Les editorials valencianes tornen ‘satisfetes i amb bones impressions’ de la FIL 2024

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

Les editorials valencianes, de la mà de l’Associació d’Editorials del País Valencià (AEPV), han tornat «satisfetes i amb bones impressions» de la Fira Internacional del Llibre (FIL) de Guadalajara del 2024, en una edició que ja ha començat a donar els seus primers fruits després de dies de reunions i contactes.

Així ho constaten els editors i editores que han viatjat a Mèxic del 30 de novembre al 8 de desembre, dies en els quals s’ha celebrat un dels festivals culturals més importants d’Amèrica Llatina, que, com en cites anteriors, ha reunit a més de 800.000 persones de tot el món en 43.000 metres quadrats d’àrea d’exposició, amb una mitjana anual de més de 2.000 cases editorials de 49 països diferents, un programa amb més d’1.000 hores d’activitats i prop de 650 presentacions de llibres.

Espanya ha sigut el país convidat d’honor, baix el lema ‘Camí d’anada i tornada’ i amb la direcció del Ministeri de Cultura, a través de la Direcció general del Llibre, del Còmic i de la Lectura juntament amb Acció Cultural Espanyola (AC/E). Amb la igualtat de gènere, la pluralitat lingüística, la bibliodiversitat i la sostenibilitat com a pilars estratègics per a la confecció del programa, Espanya ha viatjat a la FIL amb una delegació de prop de 150 autors i autores, als qui s’han sumat músics, artistes i creadors.

Entre ells, la delegació valenciana ha homenatjat a Vicent Andrés Estellés, en el centenari del seu naixement, amb un acte celebrat dimarts passat, 3 de desembre, que va comptar amb la participació de Josep Ballester, Vicent Berenguer, Aina García Carbó i Àngels Gregori. Al recital de versos del poeta del poble es va sumar la música de Pau Alabajos, qui va cantar uns versos del burjasotense en record de totes les víctimes i persones afectades per la dana del passat 29 d’octubre.

Precisament, la tragèdia patida pels valencians ara fa ja més d’un mes ha estat molt present durant tota la FIL de Guadalajara. En este sentit, la presidenta de l’AEPV, Àfrica Ramírez, i la directora general del Llibre, del Còmic i de la Lectura, María José Gálvez, van dedicar unes paraules de suport i acompanyament als damnificats. També la directora de la FIL, Marisol Shulz, va voler acordar-se de València i en la inauguració de la fira va anunciar que la recaptació total de taquilla d’un dia aniria destinada als afectats per la dana.

Una vegada finalitzat el certamen, Ramírez ha remarcat que aquesta edició «ha sigut una oportunitat, no només per a donar a conèixer a Vicent Andrés Estellés a un públic molt ampli, sinó també perquè una selecció dels escriptors i escriptores valencianes puga viatjar a una de les fires més importants del món en espanyol». En esta línia, ha emfatitzat «la presència de la cultura valenciana i en valencià en la fira de Guadalajara».

La presidenta de l’AEPV ha afegit que per a les editorials valencianes este esdeveniment cultural és «una peça més i una possibilitat més» en el seu camí cap a la internacionalització: «És un esforç que fem per a obrir-nos un forat en el panorama de l’edició, perquè és molt important estar en tots els llocs on estan la resta d’editors i editores, per a no quedar-se desplaçats en un món professional».

PORTA Al MERCAT LLATINOAMERICÀ

Per a Alberto Haller, editor de Barlin Llibres, la participació en la FIL de Guadalajara, ha sigut «un èxit», ja que ha pogut complir objectius: «Ens havíem marcat aconseguir distribució a Mèxic, que era dels pocs països a Llatinoamèrica, per no dir l’únic, que ens quedava». «Ara mateix, tenim dos possibilitats, després de diverses reunions. Hi ha dos distribuïdores interessades i amb alguna de les dues tancarem a la volta a Espanya», ressalta, al mateix temps que reconeix que, «sense la possibilitat de participar en la fira, a través de l’AEPV, no haguera sigut possible».

A més, destaca que ha mantingut «moltíssimes reunions» amb agències de representació de diferents països, amb l’objectiu de «vendre sublicencias de reproducció dels títols de Barlin Llibres a Argentina, Colòmbia, Mèxic i Uruguai», entre altres. I ha establit contactes amb agents espanyols per a «tancar possibles llibres per al futur, donar-se a conèixer», així com amb «molta gent del sector», amb qui ha establit «relacions personals, que sempre són importants». «Estem molt contents, ha sigut molt profitós», manifesta.

Des de Bromera, Sandra Capsir assegura que la FIL és «tot un referent internacional de la literatura i una oportunitat per a les editorials valencianes que treballem en LATAM per a fidelizar les relacions amb els nostres clients i buscar nous». «També ens servix per a captar interessos i tendències i veure, en un aparador magnífic, què s’està fent en el sector», afig.

