Carlos Mazón ha remés una carta a Pedro Sánchez en la qual reitera la petició d’una reunió bilateral per a abordar la reconstrucció després de la dana i advertix que, si es repetixen les pluges torrencials, els danys podrien ser fins i tot pitjors que els del 29 d’octubre. Al·lega que les condicions de protecció i minimització de danys continuaran insuficients almenys durant un any i que moltes obres no estaran acabades abans dels mesos de major risc, setembre i octubre.
En la carta, datada el 5 d’agost, subratlla que la reconstrucció dels elements afectats avança però no a un ritme que permeta encarar amb garanties un nou episodi de pluges intenses. Per això, considera imprescindible reforçar la coordinació entre administracions per a evitar que els treballs en marxa, encara sense rematar, queden de nou danyats i es multiplique el cost i el temps de recuperació.
Fins ara no ha obtingut resposta a eixa missiva, de la mateixa manera que tampoc n’hi va haver a l’enviada el 9 d’abril, en la qual ja va plantejar la urgent necessitat d’una reunió per a canalitzar la recuperació després de la dana que va deixar 228 víctimes mortals i milers de damnificats a la província de València.
Reunió i comissió mixta
Mazón proposa una interlocució directa, lleial i operativa centrada en garantir les necessitats de vida i treball de la ciutadania. Per a això reclama crear una comissió mixta entre les administracions que coordine actuacions, establisca prioritats, compartisca informació i faça seguiment dels compromisos. Un òrgan així permetria ordenar inversions i evitar solapaments o buits de responsabilitat en un escenari de reconstrucció complex.
Com a prova d’eixa necessitat, detalla les dificultats de molts ajuntaments per a executar els crèdits ja concedits: obres de gran complexitat i falta de personal tècnic que retarden licitacions i supervisions. Eixa debilitat administrativa deriva en terminis més llargs i risc que els projectes no estiguen llestos quan tornen les pluges més intenses.
Anticipació i protocols
La Generalitat assegura que treballa en l’anticipació per a reduir l’impacte sobre les persones mitjançant mesures de prevenció, formació i conscienciació social. A més, està actualitzant protocols d’activació i coordinació, millorant els sistemes de comandament i control i planificant simulacres d’alt nivell i complexitat creixent tant en l’àmbit local com en l’autonòmic.
Mazón veu en el pròxim nomenament d’una nova comissionada del Govern per a la dana, aprovat a la fi d’agost, una oportunitat per a activar amb rapidesa la comissió mixta i consolidar un marc estable de cooperació interadministrativa.
La missiva recorda la magnitud del 29 d’octubre: 228 morts i milers de persones afectades a la província de València. Amb eixe precedent, advertix que un nou episodi sobre infraestructures encara en reparació podria agreujar els danys en vivendes, servicis bàsics i activitat econòmica.
El president tanca la seua carta sol·licitant una reunió per a abordar directament este assumpte i canalitzar la coordinació abans del pic de precipitacions de setembre i octubre.