La revolució festiva de farina i ous pren el poder a Ibi

Este diumenge, festivitat dels Sants Innocents, Ibi ha viscut la seua jornada de ‘els enfarinats’: una broma reglada que convertix el centre en un camp de batalla de farina i ous podrits mentres un grup d’insurrectes assumix per unes hores el poder civil.

Amb més de dos segles d’història i des de 2009 reconeguda com a festa d’Interés Turístic Autonòmic, la celebració ha tenyit de blanc la vila joguetera i ha deixat una intensa olor que només es manté durant les escasses hores que dura la contesa, abans que el pols quotidià recupere el seu aspecte habitual.

Segons ha detallat l’alcalde Sergio Carrasco, en esta edició s’han emprat 99 quilos de pólvora en petards, més de 500 dotzenes d’ous i 55 saques de farina podrida. ‘L’increment del preu dels ous no ha impedit que tot isquera bé, amb una gran participació’, ha fet broma, subratllant l’ambient festiu que ha acompanyat la jornada.

Una paròdia del poder amb finalitats solidaris

Abillats amb vestits estrafolaris i el rostre completament empastifat, els participants han sotmés sota el seu mandat als veïns i han recaptat ‘impostos‘ en els comerços, fons que es destinen al centre ocupacional Sant Pasqual. La mecànica inclou ‘multes’ a qui incomplisca la ‘llei’ d’este govern fictici, sota el risc d’acabar cobert de farina; el joc consistix a acceptar la broma i col·laborar en la causa solidària.

Un grup d’unes quinze persones, integrat només per hòmens, ha exercit per un dia càrrecs com a ‘alcalde’, ‘jutge’, ‘agutzil’, ‘regidor d’Hisenda’, ‘secretari’ i ‘caixer’. Durant el seu mandat s’ha imposat l’anomenada ‘dictadura de l’absurd’, que prohibix caminar per la vorera, la calçada, la teulada, la sol o l’ombra; només es permet creuar per una era i demanant permís als enfarinats. L’exageració d’estes normes impossibles caricaturitza el poder real i ordena el caos festiu.

El ‘colp de poder’ ha trobat la resposta de la ‘oposició’, un col·lectiu d’al voltant de quaranta veïns que ha entaulat una ‘batalla‘ amb ous podrits, farina i coets voladors. L’intercanvi, simbòlic i pactat, busca l’espectacle i el baluern que definixen esta tradició.

A la vesprada, ‘els tapats‘, disfressats amb capes i màscares per a no revelar la seua identitat, es ‘venjaran’ dels enfarinats amb balls i noves descàrregues de farina. La millor disfressa rebrà com a premi un pernil, un gest que reforça el to burlesc i anònim del tancament.

Les festes d’hivern d’Ibi, que emmarquen la jornada de ‘els enfarinats’, culminen el 6 de gener amb la visita dels Reis Mags, posant el fermall final a la programació nadalenca del municipi.

Últimes notícies

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.

Schinocca defensa la inversió de més de 20 milions en fitxatges de l’Elx

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, assegura que el club ha invertit més de 20 milions en el mercat estival i demana unitat a una afició preocupada per les eixides de jugadors importants.

El grup VI de Tercera Federació alça el teló amb quatre grans aspirants a l’ascens

La lliga en el grup VI de Tercera Federació arranca este cap de setmana amb Torrent, Villarreal C, Atlético Levante i Atlético Saguntino com a grans favorits a l’ascens, en una competició amb 18 equips i 34 jornades fins al maig.

Roy Revivo, nou lateral de l’Elx: ‘És un somni jugar la Lliga’

El lateral israelià Roy Revivo s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx, on assegura que complix un somni i vol superar la trajectòria del seu pare a la Lliga espanyola.