Descobrixen l’últim mamut de la història que va viure en l’Àrtic

L'espècie dels mamuts va sobreviure aïllada 2.000 anys en unes illes de l'Àrtic, en un temps contemporani als faraons

L’espècie dels mamuts va sobreviure aïllada 2.000 anys en unes illes de l’Àrtic, en un temps contemporani als faraons | Pixabay

 

Un equip internacional d’investigadors de diferents universitats europees han presentat l’època en què definitivament van morir els últims exemplars de mamut. Abans es creia que l’espècie s’havia extingit en Alaska fa uns 5.600 anys, i les noves restes trobades en una recòndita illa de l’Àrtic certificarien que este animal hauria sobreviscut quasi 2.000 anys més.

 

L’estudi publicat en ‘Quaternary Science Reviews’ senyala l’illa de Wrangel, al nord de Sibèria, com el lloc on els mamuts van viure fins fa només 4.000 anys, en una època contemporània al màxim esplendor dels faraons egipcis. Tot i això, una sèrie d’episodis climàtics extrems i la pressió de l’home prehistòric haurien aniquilat ràpidament estos antics gegants.

 

Fins fa 15.000 anys vivien en molts llocs de l’hemisferi nord, fins i tot en Espanya, però aleshores un canvi climàtic els va fer emigrar i van quedar reduïts durant 7.000 anys en illes al nord de Sibèria i Alaska, aïllats del continent per l’augment del nivell del mar.

 

El contingut dels ossos en esta regió de Sibèria ha provocat molta sorpresa

A partir de l’anàlisi de diferents elements que hi ha en les restes dels mamuts trobats, els investigadors han publicat que les condicions ambientals en esta zona eren òptimes per a la vida d’esta espècie fins fa menys temps del que es creia. Fa només 5.000 anys va passar alguna cosa que va canviar l’hàbitat i la dieta dels mamuts i els va condemnar a extingir-se.

 

A diferència dels seus companys continentals, que van desaparéixer fa un poc més de 10.000 anys, en esta zona van aguantar 7.000 anys més, amb algunes característiques diferents dels predecessors. Eren més lleugers, perquè amb temperatures més suaus no necessitaven reserves de greix tan importants.

 

Els experts van descobrir minerals com el sofre i l’estronci a les seues dents, el que indica que el seu final podria ser provocat per un canvi de la qualitat de l’aigua potable.

Dentadura de mamut fossilitzada

Dentadura de mamut fossilitzada | JUHA KARHU

Què va matar tan de repent estos mamuts?

Els investigadors sospiten que van morir a causa d’un ràpid canvi. Un episodi extrem de pluja gèlida podria haver cobert el terra en una grossa capa de gel, evitant que els animals trobaren prou menjar.

 

«És fàcil imaginar que la població, potser ja dèbil pel deteriorament genètic i els problemes de qualitat de l’aigua potable, s’haurien rendit després d’un event climàtic extrem», diu el professor Hervé Bocherens, del Centre Senckenberg per l’Evolució Humana i el Paleoambient de la Universitat de Tübingen, coautor de l’estudi.

 

Un altre possible factor podria haver sigut l’expansió dels humans. La primera prova arqueològica de la seua existencia a l’illa Wrangel data d’uns pocs centenars d’anys després de l’os de mamut més recent. Encara que és poc probable que els humans van caçar mamuts en esta illa, no es pot descartar l’influència humana en l’extinció.

 

Els resultats de l’estudi ens ensenyen que les xicotetes poblacions aïllades de grans mamífers estan especialment en risc d’extinció a causa dels fenòmens ambientals extrems i la presència humana, de manera que són les que més cal protegir.

 

També pots llegir…

 

 

Últimes notícies

Castro ix reforçat de Pamplona: empat sense gols però amb bona imatge del Levante

El Levante ha empatat a zero al camp d’Osasuna però Luís Castro destacat que l’equip ha recuperat la identitat desitjada i confia a continuar millorant amb el pas de les jornades.

Ryan destaca el punt d’or davant Osasuna i el creiximent defensiu del Llevant

El porter australià Mathew Ryan ha remarcat les sensacions positives del Llevant després de l’empat sense gols contra Osasuna a El Sadar, on ha sigut clau sota pals.

Osasuna punxa davant un Llevant resistent en un empat sense gols

Osasuna ha empatat 0-0 amb el Llevant en un Sadar ple, després de dominar bona part del partit i topar una vegada i una altra amb un inspirat Ryan. Els granotes, molt sòlids arrere, s'han emportat un punt sense quasi crear perill en atac.

Kayne Van Oevelen reforça la porteria del València cedit per l’Ipswich Town

El València CF ha incorporat el porter neerlandés Kayne Van Oevelen cedit per l’Ipswich Town per a esta temporada i sense opció de compra. El jove guardameta arriba després de destacar amb el FC Volendam en l’Eredivisie 2023-24.

La Delegación del Govern descarta requisaments d’estelades en l’Elx-Barça i obri investigació

La Delegación del Govern en la Comunitat Valenciana ha obert una investigació interna sobre l’actuació policial en l’Elx-Barça i ha negat que s’hi requisaren estelades, malgrat les denúncies de partits i del FC Barcelona.

El Govern desmenteix la confiscació d’estelades en el partit Elx-Barça i obri una investigació

La Delegación del Gobierno nega que la Policia Nacional confiscara estelades en el partit Elx-Barcelona i ha obert una investigació interna per aclarir l’actuació dels agents, criticada per partits independentistes i pel FC Barcelona.

Els apartaments turístics de Benicalap continuen avant: l’Ajuntament garantix que tenen llicència

L’Ajuntament de València assegura que les obres per a convertir baixos de Benicalap en apartaments turístics compten amb llicència després d’una modificació del projecte. Urbanisme defensa que s’aplica una normativa molt exigent i recorda la reducció d’apartaments turístics a la ciutat.

Un nou pla millorarà l’atenció al dolor crònic a la Comunitat Valenciana

Sanitat ha dissenyat un pla específic per a unificar i millorar l’atenció al dolor en totes les etapes de la vida, amb especial focus en el dolor crònic i la coordinació entre nivells assistencials.