Nova manifestació a València exigix retirar l’acta de diputat a Carlos Mazón per la gestió de la dana

Ejemplo de shortcode con estilo
Una nova manifestació a València reclama suprimir l'aforament i l'acta de diputat de Carlos Mazón per la gestió de la dana, sumant a docents i famílies en plena vaga indefinida del professorat.

Una nova manifestació a València reclama la retirada de l’acta de diputat i la supressió de l’aforament de Carlos Mazón

Una nova manifestació a València reclama la retirada de l’acta de diputat i la supressió de l’aforament del expresident de la Generalitat Carlos Mazón per la seua gestió de la dana, una catàstrofe que va deixar 230 morts el 29 d’octubre de 2024. En esta ocasió, la protesta ha incorporat de manera visible a docents i famílies, que s’han unit a la marxa aprofitant la vaga indefinida del professorat, que ja acumula tres setmanes d’atur continuat.

Els moviments socials han anomenat a la participació sota el lema ‘Mazón a presó’, que s’ha repetit en pancartes i consignes durant tot el recorregut. Les organitzacions convocants han aprofitat la coincidència amb la vaga educativa per a reforçar el caràcter transversal de la protesta i presentar la marxa com un punt de trobada entre víctimes de la dana, personal docent i ciutadania descontenta amb les polítiques de l’actual Consell.

Ampli suport d’entitats i col·lectius

La manifestació ha partit de la Plaça de l’Ajuntament i es dirigix cap a la Plaça de la Verge, al costat del Palau de la Generalitat, amb la participació de membres de més de 200 entitats cíviques, socials i sindicals. Al costat d’elles caminen les associacions de víctimes de la dana, els Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLER) i l’Acord Social Valencià (ASV), la qual cosa reforça la imatge d’un front ampli de col·lectius organitzats que manté visca la demanda de responsabilitats.

El recorregut de la mobilització inclou el carrer Sant Vicent, la plaça de la Reina i els carrers Brodadors i Micalet, fins a desembocar en la plaça de la Verge. Es tracta del mateix itinerari que va seguir la primera gran manifestació del 9 de novembre de 2024, convocada poc després de la tragèdia. En repetir aquell traçat, els organitzadors volen subratllar que, quasi dos anys després del desastre, consideren que gens substancial ha canviat en la resposta institucional ni en la situació de les víctimes.

Amb esta nova protesta, els convocants denuncien que, dènou mesos després de la dana, Carlos Mazón continua conservant la seua acta de diputat, la qual cosa manté la seua condició d’aforat i dificulta, al seu juí, l’assumpció de responsabilitats polítiques i judicials. Insistixen a més que les polítiques del Consell posen en risc la seguretat de la població, perquè interpreten que no s’han adoptat les mesures suficients per a evitar que una emergència similar torne a tindre conseqüències tan greus.

Les pancartes més visibles inclouen el missatge ‘Mazón a presó’ al costat d’una imatge del expresident boca avall, en un gest simbòlic amb el qual es pretén mostrar rebuig a la seua actuació abans, durant i després de la dana. En altres pancartes i cartells es reclama que Mazón declare i ‘es vaja ja’, mentres s’exigix justícia per a les víctimes i es denuncia que les decisions polítiques adoptades després de la catàstrofe no han satisfet les expectatives dels afectats.

Continuïtat del malestar i tancament de la comissió d’investigació

Les organitzacions que recorren els carrers valencians sostenen que les mobilitzacions que se succeïxen en tota la Comunitat Valenciana mostren un malestar que va més enllà de la gestió de la dana. Asseguren que la situació és insostenible en molts altres àmbits, i vinculen eixa sensació de desgast amb la política educativa, la planificació d’emergències o la gestió d’infraestructures.

En paral·lel a les protestes, esta setmana PP i Vox han certificat en Les Corts Valencianes el tancament de la comissió d’investigació sobre la dana de 2024, en aprovar en solitari el dictamen de conclusions. El document, de 126 pàgines, càrrega el focus en les deficiències en la informació meteorològica i hidrològica transmesa durant l’emergència i en la falta d’execució per part del Govern central d’infraestructures hídriques en zones de risc. Per als col·lectius mobilitzats, el tancament de la comissió sense consens i el contingut del dictamen reforcen la idea que no s’han assumit responsabilitats polítiques plenes i alimenten la continuïtat de les protestes als carrers.

Últimes notícies

L’alcalde de Cullera assegura que Mazón no li va parlar de la DANA en la telefonada

Jordi Mayor ha declarat que Carlos Mazón li va telefonar el 29 d’octubre però, segons ell, sense informar-lo de la DANA. L’alcalde defensa que Cullera va activar mesures preventives pròpies i que no va rebre avisos del Centre de Coordinació d’Emergències.

Canvi brusc d’oratge: dana amb pluges fortes i desplom tèrmic el cap de setmana

Després de dies de calor anòmala, una dana arribarà a partir de dissabte amb pluges intenses sobretot a l’àrea mediterrània i Balears i amb una baixada generalitzada de les temperatures.

La presidència valenciana de l’Aliança de l’Automoció europea posarà el focus en la competitivitat

La Comunitat Valenciana assumirà en 2027 la presidència de l’Aliança de Regions amb Indústria d’Automoció i defensa a Brussel·les una transició verda que no comprometa la seua capacitat industrial. Ruth Merino ha remarcat la importància de la competitivitat, la formació i l’accés a finançament per a reforçar el paper de les empreses i pimes valencianes.

La Generalitat completa 32 de les 41 obres urgents en barrancs estatals

La Conselleria d Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca ha conclòs 32 de les 41 actuacions d emergència en barrancs de competència estatal per a reduir el risc d inundacions com les de la dana de 2024, mentres critica la inacció del Govern central.

Els embassaments del Xúquer pugen lleugerament i el Segura retrocedix mentre la mitjana espanyola baixa

Les reserves dels embassaments del Xúquer han pujat fins al 52 % de la seua capacitat, mentre que el Segura baixa al 48,9 % i el conjunt d Espanya se situa en el 57,8 %.

Compromís acusa l’Ajuntament de València de no tindre encara xifrats els danys de la dana

Compromís critica que l’Ajuntament de València admeta, dos anys després de la dana de 2024, que no disposa d’un inventari complet dels danys. El govern municipal ho nega i defensa que ha reparat nombroses infraestructures i servicis afectats.

Noves ajudes psicosocials per a les víctimes de la DANA del 29 d’octubre

La Generalitat ha ampliat els programes d’atenció psicosocial a mitjà i llarg termini per a víctimes de la DANA del 29 d’octubre de 2024, amb especial focus en xiquets, jóvens i col·lectius vulnerables. Les noves mesures inclouen tallers, formació i reforç de les xarxes comunitàries.

Les empreses de la Comunitat rebran 57,2 milions per costos d’emissions de CO2

El Ministeri d’Indústria i Turisme ha aprovat ajudes per 600 milions per a compensar costos elèctrics per emissions de CO2, dels quals 57,2 milions aniran a 67 instal·lacions de 48 empreses de la Comunitat Valenciana.