Obres i finançament del Nou Mestalla marquen el 2025 del València amb Kiat Lim

La volta de les obres al Nou Mestalla després d’una aturada de setze anys i l’operació financera per a finalitzar el nou estadi i reordenar el deute han marcat el 2025 institucional del València, un any en què Kiat Lim va passar a presidir el club i va situar el projecte del recinte com a eix del futur.

El 10 de gener, el València va reiniciar les obres del Nou Mestalla, parades des de 2007. El projecte, actualitzat enfront del disseny original, contempla més de 70.000 localitats i una coberta integral. Segons la llicència, el termini màxim d’execució és de 30 mesos, per la qual cosa el lliurament es fixa al juliol de 2027; un calendari exigent que condiciona la planificació esportiva, comercial i d’explotació del nou recinte.

El redissenye va ser a càrrec de Fenwick Iribarren Architects, autors del pla de 2006 i de posteriors ajustos, mentres que la construcció l’executa FCC Construcció, l’empresa que, al costat de Bertolín, va participar en la primera fase. En paral·lel, tant la ciutat com la Federació Espanyola romanen atentes per a intentar que la UEFA refaça la seua selecció de seus del Mundial 2030 i incloga el Nou Mestalla, una opció que depén de terminis i capacitats compromeses.

Debat entre trasllat i llegat de Mestalla

Part de l’afició ha mostrat el seu rebuig al trasllat i ha defés la continuïtat en l’actual Mestalla, estadi centenari i el més antic de la Primera Divisió. Per a eixos sectors, mantindre’s en el camp actual suposa una operació amb menys risc. Esta divisió se suma a una bretxa més profunda entre la propietat i el valencianisme, agreujada per la delicada situació esportiva i econòmica dels últims anys i per la pèrdua de crèdit de la família Lim.

Al març es va produir un canvi institucional de gran importància: Kiat Lim, fill del màxim accionista Peter Lim, va ser nomenat president en substitució de Lay Hoon Chan després d’haver exercit com a conseller des de 2022. Llicenciat en Psicologia i amb trajectòria en inversions privades i reestructuracions corporatives, la seua arribada, segons el club, responia a ‘un ferm compromís a llarg termini amb el club’ i ‘reforça l’aposta del club amb l’estabilitat i la construcció d’un projecte sòlid per al futur’.

Al juny, l’entitat va tancar una operació amb Goldman Sachs per 322 milions d’euros per a reestructurar el deute i completar l’estadi. El paquet inclou l’emissió de bons a 28 anys per 237 milions i un préstec a cinc anys de 85 milions. Este últim s’amortitzarà amb els ingressos de la venda del sòl de l’actual Mestalla, de manera que la monetització d’eixa parcel·la i el calendari del trasllat es convertixen en palanques clau de la viabilitat financera del pla.

En la parcel·la esportiva, amb l’equip pendent de la permanència tant el curs passat com l’actual, el club va abordar en dos etapes una reestructuració de l’àrea. Al maig va arribar Ron Gourlay com a nou director general de futbol, i en el tram final de l’any es va produir l’eixida de Miguel Ángel Corona i el desembarcament de Lisandro Isei en direcció de captació i scouting, Hans Gillhaus com a cap de scouting per a Europa i de Andés Zamora amb eixe rol per a Sud-amèrica. El reforç de l’àrea de detecció de talent apunta a sostindre el projecte amb una política més eficient en fitxatges i pedrera.

Junta, crítiques i majoria accionarial

Després del seu nomenament, Kiat Lim va tornar a València per a assistir a la junta d’accionistes. La cita va estar marcada per esbroncs de part dels presents i per intervencions crítiques centrades en la deriva esportiva i en l’absència d’un debat obert sobre la continuïtat al Mestalla actual o el trasllat al Nou Mestalla, reflex que la tensió social no es diluïx malgrat l’avanç de les obres.

Enfront de les crítiques, el president va defendre el projecte del Nou Mestalla com a peça clau per a la recuperació del club i va assegurar que el nou estadi serà determinant per a tornar a les competicions europees, objectiu fixat a mitjà termini una vegada assentat l’equip en l’avinguda de les Corts Valencianes.

L’any es va tancar amb l’aprovació dels comptes: un pressupost de 102,17 milions per a 2025-26, sense preveure beneficis ni pèrdues, que va obtindre el 91,56% de vots favorables del capital social en la junta celebrada en Fira València. La majoria accionarial va garantir la validació dels comptes, la gestió del consell i l’aplicació de resultats, que marquen el full de ruta immediat del club.

Últimes notícies

Detingut a l’aeroport d’Alacant-Elx un pròfug reclamat per Països Baixos per un intent d’homicidi

La Policia Nacional ha detingut a l’aeroport d’Alacant-Elx un home de 57 anys, reclamat per Països Baixos per un intent d’homicidi comés en 2023 a la localitat de Best.

Alerta per calor extrema dissabte al litoral de València i l’interior de Castelló

Aemet ha activat per a este dissabte l’avís groc per calor al litoral de València i a l’interior de Castelló, on es poden assolir 36 graus entre les 13.00 i les 21.00 hores.

Rovira anuncia el seu no al nou model de finançament autonòmic pactat amb Catalunya

El conseller José Antonio Rovira ha avançat que votarà en contra del nou model de finançament autonòmic, que considera pactat amb Catalunya, i ha criticat el ministre d’Hisenda Arcadi España per no defensar ara un fons transitori de nivellació. Assegura que la majoria de comunitats també s’oposaran al text en el Consell de Política Fiscal i Financera.

Un jove de 27 anys acaba ferit en una agressió amb arma blanca a Patraix

Un home de 27 anys ha resultat ferit en un braç després de ser apunyalat este dijous a la nit al barri de Patraix, a València. La Policia Nacional investiga els fets i busca l autor, que ha fugit després de l agressió.

31 municipis de la Comunitat tindran primàries del PSPV per a triar alcaldables en 2027

El PSPV-PSOE ha obert el termini per a presentar candidatures a les primàries locals en 31 grans municipis de la Comunitat Valenciana per a les eleccions municipals de 2027, amb votació prevista el 26 de setembre on hi haja més d’una opció. El partit preveu tindre abans de novembre més del 80 % de les candidatures municipals i ja compta amb Diana Morant com a candidata a la Generalitat.

Gàtova rebrà 200.000 euros per a recuperar el bosc calcinat per l’incendi de Sogorb

Gàtova rebrà 200.000 euros de la Generalitat per a actuar en les zones afectades per l’incendi forestal declarat a Sogorb, que va arrasar unes 630 hectàrees de munt. L’Ajuntament ho veu com un primer pas i reclama més recursos i actuacions per a la Serra Calderona.

Deting a Viver per apuntar algú amb una pistola de fogueig en plena festa

La Guàrdia Civil ha detingut un jove de 29 anys i investiga una dona de 26 per una agressió múltiple i amenaces amb una pistola de fogueig durant una discomòbil a Viver el 15 d’agost.

Mor un motorista en la A-31 a Monforte del Cid en un xoc amb un cotxe

Un home de 42 anys ha mort en un accident entre la seua motocicleta i un cotxe a l’A-31, a Monforte del Cid, mentre que el conductor del turisme, de 19 anys, ha resultat il·lés.