La incidència de càncer de mama a Espanya augmenta i descendeix la mortalitat

La incidència de càncer de mama a Espanya està augmentant i s’estima que en 2022 es diagnosticaran 34.750 nous casos, 144 casos per cada 100.000 dones/any.

Entre 2002 i 2020, la taxa d’incidència anual ajustada per edat per cada 100.000 persones es va incrementar de 106,5 a 126 casos.

El càncer de mama suposa el 28,9% del total de càncers en les dones i la primera causa de mort per càncer a Espanya en elles, segons reflecteix la infografia sobre “Càncer de mama a Espanya” elaborada, coincidint amb el Dia Mundial del Càncer de Mama, per la Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) i la Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM).

Encara que uns certs factors de risc no es poden modificar com l’edat o la predisposició genètica, un estil de vida saludable pot ajudar a reduir el risc de càncer de mama. No fumar, reduir el consum d’alcohol, seguir una dieta mediterrània, fer exercici, evitar tindre sobrepés i, en cas de tindre fills, practicar la lactància materna són les recomanacions de SEOM i REDECAN per a previndre aquest tipus de càncer.

Totes dues institucions precisen que aquestes accions només eviten una part dels càncers de mama, per la qual cosa és important també participar en els programes de detecció precoç del càncer de mama de les comunitats autònomes mitjançant mamografies cada dos anys entre els 50 i els 69 anys.

I si en les famílies hi ha antecedents de càncer de mama, SEOM i REDECAN insten a consultar al metge perquè valore si és necessari realitzar alguna acció més.

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones. En els homes és molt infreqüent; per cada 100 càncers de mama en dones es diagnostica un en homes. Per grups d’edat, els nous casos es concentren més en el grup d’edat de 70 i més anys (29%), seguit del grup de 50-59 anys (25%). Els grups d’edat de 0-49 anys i de 60-69 anys acumulen tots dos un 23% dels casos.

Respecte a la mortalitat, el càncer de mama és el tumor més mortal en dones i és responsable d’un 15,1% del total de defuncions per càncer en dones, encara que l’evolució de la mortalitat és descendent, passant d’una taxa ajustada per edat de 29 a 22,8 per cada 100.000 dones entre 2002 i 2020.

Finalment, es pot observar que la supervivència de les pacients amb càncer de mama diagnosticades en el període 2008-2013 és del 96% a un any del diagnòstic, del 90% a tres anys i del 86% a cinc anys. La supervivència del càncer de mama ha millorat del període 2002-2007 al període 2008-2017. En general, la supervivència a 5 anys disminueix a mesura que augmenta l’edat de les dones al diagnòstic.

Sobre SEOM

La Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM) és una societat científica d’àmbit nacional, sense ànim de lucre, constituïda per més de 3.100 professionals de l’àmbit de l’Oncologia, amb l’objectiu de millorar la prevenció, el diagnòstic, el tractament i el seguiment del càncer amb un enfocament multidisciplinari. Per a això promou estudis, activitats formatives i d’investigació, divulgació i informació dirigits als seus socis, els pacients i la societat en general.

Sobre REDECAN

La Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) es va crear el novembre de 2010 per a respondre a una sèrie de necessitats. D’una banda, dels mateixos registres de càncer: estandarditzar sistemes de registre, millorar la qualitat de les dades, donar suport als nous registres, etc. I, per un altre, de les autoritats, societats i professionals sanitaris: disposar de dades epidemiològiques sobre incidència, supervivència i prevalença més fiables, actualitzats i amplis, per exemple, estimacions nacionals de la incidència.

REDECAN vol i pot ser útil a les autoritats sanitàries del país convertint-se en la principal eina de vigilància poblacional del càncer a Espanya. Per a això, proporciona de manera periòdica informació vàlida que contribueix a la planificació, vigilància i control del càncer a Espanya mitjançant l’obtenció d’informació de qualitat, fiable i actualitzada de la incidència, supervivència i prevalença.

Últimes notícies

Mor un home de 54 anys atropellat a la CV-649 en el terme de Vallada

Un home de 54 anys ha mort atropellat este dijous migdia a la carretera CV-649, al terme municipal de Vallada, malgrat la ràpida actuació dels servicis sanitaris.

Els taxistes es concentraran el 17 de juny en Les Corts contra el nou decret de mobilitat

Les associacions del taxi de la Comunitat Valenciana han convocat per al 17 de juny una protesta en Les Corts contra el nou decret llei de mobilitat, que consideren una liberalització encoberta del servici i una porta d’entrada per a més de 2.000 VTC.

Els equips directius demanen a Educació una reunió pública i retransmesa en directe

Els equips directius que han presentat la dimissió durant la vaga indefinida han demanat a la Conselleria d’Educació una reunió institucional retransmesa en directe per streaming per a garantir la transparència i explicar els motius de la seua decisió.

Mor un home de 54 anys atropellat a la CV-649 a Vallada

Un home de 54 anys ha mort atropellat este dijous al migdia a la carretera CV-649, al terme de Vallada (València), malgrat la ràpida intervenció dels servicis sanitaris.

Quasi tot l’alumnat valencià supera la PAU de 2026 amb un 95,23 % d’aprovats

Un total de 25.503 estudiants s’han presentat a la convocatòria ordinària de la PAU 2026 a la Comunitat Valenciana i el 95,23 % l’ha superada, amb una nota mitjana de 6,35 en la fase obligatòria.

L’aeroport d’Alacant-Elx supera els 2 milions de passatgers en maig i s’acosta als 8 milions en 2025

L’aeroport Alicante-Elche Miguel Hernández ha superat en maig els 2 milions de passatgers, un 12 % més que en 2025, i ha fregat els 8 milions de viatgers en els cinc primers mesos de l’any.

Compromís exigix la dimissió de Camarero i Martínez Mus pels missatges durant la dana

Compromís ha reclamat la dimissió immediata de Susana Camarero i Vicente Martínez Mus pels seus missatges en el xat del Consell durant la dana, i ha registrat un ple extraordinari en Les Corts. Joan Baldoví també ha carregat contra Juanfran Pérez Llorca per no pronunciar-se sobre els missatges de Carlos Mazón i l'ha acusat de protegir-lo.

Anàlisis biomètrics en l’Operació Pas de l’Estret 2026 als ports de València i Alacant

L’Operació Pas de l’Estret 2026 incorpora anàlisis biomètrics i nous sistemes digitals als ports de València i sobretot d’Alacant per a millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit de passatgers i vehicles.