Orihuela emprén accions judicials per a reclamar a la Generalitat la devolució del Llibre dels Repartiments

L’Ajuntament d’Orihuela iniciarà accions judicials contra la Generalitat de Catalunya per a reclamar la devolució del Llibre dels Repartiments, actualment custodiat per la Biblioteca de Catalunya. El consistori adopta esta decisió després d’anys de requeriments administratius rebutjats i ha aprovat la contractació d’assessorament jurídic especialitzat per a sostindre la reclamació.

Es tracta d’un còdex que reunix disposicions sobre el repartiment de terres per al Consell Municipal d’Orihuela entre 1265 i 1314, en el context obert després de la conquesta dirigida per l’infant Alfons de Castella, futur Alfons X el Savi, en 1243. És l’únic testimoniatge conservat d’aquell procés i conté informació clau sobre l’onomàstica i la toponímia de l’actual Vega Baixa del Segura, territori que Jaume II d’Aragó va incorporar al Regne de València en 1296 i de manera definitiva en 1304 amb la sentència arbitral de Torrellas.

El manuscrit està format per 87 folis en lletra gòtica, amb afegits fins al segle XVII que culminen en un índex onomàstic. Va ser sostret al començament del segle XX de l’arxiu municipal d’Orihuela i, anys després, va passar a estar sota custòdia de la Biblioteca de Catalunya.

Un còdex clau per a la memòria d’Orihuela

A l’ésser l’únic testimoniatge de les distribucions de terres d’aquell període, el seu retorn reforçaria la integritat de l’arxiu municipal i facilitaria la consulta directa en el seu lloc d’origen. La custòdia a Catalunya ha garantit la seua conservació, però l’Ajuntament sosté que la titularitat i la vinculació històrica del còdex amb Orihuela justifiquen la seua restitució.

El ple municipal va aprovar en 2021 una declaració institucional per a recuperar el Llibre de Repartiments i va remetre un requeriment formal a la Generalitat eixe mateix any. El consistori destaca que el Consell Valencià de Cultura va emetre un informe favorable que recolza la restitució del còdex i subratlla el seu valor patrimonial i la seua vinculació directa amb la identitat de la ciutat.

De les reclamacions administratives a la demanda

El govern local ha aprovat contractar un servici jurídic especialitzat amb l’objectiu de ‘defendre els interessos patrimonials i històrics de la ciutat, després de dècades de reclamacions administratives infructuoses’. L’expedient municipal arreplega que, malgrat els nombrosos requeriments per a la seua restitució, estos han sigut ‘sistemàticament rebutjats’, la qual cosa motiva l’inici de la via judicial com a alternativa viable.

L’alcalde, José Vegara, afirma que ‘la recuperació del Llibre de Repartiments és una qüestió de justícia històrica i de defensa del patrimoni de tots els oriolans’ i reitera el compromís de l’equip de govern amb la protecció i posada en valor dels béns que conformen la identitat local.

La via judicial preveu que un tribunal determine la restitució del bé en funció de la documentació històrica i els informes tècnics recaptats, que el propi Ajuntament qualifica de complexos. El consistori considera ‘imprescindible comptar amb assessorament jurídic especialitzat en patrimoni històric i documental’ per a articular la demanda i esgotar les possibilitats legals de retorn.

Últimes notícies

Empat sense gols entre Màlaga i Llevant amb penal errat

Màlaga i Llevant han empatat a zero en un partit amb poques idees en atac, en què els locals han fallat un penal. La primera part ha sigut malaguenya i la segona més igualada, però amb les millors ocasions per al Llevant.

Mor un home de 79 anys i una dona resulta ferida greu en un accident a Benidorm

Un home de 79 anys ha mort i una dona de 80 ha resultat ferida greu en un accident de trànsit a la N-332, a l’eixida cap a Terra Mítica, al terme municipal de Benidorm.

Quasi 2.000 valencianistes esclaten a Mestalla contra la gestió i els mals resultats

Quasi 2.000 aficionats del Valencia CF s’han concentrat fora de Mestalla després del 0-5 contra el Barcelona per a protestar per la gestió del club i la situació esportiva de l’equip, colista de LaLiga amb un punt en quatre jornades.

Corberán admet que el València està per davall del seu nivell després del 0-5 contra el Barça

Carlos Corberán admet que el València està rendint per davall del que pot oferir després del 0-5 del Barcelona a Mestalla, que deixa l’equip colista amb un punt en quatre jornades. L’entrenador assumix la responsabilitat, demana autocrítica i assegura que el vestidor buscarà solucions unit per remuntar.

Arnau admet la superioritat del Barça a Mestalla: ‘Ens han passat per damunt’

Arnau Martínez admet que el Barcelona ha sigut molt superior al Valencia a Mestalla i demana paciència a l’afició, convençut que l’equip remuntarà la situació.

Una eixida nefasta deixa Los Gallos sense final del SailGP de València

Los Gallos, líders del seu grup abans de l’última jornada del SailGP de València, han perdut el pas a la final per una mala eixida i el triomf de l’US SailGP Team en l’última mànega classificatòria.

Golejada del Barcelona a Mestalla i lideratge en solitari

El Barcelona ha passat per damunt del València a Mestalla amb un 0-5, amb doblet de Lamine Yamal, i se situa líder en solitari després del punxó del Real Madrid.

L’Elx busca la primera victòria davant una Reial que encara no puntua fora

L’Elx rep hui al Martínez Valero la Reial Societat necessitat de guanyar per estrenar el seu caseller, davant un rival que encara no ha puntuat com a visitant.