La incidència de càncer de mama a Espanya augmenta i descendeix la mortalitat

La incidència de càncer de mama a Espanya està augmentant i s’estima que en 2022 es diagnosticaran 34.750 nous casos, 144 casos per cada 100.000 dones/any.

Entre 2002 i 2020, la taxa d’incidència anual ajustada per edat per cada 100.000 persones es va incrementar de 106,5 a 126 casos.

El càncer de mama suposa el 28,9% del total de càncers en les dones i la primera causa de mort per càncer a Espanya en elles, segons reflecteix la infografia sobre “Càncer de mama a Espanya” elaborada, coincidint amb el Dia Mundial del Càncer de Mama, per la Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) i la Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM).

Encara que uns certs factors de risc no es poden modificar com l’edat o la predisposició genètica, un estil de vida saludable pot ajudar a reduir el risc de càncer de mama. No fumar, reduir el consum d’alcohol, seguir una dieta mediterrània, fer exercici, evitar tindre sobrepés i, en cas de tindre fills, practicar la lactància materna són les recomanacions de SEOM i REDECAN per a previndre aquest tipus de càncer.

Totes dues institucions precisen que aquestes accions només eviten una part dels càncers de mama, per la qual cosa és important també participar en els programes de detecció precoç del càncer de mama de les comunitats autònomes mitjançant mamografies cada dos anys entre els 50 i els 69 anys.

I si en les famílies hi ha antecedents de càncer de mama, SEOM i REDECAN insten a consultar al metge perquè valore si és necessari realitzar alguna acció més.

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones. En els homes és molt infreqüent; per cada 100 càncers de mama en dones es diagnostica un en homes. Per grups d’edat, els nous casos es concentren més en el grup d’edat de 70 i més anys (29%), seguit del grup de 50-59 anys (25%). Els grups d’edat de 0-49 anys i de 60-69 anys acumulen tots dos un 23% dels casos.

Respecte a la mortalitat, el càncer de mama és el tumor més mortal en dones i és responsable d’un 15,1% del total de defuncions per càncer en dones, encara que l’evolució de la mortalitat és descendent, passant d’una taxa ajustada per edat de 29 a 22,8 per cada 100.000 dones entre 2002 i 2020.

Finalment, es pot observar que la supervivència de les pacients amb càncer de mama diagnosticades en el període 2008-2013 és del 96% a un any del diagnòstic, del 90% a tres anys i del 86% a cinc anys. La supervivència del càncer de mama ha millorat del període 2002-2007 al període 2008-2017. En general, la supervivència a 5 anys disminueix a mesura que augmenta l’edat de les dones al diagnòstic.

Sobre SEOM

La Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM) és una societat científica d’àmbit nacional, sense ànim de lucre, constituïda per més de 3.100 professionals de l’àmbit de l’Oncologia, amb l’objectiu de millorar la prevenció, el diagnòstic, el tractament i el seguiment del càncer amb un enfocament multidisciplinari. Per a això promou estudis, activitats formatives i d’investigació, divulgació i informació dirigits als seus socis, els pacients i la societat en general.

Sobre REDECAN

La Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) es va crear el novembre de 2010 per a respondre a una sèrie de necessitats. D’una banda, dels mateixos registres de càncer: estandarditzar sistemes de registre, millorar la qualitat de les dades, donar suport als nous registres, etc. I, per un altre, de les autoritats, societats i professionals sanitaris: disposar de dades epidemiològiques sobre incidència, supervivència i prevalença més fiables, actualitzats i amplis, per exemple, estimacions nacionals de la incidència.

REDECAN vol i pot ser útil a les autoritats sanitàries del país convertint-se en la principal eina de vigilància poblacional del càncer a Espanya. Per a això, proporciona de manera periòdica informació vàlida que contribueix a la planificació, vigilància i control del càncer a Espanya mitjançant l’obtenció d’informació de qualitat, fiable i actualitzada de la incidència, supervivència i prevalença.

Últimes notícies

Ezequiel Ponce torna a l’Elx amb contracte fins 2027

L’argentí Ezequiel Ponce torna a l’Elx després del seu pas pel Houston Dynamo i firma fins juny de 2027, ampliable dos anys més.

Alerta taronja per pluges fortes a l’interior de Castelló i València este dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat per a dissabte l’alerta taronja per pluges i tronades a l’interior nord de Castelló i per pluges a l’interior nord de València, a més de diverses alertes grogues per pluja, tronades i temperatures altes al litoral.

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.