La proximitat de Nadal encareix la cistella de la compra un 4,3% i gairebé duplica la pujada de l’any anterior

L‘Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) detecta, a la segona onada del seu observatori, un increment mitjà dels aliments de l’observatori d’un 4,3%, en comparació dels preus que tenien a finals de novembre. Un any més l’estudi constata la forta pujada dels preus típica de les dates nadalenques.

Este any la pujada és molts més grans que la que es va produir l’any passat per estes dates que va ser del 2,4%, però està en línia amb les registrades en anys anteriors. Els preus de la cistella de Nadal estan hui de mitjana un 1,6% per sobre dels registrats l’any passat.

Des del 2015 OCU porta a terme una monitoratge del preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en estes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, ​​Bilbao, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa. OCU recull el preu de 16 productes, el be lletó per rostir per quarts, el rodó de vedella, la pularda, el gall dindi, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, la magrana, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses i les ostres.  

Este segon estudi recull els preus des de la primera presa de preus duta a terme a finals de novembre. Per finalitzar el monitoratge OCU farà un últim control els dies previs a la nit de Nadal, cosa que permetrà valorar l’evolució dels preus dels aliments típicament nadalencs durant el mes de desembre.

Respecte a l’anterior control de preus, de fa dos setmanes, la pujada mitjana ha estat del 4,3%, una pujada molt més gran de la que es va produir l’any passat on els preus van créixer en 2 setmanes un 2,4%, encara que a línia amb els augments que s’han produït els anys anteriors.

Els que pugen i els que baixen

Pugen 9 productes de la cistella, davant de 5 que baixen i 2 mantenen el mateix preu que al començament de l’estudi. Les pujades estan protagonitzades pel marisc i el peix. Els percebes gallecs són el producte que més puja (21%) seguits molt de prop per cloïsses i lluç (20%). El segueixen les ostres (9%), llobarro (7%), pernil ibèric d’esquer (3%), besuc i xai de llet (2%) i finalment el rodó de vedella que amb prou feines puja un 1%.

Només 5 productes baixen de preu, i ho fan amb molta menys intensitat que els pugen. La pinya i la llombarda són els que més baixen (-6%), li segueixen les angules (-3%) que segueixen mantenint el preu prohibitiu, la magrana (-2%) i el gall dindi (-1%). Només dos productes mantenen el preu que tenien a finals de novembre, es tracta de la pularda i els llagostins.  

L’evolució dels preus dels productes nadalencs és similar a l’observada altres anys. En comparació de les mateixes dates de l’any passat, els preus estan un 1,6% per sobre. OCU destaca que molts dels productes que componen els sopars típics de Nadal estan en màxims històrics o molt a prop, per la qual cosa de nou els dinars i celebracions típiques del període nadalenc seran més cares.

Per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal, OCU recomana avançar les compres o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Últimes notícies

Educació i sindicats avancen en la reducció de burocràcia i mantenen la negociació

Educació i els sindicats docents han acostat postures per a reduir la burocràcia i es tornaran a reunir per a abordar infraestructures educatives i ràtios en ple calendari de mobilitzacions.

Pérez Llorca considera que la vaga de docents ja no té sentit en plena negociació

Juanfran Pérez Llorca afirma que la vaga del professorat valencià ha perdut sentit perquè la Generalitat manté la negociació oberta i mostra voluntat d'acord.

Pérez Llorca defén que els pròxims pressupostos faran justícia fiscal a la societat valenciana

Juanfran Pérez Llorca anuncia que els pròxims pressupostos de la Generalitat Valenciana inclouran una rebaixa fiscal i millores salarials per a docents, que, sosté, iniciaran una etapa de major justícia fiscal en la Comunitat.

Paco Roca denuncia el plagi d’un cartell seu i alerta de l’ús indegut de la IA

Paco Roca denuncia el plagi del cartell de la 60 Fira del Llibre de València en un anunci de la Fira del Llibre de San Martín de la Vega i advertix del risc d'usar IA vulnerant drets d'autor.

Educació i sindicats xoquen per les ràtios i la Conselleria prepara una nova proposta

La Conselleria d'Educació i els sindicats docents mantenen el seu desacord sobre la reducció de ràtios i l'administració es compromet a presentar una nova proposta mentres continua la vaga indefinida.

La regidora de Vox a València Cecilia Herrero serà jutjada per un delicte d’odi

L'Audiència de València manté el processament de la regidora de Vox Cecilia Herrero per un presumpte delicte d'odi per missatges reiterats contra migrants, col·lectiu LGTBI i persones amb discapacitat.

Educació precisa que la revisió salarial pactada amb ANPE i CSIF cobrirà els 200 euros fins a 2028

Educació aclarix en la taula sectorial que l'actualització conforme a l'IPC afectarà el total dels 200 euros de pujada del complement específic pactats amb ANPE i CSIF fins a 2028, i no sols a l'últim tram de 50 euros.

Dos nous crebalossos reforcen la reintroducció en la Tinença de Benifassà

Dos nous exemplars de crebalossos s'incorporen al projecte de reintroducció en la Tinença de Benifassà, que busca consolidar una població estable d'esta au en perill d'extinció.