José María Ángel declararà al Senat per la seua gestió després de la dana a València

El excomisionado del Govern per a la reconstrucció després de la dana a València, José María Ángel Batalla, serà interrogat el pròxim 15 de juny per la comissió del Senat que investiga la tragèdia, un òrgan en el qual el Partit Popular disposa de majoria i, per tant, de capacitat per a orientar el rumb dels treballs.

La data i el format de la compareixença s’han fixat en una reunió a porta tancada de la Mesa de la comissió, l’òrgan intern encarregat de dissenyar el calendari, ordenar les compareixences i organitzar el treball dels senadors. Este tipus de reunions, habituals en les comissions d’investigació, marquen els temps polítics i determinen el pes que es dona a cada testimoniatge dins del relat final sobre l’ocorregut.

Eixe mateix dia, encara que en seu distinta, també haurà de declarar l’alcaldessa de València, María José Catalá, que ho farà davant la comissió específica sobre la dana en el Congrés dels Diputats. D’esta manera, les dos cambres concentraran en una mateixa jornada dos testimoniatges clau per a aclarir la resposta institucional després de la riuada i les decisions que es van prendre en els mesos posteriors.

Polèmica pel currículum de José María Ángel

El socialista José María Ángel Batalla va arribar a este procés parlamentari embolicat en la polèmica pels dubtes sobre la seua trajectòria acadèmica. El passat estiu va ser acusat d’una suposada falsificació del seu títol universitari, un episodi que hauria tingut com a objectiu presentar-se amb una qualificació superior per a promocionar com a funcionari en la Diputació de València.

La controvèrsia va desembocar en la seua renúncia al càrrec. En l’escrit amb el qual va formalitzar la seua dimissió, Ángel Batalla va defendre la seua actuació i va sostindre que mai havia falsificat cap document ni s’havia valgut de cap document fals per a accedir a cap lloc. Amb esta argumentació va tractar de frenar el desgast polític i les sospites sobre la seua carrera professional, que previsiblement tornaran a primer pla durant la seua intervenció davant els senadors.

Fonts del Partit Popular al Senat han avançat que, en la pròxima sessió, els seus senadors interrogaran a Ángel Batalla per la seua labor com excomisionado del Govern d’Espanya per a la reconstrucció després de la dana i pel que denominen el seu currículum falsificat. L’interés del grup majoritari apunta a vincular la seua gestió durant la fase de reconstrucció amb els dubtes sobre la seua credibilitat personal, reforçant la idea que l’anàlisi de la tragèdia no es limita a les decisions tècniques, sinó també a la responsabilitat individual dels càrrecs implicats.

L’activitat de la comissió al Senat ha anat incorporant testimoniatges de responsables polítics amb competències directes o indirectes en la gestió de la catàstrofe. L’última intervenció es va produir el 19 de maig, quan va comparéixer la vicepresidenta tercera del Govern i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Sara Aagesen, qui en el moment de la riuada ocupava el càrrec de secretària d’Estat d’Energia.

Amb la declaració de José María Ángel Batalla, els senadors busquen completar el mapa de decisions adoptades després de la dana en la Comunitat Valenciana, esclarir com es van gestionar els recursos per a la reconstrucció i determinar el grau de responsabilitat política dels diferents nivells de l’administració.

Últimes notícies

El Villarreal s’afona davant el Lens i perd la final de la Como Cup

El Villarreal ha perdut 3-1 contra el Lens en la final de la Como Cup, després d’avançar-se prompte i dominar la primera part. Les expulsions i la falta d’encert han condemnat l’equip d’Iñigo Pérez en el tram final.

El Valencia tanca amb empat un amistós intens al camp del Stoke City

El Valencia ha empatat 1-1 al camp del Stoke City en un amistós exigent, amb gol de Danjuma i autogol de Monferrer. L’equip ha patit en la segona part però ha resistit l’empenta anglesa.

Les primeres tronades fortes de la vesprada deixen pedra gran a la Costera

Les primeres tronades de la vesprada han sigut breus però intenses i han deixat granís gran en municipis de la Costera, amb especial incidència a la zona del Caroig. Aemet manté l’alerta taronja per tempestes en el nord de Castelló i el sud de la província de València.

Una xiqueta de 13 anys mor en un accident a l’AP-7 en Benicàssim i provoca 6 km de cua

Una xiqueta de 13 anys ha mort en un accident entre un camió i una autocaravana a l’AP-7 a Benicàssim, que ha generat sis quilòmetres de retencions en direcció Barcelona. Altres dos ocupants han sigut traslladats a l’Hospital General de Castelló amb politraumatismes.

El juliol deixa 234 morts atribuïbles a la calor en la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat 2.036 morts atribuïbles a les altes temperatures en Espanya durant juliol, 234 d’elles en la Comunitat Valenciana. La quarta onada de calor ha sigut especialment letal, encara que les temperatures han començat a baixar.

Remuntada del Levante davant l’Albacete en el primer amistós sense Carlos Espí

El Levante ha capgirat un 0-1 inicial i ha vençut l’Albacete per 2-1 en el primer amistós després de la marxa de Carlos Espí, amb gols de Roger Brugué i Etta Eyong a Buñol.

Villa Amparo, l’antiga casa de Machado a Rocafort, iniciarà la seua renaixença cultural en un mes

La Generalitat iniciarà en un mes la rehabilitació integral de Villa Amparo, a Rocafort, antiga residència d’Antonio Machado, per a convertir-la en un espai cultural i museístic obert al públic.

Quatre detinguts per onze robatoris amb butró en empreses valencianes i de Conca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens d’entre 23 i 39 anys, tots ells de nacionalitat romanesa, per onze robatoris amb butró en naus industrials de municipis de la Comunitat Valenciana i de la província de Conca.
FILMOTECA D'ESTIU