La vida va sobreviure en l’època més gelada de la Terra

Imagen de la tierra totalmente congelada, conocida también como 'Snowball Earth'

Imatge de la Terra totalment congelada, conegut també com a ‘Snowball Earth’ | PixaBay

Durant el període comprés entre uns 720 milions d’anys i fins uns 625 milions d’anys abans de Crist, la terra va estar completament baix una capa de gel, fins i tot els oceans. Este període és conegut com el ‘Snowball Earth’ i en aquell moment terrestre ja hi havia vida. Estes condicions tan extremes impossibilitaven l’existència d’éssers vius. Però un recent estudi ha descobert que la vida va sobreviure i fins i tot va evolucionar a formes més complexes.

 

L’estudi, publicat en ‘Proceeding of National Academy Sciences’, es va centrar en este temps geològic, també anomenat Criogènic. Les formes de vida en aquell moment eren majoritàriament bacteris i esponges marines. Però com s’ho van fer per a sobreviure en un planeta totalment glaçat, a on l’intercanvi d’oxigen atmosfèric amb l’aigua marina va quedar totalment tallat pel gel?

 

De fet, els fòssils trobats demostren que estos éssers vius no només van sobreviure, sinó que van proliferar i evolucionar a noves espècies, a pesar d’estar clarament amenaçats per unes condicions severes, ja que en estes circumstàncies, els animals no poden sobreviure.

 

La Tierra se congeló completamente, incluso los océanos

La Terra va quedar congelada completament, fins i tot els oceans | PixaBay

Bombes d’oxigen glacial

La seua supervivència es pot explicar gràcies a la teoria de les bombes d’oxigen glacial. Estes bombes són bombolles d’aire atrapades en el gel glacial que van alliberant-se en l’aigua a mesura que el gel es va desfent i va enriquint l’aigua marina amb oxigen.

 

«L’evidència suggerix que, encara que la gran part dels oceans durant la congelació haurien sigut inhabitables per la falta d’oxigen, les àrees a on la capa de gel començava a aflorar en la superfície amb el contacte amb la terra va permetre un subministrament crític d’aigua oxigenada», explica l’investigador Maxwell Lechte, de la Universitat McGill del Canadà.

 

«El fet de què la glaciació global es produïra abans de l’evolució d’animals complexos, suggerix un vincle entre l’‘Snowball Earth’ i l’evolució animal. Estes condicions extremes haurien estimulat la seua diversificació cap a formes més complexes», afegix Lechte.

 

 

Dos descobriments

A més d’oxigen, qualsevol animal, per a poder sobreviure, necessita alimentar-se. Els científics no tenen del tot clara quina era la cadena alimentària que podria produir-se en estes dures condicions, però tenen una hipòtesi relacionada amb el ferro.

 

Durant aquell període, l’aigua marina era rica en ferro dissolt i també existien bacteris quimiotròfics que conseguien energia de l’oxidació d’este ferro. És d’esta manera que segurament la vida també va poder prosperar. Esta és a la conclusió que han arribat els investigadors després de trobar una important presència de dipòsits de ferro oxidat a on es creu que el glacial flotant fregava els gels de la terra ferma.

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Absòlts els dos acusats pel cas dels burros morts al Desert de les Palmes

La Justícia absol els dos acusats pel cas dels burros morts al Desert de les Palmes en no veure provat el maltractament animal.

Condemnat a huit anys de presó quan se feia passar per narcotraficant

Condemnen a huit anys de presó un home per agressió sexual i amenaces a una jove a Castelló després d’un llarg procés judicial.

València ja executa el 85 % de les ordres de tancament d’apartaments turístics il·legals

València ha executat el 85 % de les ordres de tancament d’apartaments turístics il·legals i endureix al màxim la nova regulació.

El PSPV demanarà la compareixença de Pérez Llorca en la comissió dels bons comerç d’Alacant

El PSPV vol que Pérez Llorca comparega en la comissió dels bons comerç per aclarir la gestió de les ajudes en 2022.

Desarticulat a Elda un clan familiar que esclavitzava a un home per a vendre drogues

La Policia Nacional deté a Elda a deu membres d'una mateixa família, dos d'ells menors, acusats de sotmetre a un home a un règim d'esclavitud i d'usar-lo per a la venda de drogues.

Sis detinguts en desarticular un grup que assaltava joieries amb el mètode del alunizaje

Una operació conjunta de Guàrdia Civil i Mossos d'Esquadra ha desarticulat un grup especialitzat en robatoris amb força en joieries mitjançant alunizajes, amb sis detinguts i danys que ronden el milió d'euros.

Jutgen a Elx a un home acusat d’abús sexual i robatori de 700 euros

Un home se senta en la banqueta a Elx acusat d'abusar sexualment d'una dona i sostraure-li 700 euros després de coincidir en un local nocturn de Torrevieja. La Fiscalia sol·licita per a ell sis anys i deu mesos de presó per delictes d'abús sexual i furt.

El PSPV demana imputar a dos ex alts càrrecs per la filtració de l’àudio de la dana

El PSPV-PSOE sol·licita al Jutjat de Llíria que investigue com imputats a dos ex alts càrrecs de la Generalitat pel seu presumpte paper en la filtració de l'àudio complet d'una crida durant la dana.