Mor Jesús Guzmán, el famós carter de ‘Crónicas de un pueblo’, als 97 anys

El passat 16 d’octubre moria un dels emblemàtics actors als 97 anys. Jesús Guzmán, conegut per interpretar al carter Braulio en ‘Crónicas de un pueblo‘ durant tres anys (1971-1974).

Tan sols deu dies de morir un altre dels seus protagonistes, Francisco Vidal, Guzmán deia »adeu» i així ho informava Artistes Intèrprets, l’Entitat de Gestió de Drets de Propietat Intel·lectual (AISGE).
La Unió d’Actors i Actrius ha compartit en el seu compte de Twitter la notícia, acomiadant-se del mític actor. «Des de la Unió d’Actors i Actrius ens acomiadem, als seus 97 anys, de l’actor Jesús Guzmán. Descansa en pau», escrivien.


Antecedents Familiars en el món de la interpretació

Fill de l’actor Rafael Guzmán i de l’actriu sevillana Aurora Gareta. El seu besavi patern també va ser un conegut actor, Antonio Guzmán, igual que el seu avi patern, Rafael Guzmán. La seua àvia materna, Juana Benítez, també exercia la interpretació.

Es va iniciar en el món de les arts escèniques en 1935 a Barcelona amb l’obra ‘Pasión y Muerte de Jesús‘. Després d’això va interpretar diversos papers secundaris en companyies com la de Guadalupe Muñoz Sampedro arribant a realitzar una gira per Llatinoamèrica.

L’àmplia trajectòria de Jesús Guzmán

Guzmán, compta amb una àmplia trajectòria de pel·lícules, entre les quals es troben clàssics com ‘La muerte tenía un precio’ o ‘El bueno, el feo o el malo’, o su papel en ‘El gran Vázquez’, al costat de Santiago Segura, entre altres títols.

La fama li va arribar amb el seu paper en la sèrie de TVE dels anys seixanta ‘Crónicas de un pueblo‘, així com en altres com a »Farmacia de guardia’ o ‘Hostal Royal Manzanares’.

Durant gairebé 20 anys, Guzmán va estar treballant en diverses companyies privades fins que a mitjan anys 50 va fer el salt al cinema amb la pel·lícula ‘Manolo, guardia urbano’.

Després de 30 pel·lícules a la seua esquena, entre les quals es trobava ‘Marisol rumbo a Río’ o ‘El bueno, el feo y el malo’ on interpretava a l’amo de l’hotel, Jesús va aconseguir la fama en 1971 de la mà de TVE amb la sèrie ‘Cròniques d’un poble’.

Entre 1971 i 1974 va donar vida al carter Braulio guanyant-se l’afecte de tots els fidels seguidors d’aquesta ficció a més d’obrir-li, més encara, les portes a tots els teatres espanyols per a actuar amb les seues companyies de revistes o comèdies.

Guzmán ha participat en 155 pel·lícules, més de 300 comèdies i desenes de revistes i sèries de televisió. Entre aquestes sèries es trobaven ‘Farmàcia de Guàrdia’ entre 1992 i 1995; ‘Hostal Royal Manzanares’ en quatre capítols en 1996; ‘Médico de familia’, en 1999; ‘Ala…Dina!’, l’any 2000; o en ‘Aída’ en 2007. La seua última actuació va ser en 2020 amb la pel·lícula‘Amalia en el otoño’.

L’any 2012, l’Associació d’Amics dels Teatres d’Espanya (AMITE) li va concedir la medalla d’or per la seua llarga trajectòria professional i per l’afecte del poble d’Espanya. El 18 de juliol de 2021, amb motiu de la celebració de l’homenatge pel 50 aniversari de ‘Crónicas de un pueblo’, l’actor va visitar Santorcaz guanyant-se una placa i sent testimoni com la sala d’actes d’aquest lloc passava a portar el seu nom.

Últimes notícies

Cultura reclama una resposta unitària i coordinada pel robatori del Tresor de Villena

La Conselleria de Cultura ha exigit una resposta conjunta amb el Ministeri i les autonomies després del robatori del Tresor de Villena, que s’emmarca en una onada de colps contra museus espanyols i europeus. El Govern valencià insistix que no és un cas aïllat i demana reforçar la cooperació i revisar els protocols de seguretat.

Les platges de Guardamar i Torrevieja registren xicotets meteotsunamis este divendres

Les platges de Guardamar del Segura i Torrevieja han registrat este divendres al migdia xicotets meteotsunamis i no es descarta que es repetisquen al llarg de la vesprada. Les oscil·lacions han sigut suaus i, tot i que a Torrevieja oneja la bandera verda en quasi totes les platges, a Guardamar es mantenen les banderes roges per precaució.

El termòmetre es desploma fins a 12 graus en un dia i Vinaròs es queda en 31,8

Les temperatures màximes han baixat fins a 12 graus en punts de la Comunitat Valenciana, amb una màxima de 31,8 a Vinaròs com a valor més alt del dia.

Els veïns desallotjats per l’incendi d’El Saler poden tornar a casa esta vesprada

Unes 160 persones desallotjades de vivendes i càmpings d’El Saler poden tornar ja a casa després que l’incendi haja quedat estabilitzat, encara que continua sense estar controlat.

València viu el juliol i agost més càlids des que hi ha registres

Aemet ha confirmat que el període juliol-agost d’enguany serà el més càlid registrat a València almenys des de 1869, amb temperatures molt per damunt del normal des de mitjan maig.

Antifrau tanca la investigació sobre la plaça provincial de la parella de Pérez Llorca

L’Agència Valenciana Antifrau ha arxivat la investigació sobre l’accés de la parella de Juanfran Pérez Llorca a una plaça de secretaria de direcció en la Diputació de València, en constatar que es van complir els requisits legals. L’òrgan manté dubtes sobre la urgència de la cobertura però dona per tancat l’expedient perquè la treballadora no s’ha presentat a la provisió definitiva.

Els bombers donen per estabilitzat l’incendi intencionat de la Devesa de El Saler

L’incendi forestal declarat dijous a la Devesa de El Saler, confirmat com a intencionat, ha sigut donat per estabilitzat pels bombers municipals i Emergències de la Generalitat.

Arriba per mar l’equip clau del nou centre de protonteràpia de València

La Conselleria de Sanitat ha rebut per via marítima els primers components del sistema de protonteràpia connectat a l’Hospital La Fe, finançat per la Fundació Amancio Ortega, i preveu tractar el primer pacient abans que acabe 2027.