Descobrixen l’últim mamut de la història que va viure en l’Àrtic

L'espècie dels mamuts va sobreviure aïllada 2.000 anys en unes illes de l'Àrtic, en un temps contemporani als faraons

L’espècie dels mamuts va sobreviure aïllada 2.000 anys en unes illes de l’Àrtic, en un temps contemporani als faraons | Pixabay

 

Un equip internacional d’investigadors de diferents universitats europees han presentat l’època en què definitivament van morir els últims exemplars de mamut. Abans es creia que l’espècie s’havia extingit en Alaska fa uns 5.600 anys, i les noves restes trobades en una recòndita illa de l’Àrtic certificarien que este animal hauria sobreviscut quasi 2.000 anys més.

 

L’estudi publicat en ‘Quaternary Science Reviews’ senyala l’illa de Wrangel, al nord de Sibèria, com el lloc on els mamuts van viure fins fa només 4.000 anys, en una època contemporània al màxim esplendor dels faraons egipcis. Tot i això, una sèrie d’episodis climàtics extrems i la pressió de l’home prehistòric haurien aniquilat ràpidament estos antics gegants.

 

Fins fa 15.000 anys vivien en molts llocs de l’hemisferi nord, fins i tot en Espanya, però aleshores un canvi climàtic els va fer emigrar i van quedar reduïts durant 7.000 anys en illes al nord de Sibèria i Alaska, aïllats del continent per l’augment del nivell del mar.

 

El contingut dels ossos en esta regió de Sibèria ha provocat molta sorpresa

A partir de l’anàlisi de diferents elements que hi ha en les restes dels mamuts trobats, els investigadors han publicat que les condicions ambientals en esta zona eren òptimes per a la vida d’esta espècie fins fa menys temps del que es creia. Fa només 5.000 anys va passar alguna cosa que va canviar l’hàbitat i la dieta dels mamuts i els va condemnar a extingir-se.

 

A diferència dels seus companys continentals, que van desaparéixer fa un poc més de 10.000 anys, en esta zona van aguantar 7.000 anys més, amb algunes característiques diferents dels predecessors. Eren més lleugers, perquè amb temperatures més suaus no necessitaven reserves de greix tan importants.

 

Els experts van descobrir minerals com el sofre i l’estronci a les seues dents, el que indica que el seu final podria ser provocat per un canvi de la qualitat de l’aigua potable.

Dentadura de mamut fossilitzada

Dentadura de mamut fossilitzada | JUHA KARHU

Què va matar tan de repent estos mamuts?

Els investigadors sospiten que van morir a causa d’un ràpid canvi. Un episodi extrem de pluja gèlida podria haver cobert el terra en una grossa capa de gel, evitant que els animals trobaren prou menjar.

 

«És fàcil imaginar que la població, potser ja dèbil pel deteriorament genètic i els problemes de qualitat de l’aigua potable, s’haurien rendit després d’un event climàtic extrem», diu el professor Hervé Bocherens, del Centre Senckenberg per l’Evolució Humana i el Paleoambient de la Universitat de Tübingen, coautor de l’estudi.

 

Un altre possible factor podria haver sigut l’expansió dels humans. La primera prova arqueològica de la seua existencia a l’illa Wrangel data d’uns pocs centenars d’anys després de l’os de mamut més recent. Encara que és poc probable que els humans van caçar mamuts en esta illa, no es pot descartar l’influència humana en l’extinció.

 

Els resultats de l’estudi ens ensenyen que les xicotetes poblacions aïllades de grans mamífers estan especialment en risc d’extinció a causa dels fenòmens ambientals extrems i la presència humana, de manera que són les que més cal protegir.

 

També pots llegir…

 

 

Últimes notícies

La festa del títol del València Basket pot acabar amb comiat de Montero, De Larrea i Key

El València Basket ha tancat una temporada històrica amb la Lliga Endesa, però la celebració pot suposar l’adéu de Jean Montero, Sergio De Larrea o Braxton Key, pretendits pels grans clubs europeus i per la NBA.

L’afició taronja viu ‘el naixement d’una estrella’ amb Jean Montero campió de Lliga

El Valencia Basket ha aconseguit la seua segona Lliga ACB i el base dominicà Jean Montero ha sigut elegit millor jugador de la final, en una temporada que Pedro Martínez descriu com ‘el naixement d’una estrella’. L’entrenador també ha ressaltat el treball col·lectiu i la constància del grup durant dos temporades.

L’explosió de Sergio De Larrea: triat al draft NBA i campió de l’ACB en només 20 hores

El base vallisoletà Sergio De Larrea, de 20 anys, ha sigut triat en la primera ronda del draft de l’NBA i ha celebrat el seu primer títol de la Lliga ACB amb el València Basket amb només 20 hores de diferència.

La nit més llarga de Sergio de Larrea: campió de Lliga Endesa després del seu somni NBA

Sergio de Larrea ha conquistat la Lliga Endesa amb el Valencia Basket hores després de ser elegit en el lloc 25 del draft de la NBA, i ha admés que ha arribat al quart partit contra el Barça pràcticament sense dormir.

Pascual assumix la superioritat del València Basket en la final de la Lliga Endesa

Xavi Pascual admet que el València Basket ha sigut superior en la final de la Lliga Endesa després del clar triomf taronja al Palau Blaugrana (84-108) i reivindica la competitivitat del seu equip malgrat les limitacions.

Explosió d’alegria taronja al Palau Blaugrana per la segona Lliga del València Basket

El València Basket ha conquistat la seua segona Lliga Endesa després de guanyar el Barça (84-108) al quart partit de la final, en una nit històrica al Palau Blaugrana marcada per la festa de l’afició taronja.

Porta gran per a El Cid i Manuel Escribano en una completa correguda de Victorino Martín a Alacant

El Cid i Manuel Escribano han eixit per la porta gran de la Plaça d'Alacant amb una exigent i completa correguda de Victorino Martín, en una vesprada en què José María Manzanares ha signat una actuació sòlida davant els seus paisans.

Exhibició històrica del Valencia Basket: passa per damunt del Barça i conquista la Lliga Endesa

El Valencia Basket ha derrotat amb autoritat el Barça al quart partit de la final (84-108) i s’ha proclamat campió de la Lliga Endesa per segona vegada, culminant la millor temporada de la seua història.