17.1 C
València
Dimecres, 12 novembre, 2025

Mor Jesús Guzmán, el famós carter de ‘Crónicas de un pueblo’, als 97 anys

El passat 16 d’octubre moria un dels emblemàtics actors als 97 anys. Jesús Guzmán, conegut per interpretar al carter Braulio en ‘Crónicas de un pueblo‘ durant tres anys (1971-1974).

Tan sols deu dies de morir un altre dels seus protagonistes, Francisco Vidal, Guzmán deia ”adeu” i així ho informava Artistes Intèrprets, l’Entitat de Gestió de Drets de Propietat Intel·lectual (AISGE).
La Unió d’Actors i Actrius ha compartit en el seu compte de Twitter la notícia, acomiadant-se del mític actor. “Des de la Unió d’Actors i Actrius ens acomiadem, als seus 97 anys, de l’actor Jesús Guzmán. Descansa en pau”, escrivien.


Antecedents Familiars en el món de la interpretació

Fill de l’actor Rafael Guzmán i de l’actriu sevillana Aurora Gareta. El seu besavi patern també va ser un conegut actor, Antonio Guzmán, igual que el seu avi patern, Rafael Guzmán. La seua àvia materna, Juana Benítez, també exercia la interpretació.

Es va iniciar en el món de les arts escèniques en 1935 a Barcelona amb l’obra ‘Pasión y Muerte de Jesús‘. Després d’això va interpretar diversos papers secundaris en companyies com la de Guadalupe Muñoz Sampedro arribant a realitzar una gira per Llatinoamèrica.

L’àmplia trajectòria de Jesús Guzmán

Guzmán, compta amb una àmplia trajectòria de pel·lícules, entre les quals es troben clàssics com ‘La muerte tenía un precio’ o ‘El bueno, el feo o el malo’, o su papel en ‘El gran Vázquez’, al costat de Santiago Segura, entre altres títols.

La fama li va arribar amb el seu paper en la sèrie de TVE dels anys seixanta ‘Crónicas de un pueblo‘, així com en altres com a ”Farmacia de guardia’ o ‘Hostal Royal Manzanares’.

Durant gairebé 20 anys, Guzmán va estar treballant en diverses companyies privades fins que a mitjan anys 50 va fer el salt al cinema amb la pel·lícula ‘Manolo, guardia urbano’.

Després de 30 pel·lícules a la seua esquena, entre les quals es trobava ‘Marisol rumbo a Río’ o ‘El bueno, el feo y el malo’ on interpretava a l’amo de l’hotel, Jesús va aconseguir la fama en 1971 de la mà de TVE amb la sèrie ‘Cròniques d’un poble’.

Entre 1971 i 1974 va donar vida al carter Braulio guanyant-se l’afecte de tots els fidels seguidors d’aquesta ficció a més d’obrir-li, més encara, les portes a tots els teatres espanyols per a actuar amb les seues companyies de revistes o comèdies.

Guzmán ha participat en 155 pel·lícules, més de 300 comèdies i desenes de revistes i sèries de televisió. Entre aquestes sèries es trobaven ‘Farmàcia de Guàrdia’ entre 1992 i 1995; ‘Hostal Royal Manzanares’ en quatre capítols en 1996; ‘Médico de familia’, en 1999; ‘Ala…Dina!’, l’any 2000; o en ‘Aída’ en 2007. La seua última actuació va ser en 2020 amb la pel·lícula‘Amalia en el otoño’.

L’any 2012, l’Associació d’Amics dels Teatres d’Espanya (AMITE) li va concedir la medalla d’or per la seua llarga trajectòria professional i per l’afecte del poble d’Espanya. El 18 de juliol de 2021, amb motiu de la celebració de l’homenatge pel 50 aniversari de ‘Crónicas de un pueblo’, l’actor va visitar Santorcaz guanyant-se una placa i sent testimoni com la sala d’actes d’aquest lloc passava a portar el seu nom.

Últimes notícies

L’Hèrcules incorpora al migcampista Mehdi Puch-Herrantz

L'Hèrcules ha incorporat al migcampista franc algerià Mehdi Puch-Herrantz, de 21 anys, després de deu dies als ordes de Rubén Torrecilla. Arriba lliure de l'AC Ajaccio, ocuparà fitxa sub-23 i firma pel que resta de temporada i una més.

El PP trenca el pacte a l’Alqueria d’Asnar i deixa a l’alcalde en minoria

Els dos regidors del PP ixen del govern local i renuncien a les seues delegacions, la qual cosa deixa a l'alcalde i a una edil no adscrita en minoria. La decisió arriba després de la polèmica per una possible irregularitat comptable i reobri el debat sobre una moció de censura.

Activen el protocol per una fallada en les polseres antimaltractament i asseguren que no va haver-hi desprotecció

Igualtat va activar el protocol de protecció després d'una incidència en el sistema Milotxa. El servici es va estabilitzar a la vesprada i no va deixar víctimes desprotegides.

Hisenda convoca el CPFF el dilluns per a la senda d’estabilitat i la tramitarà el dimarts en el Consell de Ministres

Hisenda ha convocat el CPFF per a presentar la senda d'estabilitat i el Govern la tramitarà l'endemà en el Consell de Ministres. El retard del calendari fa inviable que els comptes de 2026 entren en vigor l'1 de gener i aboca a una nova pròrroga de 2023.

Gómez demana al Ministeri flexibilitzar l’acreditació per a augmentar fins a un 15% les places MIR en la Comunitat Valenciana

El conseller ha urgit a canviar els criteris d'acreditació i a obrir un procediment permanent per a sumar places MIR en la Comunitat Valenciana. El CISNS s'ha compromés a enviar dades de cribratges amb indicadors homogenis mentres s'habilita una plataforma.

Vega Gimeno, plata olímpica, nova directora esportiva del Embassy 3×3

La plata olímpica a París assumirà la direcció esportiva del Embassy 3x3. Dirigirà les seccions masculina i femenina en un projecte amb visió internacional.

Álex Márquez oferix un curs de conducció i una exhibició en el circuit de Villena

El subcampió de MotoGP va oferir en el circuit de Villena un curs de conducció centrat en tècnica i seguretat i va culminar la jornada amb una exhibició per a fans i premsa en un acte de Momoven.

Sanitat i comunitats compartiran ara com ara les dades bàsiques dels cribratges de càncer

Sanitat i les autonomies han acordat compartir tres indicadors bàsics dels cribratges de mama, còlon i cèrvix abans de sumar noves mètriques. La Comissió de Salut Pública fixarà demà un marc homogeni.