Mazón promet ‘no renunciar ni a un cèntim’ del deute històric ni al fons d’anivellació

Exposa a l’oposició 56 motius pels quals “no podem esperar més” en finançament, a 48 hores de la seua reunió amb Sánchez

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha garantit que el seu govern no renunciarà “ni a un cèntim del deute” històric provocat per el infrafinançament autonòmic, que ha augurat que “va a seguir pujant” perquè el sistema actual “és un desastre”, ni tampoc al fons transitori d’anivellació que rebutja el PSPV.

En la sessió de control a Les Corts, Mazón ha avançat que durant este dimecres al matí es reunirà amb PSPV, Compromís i Vox per a presentar-los un document que arreplega els 56 motius pels quals la Comunitat Valenciana “no pot esperar més” per a rebre el finançament, a dos dies de la seua trobada a la Moncloa amb el president del Govern, Pedro Sánchez, dins de la seua ronda amb els presidents autonòmics.

Entre estos motius figura un fons transitori d’anivellació per a igualar a la Comunitat a la mitjana de comunitats fins a la reforma del finançament. Mazón ha tornat a criticar la negativa del PSPV a recolzar este fons, que va provocar que divendres passat no hi haguera un acord de la plataforma Per un Finançament Just.

Després de retraure als socialistes que no tenen “res que dir” i hagen “renunciat” al fons, els ha acusat d’haver comès “la pitjor traïció a tothom, fins a –l’expresident de la Generalitat– Ximo Puig” que “fa any i mig” sol·licitava esta mesura.

Així, s’ha preguntat “què tenim hui del PSOE”, un partit que “dinamita i trenca el consens d’un front comú per un finançament just”. Per això, ha demanat als socialistes que deixen d'”inventar-se feixistes pel món” i els ha emplaçat a “començar a defensar la Comunitat Valenciana” perquè, al seu juí, “fins al moment l’única cosa que han fet ha sigut trair-la”.

Respecte al document de 56 motius, el cap del Consell ha explicat que ja li l’ha lliurat als sindicats CCOO PV i UGT-PV i a la patronal autonòmica CEV perquè facen “les seues aportacions”, al mateix temps que ha rebutjat les crítiques de Compromís que es tracta d'”un paperet”: “Això que crida paperet es tracta de defensar la Comunitat Valenciana”.

“QUIN FONS DEFENSA?”

Per la seua banda, el síndic del PSPV, José Muñoz, ha contraposat la “catadura moral” de Mazón, al que veu “instal·lat en la mentida” en matèria de finançament, i li ha preguntat “de quin consens parla” quan va ser el PP el partit que “no estava” en la plataforma Per un Finançament Just quan es va fundar.

A més, ha preguntat al cap del Consell “quin fons transitori defensa, si el dels experts que porta més diners a la Comunitat o el del PP que portarà a Galícia 700 milions més”, i si va a defensar la quitació del deute de l’autonomia: “Va a fer alguna cosa o directament seguir mentint de manera deliberada, va a dir la veritat algun dia?”.

En este punt, la consellera d’Hisenda, Ruth Merino, ha enlletgit a Muñoz el seu “quall” per a fer estes afirmacions i ha reivindicat que Mazón ha defensat “des del primer dia els interessos dels valencians”. “No intente donar la volta a la truita”, ha reclamat, al mateix temps que ha acusat als socialistes de “donar l’esquena” a la Comunitat i “desviar el tir”.

En qualsevol cas, ha garantit que el Consell no va a deixar de defensar que la Comunitat estiga “anivellada a la resta del país”, cosa que el PSPV al seu juí no fa “en una autèntica traïció en haver dinamitat el consens entre els partits, agents socials i la societat”. “Encara estem a temps de no plegar-se al ‘sanchisme’ i defensar els interessos dels valencians”, ha avisat als socialistes.

