Mazón promet ‘desjudicialitzar’ les aportacions a l’Albufera si el Govern complix amb l’aigua per al llac

Assegura que Sánchez està disposat a estudiar que només els experts determinen les aportacions al transvasament Tajo-Segura

VALÈNCIA/MADRID, 4 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha anunciat que està disposat a retirar el recurs contenciós-administratiu presentat contra el Govern per les aportacions hídriques al llac de l’Albufera de València si el Ministeri per a la Transició Ecològica “complix” amb l’aigua que ha de destinar a este espai natural.

Després de la seua reunió amb el president del Govern, Mazón ha explicat que Pedro Sánchez “està d’acord” amb que els representants del Ministeri “se senten amb la Generalitat per a desbloquejar d’una vegada” este assumpte, ara que acaba de començar el nou any hidrològic a partir del passat 1 d’octubre.

En roda de premsa en la Moncloa, Mazón ha destacat que este és un dels temes en els quals ha arribat a un “acord” amb el cap de l’Executiu, encara que ha remarcat que estarà “vigilant” perquè es complisquen.

Segons ha exposat, la Generalitat es va veure “obligada a judicialitzar” este assumpte al “no complir” el Ministeri amb les aportacions per a l’Albufera. En qualsevol cas, ha subratllat que ell vol “desjudicialitzarlo” i que retirarà el contenciós “tan aviat com s’autoritze l’arribada d’aigua al llac”.

“No vull tenir una relació judicial ni discrepante amb el Govern, vull que arribe aigua a l’Albufera, és l’únic objectiu”, ha emfatitzat, i ha cridat a “cuidar d’una joia que no només és dels valencians”.

FRONT COMÚ AMB MÚRCIA PER UN PACTE NACIONAL DE L’AIGUA

D’altra banda, respecte al transvasament Tajo-Segura, Mazón ha exigit a Sánchez un pacte nacional de l’aigua i li ha proposat un canvi de la llei perquè “siga la comissió d’experts, la comissió d’explotació, qui decidisca cada vegada les aportacions al transvasament; sense interferències polítiques, sense que una mà ideològica o política entre a això”.

“El president s’ha compromès a estudiar-ho”, ha ressaltat, si bé ha remarcat que “un compromís d’estudi és un compromís d’estudi”. I ha afegit posteriorment: “Si s’ho apunta serà que ho va a estudiar, i si no m’haurà enganyat”.

“Però nosaltres no anem a renunciar mai a l’aigua que ens correspon; no com a valencians, sinó com a espanyols”, ha reiterat, i ha cridat a “despolititzar” la qüestió de l’aigua a Espanya i a no judicialitzar-la. Sobre este tema, ha lamentat que “la Generalitat ha hagut de recórrer massa decisions del Govern” respecte al Tajo-Segura.

A més, el cap del Consell ha traslladat a Sánchez la posició “exemplar” de la Comunitat Valenciana “junt amb Múrcia” –el president murcià, Fernando López Miras, també s’ha reunit hui divendres amb el cap de l’Executiu– en matèria de reutilització i depuració d’aigua. “Ens considerem amb la suficient autoritat moral com per a despolititzar entre tots este assumpte”, ha asseverat.

Preguntat per si hi ha unitat amb el president de la Regió de Múrcia, Fernando López Miras, ha assegurat que “no hi ha dia” en el qual discrepe amb ell respecte a l’aigua: “Volem despolititzar l’assumpte i que decidisquen els tècnics. Volem un pacte nacional de l’aigua (…) Tenim un front comú molt clar i just”.

MESA DE LA SEQUERA

Quant a la falta de pluges, Mazón ha exigit a Sánchez que convoque urgentment la Mesa de la Sequera a Espanya, “una exigència fonamental per a les tres províncies i especialment per al nord de Castelló”.

I és que ha lamentat que la Comunitat Valenciana va estar el passat estiu en situació extrema: “Hem hagut de portar poals d’aigua en camions a ramaderies on les vaques s’estaven morint de set”.

Últimes notícies

La Generalitat reserva 3,5 milions per a organitzar les eleccions autonòmiques de 2027

La Generalitat eleva a 3,52 milions el sostre de gasto per a paperetes, sobres, impresos i gestió de l'escrutini de les eleccions autonòmiques i locals menors de 2027.

La Comunitat Valenciana es prepara per a un cap de setmana preestiuenc amb cel buidat i calor

La Comunitat Valenciana encara un tram final de setmana amb ambient clarament preestiuenc, temperatures en ascens fins a fregar els 30 graus, cels buidats i vent fluix, tant a l'interior com en la costa.

Detingut a Ontinyent el responsable d’una finca amb 1.200 plantes de marihuana

La Guàrdia Civil desmantella una plantació de cànnabis amb 1.232 plantes en una finca rústica d'Ontinyent, equipada amb videovigilància 24 hores i material per a cultiu indoor.

Centenars de metges es manifesten a València per a exigir més personal i millors condicions laborals

Centenars de metges recorren el centre de València en la tercera jornada de vaga per a denunciar la precarietat, exigir més personal i canvis en les guàrdies i l'organització assistencial.

Educació manté oberta la negociació amb els sindicats docents i reclama avanços sense imposicions

La Conselleria d'Educació assegura que manté la porta oberta a continuar negociant amb els sindicats del professorat i demana un gest que permeta avançar sense imposicions en el conflicte.

Spring Festival 2026 reforça la seua aposta per a consolidar Alacant com a destí musical

El Spring Festival presenta la seua edició 2026 amb vint artistes, la gira de comiat de Love of Lesbian i un fort impacte turístic i econòmic previst per a Alacant.

Ajornada al 28 de maig la lectura de conclusions del juí a Juliol d’Espanya per agressió sexual

L'Audiència Provincial d'Alacant retarda al 28 de maig la lectura de les conclusions finals en el juí al metge i expresident Juliol d'Espanya, acusat d'agressió sexual i tracte degradant a dos pacients.

El promotor de les VPO de la Platja de Sant Joan nega vincles amb Pérez-Hickman i els seus fills

L'administrador únic de Fraorgi nega qualsevol relació amb María Pérez-Hickman i els seus fills en el cas de les VPO de la Platja de Sant Joan i detalla davant la jutgessa com es va formar la cooperativa i es van adjudicar les vivendes.