11.9 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

Llei Trans: Des dels 18, sense informe mèdic i prohibeix teràpies de conversió

El Consell de Ministres hi ha aprovat hui la llei trans i de drets de les persones LGTBI. El text, que ha sigut aprovat en segona volta, passarà a la fase de tramitació en el Congrés. L’avantprojecte de llei ha generat un fort debat sobre l’autodeterminació de gènere que inclou per a les persones trans i que va generar les desavinences entre els dos partits socis en el Govern. A més, el text genera un gran rebuig en un sector del feminisme que considera que atempta contra els drets de les dones.

El Consell d’Estat va aprovar dijous passat el seu informe de l’avantprojecte, que es farà públic quan a la llei s’envie a les Corts; a més Igualtat compta des de finals d’abril amb el del Consell General del Poder Judicial (CGPJ), que va demanar elevar a 18 anys la possibilitat de canviar de sexe en el Registre sense aval judicial.

En aquest sentit, l’òrgan de govern dels jutges va considerar lloable la finalitat de la llei, evitar la discriminació dels col·lectius trans i LGTBI, però va alertar que, si no es precisava, les dones podrien eixir perjudicades en uns certs àmbits, com l’esportiu o les proves físiques per a accedir a determinades professions.

També va demanar garanties per a evitar situacions fraudulentes i que ningú es canvie de sexe per a eludir responsabilitats enfront de víctimes de violència de gènere.

El text permet iniciar el canvi de sexe registral des dels 12 anys, però a aquesta edat i fins als 14, es necessita permís d’un jutge.

En concret, el text permet fer un canvi de sexe en el Registre Civil sense que siga necessari que la persona dispose, com s’exigeix ara, d’un informe mèdic o psicològic clínic que acredite “disfòria de gènere”. Bastarà amb sol·licitar el canvi per escrit, sense necessitat de presentar proves ni testimonis, i que es ratifique en un termini de tres mesos.

El text d’Igualtat estableix que aquest canvi de sexe registral es podrà realitzar a partir dels 12 anys: entre 12 i 14 anys es necessitarà aprovació judicial; entre 14 i 16, l’assistència de pares o tutors; i a partir dels 16 no hi haurà cap limitació. L’avantprojecte preveu la “reversibilitat” de la decisió. Passats sis mesos des de la modificació del DNI es podrà recuperar l’esment inicial, però sol·licitant-lo per via judicial.

Així, la voluntat de la persona serà l’únic requisit per al canvi, acabant així amb els informes mèdics i la necessitat de tuteles mèdiques i legals. A més, prohibeix les teràpies de conversió, aversió o contra condicionament destinades a modificar l’orientació, identitat o expressió sexual.

D’altra banda, la llei també modifica el Codi Civil perquè les dones lesbianes i bisexuals puguen procedir a la filiació dels seus fills sense necessitat d’estar casades i, entre altres coses, contempla un règim d’infraccions i sancions que inverteix les regles relatives a la càrrega de la prova quan es tracte de discriminació al col·lectiu LGTBI.

Últimes notícies

Emergències activa el nivell extrem de risc d’incendis pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

La Conselleria d'Emergències i Interior ha elevat a nivell extrem el risc d'incendis forestals en tota la Comunitat Valenciana pel temporal de vent i ha activat el nivell groc. Les autoritats han demanat màxima precaució, prohibixen qualsevol foc i han detallat 18 incidències ateses pels bombers.

Pilar Bernabé afirma que a Feijóo només li va interessar que Mazón isquera bonic durant la DANA de València

Pilar Bernabé ha acusat a Alberto Núñez Feijóo de prioritzar la imatge de Carlos Mazón durant la DANA de 2024 a València. També ha reclamat coordinació institucional i respecte a les víctimes.

El València espera en hores a Guido Rodríguez per a tancar el seu acord

El València confia que Guido Rodríguez arribe en les pròximes hores per a tancar l'acord. L'argentí es va desvincular del West Ham i busca continuïtat.

El vent aconseguix 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi en una jornada d’alerta groga

L'episodi de vent ha deixat ratxes de fins a 122 km/h a Xixona i 111 km/h a Alcoi. L'alerta groga es manté i hi ha incidències per gel a Castelló.

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un incendi en una vivenda de Tres Forques este dissabte ha deixat un home mort i 19 persones ateses per inhalació lleu de fum, entre elles quatre menors. Set han sigut traslladades a hospitals i l'origen del foc no s'ha precisat.

Dani J busca posar la bandera de la bachata a Espanya al Benidorm Fest 2026

Després de girar per més de 30 països, Dani J arriba al Benidorm Fest 2026 amb 'Ballant-te' per a reivindicar la bachata a Espanya. Vol trencar el 'sostre de cristall' dels ritmes llatins en els certàmens nacionals.

Emergències activa l’alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel

La Generalitat ha activat l'alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel. La CV-391 esta tallada entre els km 25 i 30 i es demana conduir amb suavitat.

Dissabte amb alerta groga per vent a València, Alacant i l’interior de Castelló

València i Alacant i l'interior de Castelló estan este dissabte en alerta groga per vent, amb avís costaner en els litorals de València i Alacant. Es preveuen ratxes de fins a 80 km/h a l'interior i de 70 km/h a Alacant i el litoral valencià.