11.6 C
València
Dissabte, 7 febrer, 2026

Mazón promet ‘desjudicialitzar’ les aportacions a l’Albufera si el Govern complix amb l’aigua per al llac

Assegura que Sánchez està disposat a estudiar que només els experts determinen les aportacions al transvasament Tajo-Segura

VALÈNCIA/MADRID, 4 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha anunciat que està disposat a retirar el recurs contenciós-administratiu presentat contra el Govern per les aportacions hídriques al llac de l’Albufera de València si el Ministeri per a la Transició Ecològica “complix” amb l’aigua que ha de destinar a este espai natural.

Després de la seua reunió amb el president del Govern, Mazón ha explicat que Pedro Sánchez “està d’acord” amb que els representants del Ministeri “se senten amb la Generalitat per a desbloquejar d’una vegada” este assumpte, ara que acaba de començar el nou any hidrològic a partir del passat 1 d’octubre.

En roda de premsa en la Moncloa, Mazón ha destacat que este és un dels temes en els quals ha arribat a un “acord” amb el cap de l’Executiu, encara que ha remarcat que estarà “vigilant” perquè es complisquen.

Segons ha exposat, la Generalitat es va veure “obligada a judicialitzar” este assumpte al “no complir” el Ministeri amb les aportacions per a l’Albufera. En qualsevol cas, ha subratllat que ell vol “desjudicialitzarlo” i que retirarà el contenciós “tan aviat com s’autoritze l’arribada d’aigua al llac”.

“No vull tenir una relació judicial ni discrepante amb el Govern, vull que arribe aigua a l’Albufera, és l’únic objectiu”, ha emfatitzat, i ha cridat a “cuidar d’una joia que no només és dels valencians”.

FRONT COMÚ AMB MÚRCIA PER UN PACTE NACIONAL DE L’AIGUA

D’altra banda, respecte al transvasament Tajo-Segura, Mazón ha exigit a Sánchez un pacte nacional de l’aigua i li ha proposat un canvi de la llei perquè “siga la comissió d’experts, la comissió d’explotació, qui decidisca cada vegada les aportacions al transvasament; sense interferències polítiques, sense que una mà ideològica o política entre a això”.

“El president s’ha compromès a estudiar-ho”, ha ressaltat, si bé ha remarcat que “un compromís d’estudi és un compromís d’estudi”. I ha afegit posteriorment: “Si s’ho apunta serà que ho va a estudiar, i si no m’haurà enganyat”.

“Però nosaltres no anem a renunciar mai a l’aigua que ens correspon; no com a valencians, sinó com a espanyols”, ha reiterat, i ha cridat a “despolititzar” la qüestió de l’aigua a Espanya i a no judicialitzar-la. Sobre este tema, ha lamentat que “la Generalitat ha hagut de recórrer massa decisions del Govern” respecte al Tajo-Segura.

A més, el cap del Consell ha traslladat a Sánchez la posició “exemplar” de la Comunitat Valenciana “junt amb Múrcia” –el president murcià, Fernando López Miras, també s’ha reunit hui divendres amb el cap de l’Executiu– en matèria de reutilització i depuració d’aigua. “Ens considerem amb la suficient autoritat moral com per a despolititzar entre tots este assumpte”, ha asseverat.

Preguntat per si hi ha unitat amb el president de la Regió de Múrcia, Fernando López Miras, ha assegurat que “no hi ha dia” en el qual discrepe amb ell respecte a l’aigua: “Volem despolititzar l’assumpte i que decidisquen els tècnics. Volem un pacte nacional de l’aigua (…) Tenim un front comú molt clar i just”.

MESA DE LA SEQUERA

Quant a la falta de pluges, Mazón ha exigit a Sánchez que convoque urgentment la Mesa de la Sequera a Espanya, “una exigència fonamental per a les tres províncies i especialment per al nord de Castelló”.

I és que ha lamentat que la Comunitat Valenciana va estar el passat estiu en situació extrema: “Hem hagut de portar poals d’aigua en camions a ramaderies on les vaques s’estaven morint de set”.

Últimes notícies

Emergències gestiona en dos dies 624 incidents pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

Emergències i el 1·1·2 han gestionat 624 incidents pel vent en dos dies, amb 314 a València. Es desactiven les alertes per vent i seguix l'avís costaner.

València Basket busca passar pàgina en la seua visita a Estepona

El conjunt taronja afronta a Estepona el seu primer partit després de l'eliminació europea, amb la volta de Queralt Casas i la baixa de Leo Fiebich. Burgos demana màxima mentalitat.

El temporal de vent deixa ratxes de 148 km/h a Xodos i deu intervencions a la província de València

L'episodi de vent ha deixat una ratxa màxima de 148 km/h a Xodos i ha motivat deu actuacions de bombers a la província de València. L'avís groc s'ha mantingut en quasi tota la Comunitat Valenciana.

Retards en les línies C1 i C2 de Rodalia València pel vent en la catenària

C1 i C2 de Rodalia València registren retards, detencions i possibles canvis de recorregut per danys en la catenària causats pel vent. El tram Alfafar-València Nord s'ha resolt, però entre La Pobla Llarga i Xàtiva se circula per via única; Metrovalencia opera amb normalitat.

El ponent dispara les màximes i la Comunitat suma sis de les deu més altes d’Espanya

El vent de ponent va elevar les temperatures per damunt de 20 °C en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana. La regió va col·locar sis registres entre les deu màximes del país, amb 26,1 °C a Miramar.

Tres detinguts per una onada de robatoris en cotxes per a sostraure balises V-16 a Sant Vicent

Tres hòmens han sigut detinguts per una cadena de robatoris en una sola matinada a Sant Vicent del Raspeig. Buscaven balises V-16, a més de ferramentes i diners.

Aemet ha establit l’avís taronja en el litoral d’Alacant per ones de 4 metres este dissabte

Aemet ha establit per al dissabte un avís taronja en el litoral d'Alacant per ones de 3 a 4 metres i vent del sud-oest de 60-70 km/h. Abans regixen avisos grocs per vent i fenòmens costaners a Alacant, València i Castelló.

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.