11.6 C
València
Divendres, 23 gener, 2026

IU exigeix una reunió urgent a Sumar per aclarir el seu paper dins del Govern

IU ha sol·licitat formalment una reunió amb la taula de partits de Sumar per a discutir els **seus rols i posicionament** en el Govern, especialment a causa de les **decisions unilaterals** que es prenen dia a dia pel PSOE en relació amb la despesa en defensa. Així ho ha comunicat el portaveu parlamentari d’IU, Enrique Santiago, qui ha deixat clar que la seua formació estudia tots els escenaris possibles, incloent la **possibilitat d’abandonar** l’Executiu si no es canvien les dinàmiques actuals.

Durant una roda de premsa celebrada al Congrés, Santiago ha assenyalat que qualsevol decisió sobre la **seva permanència** o **ruptura amb el Govern** ha de ser presa de manera conjunta dins del **llarg espai plurinacional**. Ha subratllat que el principal objectiu de Sumar és evitar un Executiu de **dretes**, davant la creixent tensió amb el PSOE per la seva postura amb la **despesa militar**.

Santiago ha declarat que la situació és cada cop **més complicada** dins la coalició, ja que el PSOE ha estat imposant un pla de **rearmament militar**, tot i que Sumar es compromet a actuar amb **lleialtat** dins de l’Executiu. Ha mostrat preocupació perquè l’ala socialista del Govern presenta «**sorpreses**» com l’aprovació d’una despesa militar que supera els **10.000 milions d’euros** sense un debat i reflexió prèvia respecte la seva gravetat.

A més, ha reclamat que Sumar ha de fer una reflexió col·lectiva sobre la **relació amb el PSOE**, per tal d’evitar decisions sorprenents com l’augment en la **despesa militar** sense un debat adequat en les instàncies competents. “No pot ser que es prenguin acords tan greus sense passar per la Comissió General de Secretaris d’Estat”, ha dit Santiago.

El partit Sumar ha expressat el seu desacord amb el pla d’inversió en defensa, assenyalant que aquesta quantitat és **exorbitada**. Santiago ha ironitzat: “Deu mil milions de sorpreses són massa sorpreses per a un sol dia, per a un sol matí d’un dimarts”, i ha demanat al president Pedro Sánchez «***valentia***» per distanciar-se de les exigències de l’OTAN i dels Estats Units sobre inversió en defensa.

Prèviament, el coordinador federal d’IU, Antonio Maíllo, ha acusat al Govern de Sánchez d’obrir una **crisi** dins del Govern de coalició amb la seva decisió **unilateral** d’augmentar la despesa militar, titllant-ho d’«**irresponsabilitat**» i ha exigit transparència i responsabilitats al Ministeri de l’Interior per la recent **licitació d’un contracte** de compra de municions a Israel.

Últimes notícies

Es desactiva l’alerta groga per vent en la Comunitat Valenciana

Emergències ha donat per finalitzada l'alerta groga per vent i no queden avisos actius en la Comunitat Valenciana. Els últims avisos a Castelló, València i Alacant també han cessat.

Els sindicats mèdics convoquen una setmana de vaga al mes des del 16 de febrer

El Comité de Vaga anuncia un atur indefinit articulat en setmanes mensuals des del 16 de febrer. Protesten per l'estatut marc i exigixen una regulació específica.

CGT convoca tres dies de vaga ferroviària i reclama un canvi immediat

CGT convoca una vaga del 9 a l'11 de febrer i se suma a l'atur dels maquinistes de Semaf per a prioritzar la seguretat després dels accidents. Transports considera que l'atur no és necessari i obri la via del diàleg.

Presó per a dos detinguts per la mort d’un home a Benifaió

El Jutjat d'Instrucció 2 de Carlet ordena presó provisional per a dos implicats en la mort d'un veí de Benifaió i l'incendi de la seua vivenda. La investigació apunta a l'entorn pròxim i manté a altres dos investigats amb mesures cautelars.

Ingrid deixarà un temporal atlàntic amb vent molt fort, pluges i nevades

Els fronts de la borrasca Ingrid deixaran este dijous un temporal atlàntic amb pluges generalitzades, ratxes molt fortes i neu en cotes mitjanes. Galícia mantindrà l'avís roig per fenòmens costaners i hi haurà avís taronja a Astúries, Cantàbria, País Basc i Andalusia.

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.