Mazón retrau a Compromís que s’alie amb Bildu o Junts per a recórrer la Llei de Llibertat Educativa: ‘Vaja companyia’

Acusa als de Baldoví de ser «pagafantas de l’independentisme» per recolzar el finançament singular per a Catalunya

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha carregat contra Compromís per haver recaptat la signatura de diputats d’ERC, Bildu, Junts, Podem i BNG per a presentar un recurs d’inconstitucionalitat contra la Llei de Llibertat Educativa, aprovada fa uns mesos per PP i Vox a Les Corts.

«Vaja companyia», ha assenyalat, i ha acusat a la coalició de no respectar l’autogovern ni el poder legislatiu del parlament valencià. A més, ha ratllat a Compromís de «pagafantas de l’independentisme» pel seu suport a l’acord entre PSC i ERC que preveu un finançament singular per a Catalunya.

En la sessió de control a Les Corts, Mazón ha respost així a les crítiques del síndic de Compromís, Joan Baldoví, a la postura del PP sobre finançament autonòmic i als impagaments de la Generalitat, al·ludint als suports que va recaptar la setmana passada la coalició valencianista al Congrés per a portar al Tribunal Constitucional (TC) la Llei de Llibertat Educativa.

«Em parla de respecte a la càmera. Quin respecte té vostè al nostre autogovern, al nostre legislatiu, quan s’ha anat a vulnerar la Llei de Llibertat Educativa aprovada per este parlament, per este fur, i s’ha anat res menys que amb la millor companyia possible, insuperable: amb el BNG i ERC, els capdavanters de la gran esquerra; amb Junts, els amics de Puigdemont, i amb Bildu. Estos són els amics de Baldoví contra l’autogovern», ha censurat.

En esta línia, Mazón ha enlletgit a Compromís que s’alie precisament amb estos partits «en defensa de la Constitució». «Senta, és extraordinari», ha opinat.

Per això ha assegurat que entén que la coalició valencianista estiga a favor del finançament singular per a Catalunya «i faça de pagafantes de l’independentisme, que després amb més recursos ve abaratint la malversació per a seguir ‘portant-li-ho'». «Però el respecte a estes Corts per la seua banda ni està ni se li espera», ha insistit.

En la seua intervenció, Baldoví ha exigit a Mazón que el PP recolze la tramitació de la seua proposició de llei de tracte just en finançament autonòmic i ha reiterat les seues crítiques pels «impagaments» del Consell a treballadors de servicis socials, empreses constructores de centres educatius, metges o ajudes al lloguer per a joves.

«IMPAGADOR CONSTANT»

«Els valencians li paguen puntualment el sou, però vostè no paga a milers de valencians», ha criticat a Mazón, descrivint-ho com «un impagador constant o un incomplidor per costum».

El síndic de Compromís també ha acusat a Mazón de pagar «112 milions a les grans multinacionals de la sanitat, a Ribera Salut i a Sanitas», i li ha exigit explicacions per l’augment del període de pagament a proveïdors fins a 46 dies, «el doble» que amb l’anterior govern del Botànic mentre este dilluns va fer un «meganunci» de destinar 2.000 milions a l’Estratègia Valenciana de Reindustrialització 2025-2028

Com a rèplica, el també líder del PPCV ha comparat xifres de l’últim exercici del Botànic amb les de «el primer any del govern del canvi»: en prestacions de dependència, 559 milions enfront de 635; en renda valenciana d’inclusió, 283 milions enfront de 288; en ajudes a educació Infantil, 79 milions enfront de 117; en ajudes per al menjador escolar, 66 milions enfront de 70, i en transport escolar un milió enfront d’1,3.

Últimes notícies

Oporto es quedarà amb l’eixida de The Ocean Race a partir de 2030 i rellevarà Alacant

Oporto serà la nova seu mundial de The Ocean Race des de 2028 i acollirà les eixides de 2030, 2034 i 2038, mentres Alacant manté la partida de 2027 i negocia la seua continuïtat amb la Generalitat Valenciana i l’Ajuntament.

Sanitat generalitzarà la prescripció diferida d’antibiòtics per a evitar tractaments innecessaris

L’Aemps està treballant amb les comunitats autònomes per a estendre la prescripció diferida d’antibiòtics i retirar les caixes de 30 comprimits en 2027, amb l’objectiu de reduir el consum injustificat i frenar les resistències.

Avís groc per ratxes de fins a 80 km/h al nord de Castelló este dijous

L’Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per vent en la mitat nord de Castelló, amb ratxes que poden arribar als 80 km/h.

Avis de ruixats i tronades fortes de bon matí a la Comunitat Valenciana

Este dimecres s’esperen cels nuosos a la Comunitat Valenciana, amb ruixats i tronades localment fortes de matinada i a primeres hores, i temperatures lleugerament més baixes.

Les pluges deixen fins a 8,4 l/m² a l’interior de la província de València en huit hores

Les precipitacions de la nit han afectat sobretot comarques interiors de la província de València, amb màxims de 8,4 l/m² a Castielfabib. Aemet ha activat l’avís groc a València, Alacant i el sud de Castelló per possibles ruixats intensos amb tronades i granís.

Compromís aposta per una candidatura única valenciana d’esquerres al Congrés

Els portaveus de Compromís defensen una sola candidatura valenciana, ampla i integradora, que agrupe les forces d’esquerra per al Congrés. La coalició vol interpel·lar Esquerra Unida, Podem, Esquerra Republicana del País Valencià i Sumar País Valencià.

Trampes per a mosquits sense insecticida i compost casolà, les novetats més verdes d’Iberflora

Iberflora ha obert a Feria Valencia amb més de 400 marques i propostes innovadores del sector verd, com trampes per a mosquits sense insecticida, cultiu per a paella a casa i cubs reutilitzables per a compost. La cita se celebra junt amb Eurobrico, que presenta solucions domèstiques eficients com cortines purificadores d’aire i robots tallagespa sense cablejat.

València es referma com a referent mundial en resposta a catàstrofes climàtiques després de la dana

Una conferència internacional de l’OCDE celebrada a València ha destacat el paper d’Espanya com a model de prevenció, resposta i recuperació després de la dana de 2024, i ha posat en valor les lliçons compartides amb altres territoris.