11.4 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

Mazón promet ‘no renunciar ni a un cèntim’ del deute històric ni al fons d’anivellació

Exposa a l’oposició 56 motius pels quals “no podem esperar més” en finançament, a 48 hores de la seua reunió amb Sánchez

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha garantit que el seu govern no renunciarà “ni a un cèntim del deute” històric provocat per el infrafinançament autonòmic, que ha augurat que “va a seguir pujant” perquè el sistema actual “és un desastre”, ni tampoc al fons transitori d’anivellació que rebutja el PSPV.

En la sessió de control a Les Corts, Mazón ha avançat que durant este dimecres al matí es reunirà amb PSPV, Compromís i Vox per a presentar-los un document que arreplega els 56 motius pels quals la Comunitat Valenciana “no pot esperar més” per a rebre el finançament, a dos dies de la seua trobada a la Moncloa amb el president del Govern, Pedro Sánchez, dins de la seua ronda amb els presidents autonòmics.

Entre estos motius figura un fons transitori d’anivellació per a igualar a la Comunitat a la mitjana de comunitats fins a la reforma del finançament. Mazón ha tornat a criticar la negativa del PSPV a recolzar este fons, que va provocar que divendres passat no hi haguera un acord de la plataforma Per un Finançament Just.

Després de retraure als socialistes que no tenen “res que dir” i hagen “renunciat” al fons, els ha acusat d’haver comès “la pitjor traïció a tothom, fins a –l’expresident de la Generalitat– Ximo Puig” que “fa any i mig” sol·licitava esta mesura.

Així, s’ha preguntat “què tenim hui del PSOE”, un partit que “dinamita i trenca el consens d’un front comú per un finançament just”. Per això, ha demanat als socialistes que deixen d'”inventar-se feixistes pel món” i els ha emplaçat a “començar a defensar la Comunitat Valenciana” perquè, al seu juí, “fins al moment l’única cosa que han fet ha sigut trair-la”.

Respecte al document de 56 motius, el cap del Consell ha explicat que ja li l’ha lliurat als sindicats CCOO PV i UGT-PV i a la patronal autonòmica CEV perquè facen “les seues aportacions”, al mateix temps que ha rebutjat les crítiques de Compromís que es tracta d'”un paperet”: “Això que crida paperet es tracta de defensar la Comunitat Valenciana”.

“QUIN FONS DEFENSA?”

Per la seua banda, el síndic del PSPV, José Muñoz, ha contraposat la “catadura moral” de Mazón, al que veu “instal·lat en la mentida” en matèria de finançament, i li ha preguntat “de quin consens parla” quan va ser el PP el partit que “no estava” en la plataforma Per un Finançament Just quan es va fundar.

A més, ha preguntat al cap del Consell “quin fons transitori defensa, si el dels experts que porta més diners a la Comunitat o el del PP que portarà a Galícia 700 milions més”, i si va a defensar la quitació del deute de l’autonomia: “Va a fer alguna cosa o directament seguir mentint de manera deliberada, va a dir la veritat algun dia?”.

En este punt, la consellera d’Hisenda, Ruth Merino, ha enlletgit a Muñoz el seu “quall” per a fer estes afirmacions i ha reivindicat que Mazón ha defensat “des del primer dia els interessos dels valencians”. “No intente donar la volta a la truita”, ha reclamat, al mateix temps que ha acusat als socialistes de “donar l’esquena” a la Comunitat i “desviar el tir”.

En qualsevol cas, ha garantit que el Consell no va a deixar de defensar que la Comunitat estiga “anivellada a la resta del país”, cosa que el PSPV al seu juí no fa “en una autèntica traïció en haver dinamitat el consens entre els partits, agents socials i la societat”. “Encara estem a temps de no plegar-se al ‘sanchisme’ i defensar els interessos dels valencians”, ha avisat als socialistes.

COMPROMÍS CARREGA CONTRA PP I PSPV

En la seua intervenció, el síndic de Compromís, Joan Baldoví, ha lamentat la pujada del deute fins a quasi 60.000 milions, “la major des del segon trimestre del 2015 quan governava el PP”, i ha criticat les esmenes presentades pel grup ‘popular’ a la seua proposició de llei de tracte just en finançament, que es tramita a Les Corts.

