15.4 C
València
Dissabte, 7 febrer, 2026

La incidència de càncer de mama a Espanya augmenta i descendeix la mortalitat

La incidència de càncer de mama a Espanya està augmentant i s’estima que en 2022 es diagnosticaran 34.750 nous casos, 144 casos per cada 100.000 dones/any.

Entre 2002 i 2020, la taxa d’incidència anual ajustada per edat per cada 100.000 persones es va incrementar de 106,5 a 126 casos.

El càncer de mama suposa el 28,9% del total de càncers en les dones i la primera causa de mort per càncer a Espanya en elles, segons reflecteix la infografia sobre “Càncer de mama a Espanya” elaborada, coincidint amb el Dia Mundial del Càncer de Mama, per la Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) i la Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM).

Encara que uns certs factors de risc no es poden modificar com l’edat o la predisposició genètica, un estil de vida saludable pot ajudar a reduir el risc de càncer de mama. No fumar, reduir el consum d’alcohol, seguir una dieta mediterrània, fer exercici, evitar tindre sobrepés i, en cas de tindre fills, practicar la lactància materna són les recomanacions de SEOM i REDECAN per a previndre aquest tipus de càncer.

Totes dues institucions precisen que aquestes accions només eviten una part dels càncers de mama, per la qual cosa és important també participar en els programes de detecció precoç del càncer de mama de les comunitats autònomes mitjançant mamografies cada dos anys entre els 50 i els 69 anys.

I si en les famílies hi ha antecedents de càncer de mama, SEOM i REDECAN insten a consultar al metge perquè valore si és necessari realitzar alguna acció més.

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones. En els homes és molt infreqüent; per cada 100 càncers de mama en dones es diagnostica un en homes. Per grups d’edat, els nous casos es concentren més en el grup d’edat de 70 i més anys (29%), seguit del grup de 50-59 anys (25%). Els grups d’edat de 0-49 anys i de 60-69 anys acumulen tots dos un 23% dels casos.

Respecte a la mortalitat, el càncer de mama és el tumor més mortal en dones i és responsable d’un 15,1% del total de defuncions per càncer en dones, encara que l’evolució de la mortalitat és descendent, passant d’una taxa ajustada per edat de 29 a 22,8 per cada 100.000 dones entre 2002 i 2020.

Finalment, es pot observar que la supervivència de les pacients amb càncer de mama diagnosticades en el període 2008-2013 és del 96% a un any del diagnòstic, del 90% a tres anys i del 86% a cinc anys. La supervivència del càncer de mama ha millorat del període 2002-2007 al període 2008-2017. En general, la supervivència a 5 anys disminueix a mesura que augmenta l’edat de les dones al diagnòstic.

Sobre SEOM

La Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM) és una societat científica d’àmbit nacional, sense ànim de lucre, constituïda per més de 3.100 professionals de l’àmbit de l’Oncologia, amb l’objectiu de millorar la prevenció, el diagnòstic, el tractament i el seguiment del càncer amb un enfocament multidisciplinari. Per a això promou estudis, activitats formatives i d’investigació, divulgació i informació dirigits als seus socis, els pacients i la societat en general.

Sobre REDECAN

La Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) es va crear el novembre de 2010 per a respondre a una sèrie de necessitats. D’una banda, dels mateixos registres de càncer: estandarditzar sistemes de registre, millorar la qualitat de les dades, donar suport als nous registres, etc. I, per un altre, de les autoritats, societats i professionals sanitaris: disposar de dades epidemiològiques sobre incidència, supervivència i prevalença més fiables, actualitzats i amplis, per exemple, estimacions nacionals de la incidència.

REDECAN vol i pot ser útil a les autoritats sanitàries del país convertint-se en la principal eina de vigilància poblacional del càncer a Espanya. Per a això, proporciona de manera periòdica informació vàlida que contribueix a la planificació, vigilància i control del càncer a Espanya mitjançant l’obtenció d’informació de qualitat, fiable i actualitzada de la incidència, supervivència i prevalença.

Últimes notícies

Emergències gestiona en dos dies 624 incidents pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

Emergències i el 1·1·2 han gestionat 624 incidents pel vent en dos dies, amb 314 a València. Es desactiven les alertes per vent i seguix l'avís costaner.

València Basket busca passar pàgina en la seua visita a Estepona

El conjunt taronja afronta a Estepona el seu primer partit després de l'eliminació europea, amb la volta de Queralt Casas i la baixa de Leo Fiebich. Burgos demana màxima mentalitat.

El temporal de vent deixa ratxes de 148 km/h a Xodos i deu intervencions a la província de València

L'episodi de vent ha deixat una ratxa màxima de 148 km/h a Xodos i ha motivat deu actuacions de bombers a la província de València. L'avís groc s'ha mantingut en quasi tota la Comunitat Valenciana.

Retards en les línies C1 i C2 de Rodalia València pel vent en la catenària

C1 i C2 de Rodalia València registren retards, detencions i possibles canvis de recorregut per danys en la catenària causats pel vent. El tram Alfafar-València Nord s'ha resolt, però entre La Pobla Llarga i Xàtiva se circula per via única; Metrovalencia opera amb normalitat.

El ponent dispara les màximes i la Comunitat suma sis de les deu més altes d’Espanya

El vent de ponent va elevar les temperatures per damunt de 20 °C en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana. La regió va col·locar sis registres entre les deu màximes del país, amb 26,1 °C a Miramar.

Tres detinguts per una onada de robatoris en cotxes per a sostraure balises V-16 a Sant Vicent

Tres hòmens han sigut detinguts per una cadena de robatoris en una sola matinada a Sant Vicent del Raspeig. Buscaven balises V-16, a més de ferramentes i diners.

Aemet ha establit l’avís taronja en el litoral d’Alacant per ones de 4 metres este dissabte

Aemet ha establit per al dissabte un avís taronja en el litoral d'Alacant per ones de 3 a 4 metres i vent del sud-oest de 60-70 km/h. Abans regixen avisos grocs per vent i fenòmens costaners a Alacant, València i Castelló.

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.