La vida va sobreviure en l’època més gelada de la Terra

Imagen de la tierra totalmente congelada, conocida también como 'Snowball Earth'

Imatge de la Terra totalment congelada, conegut també com a ‘Snowball Earth’ | PixaBay

Durant el període comprés entre uns 720 milions d’anys i fins uns 625 milions d’anys abans de Crist, la terra va estar completament baix una capa de gel, fins i tot els oceans. Este període és conegut com el ‘Snowball Earth’ i en aquell moment terrestre ja hi havia vida. Estes condicions tan extremes impossibilitaven l’existència d’éssers vius. Però un recent estudi ha descobert que la vida va sobreviure i fins i tot va evolucionar a formes més complexes.

 

L’estudi, publicat en ‘Proceeding of National Academy Sciences’, es va centrar en este temps geològic, també anomenat Criogènic. Les formes de vida en aquell moment eren majoritàriament bacteris i esponges marines. Però com s’ho van fer per a sobreviure en un planeta totalment glaçat, a on l’intercanvi d’oxigen atmosfèric amb l’aigua marina va quedar totalment tallat pel gel?

 

De fet, els fòssils trobats demostren que estos éssers vius no només van sobreviure, sinó que van proliferar i evolucionar a noves espècies, a pesar d’estar clarament amenaçats per unes condicions severes, ja que en estes circumstàncies, els animals no poden sobreviure.

 

La Tierra se congeló completamente, incluso los océanos

La Terra va quedar congelada completament, fins i tot els oceans | PixaBay

Bombes d’oxigen glacial

La seua supervivència es pot explicar gràcies a la teoria de les bombes d’oxigen glacial. Estes bombes són bombolles d’aire atrapades en el gel glacial que van alliberant-se en l’aigua a mesura que el gel es va desfent i va enriquint l’aigua marina amb oxigen.

 

«L’evidència suggerix que, encara que la gran part dels oceans durant la congelació haurien sigut inhabitables per la falta d’oxigen, les àrees a on la capa de gel començava a aflorar en la superfície amb el contacte amb la terra va permetre un subministrament crític d’aigua oxigenada», explica l’investigador Maxwell Lechte, de la Universitat McGill del Canadà.

 

«El fet de què la glaciació global es produïra abans de l’evolució d’animals complexos, suggerix un vincle entre l’‘Snowball Earth’ i l’evolució animal. Estes condicions extremes haurien estimulat la seua diversificació cap a formes més complexes», afegix Lechte.

 

 

Dos descobriments

A més d’oxigen, qualsevol animal, per a poder sobreviure, necessita alimentar-se. Els científics no tenen del tot clara quina era la cadena alimentària que podria produir-se en estes dures condicions, però tenen una hipòtesi relacionada amb el ferro.

 

Durant aquell període, l’aigua marina era rica en ferro dissolt i també existien bacteris quimiotròfics que conseguien energia de l’oxidació d’este ferro. És d’esta manera que segurament la vida també va poder prosperar. Esta és a la conclusió que han arribat els investigadors després de trobar una important presència de dipòsits de ferro oxidat a on es creu que el glacial flotant fregava els gels de la terra ferma.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

L’incendi forestal de Soneja queda estabilitzat amb 183 hectàrees afectades

Els 500 veïns desallotjats d’Azuébar no podran tornar encara a casa i els mitjans continuaran refrescant la zona durant la nit

Presó provisional per a l’home acusat del doble crim masclista de la Cañada del Fenollar

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona d’Alacant ha ordenat presó provisional i sense fiança per a l’home detingut per matar presumptament la seua dona i una de les seues filles i ferir-ne una altra a la Cañada del Fenollar.

Pradas demana identificar el tècnic que va fer l’informe previ al Cecopi per la DANA

La exconsellera Salomé Pradas ha sol·licitat al Jutjat de Catarroja que es determine qui és el tècnic que va redactar l’informe 3 abans del Cecopi i que declare com a testimoni en la causa penal per la DANA amb 230 morts.

Una nova tecnologia ajuda a reduir l’ansietat abans d’una operació a La Fe

L’ITI i l’IIS La Fe han desenvolupat MIXCARE, una solució que combina realitat mixta i sensors no invasius per a ajudar els pacients a controlar l’ansietat abans d’una operació i reduir, quan siga possible, la medicació ansiolítica.

La jutgessa rebutja el careo demanat per Argüeso amb l’alcaldessa de Torrent pel telèfon de la dana

La jutgessa que investiga la dana ha denegat el careo sol·licitat per Emilio Argüeso amb l’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, sobre una telefonada clau la vesprada de la tragèdia, i ha confirmat la petició d’informació a Chiva i Utiel sobre els avisos d’Emergències.

El Valencia Basket manté preus dels abonos al Roig Arena i amplia el descompte del 10%

El Valencia Basket ha llançat la campanya d’abonos 2026-27 amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% que premia l’assistència de la passada temporada.

El Valencia Basket manté preus dels abonos al Roig Arena i amplia el descompte del 10%

El Valencia Basket ha llançat la campanya d’abonos 2026-27 amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% que es podrà mantindre en la temporada 2027-28 si es complixen determinats requisits d’assistència.

Els abonaments del Valencia Basket mantenen preus i afegixen un descompte del 10% al Roig Arena

El Valencia Basket ha llançat la nova campanya d'abonaments amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% com a premi a la fidelitat, a més de diversos descomptes acumulables per edat i col·lectius.