La vida va sobreviure en l’època més gelada de la Terra

Imagen de la tierra totalmente congelada, conocida también como 'Snowball Earth'

Imatge de la Terra totalment congelada, conegut també com a ‘Snowball Earth’ | PixaBay

Durant el període comprés entre uns 720 milions d’anys i fins uns 625 milions d’anys abans de Crist, la terra va estar completament baix una capa de gel, fins i tot els oceans. Este període és conegut com el ‘Snowball Earth’ i en aquell moment terrestre ja hi havia vida. Estes condicions tan extremes impossibilitaven l’existència d’éssers vius. Però un recent estudi ha descobert que la vida va sobreviure i fins i tot va evolucionar a formes més complexes.

 

L’estudi, publicat en ‘Proceeding of National Academy Sciences’, es va centrar en este temps geològic, també anomenat Criogènic. Les formes de vida en aquell moment eren majoritàriament bacteris i esponges marines. Però com s’ho van fer per a sobreviure en un planeta totalment glaçat, a on l’intercanvi d’oxigen atmosfèric amb l’aigua marina va quedar totalment tallat pel gel?

 

De fet, els fòssils trobats demostren que estos éssers vius no només van sobreviure, sinó que van proliferar i evolucionar a noves espècies, a pesar d’estar clarament amenaçats per unes condicions severes, ja que en estes circumstàncies, els animals no poden sobreviure.

 

La Tierra se congeló completamente, incluso los océanos

La Terra va quedar congelada completament, fins i tot els oceans | PixaBay

Bombes d’oxigen glacial

La seua supervivència es pot explicar gràcies a la teoria de les bombes d’oxigen glacial. Estes bombes són bombolles d’aire atrapades en el gel glacial que van alliberant-se en l’aigua a mesura que el gel es va desfent i va enriquint l’aigua marina amb oxigen.

 

«L’evidència suggerix que, encara que la gran part dels oceans durant la congelació haurien sigut inhabitables per la falta d’oxigen, les àrees a on la capa de gel començava a aflorar en la superfície amb el contacte amb la terra va permetre un subministrament crític d’aigua oxigenada», explica l’investigador Maxwell Lechte, de la Universitat McGill del Canadà.

 

«El fet de què la glaciació global es produïra abans de l’evolució d’animals complexos, suggerix un vincle entre l’‘Snowball Earth’ i l’evolució animal. Estes condicions extremes haurien estimulat la seua diversificació cap a formes més complexes», afegix Lechte.

 

 

Dos descobriments

A més d’oxigen, qualsevol animal, per a poder sobreviure, necessita alimentar-se. Els científics no tenen del tot clara quina era la cadena alimentària que podria produir-se en estes dures condicions, però tenen una hipòtesi relacionada amb el ferro.

 

Durant aquell període, l’aigua marina era rica en ferro dissolt i també existien bacteris quimiotròfics que conseguien energia de l’oxidació d’este ferro. És d’esta manera que segurament la vida també va poder prosperar. Esta és a la conclusió que han arribat els investigadors després de trobar una important presència de dipòsits de ferro oxidat a on es creu que el glacial flotant fregava els gels de la terra ferma.

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Cessen l’alcalde pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia per assetjament sexual

L'alcalde d'Elx destituïx de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol, Alejandro García Raduán, després d'una denúncia d'una dona per presumpte assetjament sexual en la via pública.

La Policia investiga la desaparició d’una xiqueta de 12 anys a Sagunt

La Policia Nacional investiga la desaparició d'una xiqueta de 12 anys a Sagunt, mentres el Centre Nacional de Persones Desaparegudes ha emés una alerta per a recaptar la col·laboració ciutadana.

Cessen l’alcalde pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia d’assetjament sexual

L'alcalde d'Elx destituïx de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol després que una veïna presentara una denúncia per assetjament sexual davant la Policia Nacional.

Rescaten a tres banyistes atrapats pels corrents en els penya-segats de Peníscola

Tres hòmens que nadaven en la zona de penya-segats del castell de Peníscola han sigut rescatats després de quedar atrapats pels corrents. Van ser trets per terra i només presentaven arraps lleus.

L’alcalde d’Elx destituïx el pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia per assetjament sexual

L'alcalde d'Elx ha destituït de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol, Alejandro García Raduán, després que una dona presentara una denúncia per assetjament sexual contra ell.

La Generalitat reclama al Govern comprar les parcel·les agrícoles afectades per la nova zona de domini hidràulic

La Generalitat exigix que el Ministeri per a la Transició Ecològica valore i adquirisca les parcel·les agrícoles afectades per una possible nova delimitació del domini públic hidràulic i complisca el seu compromís de reposar els terrenys danyats per la dana.

El Consell destina 1,9 milions a frenar la malaltia de Newcastle en granges avícoles

El Consell declara l'emergència sanitària i aprova actuacions per 1,9 milions d'euros per a previndre i controlar la malaltia de Newcastle en explotacions avícoles en un termini màxim de tres mesos.

El Consell obri la negociació per a implantar la jornada de 35 hores en 2027

La Generalitat inicia les negociacions en les taules sectorials per a aplicar la jornada setmanal de 35 hores a partir de l'1 de gener de 2027, condicionada a la viabilitat pressupostària i al compliment de les regles de gasto estatals i europees.