La proximitat de Nadal encareix la cistella de la compra un 4,3% i gairebé duplica la pujada de l’any anterior

L‘Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) detecta, a la segona onada del seu observatori, un increment mitjà dels aliments de l’observatori d’un 4,3%, en comparació dels preus que tenien a finals de novembre. Un any més l’estudi constata la forta pujada dels preus típica de les dates nadalenques.

Este any la pujada és molts més grans que la que es va produir l’any passat per estes dates que va ser del 2,4%, però està en línia amb les registrades en anys anteriors. Els preus de la cistella de Nadal estan hui de mitjana un 1,6% per sobre dels registrats l’any passat.

Des del 2015 OCU porta a terme una monitoratge del preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en estes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, ​​Bilbao, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa. OCU recull el preu de 16 productes, el be lletó per rostir per quarts, el rodó de vedella, la pularda, el gall dindi, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, la magrana, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses i les ostres.  

Este segon estudi recull els preus des de la primera presa de preus duta a terme a finals de novembre. Per finalitzar el monitoratge OCU farà un últim control els dies previs a la nit de Nadal, cosa que permetrà valorar l’evolució dels preus dels aliments típicament nadalencs durant el mes de desembre.

Respecte a l’anterior control de preus, de fa dos setmanes, la pujada mitjana ha estat del 4,3%, una pujada molt més gran de la que es va produir l’any passat on els preus van créixer en 2 setmanes un 2,4%, encara que a línia amb els augments que s’han produït els anys anteriors.

Els que pugen i els que baixen

Pugen 9 productes de la cistella, davant de 5 que baixen i 2 mantenen el mateix preu que al començament de l’estudi. Les pujades estan protagonitzades pel marisc i el peix. Els percebes gallecs són el producte que més puja (21%) seguits molt de prop per cloïsses i lluç (20%). El segueixen les ostres (9%), llobarro (7%), pernil ibèric d’esquer (3%), besuc i xai de llet (2%) i finalment el rodó de vedella que amb prou feines puja un 1%.

Només 5 productes baixen de preu, i ho fan amb molta menys intensitat que els pugen. La pinya i la llombarda són els que més baixen (-6%), li segueixen les angules (-3%) que segueixen mantenint el preu prohibitiu, la magrana (-2%) i el gall dindi (-1%). Només dos productes mantenen el preu que tenien a finals de novembre, es tracta de la pularda i els llagostins.  

L’evolució dels preus dels productes nadalencs és similar a l’observada altres anys. En comparació de les mateixes dates de l’any passat, els preus estan un 1,6% per sobre. OCU destaca que molts dels productes que componen els sopars típics de Nadal estan en màxims històrics o molt a prop, per la qual cosa de nou els dinars i celebracions típiques del període nadalenc seran més cares.

Per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal, OCU recomana avançar les compres o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Últimes notícies

Mercalicante es reforça com a motor de distribució alimentària a Alacant

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha destacat en la seua visita a Mercalicante el paper clau de Mercasa i la Red de Mercas en la distribució d’aliments de proximitat i en l’economia estatal. La plataforma alacantina abasteix 1,9 milions d’habitants, concentra 110 empreses i genera 4.600 llocs de treball directes i indirectes.

Hacienda insta les autonomies del PP a pensar més en la ciutadania que en Feijóo

El ministre dHisenda, Arcadi Espanya, ha demanat als governs autonòmics del PP que anteposen els interessos dels seus ciutadans a lestratègia de bloqueig dAlberto Núñez Feijóo en la negociació del nou model de finançament i dels Pressupostos Generals de lEstat.

Pedregades i ratxes de fins a 149 km/h sacsegen la Ribera Alta

Un episodi de fortes tronades ha deixat pedra i ratxes de vent de fins a 149 km/h en municipis de la Ribera Alta, com Alzira i Sumacàrcer, i ha obligat els bombers a atendre diverses incidències.

Cansament i impotència a València després de la nit més calorosa

La nit més càlida registrada a València ha deixat veïns exhausts, amb mala qualitat de son i buscant ombra, aigua i espais climatitzats per suportar unes temperatures que molts qualifiquen d’horroroses.

Consells per a protegir-te de les fortes tempestes en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha demanat extremar la prudència per les fortes pluges, el vent i el granís previstos, amb avís taronja en el litoral i l’interior sud de València i l’interior d’Alacant, i nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis.

Mercadona estrena en Guadalajara la primera ‘Tenda 9’ de Castella-la Manxa amb una inversió de 2,9 milions

Mercadona ha reformat un supermercat de Guadalajara amb 2,9 milions d’euros per convertir-lo en la primera ‘Tenda 9’ de Castella-la Manxa, amb més espai per a frescos i estalvi d’energia i aigua. La cadena preveu arribar a 60 establiments d’este nou model a Espanya abans que acabe 2026.

Josep Puerto rebaixa la pressió al València Basket: Les expectatives són cosa dels altres

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha assegurat en l’inici dels entrenaments que l’equip se centra en treballar i competir, i que les expectatives pel triplet de la passada temporada corresponen a l’entorn.

Arcadi España insta el PP a revisar la jurisprudència del Suprem sobre l’expulsió de menors

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha instat el PP a llegir la jurisprudència del Tribunal Suprem sobre expulsions de menors després del recurs presentat pels populars pel plant dels ministres al Senat. Ha defensat que el Govern actuarà dins de l’Estat de dret amb criteris humanitaris davant la crisi migratòria de Ceuta.