IU exigeix una reunió urgent a Sumar per aclarir el seu paper dins del Govern

IU ha sol·licitat formalment una reunió amb la taula de partits de Sumar per a discutir els **seus rols i posicionament** en el Govern, especialment a causa de les **decisions unilaterals** que es prenen dia a dia pel PSOE en relació amb la despesa en defensa. Així ho ha comunicat el portaveu parlamentari d’IU, Enrique Santiago, qui ha deixat clar que la seua formació estudia tots els escenaris possibles, incloent la **possibilitat d’abandonar** l’Executiu si no es canvien les dinàmiques actuals.

Durant una roda de premsa celebrada al Congrés, Santiago ha assenyalat que qualsevol decisió sobre la **seva permanència** o **ruptura amb el Govern** ha de ser presa de manera conjunta dins del **llarg espai plurinacional**. Ha subratllat que el principal objectiu de Sumar és evitar un Executiu de **dretes**, davant la creixent tensió amb el PSOE per la seva postura amb la **despesa militar**.

Santiago ha declarat que la situació és cada cop **més complicada** dins la coalició, ja que el PSOE ha estat imposant un pla de **rearmament militar**, tot i que Sumar es compromet a actuar amb **lleialtat** dins de l’Executiu. Ha mostrat preocupació perquè l’ala socialista del Govern presenta «**sorpreses**» com l’aprovació d’una despesa militar que supera els **10.000 milions d’euros** sense un debat i reflexió prèvia respecte la seva gravetat.

A més, ha reclamat que Sumar ha de fer una reflexió col·lectiva sobre la **relació amb el PSOE**, per tal d’evitar decisions sorprenents com l’augment en la **despesa militar** sense un debat adequat en les instàncies competents. «No pot ser que es prenguin acords tan greus sense passar per la Comissió General de Secretaris d’Estat», ha dit Santiago.

El partit Sumar ha expressat el seu desacord amb el pla d’inversió en defensa, assenyalant que aquesta quantitat és **exorbitada**. Santiago ha ironitzat: «Deu mil milions de sorpreses són massa sorpreses per a un sol dia, per a un sol matí d’un dimarts», i ha demanat al president Pedro Sánchez «***valentia***» per distanciar-se de les exigències de l’OTAN i dels Estats Units sobre inversió en defensa.

Prèviament, el coordinador federal d’IU, Antonio Maíllo, ha acusat al Govern de Sánchez d’obrir una **crisi** dins del Govern de coalició amb la seva decisió **unilateral** d’augmentar la despesa militar, titllant-ho d’«**irresponsabilitat**» i ha exigit transparència i responsabilitats al Ministeri de l’Interior per la recent **licitació d’un contracte** de compra de municions a Israel.

Últimes notícies

Vox anuncia que els pressupostos de 2026 seran els tercers de la legislatura en la Comunitat Valenciana

Els pressupostos de la Generalitat per a 2026 que Vox preveu registrar este divendres seran els tercers de l'actual legislatura, marcada per dos pròrrogues i per la dependència de la majoria de PP i Vox en Les Corts.

Vox i PP tanquen un acord per a presentar els Pressupostos de la Generalitat de 2026 en Les Corts

Vox confirma un acord amb el Consell del PP per a registrar este divendres els Pressupostos de la Generalitat de 2026 i aprovar-los en Les Corts el 21 i 22 de juliol.

Una clínica quiropràctica haurà de pagar 150.866 euros per causar greus lesions a una pacient

El Tribunal d'Instància 15 de València imposa una indemnització de 150.866 euros a una clínica quiropràctica per manipulacions contraindicades que van agreujar l'estat neurològic d'una pacient i li van provocar una síndrome de cua de cavall.

CSIF denuncia pintades i danys en la seua seu de Castelló després de l’acord educatiu

CSIF ha denunciat davant les autoritats diverses accions vandàliques en la seua seu de Castelló, produïdes després de recolzar al costat de ANPE la proposta salarial de la Generalitat en la vaga docent.

La UPV i Geely reforcen la seua aliança per a impulsar talent i innovació en automoció

La Universitat Politècnica de València i el grup automobilístic xinés Geely consoliden la seua col·laboració estratègica per a potenciar el talent, la mobilitat internacional i la investigació en mobilitat intel·ligent entre València i Hangzhou.

Investiguen a dos hòmens pel robatori de més de sis tones de cable de coure de telefonia

La Guàrdia Civil investiga a dos hòmens acusats d'integrar un grup criminal que hauria robat més de sis tones de cable de coure de l'estesa telefònica en diverses localitats de la Comunitat Valenciana.

L’energia dispara els preus industrials un 8,3% a l’abril i marca la seua major alça des de 2022

Els preus industrials van augmentar un 8,3% a l'abril interanual, impulsats per l'energia i un repunt del 70,1% en coquerías i refí de petroli després de la guerra a Orient Mitjà.

L’Assemblea de Docents de Balears dona 100.000 euros a les vagues educatives de Catalunya i Comunitat Valenciana

L'Assemblea de Docents de Balears destina 100.000 euros de la seua caixa de resistència a donar suport a les mobilitzacions educatives a Catalunya i Comunitat Valenciana i s'oferix a recolzar l'etapa de 0 a 3 anys.