13.5 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

La societat de la neu triomfa en la 38 edició dels Goya

La societat de la neu, el drama basat en la història real dels supervivents de l’accident aeri dels Andes de 1972 rodat per J.A. Baiona i que optarà a l’Oscar en les categories de Millor Pel·lícula Internacional i Millor Maquillatge i Perruqueria, va ser aquest dissabte la cinta triomfadora en la 38 edició dels Goya celebrada en la Fira de Valladolid, en aconseguir 12 dels 13 premis als quals optava, entre ells millor pel·lícula, direcció i fotografia. La gala, conduïda per Ana Belén, Javier Ambrossi i Javier Calvo, va tenir un record especial per a Concha Velasco, morta el passat 2 de desembre a Madrid als 84 anys. El president de l’Acadèmia, Fernando Méndez-Leite, va expressar la condemna de la institució a “qualsevol abús o violència que s’exerceixi contra les dones”, com també van fer les dones de la junta directiva de l’Acadèmia per veu de la seva vicepresidenta, Susi Sánchez. “Que la igualtat sigui la norma i no l’excepció”, va dir.

J.A. Baiona va ser el clar guanyador de la nit. La seva pel·lícula, La societat de la neu, va aconseguir un total de 12 dels 13 premis als quals optava, dos dels quals van ser per al realitzador català (direcció i pel·lícula). El llargmetratge es va quedar a dos del rècord que posseeix Mar endins, d’Alejandro Amenábar (14) i un menys dels 13 d’Ai Carmela!, de Carlos Saura.

20.000 espècies d’abelles, de la debutant Estibaliz Urresola, que partia en el primer lloc del rànquing amb 15 nominacions, es va quedar amb tres d’elles (direcció novella, guió original i actriu de repartiment), mentre que Tanca els ulls, de Víctor Erice, que optava a 11 premis, va obtenir un, igual que Saben Aquell, de David Trueba, que tenia les mateixes candidatures. Un amor, d’Isabel Coixet, amb set nominacions, se’n va anar de buit.

Palmarès 38 Premis Goya

-Millor pel·lícula: La societat de la neu

-Millor adreça: Juan Antonio Baiona, per la societat de la neu

-Millor actor protagonista: David Verdaguer, per Saben aquell

-Millor actriu protagonista: Malena Alterio, per Que ningú dormi

-Millor pel·lícula europea: la pel·lícula francesa Anatomia d’una caiguda

-Millor pel·lícula iberoamericana: La memòria infinita, de Maite Alberdi (Xile)

-Millor actor de repartiment: Jose Coronado, per Tancar els ulls

-Millor actriu de repartiment: Ane Gabarain, per 20.000 espècies d’abelles

-Millor pel·lícula d’animació: Robot Dreams, de Pablo Berger

-Millor pel·lícula documental: Mentre siguis tu, l’aquí i ara de Carme Elias, de Claudia Pinto

-Millor guió adaptat: Pablo Berger, per Robot Dreams

-Millor guió original: Estibaliz Urresola, per 20.000 espècies d’abelles

-Millor direcció d’art: Alain Bainée, per la societat de la neu

-Millor muntatge: Andrés Gil i Jaume Martí, per la societat de la neu

Últimes notícies

Pérez Llorca demana declarar zona catastròfica després del temporal Harry i exigix competències de litoral

El Consell ha sol·licitat al Govern la declaració de zona catastròfica pels danys del temporal Harry i ha urgit a transferir a la Generalitat la gestió del litoral.

El Govern veu inacceptable que Feijóo carregue contra la gestió estatal de la DANA

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha defés que Aemet i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer van emetre avisos clars i disponibles durant la DANA. La rèplica arriba després de la intervenció de Feijóo en la comissió que investiga la tragèdia del 29 d'octubre de 2024.

Torres crida a combatre l’insult i la degradació democràtica

El ministre de Política Territorial ha retret al PP l'insult d'una regidora en un míting del PSOE i ha demanat frenar la degradació democràtica amb diàleg. També ha alertat de la polarització i ha defés respondre al crit amb arguments.

Feijóo condemna els insults d’una edil del PP a Pedro Sánchez

El líder del PP ha afirmat que, per descomptat, reprova les paraules d'una regidora que va insultar a Sánchez en un míting del PSOE a Terol. Després de comparéixer en la comissió de la DANA, ha defés les seues respostes i ha criticat a ERC i Bildu.

La propietària de la guarderia d’Algemesí queda en llibertat amb mesures per presumpte maltractament a menors

La propietària, de 55 anys, va ser detinguda i ha quedat en llibertat provisional amb prohibició d'acostar-se als menors, acudir al centre i treballar amb xiquets. La causa està oberta per presumptes maltractaments habituals i vexacions injustes.

Feijóo i Rufián xoquen per la DANA entre insults i acusacions de mentir

La comissió d'investigació de la DANA en el Congrés ha viscut un enfrontament entre Feijóo i Rufián, amb encreuaments de retrets, desqualificacions i acusacions de mentir. El xoc ha elevat la tensió i ha desplaçat el debat de fons sobre la gestió de la DANA.

Arranquen les obres del primer centre de dades de València amb 60 milions i 100 ocupacions directes

NxN Data Centers ha iniciat les obres del primer centre de dades de València en Vara de Quart, amb una inversió de 60 milions. L'obertura s'ha previst per al primer semestre de 2027 i el projecte ha anunciat 100 ocupacions directes i uns 500 indirectes.

Pérez Llorca ha defés que el PP és l’únic que ha assumit responsabilitats per la dana

El president ha subratllat que el temporal va posar a prova a totes les administracions i ha reivindicat que el PP ha demanat perdó i assumit errors. També ha demanat no polititzar l'accident de tren a Còrdova.