Mor Jesús Guzmán, el famós carter de ‘Crónicas de un pueblo’, als 97 anys

El passat 16 d’octubre moria un dels emblemàtics actors als 97 anys. Jesús Guzmán, conegut per interpretar al carter Braulio en ‘Crónicas de un pueblo‘ durant tres anys (1971-1974).

Tan sols deu dies de morir un altre dels seus protagonistes, Francisco Vidal, Guzmán deia ”adeu” i així ho informava Artistes Intèrprets, l’Entitat de Gestió de Drets de Propietat Intel·lectual (AISGE).
La Unió d’Actors i Actrius ha compartit en el seu compte de Twitter la notícia, acomiadant-se del mític actor. “Des de la Unió d’Actors i Actrius ens acomiadem, als seus 97 anys, de l’actor Jesús Guzmán. Descansa en pau”, escrivien.


Antecedents Familiars en el món de la interpretació

Fill de l’actor Rafael Guzmán i de l’actriu sevillana Aurora Gareta. El seu besavi patern també va ser un conegut actor, Antonio Guzmán, igual que el seu avi patern, Rafael Guzmán. La seua àvia materna, Juana Benítez, també exercia la interpretació.

Es va iniciar en el món de les arts escèniques en 1935 a Barcelona amb l’obra ‘Pasión y Muerte de Jesús‘. Després d’això va interpretar diversos papers secundaris en companyies com la de Guadalupe Muñoz Sampedro arribant a realitzar una gira per Llatinoamèrica.

L’àmplia trajectòria de Jesús Guzmán

Guzmán, compta amb una àmplia trajectòria de pel·lícules, entre les quals es troben clàssics com ‘La muerte tenía un precio’ o ‘El bueno, el feo o el malo’, o su papel en ‘El gran Vázquez’, al costat de Santiago Segura, entre altres títols.

La fama li va arribar amb el seu paper en la sèrie de TVE dels anys seixanta ‘Crónicas de un pueblo‘, així com en altres com a ”Farmacia de guardia’ o ‘Hostal Royal Manzanares’.

Durant gairebé 20 anys, Guzmán va estar treballant en diverses companyies privades fins que a mitjan anys 50 va fer el salt al cinema amb la pel·lícula ‘Manolo, guardia urbano’.

Després de 30 pel·lícules a la seua esquena, entre les quals es trobava ‘Marisol rumbo a Río’ o ‘El bueno, el feo y el malo’ on interpretava a l’amo de l’hotel, Jesús va aconseguir la fama en 1971 de la mà de TVE amb la sèrie ‘Cròniques d’un poble’.

Entre 1971 i 1974 va donar vida al carter Braulio guanyant-se l’afecte de tots els fidels seguidors d’aquesta ficció a més d’obrir-li, més encara, les portes a tots els teatres espanyols per a actuar amb les seues companyies de revistes o comèdies.

Guzmán ha participat en 155 pel·lícules, més de 300 comèdies i desenes de revistes i sèries de televisió. Entre aquestes sèries es trobaven ‘Farmàcia de Guàrdia’ entre 1992 i 1995; ‘Hostal Royal Manzanares’ en quatre capítols en 1996; ‘Médico de familia’, en 1999; ‘Ala…Dina!’, l’any 2000; o en ‘Aída’ en 2007. La seua última actuació va ser en 2020 amb la pel·lícula‘Amalia en el otoño’.

L’any 2012, l’Associació d’Amics dels Teatres d’Espanya (AMITE) li va concedir la medalla d’or per la seua llarga trajectòria professional i per l’afecte del poble d’Espanya. El 18 de juliol de 2021, amb motiu de la celebració de l’homenatge pel 50 aniversari de ‘Crónicas de un pueblo’, l’actor va visitar Santorcaz guanyant-se una placa i sent testimoni com la sala d’actes d’aquest lloc passava a portar el seu nom.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Espanyol i Llevant marxen al descans amb empat sense gols a Cornellà

Espanyol i Llevant tanquen la primera part amb 0-0 en el RCDE Stadium després d'un tram inicial intens dels porters i un lleuger domini blanc-i-blau.

La nova planta d’Edwards Lifesciences a Moncada estarà operativa en 2027 i arribarà a 1.200 ocupacions en 2030

La futura planta d'Edwards Lifesciences a Moncada, especialitzada en vàlvules cardíaques, estarà operativa en 2027 i preveu aconseguir els 1.200 treballadors en 2030, amb un procés de selecció ja en marxa.

Múrcia i Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l’aigua i rebutgen el nacionalisme hídric

Els presidents de Múrcia i la Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l'aigua, defenen el transvasament Tajo-Segura i rebutgen el nacionalisme hídric com a resposta a l'escassetat.

Els bombers intervenen en un incendi en un descampat al costat de la A-3 a Mislata

Un incendi en una campa abandonada al costat de l'autovia A-3, a l'altura de Mislata, ha obligat a mobilitzar diverses dotacions de bombers després de nombroses anomenades al 112.

Els Gai Games València superen els 9.000 participants de 76 països per a 2026

Els Gai Games València 2026 esperen més de 9.000 esportistes i participants LGTBI de 76 països i aspiren a aconseguir els 9.500 inscrits, amb 39 disciplines i àmplia oferta cultural.

Dos accidents provoquen onze quilòmetres de retencions en la CV-35 i l’A-35 a València

Dos accidents de trànsit en la CV-35, a l'altura de l'Eliana, i en l'A-35, entre Vallada i Moixent, provoquen onze quilòmetres de retencions en sentit Ademuz i València.

Els hotels d’Alacant freguen el ple en el Pont de Maig amb un 87% d’ocupació prevista

La patronal hotelera d'Alacant preveu una ocupació mitjana del 87,03% a la província per al Pont de Maig, amb la capital per damunt del 95% i la Platja de Sant Joan en ple tècnic.

Detingut a València per apunyalar a un conegut que va haver de fer-se un torniquet

La Policia Local de València deté a un home acusat d'apunyalar a la cama a un conegut en l'avinguda Blasco Ibáñez. La víctima, de 25 anys, es va fer un torniquet amb una samarreta abans de ser traslladada a l'hospital.