COMPROMÍS CARREGA CONTRA PP I PSPV

En la seua intervenció, el síndic de Compromís, Joan Baldoví, ha lamentat la pujada del deute fins a quasi 60.000 milions, “la major des del segon trimestre del 2015 quan governava el PP”, i ha criticat les esmenes presentades pel grup ‘popular’ a la seua proposició de llei de tracte just en finançament, que es tramita a Les Corts.

Baldoví també ha criticat la “ruptura” de PP i PSPV en matèria de finançament “després d’anys de treball i consens”, ja que els ‘populars’ “renuncien a la reivindicació clau del pagament del deute històric” i els socialistes “ara s’oposen al fons d’anivellació quan estaven a favor”.

“El missatge al Partit Socialista és ben clar: ser d’esquerres no és incompatible amb la defensa dels interessos valencians per damunt de tot, i Compromís ho demostra”, ha recalcat, per a remarcar que la seua coalició recolza al Govern però li reclama el mateix que quan ho presidia Mariano Rajoy.

Per tant, Baldoví ha exigit a Mazón que no es pose “de perfil” en matèria de finançament i retire les esmenes “infames” del PP a la llei de tractament just, ja que en cas contrari actuaria “com un delegat d’Alberto Núñez Feijóo -líder del PP- o un subdelegat d’Isabel Díaz Ayuso -presidenta de la Comunitat de Madrid-“. “Menys paperets i més votar lleis perquè vagen a Madrid”, ha urgit.

En la seua rèplica, Mazón ha recordat que el PP ha recolzat “totes” les iniciatives presentades per Compromís a Les Corts sobre finançament, a diferència del PSPV, i ha explicat que el seu grup va esmenar la llei de tracte just “perquè té greus deficiències tècniques”.

“Us molesta que us ajude a fer les coses bé, jo ho sent”, ha ironitzat, i ha recordat a Baldoví que la pregunta que van registrar en la sessió de control tenia a veure amb la ruptura del governe PP-Vox i no ha al·ludit a això.

Últimes notícies

Educació proposa una pujada salarial progressiva de fins a 200 euros al mes per a frenar la vaga docent

Educació planteja als sindicats una pujada salarial progressiva de fins a 200 euros mensuals fins a 2028 i noves taules de treball per a intentar desconvocar la vaga indefinida del professorat.

El València Basket celebra la Lliga Femenina i posposa més comiats després de les eixides de Fiebich i Fam

El València Basket festeja el seu quart títol de la Lliga Femenina Endesa en el Roig Arena amb homenatges a Leo Fiebich i Awa Fam, mentres evita anunciar més acomiadades malgrat els contractes que finalitzen el 30 de juny.

L’afició taronja plena el Roig Arena per a celebrar la primera Lliga Femenina Endesa a casa

El València Basket festeja amb prop d'un miler d'aficionats en el Roig Arena la seua primera Lliga Femenina Endesa aconseguida en el pavelló, en un acte marcat pels comiats i els agraïments.

L’afició taronja plena el Roig Arena per a festejar la primera Lliga Femenina Endesa

El València Basket femení va compartir amb prop d'un miler d'aficionats la celebració de la seua primera Lliga Femenina Endesa en el Roig Arena, en un acte marcat pels comiats i la música.

Camps celebra els congressos territorials del PP malgrat el retard en la Comunitat Valenciana

Francisco Camps valora la convocatòria dels congressos territorials del PP encara que el de la Comunitat Valenciana es retarde fins a tardor, i reclama igualtat de condicions internes per a la seua candidatura al PPCV.

Burgos reivindica tots els títols del València Basket femení i evita jerarquies

Rubén Burgos es resistix a considerar més important l'últim títol de la Lliga Femenina Endesa i demana no normalitzar els èxits continuats del València Basket femení.

Detingut a Alacant el líder d’un clan vinculat a la Camorra i buscat per Europol

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a Pietro Izzo, presumpte lider del clan Licciardi vinculat a la Camorra napolitana, reclamat per Itàlia per xantatge i extorsion.