Mor Jesús Guzmán, el famós carter de ‘Crónicas de un pueblo’, als 97 anys

El passat 16 d’octubre moria un dels emblemàtics actors als 97 anys. Jesús Guzmán, conegut per interpretar al carter Braulio en ‘Crónicas de un pueblo‘ durant tres anys (1971-1974).

Tan sols deu dies de morir un altre dels seus protagonistes, Francisco Vidal, Guzmán deia »adeu» i així ho informava Artistes Intèrprets, l’Entitat de Gestió de Drets de Propietat Intel·lectual (AISGE).
La Unió d’Actors i Actrius ha compartit en el seu compte de Twitter la notícia, acomiadant-se del mític actor. «Des de la Unió d’Actors i Actrius ens acomiadem, als seus 97 anys, de l’actor Jesús Guzmán. Descansa en pau», escrivien.


Antecedents Familiars en el món de la interpretació

Fill de l’actor Rafael Guzmán i de l’actriu sevillana Aurora Gareta. El seu besavi patern també va ser un conegut actor, Antonio Guzmán, igual que el seu avi patern, Rafael Guzmán. La seua àvia materna, Juana Benítez, també exercia la interpretació.

Es va iniciar en el món de les arts escèniques en 1935 a Barcelona amb l’obra ‘Pasión y Muerte de Jesús‘. Després d’això va interpretar diversos papers secundaris en companyies com la de Guadalupe Muñoz Sampedro arribant a realitzar una gira per Llatinoamèrica.

L’àmplia trajectòria de Jesús Guzmán

Guzmán, compta amb una àmplia trajectòria de pel·lícules, entre les quals es troben clàssics com ‘La muerte tenía un precio’ o ‘El bueno, el feo o el malo’, o su papel en ‘El gran Vázquez’, al costat de Santiago Segura, entre altres títols.

La fama li va arribar amb el seu paper en la sèrie de TVE dels anys seixanta ‘Crónicas de un pueblo‘, així com en altres com a »Farmacia de guardia’ o ‘Hostal Royal Manzanares’.

Durant gairebé 20 anys, Guzmán va estar treballant en diverses companyies privades fins que a mitjan anys 50 va fer el salt al cinema amb la pel·lícula ‘Manolo, guardia urbano’.

Després de 30 pel·lícules a la seua esquena, entre les quals es trobava ‘Marisol rumbo a Río’ o ‘El bueno, el feo y el malo’ on interpretava a l’amo de l’hotel, Jesús va aconseguir la fama en 1971 de la mà de TVE amb la sèrie ‘Cròniques d’un poble’.

Entre 1971 i 1974 va donar vida al carter Braulio guanyant-se l’afecte de tots els fidels seguidors d’aquesta ficció a més d’obrir-li, més encara, les portes a tots els teatres espanyols per a actuar amb les seues companyies de revistes o comèdies.

Guzmán ha participat en 155 pel·lícules, més de 300 comèdies i desenes de revistes i sèries de televisió. Entre aquestes sèries es trobaven ‘Farmàcia de Guàrdia’ entre 1992 i 1995; ‘Hostal Royal Manzanares’ en quatre capítols en 1996; ‘Médico de familia’, en 1999; ‘Ala…Dina!’, l’any 2000; o en ‘Aída’ en 2007. La seua última actuació va ser en 2020 amb la pel·lícula‘Amalia en el otoño’.

L’any 2012, l’Associació d’Amics dels Teatres d’Espanya (AMITE) li va concedir la medalla d’or per la seua llarga trajectòria professional i per l’afecte del poble d’Espanya. El 18 de juliol de 2021, amb motiu de la celebració de l’homenatge pel 50 aniversari de ‘Crónicas de un pueblo’, l’actor va visitar Santorcaz guanyant-se una placa i sent testimoni com la sala d’actes d’aquest lloc passava a portar el seu nom.

Últimes notícies

Funzo encén les Fogueres dAlacant amb un pregó que reclama als jóvens mantindre la festa viva

El cantant alacantí Funzo pronuncia el pregó de les Fogueres de Sant Joan 2026 i apel·la als jóvens a assumir la responsabilitat de mantindre vives les tradicions, combinant identitat i modernitat.

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.

El professorat valencià torna als carrers mentres es reobrin les negociacions amb Educació

Centenars de docents valencians tornen a manifestar-se al centre de València en el marc de la vaga indefinida iniciada l’11 de maig, coincidint amb la reobertura de la taula de negociacio amb la Conselleria d’Educacio.

Arresten a Benidorm un home per intentar ofegar una jove en l’aigua i un xiquet en l’arena

Un home està en presó provisional després d’intentar ofegar una jove en l’aigua i, minuts després, un xiquet en l’arena de la platja de Ponent de Benidorm. Diverses persones, entre elles el cap de socorristes, el van reduir fins a l’arribada de la Policia Local de Platges.

El Barça i el Bidasoa Irún obrin les semifinals de la Copa del Rei a Alacant

El Barça, vigent campió, goleja el Recoletas Atlético Valladolid i el Bidasoa Irún supera el Bathco Torrelavega per a convertir-se en els primers semifinalistes de la Copa del Rei d handbol al Centre de Tecnificació d Alacant.

Investiguen si uns ossos trobats en Dénia són d’un jove assassinat pel seu pare el 1994

La Policia Nacional analitza uns ossos humans localitzats baix el sòl d’una vivenda de Dénia per a comprovar si pertanyen a un jove desaparegut el 1994 després de la confessió en el llit de mort del seu pare.

Detingut un aficionat pels greus desordres previs al València-Barça a Mestalla

La Policia Nacional ha detingut a València un home identificat com un dels aficionats més actius en els greus desordres públics previs al partit València-Barcelona disputat a Mestalla el passat 23 de maig.