La vida va sobreviure en l’època més gelada de la Terra

Imagen de la tierra totalmente congelada, conocida también como 'Snowball Earth'

Imatge de la Terra totalment congelada, conegut també com a ‘Snowball Earth’ | PixaBay

Durant el període comprés entre uns 720 milions d’anys i fins uns 625 milions d’anys abans de Crist, la terra va estar completament baix una capa de gel, fins i tot els oceans. Este període és conegut com el ‘Snowball Earth’ i en aquell moment terrestre ja hi havia vida. Estes condicions tan extremes impossibilitaven l’existència d’éssers vius. Però un recent estudi ha descobert que la vida va sobreviure i fins i tot va evolucionar a formes més complexes.

 

L’estudi, publicat en ‘Proceeding of National Academy Sciences’, es va centrar en este temps geològic, també anomenat Criogènic. Les formes de vida en aquell moment eren majoritàriament bacteris i esponges marines. Però com s’ho van fer per a sobreviure en un planeta totalment glaçat, a on l’intercanvi d’oxigen atmosfèric amb l’aigua marina va quedar totalment tallat pel gel?

 

De fet, els fòssils trobats demostren que estos éssers vius no només van sobreviure, sinó que van proliferar i evolucionar a noves espècies, a pesar d’estar clarament amenaçats per unes condicions severes, ja que en estes circumstàncies, els animals no poden sobreviure.

 

La Tierra se congeló completamente, incluso los océanos

La Terra va quedar congelada completament, fins i tot els oceans | PixaBay

Bombes d’oxigen glacial

La seua supervivència es pot explicar gràcies a la teoria de les bombes d’oxigen glacial. Estes bombes són bombolles d’aire atrapades en el gel glacial que van alliberant-se en l’aigua a mesura que el gel es va desfent i va enriquint l’aigua marina amb oxigen.

 

«L’evidència suggerix que, encara que la gran part dels oceans durant la congelació haurien sigut inhabitables per la falta d’oxigen, les àrees a on la capa de gel començava a aflorar en la superfície amb el contacte amb la terra va permetre un subministrament crític d’aigua oxigenada», explica l’investigador Maxwell Lechte, de la Universitat McGill del Canadà.

 

«El fet de què la glaciació global es produïra abans de l’evolució d’animals complexos, suggerix un vincle entre l’‘Snowball Earth’ i l’evolució animal. Estes condicions extremes haurien estimulat la seua diversificació cap a formes més complexes», afegix Lechte.

 

 

Dos descobriments

A més d’oxigen, qualsevol animal, per a poder sobreviure, necessita alimentar-se. Els científics no tenen del tot clara quina era la cadena alimentària que podria produir-se en estes dures condicions, però tenen una hipòtesi relacionada amb el ferro.

 

Durant aquell període, l’aigua marina era rica en ferro dissolt i també existien bacteris quimiotròfics que conseguien energia de l’oxidació d’este ferro. És d’esta manera que segurament la vida també va poder prosperar. Esta és a la conclusió que han arribat els investigadors després de trobar una important presència de dipòsits de ferro oxidat a on es creu que el glacial flotant fregava els gels de la terra ferma.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

La maièutica ens fa falta

Maièutica és una veu que no pronunciem tots els...

Estabilitzat l’incendi forestal de Llíria en només dues hores

L’incendi forestal declarat esta vesprada en el terme de Llíria ha quedat estabilitzat en unes dues hores després de desallotjar diverses vivendes.

Thiago Fernández reforçarà les bandes del Llevant cedit pel Villarreal

L’extrem argentí Thiago Fernández, de 22 anys i propietat del Villarreal, jugarà esta pròxima temporada al Llevant en qualitat de cedit.

Un incendi forestal en Llíria obliga a desallotjar diverses vivendes

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Llíria ha obligat a desallotjar diverses vivendes i ha mobilitzat importants mitjans terrestres i aeris.

Benidorm destina 8.000 euros per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

L'Ajuntament de Benidorm ha aprovat destinar 8.000 euros a accions humanitàries per a les víctimes del terratrémol de magnitud 7,4 a Colòmbia, que ha causat almenys 240 morts. L'ajuda es canalitzarà a través d'organismes oficials i inclou un missatge especial de suport a la ciutat agermanada de Manizales.

Valencia i Hércules s’enfronten dijous a Paterna en un nou amistós de pretemporada

El Valencia CF jugarà este dijous 13 d’agost un amistós contra l’Hércules al camp Antonio Puchades de Paterna, en una setmana amb dos partits preparatoris abans de l’estrena en LaLiga 2026-27.

Les màximes arriben als 37 graus en diversos punts de la Comunitat Valenciana

Les temperatures màximes d’este dimarts han arribat als 37 graus en diversos municipis de la Comunitat Valenciana, amb pics de quasi 38 graus a Elx.

Consells per conduir amb seguretat durant l’eclipsi solar a València

La DGT ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi solar, amb recomanacions per evitar desplaçaments innecessaris i reforços de transport públic a València.