La vida va sobreviure en l’època més gelada de la Terra

Imagen de la tierra totalmente congelada, conocida también como 'Snowball Earth'

Imatge de la Terra totalment congelada, conegut també com a ‘Snowball Earth’ | PixaBay

Durant el període comprés entre uns 720 milions d’anys i fins uns 625 milions d’anys abans de Crist, la terra va estar completament baix una capa de gel, fins i tot els oceans. Este període és conegut com el ‘Snowball Earth’ i en aquell moment terrestre ja hi havia vida. Estes condicions tan extremes impossibilitaven l’existència d’éssers vius. Però un recent estudi ha descobert que la vida va sobreviure i fins i tot va evolucionar a formes més complexes.

 

L’estudi, publicat en ‘Proceeding of National Academy Sciences’, es va centrar en este temps geològic, també anomenat Criogènic. Les formes de vida en aquell moment eren majoritàriament bacteris i esponges marines. Però com s’ho van fer per a sobreviure en un planeta totalment glaçat, a on l’intercanvi d’oxigen atmosfèric amb l’aigua marina va quedar totalment tallat pel gel?

 

De fet, els fòssils trobats demostren que estos éssers vius no només van sobreviure, sinó que van proliferar i evolucionar a noves espècies, a pesar d’estar clarament amenaçats per unes condicions severes, ja que en estes circumstàncies, els animals no poden sobreviure.

 

La Tierra se congeló completamente, incluso los océanos

La Terra va quedar congelada completament, fins i tot els oceans | PixaBay

Bombes d’oxigen glacial

La seua supervivència es pot explicar gràcies a la teoria de les bombes d’oxigen glacial. Estes bombes són bombolles d’aire atrapades en el gel glacial que van alliberant-se en l’aigua a mesura que el gel es va desfent i va enriquint l’aigua marina amb oxigen.

 

«L’evidència suggerix que, encara que la gran part dels oceans durant la congelació haurien sigut inhabitables per la falta d’oxigen, les àrees a on la capa de gel començava a aflorar en la superfície amb el contacte amb la terra va permetre un subministrament crític d’aigua oxigenada», explica l’investigador Maxwell Lechte, de la Universitat McGill del Canadà.

 

«El fet de què la glaciació global es produïra abans de l’evolució d’animals complexos, suggerix un vincle entre l’‘Snowball Earth’ i l’evolució animal. Estes condicions extremes haurien estimulat la seua diversificació cap a formes més complexes», afegix Lechte.

 

 

Dos descobriments

A més d’oxigen, qualsevol animal, per a poder sobreviure, necessita alimentar-se. Els científics no tenen del tot clara quina era la cadena alimentària que podria produir-se en estes dures condicions, però tenen una hipòtesi relacionada amb el ferro.

 

Durant aquell període, l’aigua marina era rica en ferro dissolt i també existien bacteris quimiotròfics que conseguien energia de l’oxidació d’este ferro. És d’esta manera que segurament la vida també va poder prosperar. Esta és a la conclusió que han arribat els investigadors després de trobar una important presència de dipòsits de ferro oxidat a on es creu que el glacial flotant fregava els gels de la terra ferma.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Cap de setmana quasi estiuenc en la Comunitat Valenciana, amb cels buidats i fins a 30 graus

El cap de setmana arriba a la Comunitat Valenciana amb temps estable, cels buidats i temperatures que s'acosten als 30 graus en diversos punts del litoral i de l'interior.

El conseller de Sanitat porta al Suprem la seua querella contra Diana Morant per calúmnies

El conseller de Sanitat, Marciano Gómez, ha formalitzat davant el Tribunal Suprem una querella contra la ministra Diana Morant per acusacions de corrupció vinculades a la privatització sanitària i a la seua relació amb Ribera Salut.

Rescatada una pastera amb 19 migrants magrebins enfront de la costa d’Alacant

Una pastera amb 19 migrants magrebins va ser interceptada de matinada a unes 44 milles de la costa d'Alacant i els seus ocupants van ser traslladats al port de la ciutat.

Rescatada una pastera amb 19 migrants enfront de la costa d’Alacant

Salvament Marítim rescata de matinada una pastera amb 19 migrants, 18 hòmens i una dona, a 44 milles de la costa d'Alacant i els trasllada al port.

Rescatada una pastera amb 19 migrants enfront de la costa d’Alacant

Salvament Marítim va rescatar de matinada una pastera amb 19 persones a bord, a 44 milles nàutiques de la costa d'Alacant, i les va traslladar al port de la ciutat.

Aitana transforma el Roig Arena a la seua Habitació Blava en una nit de Superestrella

Aitana convertix el Roig Arena de València a la seua Habitació Blava en el primer de dos concerts consecutius, amb un xou que alterna vulnerabilitat, espectacle i missatges d'autoestima.

Jean Montero apunta a l’Eurolliga: guanyar un títol junts és el que li fa sentir-se especial

Jean Montero subratlla que, per damunt dels premis individuals, guanyar l'Eurolliga amb el València Basket seria el que realment li faria sentir-se especial. El dominicà arriba com a mVP dels quarts i afronta davant el Reial Madrid la històrica primera Final Four del club.

Mor un motorista després de xocar contra les barreres de l’AP-7 al Campello

Un motorista ha mort en l'AP-7 a l'altura del Campello després d'eixir-se de la via i xocar contra les barreres de protecció en un tram corb amb velocitat inadequada com a possible causa.