Descobrixen l’últim mamut de la història que va viure en l’Àrtic

L'espècie dels mamuts va sobreviure aïllada 2.000 anys en unes illes de l'Àrtic, en un temps contemporani als faraons

L’espècie dels mamuts va sobreviure aïllada 2.000 anys en unes illes de l’Àrtic, en un temps contemporani als faraons | Pixabay

 

Un equip internacional d’investigadors de diferents universitats europees han presentat l’època en què definitivament van morir els últims exemplars de mamut. Abans es creia que l’espècie s’havia extingit en Alaska fa uns 5.600 anys, i les noves restes trobades en una recòndita illa de l’Àrtic certificarien que este animal hauria sobreviscut quasi 2.000 anys més.

 

L’estudi publicat en ‘Quaternary Science Reviews’ senyala l’illa de Wrangel, al nord de Sibèria, com el lloc on els mamuts van viure fins fa només 4.000 anys, en una època contemporània al màxim esplendor dels faraons egipcis. Tot i això, una sèrie d’episodis climàtics extrems i la pressió de l’home prehistòric haurien aniquilat ràpidament estos antics gegants.

 

Fins fa 15.000 anys vivien en molts llocs de l’hemisferi nord, fins i tot en Espanya, però aleshores un canvi climàtic els va fer emigrar i van quedar reduïts durant 7.000 anys en illes al nord de Sibèria i Alaska, aïllats del continent per l’augment del nivell del mar.

 

El contingut dels ossos en esta regió de Sibèria ha provocat molta sorpresa

A partir de l’anàlisi de diferents elements que hi ha en les restes dels mamuts trobats, els investigadors han publicat que les condicions ambientals en esta zona eren òptimes per a la vida d’esta espècie fins fa menys temps del que es creia. Fa només 5.000 anys va passar alguna cosa que va canviar l’hàbitat i la dieta dels mamuts i els va condemnar a extingir-se.

 

A diferència dels seus companys continentals, que van desaparéixer fa un poc més de 10.000 anys, en esta zona van aguantar 7.000 anys més, amb algunes característiques diferents dels predecessors. Eren més lleugers, perquè amb temperatures més suaus no necessitaven reserves de greix tan importants.

 

Els experts van descobrir minerals com el sofre i l’estronci a les seues dents, el que indica que el seu final podria ser provocat per un canvi de la qualitat de l’aigua potable.

Dentadura de mamut fossilitzada

Dentadura de mamut fossilitzada | JUHA KARHU

Què va matar tan de repent estos mamuts?

Els investigadors sospiten que van morir a causa d’un ràpid canvi. Un episodi extrem de pluja gèlida podria haver cobert el terra en una grossa capa de gel, evitant que els animals trobaren prou menjar.

 

«És fàcil imaginar que la població, potser ja dèbil pel deteriorament genètic i els problemes de qualitat de l’aigua potable, s’haurien rendit després d’un event climàtic extrem», diu el professor Hervé Bocherens, del Centre Senckenberg per l’Evolució Humana i el Paleoambient de la Universitat de Tübingen, coautor de l’estudi.

 

Un altre possible factor podria haver sigut l’expansió dels humans. La primera prova arqueològica de la seua existencia a l’illa Wrangel data d’uns pocs centenars d’anys després de l’os de mamut més recent. Encara que és poc probable que els humans van caçar mamuts en esta illa, no es pot descartar l’influència humana en l’extinció.

 

Els resultats de l’estudi ens ensenyen que les xicotetes poblacions aïllades de grans mamífers estan especialment en risc d’extinció a causa dels fenòmens ambientals extrems i la presència humana, de manera que són les que més cal protegir.

 

També pots llegir…

 

 

Últimes notícies

La Fiscalia investiga si un diputat de Vox va rebre dades judicials secretes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana ha obert diligencies penals per aclarir una possible filtracio d’una fiscal de Nules al diputat de Vox David Munoz, que hauria fet servir dades d’un procediment secret per vincular inmigracio i delincuencia.

Els animals de Bioparc responen a l’eclipsi amb refugi, son i intents de còpula

L’eclipsi solar total ha alterat el comportament d’espècies de Bioparc València i Bioparc Fuengirola, que han buscat refugi, han avançat el descans i, en alguns casos, han incrementat la conducta sexual.

Dos persones moren en un xoc entre un cotxe i un camió a la CV-11 a Castelló

Dos persones han mort este dijous en un accident de trànsit entre un turisme i un camió a la CV-11, al terme de Sant Rafael del Riu (Castelló). El conductor del camió, de 37 anys, ha resultat il·lés físicament però ha sigut atés per una crisi d’ansietat.

Les autonomies del PP bloquegen un debat sobre menors migrants a Ceuta en la pròxima Sectorial

Les comunitats governades pel PP han impedit que la pròxima Conferència Sectorial d'Infància aborde la situació dels menors migrants no acompanyats a Ceuta. La trobada s'ha fixat per al 27 d'agost i Vox ja havia anunciat que no hi assistiria.

La inscripció de Buenavida amb les Lynx és una treta administrativa i jugarà la WNBA en 2027

La inscripció d’Elena Buenavida com a jugadora actual de Minnesota Lynx respon a una treta administrativa i no implica que jugue la WNBA en 2026, ja que el pla és que s’incorpore a la franquícia en 2027 i continue mentrestant al Valencia Basket.

250.000 euros en ajuda urgent de la Generalitat per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

La Conselleria de Serveis Socials, Família i Infància ha destinat 250.000 euros a ajuda humanitària urgent a Colòmbia després del terratrémol del 10 d’agost, amb especial atenció a la infància i a la cobertura de necessitats bàsiques. La Generalitat també ha impulsat un catàleg d’organitzacions fiables per a canalitzar les donacions de manera segura.

Alerta taronja per calor extrema en onze comarques valencianes

Sanitat ha activat per a este dijous el nivell de risc taronja per calor en municipis d’onze comarques de València i Castelló, mentres Emergències manté el risc extrem d’incendis a l’interior.

Vint atesos pel dispositiu de l’eclipsi a la Comunitat Valenciana i dotze trasllats a hospitals

El dispositiu especial per l’eclipsi solar a la Comunitat Valenciana ha atés 20 persones per incidències lleus, dotze de les quals han sigut traslladades a hospitals i centres de salut. La jornada s’ha desenvolupat amb normalitat gràcies a la coordinació d’emergències i al comportament de la ciutadania.