Per la seua banda, Adrian Espinosa, de Lisermed, remarca que la participació a Guadalajara ha sigut, «sens dubte, un pas crucial per a consolidar la presència en el mercat hispà». «Este esdeveniment no només ha enfortit la nostra posició com a actors rellevants en la regió, sinó que també ens ha permès aprofundir en la construcció de relacions estratègiques amb socis claus i explorar noves oportunitats de negoci», valora, i descriu la FIL com «un espai d’intercanvi cultural i comercial», que «ha servit com una plataforma ideal per a presentar les nostres propostes i reforçar la nostra visió a llarg termini en este mercat».

«També hem fet els primers passos cap a la diversificació de projectes, enfocant-nos en consolidar mercats emergents i adaptar les nostres estratègies a les necessitats específiques dels lectors hispanoparlants», subratlla, i manté que «els intercanvis i aprenentatges adquirits durant la FIL seran vitals per a afermar la nostra posició i ampliar el nostre abast». Així doncs, defensa que esta experiència representa un «impuls significatiu» cap al compliment de les metes «d’expansió global» de l’editorial.

Toni Alcolea, d’IGLÚ, afirma que la FIL ha sigut «una experiència molt satisfactòria i una gran oportunitat per a entrar als mercats internacionals». «Hem obtingut resultats palpables, encara que això ja sabem que és una qüestió de temps», puntualitza, alhora que recalca que han pogut consolidar aquells contactes que ja tenien.

Finalment, des de Grup Editorial Sargantana, Quique Olmos declara que acaben la fira de Guadalajara amb «molt bones expectatives i impressions». «Hem tingut moltes reunions, cada any aconseguim més reunions i més contactes de millor qualitat», sosté, un fet que, agrega, els «està ajudant a entrar al mercat mexicà», on ja treballen des de fa tres anys i «cada vegada amb més presència».

«És una porta per a tot aquell que desitge començar a treballar en el mercat llatinoamericà i també és una cita obligatòria per a aquells que ja estan treballant des de fa un temps per a repassar novetats, fer noves comandes, signar nous convenis i treballar amb gent nova», conclou.

Últimes notícies

La Delegación del Govern descarta requisaments d’estelades en l’Elx-Barça i obri investigació

La Delegación del Govern en la Comunitat Valenciana ha obert una investigació interna sobre l’actuació policial en l’Elx-Barça i ha negat que s’hi requisaren estelades, malgrat les denúncies de partits i del FC Barcelona.

El Govern desmenteix la confiscació d’estelades en el partit Elx-Barça i obri una investigació

La Delegación del Gobierno nega que la Policia Nacional confiscara estelades en el partit Elx-Barcelona i ha obert una investigació interna per aclarir l’actuació dels agents, criticada per partits independentistes i pel FC Barcelona.

Els apartaments turístics de Benicalap continuen avant: l’Ajuntament garantix que tenen llicència

L’Ajuntament de València assegura que les obres per a convertir baixos de Benicalap en apartaments turístics compten amb llicència després d’una modificació del projecte. Urbanisme defensa que s’aplica una normativa molt exigent i recorda la reducció d’apartaments turístics a la ciutat.

Un nou pla millorarà l’atenció al dolor crònic a la Comunitat Valenciana

Sanitat ha dissenyat un pla específic per a unificar i millorar l’atenció al dolor en totes les etapes de la vida, amb especial focus en el dolor crònic i la coordinació entre nivells assistencials.

La IA arriba als Espais Labora per a traduir en temps real 47 idiomes

Tres Espais Labora d’Alacant, València i Torrevieja han posat en marxa un projecte pilot pioner a Espanya que utilitza Intel·ligència Artificial per a oferir traducció i interpretació simultània en 47 idiomes a persones que no parlen ni castellà ni valencià.

Veïns de Benicalap denuncien noves obres per a apartaments turístics malgrat la prohibició

Compromís per València i el veïnat de Benicalap alerten de noves obres en baixos comercials per a usos turístics, tot i la denegació municipal de la llicència al juliol. Reclamen al consistori i a la Generalitat que actuen amb contundència i declaren la zona de mercat residencial tensionat.

El Levante ultima el traspàs de Tunde al West Brom per quasi tres milions

Levante i West Bromwich Albion han encarrilat el traspàs de l’extrem Kareem Tunde per uns tres milions d’euros, pendent només de tràmits finals i reconeixement mèdic. El jugador, format al club granota i amb contracte fins 2029, ja no ha viatjat a Pamplona per a jugar davant Osasuna.

Els veïns de Gàtova ja poden eixir de casa i reobri la CV-25 després de l’incendi

La Generalitat ha alçat el confinament domiciliari dels veïns de Gàtova decretat per l’incendi de Segorbe i ha reobert la CV-25, encara que les pistes forestals i senders continuen tancats.