Les editorials valencianes tornen ‘satisfetes i amb bones impressions’ de la FIL 2024

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

Les editorials valencianes, de la mà de l’Associació d’Editorials del País Valencià (AEPV), han tornat «satisfetes i amb bones impressions» de la Fira Internacional del Llibre (FIL) de Guadalajara del 2024, en una edició que ja ha començat a donar els seus primers fruits després de dies de reunions i contactes.

Així ho constaten els editors i editores que han viatjat a Mèxic del 30 de novembre al 8 de desembre, dies en els quals s’ha celebrat un dels festivals culturals més importants d’Amèrica Llatina, que, com en cites anteriors, ha reunit a més de 800.000 persones de tot el món en 43.000 metres quadrats d’àrea d’exposició, amb una mitjana anual de més de 2.000 cases editorials de 49 països diferents, un programa amb més d’1.000 hores d’activitats i prop de 650 presentacions de llibres.

Espanya ha sigut el país convidat d’honor, baix el lema ‘Camí d’anada i tornada’ i amb la direcció del Ministeri de Cultura, a través de la Direcció general del Llibre, del Còmic i de la Lectura juntament amb Acció Cultural Espanyola (AC/E). Amb la igualtat de gènere, la pluralitat lingüística, la bibliodiversitat i la sostenibilitat com a pilars estratègics per a la confecció del programa, Espanya ha viatjat a la FIL amb una delegació de prop de 150 autors i autores, als qui s’han sumat músics, artistes i creadors.

Entre ells, la delegació valenciana ha homenatjat a Vicent Andrés Estellés, en el centenari del seu naixement, amb un acte celebrat dimarts passat, 3 de desembre, que va comptar amb la participació de Josep Ballester, Vicent Berenguer, Aina García Carbó i Àngels Gregori. Al recital de versos del poeta del poble es va sumar la música de Pau Alabajos, qui va cantar uns versos del burjasotense en record de totes les víctimes i persones afectades per la dana del passat 29 d’octubre.

Precisament, la tragèdia patida pels valencians ara fa ja més d’un mes ha estat molt present durant tota la FIL de Guadalajara. En este sentit, la presidenta de l’AEPV, Àfrica Ramírez, i la directora general del Llibre, del Còmic i de la Lectura, María José Gálvez, van dedicar unes paraules de suport i acompanyament als damnificats. També la directora de la FIL, Marisol Shulz, va voler acordar-se de València i en la inauguració de la fira va anunciar que la recaptació total de taquilla d’un dia aniria destinada als afectats per la dana.

Una vegada finalitzat el certamen, Ramírez ha remarcat que aquesta edició «ha sigut una oportunitat, no només per a donar a conèixer a Vicent Andrés Estellés a un públic molt ampli, sinó també perquè una selecció dels escriptors i escriptores valencianes puga viatjar a una de les fires més importants del món en espanyol». En esta línia, ha emfatitzat «la presència de la cultura valenciana i en valencià en la fira de Guadalajara».

La presidenta de l’AEPV ha afegit que per a les editorials valencianes este esdeveniment cultural és «una peça més i una possibilitat més» en el seu camí cap a la internacionalització: «És un esforç que fem per a obrir-nos un forat en el panorama de l’edició, perquè és molt important estar en tots els llocs on estan la resta d’editors i editores, per a no quedar-se desplaçats en un món professional».

PORTA Al MERCAT LLATINOAMERICÀ

Per a Alberto Haller, editor de Barlin Llibres, la participació en la FIL de Guadalajara, ha sigut «un èxit», ja que ha pogut complir objectius: «Ens havíem marcat aconseguir distribució a Mèxic, que era dels pocs països a Llatinoamèrica, per no dir l’únic, que ens quedava». «Ara mateix, tenim dos possibilitats, després de diverses reunions. Hi ha dos distribuïdores interessades i amb alguna de les dues tancarem a la volta a Espanya», ressalta, al mateix temps que reconeix que, «sense la possibilitat de participar en la fira, a través de l’AEPV, no haguera sigut possible».

A més, destaca que ha mantingut «moltíssimes reunions» amb agències de representació de diferents països, amb l’objectiu de «vendre sublicencias de reproducció dels títols de Barlin Llibres a Argentina, Colòmbia, Mèxic i Uruguai», entre altres. I ha establit contactes amb agents espanyols per a «tancar possibles llibres per al futur, donar-se a conèixer», així com amb «molta gent del sector», amb qui ha establit «relacions personals, que sempre són importants». «Estem molt contents, ha sigut molt profitós», manifesta.

