Els productors de cítrics de la Comunitat deixen d’ingressar quasi 400 milions d’euros

Els productors de cítrics de la Comunitat Valenciana han experimentat un descens dels ingressos bruts en aquesta campanya 2021-2022 del 31% sobre la campanya anterior, la qual cosa suposa una xifra pròxima als 400 milions d’euros, segons el balanç efectuat per la Unió de Llauradors. Els ingressos bruts d’aquesta campanya han sigut de 884,8 milions d’euros pels 1.277,5 de la passada, és a dir 392,7 milions d’euros menys.

Cal assenyalar que els preus percebuts en origen pels citricultors valencians han sigut molt baixos i de fet en moltes de les varietats tardanes s’han pagat cotitzacions per davall dels 10 cèntims per quilogram, lluny del cost de producció.

El descens dels ingressos bruts entre els citricultors valencians és generalitzat en tots els grups i varietats. Els productors de taronges tipus Navel (Navelina i Lane Late) són els que més han vist baixar els seus ingressos bruts en un 39%.

La producció total de cítrics en la Comunitat Valenciana s’ha estimat en el primer aforament oficial de Conselleria d’Agricultura del passat mes de setembre en 3.188.502 tones, la qual cosa suposa un descens respecte de la campanya anterior del 9%. En el cas que la producció encara siga més baixa, els ingressos bruts també disminuiran. La producció citrícola valenciana ha representat en aquesta campanya el 47,6% de la total espanyola. En taronges ha sigut del 46%, en mandarines el 62%, en llimes el 24%, en aranges el 21% i en altres cítrics el 7%.

Són molts els factors que segons el parer de la Unió influeixen en aquests mals resultats i per això reitera una sèrie de propostes per a revertir aquesta situació. En relació amb els preus de les taronges aquesta campanya per davall dels costos de producció ha demanat a l’Agència d’Informació i Control Alimentaris (AICA) -organisme autònom adscrit al Ministeri d’Agricultura- que investigue si s’ha produït un incompliment de la Llei de la Cadena Agroalimentària.

El consum total de cítrics en l’àmbit de la Unió Europea s’ha reduït de nou un 3% sobre la campanya anterior, per la qual cosa la Unió incideix en la necessitat de realitzar campanyes de promoció dels nostres cítrics per a revertir el descens de consum i exportacions dels últims anys.

En 2007 el consum de taronges a Espanya representava el 15% del total de fruita fresca consumida, mentre que en 2020 ja havia baixat al 12%. En 2020 el consum per càpita de taronges a Espanya va ser de 17,35 kg, la qual cosa suposa un descens del 16% sobre els últims cinc anys. Alvocat, pinya, llimes i plàtans són les que més creixen.

Enfront del descens d’exportacions, creixen sense parar les importacions que han augmentat un 8% fins a aconseguir una xifra de 2,3 milions de tones.

La Unió reclama rigorosos estudis d’impacte en els acords comercials que la UE signe amb tercers països i l’aplicació del principi de reciprocitat perquè es complisquen els mateixos estàndards fitosanitaris, socials, laborals i mediambientals en els cítrics de fora respecte als d’ací.

En aquest sentit, i sobre l’acord de la UE amb Sud-àfrica, la Unió sol·licita que es reduïsquen els períodes d’importació de taronges aprofitant la revisió d’aquest, ja que resulta evident que l’increment de les importacions està distorsionant el mercat.

Es dona per tant una situació de discriminació i competència deslleial permetent que el consumidor europeu compre fruites i hortalisses amb estàndards de producció més baixos que els exigits als productes europeus. Els cítrics han de ser considerats ja com a producte molt sensible enfront de les importacions de tercers països i és necessària una reciprocitat o adopció de clàusules espill.

Per a evitar l’entrada de plagues letals que facen encara més difícil si cap a la producció europea de cítrics, cal imposar el tractament de fred a les produccions importades de tercers països que tinguen risc evident d’infestació.

En aquest últim aspecte, la UE ha d’aprovar ja aquest cold treatment i tant per a taronges com mandarines. “Ja tenim suficient amb el Cotonet importat de Sud-àfrica que estem patint en la major part del territori citrícola valencià i que causa greus pèrdues econòmiques als productors i un major esforç inversor a les diverses Administracions per al seu control i prevenció”, indica Carles Peris, secretari general de la Unió.

Sobre alguns països als quals se’ls intercepten cítrics amb substàncies actives prohibides en l’àmbit comunitari o amb presència de plagues, l’organització exigeix augmentar la freqüència dels controls i acabar amb l’asimetria aranzelària.

Últimes notícies

Paiporta es mobilitza diumenge contra l’aforament de Carlos Mazón arran de la DANA

Centenars d'entitats han convocat per a diumenge una manifestació a Paiporta, un dels municipis més afectats per la DANA, per exigir la supressió de l'aforament de l'expresident Carlos Mazón i denunciar el retard en la reconstrucció.

Paiporta es mobilitza diumenge contra l’aforament de Carlos Mazón després de la dana

Paiporta, un dels municipis més afectats per la dana, acollirà diumenge una nova manifestació per exigir la fi de l'aforament de Carlos Mazón i denunciar el deteriorament pendent de reparar.

Dotze persones ateses per un incendi en una vivenda a València: una dona continua ingressada

Dotze persones han sigut ateses per un incendi en una vivenda de la plaça poeta Badenes de València. Una dona de 66 anys continua ingressada a l'Hospital La Fe amb cremades de segon grau i inhalació de fum.

Cinc mil aficionats omplin el Roig Arena en una festa històrica del Valencia Basket amb regust de comiat

El Valencia Basket ha celebrat el segon títol de la Lliga Endesa al Roig Arena davant de cinc mil aficionats en un acte ple d’eufòria, missatges de gratitud i un clar aire de comiat per possibles eixides com la de Jean Montero.

Pedro Martínez demana fe en el projecte del València Basket malgrat els canvis en la plantilla

L’entrenador del València Basket, Pedro Martínez, ha advertit que este estiu eixiran jugadors, però ha defensat davant l’afició que l’essencial és mantindre una filosofia de club clara i creure en el projecte després d’una temporada amb 91 partits.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket emocionat pel títol de Lliga

Jean Montero ha insinuat la seua eixida del Valencia Basket durant la celebració del títol de la Lliga Endesa i ha assegurat que el club i l’afició sempre estaran en el seu cor.

Cinc mil seguidors omplin el Roig Arena en una festa del títol amb comiat al fons

El Valencia Basket ha celebrat el títol de la Lliga Endesa amb cinc mil aficionats al Roig Arena en un acte festiu marcat per missatges d’agraïment i un clar aire de comiat, sobretot per les paraules del dominicà Jean Montero.

L’emoció desbordada de Josep Puerto en alçar el títol de l’ACB amb el València Basket

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha explicat com ha viscut el moment d’alçar el títol de l’ACB, una experiència que definix com una barreja d’emoció, orgull i eufòria i que encara li costa assimilar després de conquistar la final davant el Barça.