La Fiscalia demana imputar a un exalte càrrec de Justícia per la filtració d’un àudio de la dana

Ejemplo de shortcode con estilo
La Fiscalia Provincial de València sol·licita que el exsubsecretario de Justícia Ricardo García declare com investigat per la filtració d'un àudio reservat entre Aemet i Emergències durant la dana.

La Fiscalia Provincial de València ha sol·licitat que l’exsubsecretario de la Conselleria de Justícia Ricardo García declare en qualitat d’investigat per la filtració d’un àudio reservat d’una conversa entre l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) i el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat durant la jornada de la dana.

El Ministeri Públic recolza així la petició formulada per l’acusació exercida pel PSPV-PSOE en la causa que instruïx un jutjat de Llíria. La investigació se centra en aclarir qui va accedir a la gravació, com es va obtindre la còpia i de quina manera una versió retallada d’eixa crida va acabar difosa públicament, malgrat el seu caràcter reservat.

Segons l’escrit de la Fiscalia, la petició es recolza en la declaració testifical del subdirector d’Emergències, Jorge Suárez, que continua en el càrrec. Este responsable va explicar que va ser a Ricardo García a qui es va entregar la gravació de la conversa entre Aemet i Emergències, i que, malgrat tractar-se d’un contingut confidencial, eixa gravació va acabar finalment difosa, primer de manera parcial i després de manera íntegra.

El Ministeri Públic detalla que l’actuació de l’exdirector general d’Emergències, Alberto Martín Moratilla, es va limitar a sol·licitar la localització de la gravació dins del sistema on s’emmagatzemen les crides. Per això, el fiscal considera adequat, en este moment de la instrucció, prendre declaració com investigat a Ricardo García, sense descartar que, a partir del seu testimoniatge, s’acorden noves diligències d’investigació que ajuden a concretar responsabilitats penals.

Tensions per la filtració de l’àudio de la crida de la dana

Ricardo García va ser destituït com a subsecretari de Justícia el passat 3 de desembre, mentres que Alberto Martín va ser destituït com a director general d’Emergències el 16 de gener. Estes decisions es van produir després de setmanes de polèmica política i mediàtica generades per l’aparició de l’àudio retallat i, posteriorment, de la versió completa, en plena discussió sobre la gestió de l’emergència per la dana.

La causa en el jutjat de Llíria se centra en un àudio de quatre minuts corresponent a una crida que Aemet va fer al Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat al migdia del 29 d’octubre. En eixa comunicació, l’Agència de Meteorologia confirmava que es mantenia per a eixa jornada l’avís roig per la dana i advertia que la vesprada seria més complicada a l’interior nord de la província de València, on s’esperaven les precipitacions més intenses.

El contingut de la crida es va fer públic el 13 de febrer de 2025, després que el dia anterior es filtrara una versió retallada. En eixe primer àudio difós s’escoltava una tècnica de Aemet afirmar que no anaven a marejar amb més avisos, que es confirmava la previsió del matí i que les precipitacions màximes anirien cap al nord i cap a l’interior. En difondre’s només eixos fragments, es va generar un debat sobre la informació que es va traslladar a les autoritats i sobre si s’havia minimitzat el risc en algun moment.

No obstant això, en l’àudio complet s’aprecia que la treballadora de Aemet, a més de repetir eixa informació, puntualitza que les precipitacions màximes aniran anant cap al nord i, sobretot, cap a l’interior, amb una vesprada més complicada a l’interior nord de València. Esta matisació reforça que el missatge meteorològic alertava d’un empitjorament de les condicions en eixa zona, la qual cosa convertix en especialment rellevant que el contingut íntegre de la crida s’haja conegut a través de filtracions i no pels llits oficials.

En el marc de la investigació, l’Equip d’Investigacions Tecnològiques (Edite) de la Policia Judicial de la Guàrdia Civil va prendre declaració al subdirector d’Emergències, Jorge Suárez. Este va explicar que la crida objecte de la causa s’emmagatzema en un sistema antic que, pel seu funcionament, no registra de forma detallada els accessos. Esta característica tècnica dificulta reconstruir qui va consultar o va copiar la gravació i obliga els investigadors a recolzar-se especialment en els testimoniatges dels càrrecs que van tindre contacte amb l’àudio.