Des de Bromera, Sandra Capsir assegura que la FIL és «tot un referent internacional de la literatura i una oportunitat per a les editorials valencianes que treballem en LATAM per a fidelizar les relacions amb els nostres clients i buscar nous». «També ens servix per a captar interessos i tendències i veure, en un aparador magnífic, què s’està fent en el sector», afig.

Per la seua banda, Adrian Espinosa, de Lisermed, remarca que la participació a Guadalajara ha sigut, «sens dubte, un pas crucial per a consolidar la presència en el mercat hispà». «Este esdeveniment no només ha enfortit la nostra posició com a actors rellevants en la regió, sinó que també ens ha permès aprofundir en la construcció de relacions estratègiques amb socis claus i explorar noves oportunitats de negoci», valora, i descriu la FIL com «un espai d’intercanvi cultural i comercial», que «ha servit com una plataforma ideal per a presentar les nostres propostes i reforçar la nostra visió a llarg termini en este mercat».

«També hem fet els primers passos cap a la diversificació de projectes, enfocant-nos en consolidar mercats emergents i adaptar les nostres estratègies a les necessitats específiques dels lectors hispanoparlants», subratlla, i manté que «els intercanvis i aprenentatges adquirits durant la FIL seran vitals per a afermar la nostra posició i ampliar el nostre abast». Així doncs, defensa que esta experiència representa un «impuls significatiu» cap al compliment de les metes «d’expansió global» de l’editorial.

Toni Alcolea, d’IGLÚ, afirma que la FIL ha sigut «una experiència molt satisfactòria i una gran oportunitat per a entrar als mercats internacionals». «Hem obtingut resultats palpables, encara que això ja sabem que és una qüestió de temps», puntualitza, alhora que recalca que han pogut consolidar aquells contactes que ja tenien.

Finalment, des de Grup Editorial Sargantana, Quique Olmos declara que acaben la fira de Guadalajara amb «molt bones expectatives i impressions». «Hem tingut moltes reunions, cada any aconseguim més reunions i més contactes de millor qualitat», sosté, un fet que, agrega, els «està ajudant a entrar al mercat mexicà», on ja treballen des de fa tres anys i «cada vegada amb més presència».

«És una porta per a tot aquell que desitge començar a treballar en el mercat llatinoamericà i també és una cita obligatòria per a aquells que ja estan treballant des de fa un temps per a repassar novetats, fer noves comandes, signar nous convenis i treballar amb gent nova», conclou.

Últimes notícies

El Fertiberia Port de Sagunt ascendix a Asobal després d’un agònic 18-17 davant Agustins

El Fertiberia Port de Sagunt torna a la Lliga Asobal dos anys després en imposar-se per 18-17 a la Fundació Agustins Alacant en una final igualada marcada per les parades decisives de Dani Martínez.

Els sindicats ultimen un document per a desbloquejar la vaga del professorat

Els sindicats docents STEPV, CCOO i UGT elaboren un document de proposta d'acord per a la Conselleria d'Educació i mantenen les concentracions convocades en plena vaga indefinida del professorat.

Diego López el seu lesiona el lligament creuat i s’acomiada de l’inici de la pròxima temporada

Diego López patix una lesió en el lligament creuat anterior del genoll dret i el València perdrà al seu davanter per a l'inici de la pròxima temporada.

Un tribunal d’Indonèsia dictarà el dilluns sentencia pel naufragi del KM Putri Sakinah

Un tribunal indonesi fixarà este dilluns la sentència contra el capità i el cap de màquines del KM Putri Sakinah, afonat en Komodo, on van morir quatre membres d'una família valenciana i només van sobreviure una mare i la seua filla.

Rescaten a dos persones després de caure el seu cotxe al riu Millars a Vila-real

Dos persones han sigut rescatades del llit del riu Millars a Vila-real després d'eixir-se de la via el seu vehicle en el Camí Vora Riu. Els dos van ser evacuats a l'Hospital de la Plana.

Compromís denuncia més de dos anys de retard en la restauració del tritó de Ponzanelli

Compromís acusa el govern municipal de València de mantindre bloquejada des de fa més de dos anys la restauració del tritó de Ponzanelli i les dos rèpliques previstes.

La biotecnologia obri una nova via per a controlar el cotonet de Sud-àfrica en cítrics

Un estudi de l'IVIA i el IBMCP-CSIC demostra que la tecnologia RNAi pot silenciar gens essencials del cotonet de Sud-àfrica i reduir de manera notable la seua supervivència en cítrics.

La UMH impulsa a Uganda nous ingressos agrícoles amb residus de platanera

La Universitat Miguel Hernández i l'ONG Rafiki Àfrica transformen troncs de platanera en fibra per a artesania, creant una font d'ingressos extra per a més de cent famílies ugandeses.