9.5 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Mazón retrau a Compromís que s’alie amb Bildu o Junts per a recórrer la Llei de Llibertat Educativa: ‘Vaja companyia’

Acusa als de Baldoví de ser “pagafantas de l’independentisme” per recolzar el finançament singular per a Catalunya

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha carregat contra Compromís per haver recaptat la signatura de diputats d’ERC, Bildu, Junts, Podem i BNG per a presentar un recurs d’inconstitucionalitat contra la Llei de Llibertat Educativa, aprovada fa uns mesos per PP i Vox a Les Corts.

“Vaja companyia”, ha assenyalat, i ha acusat a la coalició de no respectar l’autogovern ni el poder legislatiu del parlament valencià. A més, ha ratllat a Compromís de “pagafantas de l’independentisme” pel seu suport a l’acord entre PSC i ERC que preveu un finançament singular per a Catalunya.

En la sessió de control a Les Corts, Mazón ha respost així a les crítiques del síndic de Compromís, Joan Baldoví, a la postura del PP sobre finançament autonòmic i als impagaments de la Generalitat, al·ludint als suports que va recaptar la setmana passada la coalició valencianista al Congrés per a portar al Tribunal Constitucional (TC) la Llei de Llibertat Educativa.

“Em parla de respecte a la càmera. Quin respecte té vostè al nostre autogovern, al nostre legislatiu, quan s’ha anat a vulnerar la Llei de Llibertat Educativa aprovada per este parlament, per este fur, i s’ha anat res menys que amb la millor companyia possible, insuperable: amb el BNG i ERC, els capdavanters de la gran esquerra; amb Junts, els amics de Puigdemont, i amb Bildu. Estos són els amics de Baldoví contra l’autogovern”, ha censurat.

En esta línia, Mazón ha enlletgit a Compromís que s’alie precisament amb estos partits “en defensa de la Constitució”. “Senta, és extraordinari”, ha opinat.

Per això ha assegurat que entén que la coalició valencianista estiga a favor del finançament singular per a Catalunya “i faça de pagafantes de l’independentisme, que després amb més recursos ve abaratint la malversació per a seguir ‘portant-li-ho'”. “Però el respecte a estes Corts per la seua banda ni està ni se li espera”, ha insistit.

En la seua intervenció, Baldoví ha exigit a Mazón que el PP recolze la tramitació de la seua proposició de llei de tracte just en finançament autonòmic i ha reiterat les seues crítiques pels “impagaments” del Consell a treballadors de servicis socials, empreses constructores de centres educatius, metges o ajudes al lloguer per a joves.

“IMPAGADOR CONSTANT”

“Els valencians li paguen puntualment el sou, però vostè no paga a milers de valencians”, ha criticat a Mazón, descrivint-ho com “un impagador constant o un incomplidor per costum”.

El síndic de Compromís també ha acusat a Mazón de pagar “112 milions a les grans multinacionals de la sanitat, a Ribera Salut i a Sanitas”, i li ha exigit explicacions per l’augment del període de pagament a proveïdors fins a 46 dies, “el doble” que amb l’anterior govern del Botànic mentre este dilluns va fer un “meganunci” de destinar 2.000 milions a l’Estratègia Valenciana de Reindustrialització 2025-2028

Com a rèplica, el també líder del PPCV ha comparat xifres de l’últim exercici del Botànic amb les de “el primer any del govern del canvi”: en prestacions de dependència, 559 milions enfront de 635; en renda valenciana d’inclusió, 283 milions enfront de 288; en ajudes a educació Infantil, 79 milions enfront de 117; en ajudes per al menjador escolar, 66 milions enfront de 70, i en transport escolar un milió enfront d’1,3.

Últimes notícies

98-84: la defensa del València Basket sotmet al París i decidix el dol d’anotadors

La muralla taronja es va imposar a un dels atacs més productius del torneig i va tancar el triomf per 98-84. Taylor va sumar 28 punts i Pedro Martínez va firmar un rècord.

Arnau Tenas recupera la titularitat en un Vila-real amb rotacions davant l’Ajax

Arnau Tenas recupera la porteria este dimarts en la Champions davant l'Ajax; només repetixen Renato Veiga, Comesaña i Moleiro. Marcelino ha apostat per un onze amb canvis en totes les línies.

L’accident ferroviari d’Adamuz eleva a 42 les víctimes mortals després de recuperar els últims cossos

Els forenses han completat les autòpsies de 38 víctimes i 37 persones continuen hospitalitzades, nou d’elles a l’UCI

Aemet advertix que la vesprada i nit concentren el pitjor del temporal marítim en la Comunitat Valenciana

Aemet ha assenyalat que el tram més advers del temporal marítim arribarà esta vesprada i es prolongarà fins al final del dimarts, amb ones de fins a 4 metres. El dimecres s'espera que amaine, encara que seguiran els avisos i persistiran afectacions en trams exposats del litoral.

El temporal esfondra una terrassa a la platja de Tavernes i obliga a desallotjar un edifici

El fort onatge ha arrossegat sediments en els fonaments de l'edifici Neptú i ha provocat el col·lapse de la terrassa d'un primer pis. La Policia Local ha desallotjat als ocupants i ha acordonat la zona mentres tècnics revisen l'estructura i els immobles confrontants.

LaLiga denuncia càntics ofensius: ‘Ayoze és una rata’ i insults a Hugo Duro

LaLiga va incloure en la seua denúncia de la jornada 20 diversos càntics i insults en Betis-Vila-real, Getafe-València i Espanyol-Girona. També va arreplegar llançaments d'objectes.

Aemet advertix: la vesprada i la nit seran el tram més advers del temporal marítim

Aemet ha assenyalat ones significatives de 4 metres i que el pitjor tram de l'episodi es concentra entre la vesprada i la nit. El dimecres s'espera un descens progressiu amb avisos encara actius.

La grip cau un 27% en la Comunitat Valenciana i els casos greus disminuïxen

La incidència de la grip baixa a 88,3 per 100.000 en la Comunitat Valenciana, un 27% menys que la setmana prèvia. Les IRA totals es mantenen quasi estables; covid puja a 6 sense casos greus i el VRS cedix lleument.