Suárez va indicar que tant Ricardo García com Alberto Martín haurien obtingut còpia d’eixa crida. Segons el seu relat, García es va personar en les instal·lacions del Centre d’Emergències de la Generalitat i va traslladar que existia urgència per localitzar la gravació perquè es tractava d’una petició de Presidència de la Generalitat. Una vegada localitzada, s’hauria emportat l’àudio en una memòria portàtil o pendrive, extrem que va ser comunicat al llavors director general d’Emergències, Martín Moratilla.

El plantejament de l’acusació del PSPV-PSOE

L’acusació exercida pel PSPV-PSOE sosté que els dos ex alts càrrecs de la Generalitat han de ser imputats. Argumenta que únicament hi havia interés a obtindre precisament eixa crida concreta entre les innombrables comunicacions registrades el dia de la dana, i subratlla que eixe mateix àudio va acabar filtrat als mitjans de comunicació i difós a través de les xarxes socials del llavors president de la Generalitat, Carlos Mazón, i del PPCV. Per als socialistes, estos fets justifiquen que s’investigue si va haver-hi un ús polític d’un material reservat i si es van vulnerar deures de confidencialitat en la gestió de l’emergència.

Què haurà de determinar el jutjat

A partir de la declaració que ara sol·licita la Fiscalia per a Ricardo García i de les diligències que puguen acordar-se després, el jutjat haurà de determinar si la filtració de l’àudio i la seua difusió pública encaixen en alguna mena de delicte i si existixen indicis suficients per a dirigir el procediment contra altres responsables a més del exsubsecretario de Justícia.

Últimes notícies

La compra d’habitatge per estrangers cau un 13 % però paga preus rècord

Les compravendes d’habitatge per estrangers han retrocedit un 13 % en la primera mitat d’any, sobretot en zones turístiques, mentres el preu per metre quadrat que paguen, especialment els no residents, continua a l’alça. La Comunitat Valenciana es manté com a destinació preferida dels no residents i registra una de les majors pujades de preu.

Arresten a Benidorm un home reclamat per Romania per alteració greu de l’ordre públic

La Policia Nacional ha detingut a Benidorm un home de 41 anys reclamat per Romania per delictes contra l’ordre i la seguretat pública comesos en un casino en 2023. Sobre ell pesava una Ordre Europea de Detenció i Entrega i s’enfronta a una pena d’un any i cinc mesos de presó.

Desmantellada una plantació amb 400 plantes de marihuana en una vivenda d’urbanització a Ontinyent

La Guàrdia Civil ha desmantellat una plantació de marihuana amb 400 plantes en una vivenda d’una urbanització d’Ontinyent i ha detingut un home de 37 anys acusat de delicte contra la salut pública i frau elèctric.

La Albufera aguanta la dana però reclama un front comú per a tornar a les aigües clares

La dana va omplir la Albufera de València d’aigua, sediments i residus, però el llac ha demostrat resiliència. Ara, científics i gestors reclamen una estratègia conjunta per a millorar-ne la qualitat ecològica i recuperar les aigües clares d’antany.

Pluges intenses i tronades este dissabte a la Comunitat Valenciana

El cel estarà este dissabte molt nuvolós a la Comunitat Valenciana, amb ruixats i tronades fortes, sobretot al sud, i temperatures màximes en lleuger ascens. Diumenge continuarà l’inestabilitat, amb possibles acumulats de fins a 300 litres per metre quadrat en zones de València i Alacant.

Compromís-Front Valencià celebra un acord d’esquerres que EU vol projectar fins a 2027

Les quatre forces d’esquerra que han tancat in extremis la coalició Compromís: Front Valencià per al Congrés han definit l’acord com a històric, mentres Esquerra Unida reclama treballar ja amb la mirada posada en les autonòmiques de 2027.

Una nova dana amenaça la Comunitat Valenciana amb fins a 300 l/m² en 24 hores

La dana Adam pot deixar fins a 300 litres per metre quadrat en 24 hores, sobretot al sud d’Alacant, i podria comportar inundacions importants, segons ha advertit el conseller Juan Carlos Valderrama.

Els acusats del ‘cas Bar España’ demanen prescriure les injúries i calúmnies

Les defenses dels set acusats de difondre el bulo del conegut com a ‘cas Bar España’ han sol·licitat al jutge a Castelló que declare prescrits els delictes d’injúries i calúmnies i que rebutge el paper de la Fiscalia com a part acusadora. El judici ha començat amb llargues qüestions prèvies i problemes tècnics que han impedit la primera declaració prevista per videoconferència.