòstic.

Sobre SEOM

La Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM) és una societat científica d’àmbit nacional, sense ànim de lucre, constituïda per més de 3.100 professionals de l’àmbit de l’Oncologia, amb l’objectiu de millorar la prevenció, el diagnòstic, el tractament i el seguiment del càncer amb un enfocament multidisciplinari. Per a això promou estudis, activitats formatives i d’investigació, divulgació i informació dirigits als seus socis, els pacients i la societat en general.

Sobre REDECAN

La Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) es va crear el novembre de 2010 per a respondre a una sèrie de necessitats. D’una banda, dels mateixos registres de càncer: estandarditzar sistemes de registre, millorar la qualitat de les dades, donar suport als nous registres, etc. I, per un altre, de les autoritats, societats i professionals sanitaris: disposar de dades epidemiològiques sobre incidència, supervivència i prevalença més fiables, actualitzats i amplis, per exemple, estimacions nacionals de la incidència.

REDECAN vol i pot ser útil a les autoritats sanitàries del país convertint-se en la principal eina de vigilància poblacional del càncer a Espanya. Per a això, proporciona de manera periòdica informació vàlida que contribueix a la planificació, vigilància i control del càncer a Espanya mitjançant l’obtenció d’informació de qualitat, fiable i actualitzada de la incidència, supervivència i prevalença.

Últimes notícies

Diana Morant agraïx a Ana Barceló la seua tasca després de renunciar a repetir com a alcaldessa d’Alacant

La ministra Diana Morant ha reconegut públicament el treball i el compromís d’Ana Barceló després que l’exconsellera de Sanitat haja anunciat que no repetirà com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027. La líder del PSPV ha destacat en xarxes socials la seua manera de fer política, centrada a millorar la vida de la gent.

Cullera activa un macrodispositiu amb 700 efectius per al festival Zevra

Cullera ha activat un dispositiu especial de més de 700 persones per garantir la seguretat del Zevra Festival, que espera més de 150.000 assistents en tres dies. L’Ajuntament remarca l’esforç de coordinació entre cossos policials i administracions per assegurar convivència i resposta ràpida davant emergències.

Les màximes es moderen al final de la tercera onada de calor però freguen encara els 40 graus

Les màximes han baixat fins a nou graus en la Comunitat Valenciana respecte a dijous, però moltes poblacions continuen acostant-se als 40. Requena, Beneixama, Teresa de Cofrentes i Alcoi han tornat a registrar valors molt alts.

PSPV i Compromís carreguen contra la deriva racista de PP i Vox en la llei d’acompanyament

PSPV i Compromís han acusat PP i Vox d’impulsar una deriva racista i xenòfoba en la llei d’acompanyament als pressupostos de la Generalitat i han anunciat mesures com un recurs d’inconstitucionalitat. Les crítiques se centren en la introducció del principi de prioritat nacional en normes socials com la Renda Valenciana d’Inclusió i la Llei de Serveis Socials.

Josan Ferrández seguirà un any més com a capità de l’Elx

L’Elx ha confirmat la renovació per una temporada del capità Josan Ferrández, que encadenarà així el seu desé curs al primer equip franjiverd.

PP i Vox blinden la ‘prioritat nacional’ en ajudes socials i funció pública

PP i Vox han pactat una trentena d'esmenes a la llei d'acompanyament perquè la 'prioritat nacional' regisca l'accés a prestacions socials i introduïxen noves obligacions en la funció pública, com treballar amb el rostre descobert.

El PP veu en el relleu de Barceló un intent del PSOE d’evitar un nou desastre electoral a Alacant

La portaveu del PP a Alacant, Mari Carmen de España, interpreta la renúncia d’Ana Barceló a repetir com a candidata a l’Alcaldia el 2027 com un moviment desesperat del PSOE per frenar un altre mal resultat a la ciutat.

El Consell rebutja la quita com a parxe i reclama una solució global a la infrafinançació

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, considera que la quita de 11.000 milions plantejada pel Govern central és només un parxe i reclama un nou model de finançament autonòmic pactat per totes les comunitats, amb un fons de nivellació.