PP i Vox imposen el tancament de la comissió de la dana en Les Corts amb el seu únic vot

PP i Vox han certificat el tancament de la comissió d’investigació de Les Corts Valencianes sobre la dana de 2024

PP i Vox han certificat el tancament de la comissió d’investigació de Les Corts Valencianes sobre la dana de 2024 amb l’aprovació en solitari del seu dictamen de conclusions, un pas clau que només queda pendent de ratificació en un pròxim ple. La comissió es va obrir per a analitzar la gestió de les inundacions a la província de València, en les quals van morir 230 persones.

Els dos grups que sustenten el Govern autonòmic han rebutjat les esmenes de totalitat presentades per l’oposició al dictamen, un document de 126 pàgines. En eixe text s’assenyalen deficiències en la informació meteorològica i hidrològica traslladada durant l’emergència, així com la falta d’execució per part del Govern central d’infraestructures hídriques en zones considerades de risc, elements que els impulsors del dictamen lliguen directament a l’impacte de la dana.

Referent a la Generalitat, les conclusions del dictamen se centren en la gestió de la informació disponible. El text parla d’una falta d’adreça a l’hora d’exigir, contrastar i reclamar de manera constant dades actualitzades sobre l’evolució hidrològica de barrancs i cabals que estaven en possessió de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer. És a dir, es retrau a l’Executiu autonòmic una supervisió insuficient de la informació tècnica clau durant la crisi, més que decisions polítiques concretes.

Crítiques de l’oposició al dictamen

Des de l’oposició, el síndic del PSPV, José Muñoz, ha criticat que el tancament de la comissió es produïsca amb un dictamen que, al seu juí, repetix un tancament en fals similar al que es va viure amb la comissió d’investigació de l’accident de Metrovalencia. Segons ha assenyalat, es pretén institucionalitzar un relat fal·laç dels fets, per la qual cosa ha demanat perdó a les víctimes en considerar que la comissió no ha respost a la seua voluntat de conéixer la veritat sobre l’ocorregut.

Muñoz ha qualificat la comissió de farsa i ha acusat a Vox d’estar absolutament entregat al Partit Popular i al PP de secundar-se en l’extrema dreta amb una causa comuna, que, en la seua opinió, és l’encobriment de Carlos Mazón. En eixa línia, ha instat PP i Vox que, si consideren que Mazón no ha tingut cap responsabilitat, ho rehabiliten com president i permeten de nou la seua investidura.

La diputada de Compromís Isaura Navarro ha insistit en eixa idea de relat enfrontat. Ha assegurat que existix una realitat que està en el jutjat d’instrucció, en els mitjans de comunicació i en la documentació a la qual han tingut accés, i, enfront d’ella, una mentida que, segons sosté, és la que han plasmat PP i Vox en un dictamen que qualifica d’infame i que imposa, afirma, les versions de Carlos Mazón.

Navarro ha afegit que el seu grup no participarà d’eixa farsa i ha promés denunciar-la fins a l’infinit i fins a l’avorriment. Ha defés que el poble valencià mereix saber la veritat, comptar amb un Govern honest i que es treballe de manera real per esclarir el succeït durant la dana i la gestió posterior.

Enfront d’estes acusacions, el síndic del PP, Fernando Pastor, ha defés que el resultat de la comissió és un dictamen seriós, elaborat després d’escoltar experts, víctimes i responsables polítics. Ha sostingut que en el procés sol han fallat els representants del Govern central, als qui responsabilitza de no haver estat a l’altura en les seues compareixences, i ha retret a Compromís que no presentara un dictamen alternatiu amb les seues pròpies conclusions.

Durant la comissió s’han produït també episodis de tensió. Pastor va cridar pagafantas als membres de Compromís mentres el seu company, el diputat José Ramón González de Zárate, bevia una fanta de taronja a la sala. Els grups de l’oposició han criticat esta actitud per considerar-la una falta de respecte en un fòrum centrat en una tragèdia amb centenars de víctimes i han demanat que es retirara la beguda de la taula.