Baldoví també ha criticat la “ruptura” de PP i PSPV en matèria de finançament “després d’anys de treball i consens”, ja que els ‘populars’ “renuncien a la reivindicació clau del pagament del deute històric” i els socialistes “ara s’oposen al fons d’anivellació quan estaven a favor”.

“El missatge al Partit Socialista és ben clar: ser d’esquerres no és incompatible amb la defensa dels interessos valencians per damunt de tot, i Compromís ho demostra”, ha recalcat, per a remarcar que la seua coalició recolza al Govern però li reclama el mateix que quan ho presidia Mariano Rajoy.

Per tant, Baldoví ha exigit a Mazón que no es pose “de perfil” en matèria de finançament i retire les esmenes “infames” del PP a la llei de tractament just, ja que en cas contrari actuaria “com un delegat d’Alberto Núñez Feijóo -líder del PP- o un subdelegat d’Isabel Díaz Ayuso -presidenta de la Comunitat de Madrid-“. “Menys paperets i més votar lleis perquè vagen a Madrid”, ha urgit.

En la seua rèplica, Mazón ha recordat que el PP ha recolzat “totes” les iniciatives presentades per Compromís a Les Corts sobre finançament, a diferència del PSPV, i ha explicat que el seu grup va esmenar la llei de tracte just “perquè té greus deficiències tècniques”.

“Us molesta que us ajude a fer les coses bé, jo ho sent”, ha ironitzat, i ha recordat a Baldoví que la pregunta que van registrar en la sessió de control tenia a veure amb la ruptura del governe PP-Vox i no ha al·ludit a això.

Últimes notícies

El Vila-real renova a Ilias Akhomach i ho cedix al Rayo Vallecano

El Vila-real ha ampliat el contracte de Ilias Akhomach i ha tancat la seua cessió al Rayo Vallecano fins a final de temporada. La decisió busca donar-li continuïtat després del seu retorn de la Copa d'Àfrica i una llarga lesió.

València reobrirà a l’estiu les piscines renovades del Parc de l’Oest

Les piscines del Parc de l'Oest de València reobriran en la temporada d'estiu després d'una rehabilitació integral. La inversió supera 1,2 milions i el termini d'obra és de sis mesos.

Rescaten a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d’hipotèrmia

El GERA ha trobat a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d'hipotèrmia en una zona de barranc i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira per a la seua atenció.

El subdirector d’Emergències va dir a Mazón la nit del 29-O que hi hauria entre 200 i 300 morts

Jorge Suárez va declarar davant la jutgessa que, la nit del 29 d'octubre, va estimar entre 200 i 300 morts. Va detallar dubtes i retards en l'enviament del Es-Alert.

Pérez Llorca anuncia 10 milions extra per a promoció exterior i eleva el pla a 19 milions

La Generalitat ha reforçat el seu pla de mitjans amb 10 milions addicionals, fins a 19 milions, per a promocionar la Comunitat Valenciana en els mercats nacional i internacional. El paquet s'acompanya d'una taula de connectivitat, un pla de platges i un programa de màrqueting per a l'interior.

El Vila-real encaixa el doble de gols en la Lliga de Campions que en LaLiga

L'equip seguix sense guanyar després de set jornades de Lliga de Campions i encaixa el doble que en LaLiga. En la Copa del Rei, la seua mitjana defensiva va ser d'un gol per partit.

La 15K Nocturna València Gana Energia supera els 6.000 inscrits en 24 hores

La carrera nocturna de 15 km va esgotar en minuts les 2.000 places promocionals i ja frega el següent tram de preu. La 13a edició serà el 26 de setembre.

Localitzen i evacuen a la jove desapareguda a Favara en una zona de barranc

El grup GERA ha localitzat a la jove amb símptomes d'hipotèrmia en un barranc de Favara i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira, on ha sigut transferida al SAMU. La busca, coordinada per la Guàrdia Civil, s'ha reforçat amb indicis previs i la col·laboració de veïns i equips d'emergència.