Descobrixen l’últim mamut de la història que va viure en l’Àrtic

L'espècie dels mamuts va sobreviure aïllada 2.000 anys en unes illes de l'Àrtic, en un temps contemporani als faraons

L’espècie dels mamuts va sobreviure aïllada 2.000 anys en unes illes de l’Àrtic, en un temps contemporani als faraons | Pixabay

 

Un equip internacional d’investigadors de diferents universitats europees han presentat l’època en què definitivament van morir els últims exemplars de mamut. Abans es creia que l’espècie s’havia extingit en Alaska fa uns 5.600 anys, i les noves restes trobades en una recòndita illa de l’Àrtic certificarien que este animal hauria sobreviscut quasi 2.000 anys més.

 

L’estudi publicat en ‘Quaternary Science Reviews’ senyala l’illa de Wrangel, al nord de Sibèria, com el lloc on els mamuts van viure fins fa només 4.000 anys, en una època contemporània al màxim esplendor dels faraons egipcis. Tot i això, una sèrie d’episodis climàtics extrems i la pressió de l’home prehistòric haurien aniquilat ràpidament estos antics gegants.

 

Fins fa 15.000 anys vivien en molts llocs de l’hemisferi nord, fins i tot en Espanya, però aleshores un canvi climàtic els va fer emigrar i van quedar reduïts durant 7.000 anys en illes al nord de Sibèria i Alaska, aïllats del continent per l’augment del nivell del mar.

 

El contingut dels ossos en esta regió de Sibèria ha provocat molta sorpresa

A partir de l’anàlisi de diferents elements que hi ha en les restes dels mamuts trobats, els investigadors han publicat que les condicions ambientals en esta zona eren òptimes per a la vida d’esta espècie fins fa menys temps del que es creia. Fa només 5.000 anys va passar alguna cosa que va canviar l’hàbitat i la dieta dels mamuts i els va condemnar a extingir-se.

 

A diferència dels seus companys continentals, que van desaparéixer fa un poc més de 10.000 anys, en esta zona van aguantar 7.000 anys més, amb algunes característiques diferents dels predecessors. Eren més lleugers, perquè amb temperatures més suaus no necessitaven reserves de greix tan importants.

 

Els experts van descobrir minerals com el sofre i l’estronci a les seues dents, el que indica que el seu final podria ser provocat per un canvi de la qualitat de l’aigua potable.

Dentadura de mamut fossilitzada

Dentadura de mamut fossilitzada | JUHA KARHU

Què va matar tan de repent estos mamuts?

Els investigadors sospiten que van morir a causa d’un ràpid canvi. Un episodi extrem de pluja gèlida podria haver cobert el terra en una grossa capa de gel, evitant que els animals trobaren prou menjar.

 

«És fàcil imaginar que la població, potser ja dèbil pel deteriorament genètic i els problemes de qualitat de l’aigua potable, s’haurien rendit després d’un event climàtic extrem», diu el professor Hervé Bocherens, del Centre Senckenberg per l’Evolució Humana i el Paleoambient de la Universitat de Tübingen, coautor de l’estudi.

 

Un altre possible factor podria haver sigut l’expansió dels humans. La primera prova arqueològica de la seua existencia a l’illa Wrangel data d’uns pocs centenars d’anys després de l’os de mamut més recent. Encara que és poc probable que els humans van caçar mamuts en esta illa, no es pot descartar l’influència humana en l’extinció.

 

Els resultats de l’estudi ens ensenyen que les xicotetes poblacions aïllades de grans mamífers estan especialment en risc d’extinció a causa dels fenòmens ambientals extrems i la presència humana, de manera que són les que més cal protegir.

 

També pots llegir…

 

 

Últimes notícies

Dolores es bolca en un emotiu minut de silenci pel crim masclista en la caserna de la Guàrdia Civil

Centenars de veïns de Dolores es concentren davant l'ajuntament per a guardar un minut de silenci pel crim masclista ocorregut en una vivenda de la caserna de la Guàrdia Civil i mostrar el seu suport a la família.

El guàrdia civil acusat de matar a la seua dona i fill no tenia denúncies prèvies per maltractament

El guàrdia civil de 55 anys acusat d'assassinar a la seua esposa i al seu fill a la casa caserna de Dolores no constava en el sistema Viogén ni tenia denúncies prèvies per maltractament.

El professorat valencià intensifica la vaga amb noves manifestacions la setmana vinent

Els sindicats de docents de la Comunitat Valenciana han convocat una nova bateria de manifestacions i concentracions la setmana vinent dins de la vaga indefinida per a exigir millores en ràtios, plantilles, infraestructures, climatització, ensenyança en valencià i salaris.

Dos persones resulten ferides per l’explosió d’un fogó en un concurs de truites a la Vila Joiosa

Un home de 77 anys i una dona de 66 han patit cremades lleus en explotar la bombona d'un fogó de càmping gas durant un concurs de truites a la Vila Joiosa.

El pacient espanyol amb hantavirus evoluciona de manera favorable i continua estable

L'únic pacient espanyol amb hantavirus ingressat a l'hospital Gómez Ulla continua estable i millorant, mentres els seus 13 companys del vaixell Hondius i altres contactes continuen asimptomàtics.

Investiguen com a violència masclista les morts d’un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill a Dolores

La Delegacion del Govern contra la Violència de Genero investiga com a possible violència masclista la mort d'un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill en una vivenda de la caserna de Dolores, on el municipi ha decretat tres dies de dol i un minut de silenci.

La Real acomiada a Elustondo davant un València que busca tancar la permanència

La Reial Societat es prepara per a acomiadar a Anoeta a Aritz Elustondo en un dol davant un València que aspira a certificar de manera matemàtica la seua permanència en Primera Divisió.

Llevant i Mallorca es juguen la vida en un dol directe per la permanència

Llevant i Mallorca arriben empatats a 39 punts i s'enfronten en el Ciutat de València en un partit decisiu, on la victòria acosta la salvació i la derrota pot sentenciar el descens.