El síndic de Vox, José María Llanos, ha recolzat el document final i ha assenyalat que també s’ha arribat a un dictamen seriós i rigorós en el qual han comparegut totes les víctimes previstes en el pla de treball. En la seua opinió, el text ha dirimit les responsabilitats caiguera qui caiguera, enfront d’uns grups d’esquerres que, sosté, només buscaven incendiar el carrer i utilitzar políticament el dolor generat per la dana.

Insights: El debat se centra en el contrast entre la versió del dictamen i les crítiques sobre la gestió de la informació i la depuració de responsabilitats, a més dels incidents que han marcat el to del procés.

La comissió d’investigació es va constituir a la fi de gener de 2025 i ha conclòs després de la celebració de dotze sessions de treball. En elles s’ha escoltat el testimoniatge de 32 persones, aproximadament un terç de les compareixences que arreplegava el pla aprovat per PP i Vox. Entre les persones que finalment no han sigut citades figuren la exconsellera d’Interior Salomé Pradas i el seu ex número dos, Emilio Argüeso, una absència que l’oposició interpreta com una mostra més que el tancament de la comissió s’ha produït sense esgotar totes les vies per a depurar responsabilitats.

Últimes notícies

El professorat valencià es decanta per suspendre la vaga indefinida i mantindre la pressió

STEPV, CCOO PV i UGT-PV aposten per suspendre la vaga indefinida del professorat valencià i continuar la negociació amb Educació, mentre la base sindical vota en consulta fins a les 20 hores.

L’empresa familiar valenciana reclama un ‘xec relleu’ i més suport al reemprenedor

La reforma fiscal de la Generalitat ha ampliat les bonificacions en successions i donacions per a facilitar el relleu de l’empresa familiar, que demana ara un ‘xec relleu’ i més suport al reemprenedor.

Més ajudes i menys burocràcia per al camp valencià en els Premis Agrovalor

La Generalitat ha reforçat el suport al sector agroalimentari valencià amb més de 100 milions en ajudes, destacats durant la segona edició dels Premis Agrovalor, que reconeixen la feina de professionals i entitats del camp, la mar i l’aigua.

Benidorm reforça la seguretat pel Mundial davant l’augment de vols des del Regne Unit

Benidorm ha posat en marxa un dispositiu especial de seguretat pel Mundial després de detectar un augment del 18 % dels vols des del Regne Unit cap a l’Aeroport d’Alacant-Elx Miguel Hernández en les dates del campionat.

Barrachina carrega contra el Govern per l’etiquetatge de l’arròs i reclama que exigisca el seu origen a la UE

El conseller d’Agricultura Miguel Barrachina sosté que és el Govern espanyol qui ha de reclamar a la Unió Europea que obligue a indicar l’origen de l’arròs en les etiquetes, després de les crítiques del ministre Pablo Bustinduy des de Sueca.

Sanitat manté l’estatut marc malgrat el xoc amb autonomies i metges

El Ministeri de Sanitat ha defensat que no renunciarà a la reforma de l’estatut marc del personal del SNS, malgrat l’oposició de la majoria de comunitats autònomes i el malestar dels sindicats mèdics.

Bustinduy celebra la trobada entre Oltra i Rufián i augura una conversa ‘interessantíssima’ a València

El ministre de Drets Socials, Pablo Bustinduy, ha destacat que la conversa entre Mónica Oltra i Gabriel Rufián a València serà ‘interessantíssima’ i li agradaria assistir-hi. Compromís veu l’acte com un pas perquè Oltra recupere l’alcaldia.

Bernabé acusa el Consell de desatenció generalitzada durant la dana que va colpejar la Comunitat

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, assegura que hi hagué una desatenció generalitzada al Consell durant la dana i acusa el PP i la Generalitat de mantindre el màxim responsable polític de la catàstrofe del 29 d’octubre.