La proximitat de Nadal encareix la cistella de la compra un 4,3% i gairebé duplica la pujada de l’any anterior

L‘Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) detecta, a la segona onada del seu observatori, un increment mitjà dels aliments de l’observatori d’un 4,3%, en comparació dels preus que tenien a finals de novembre. Un any més l’estudi constata la forta pujada dels preus típica de les dates nadalenques.

Este any la pujada és molts més grans que la que es va produir l’any passat per estes dates que va ser del 2,4%, però està en línia amb les registrades en anys anteriors. Els preus de la cistella de Nadal estan hui de mitjana un 1,6% per sobre dels registrats l’any passat.

Des del 2015 OCU porta a terme una monitoratge del preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en estes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, ​​Bilbao, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa. OCU recull el preu de 16 productes, el be lletó per rostir per quarts, el rodó de vedella, la pularda, el gall dindi, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, la magrana, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses i les ostres.  

Este segon estudi recull els preus des de la primera presa de preus duta a terme a finals de novembre. Per finalitzar el monitoratge OCU farà un últim control els dies previs a la nit de Nadal, cosa que permetrà valorar l’evolució dels preus dels aliments típicament nadalencs durant el mes de desembre.

Respecte a l’anterior control de preus, de fa dos setmanes, la pujada mitjana ha estat del 4,3%, una pujada molt més gran de la que es va produir l’any passat on els preus van créixer en 2 setmanes un 2,4%, encara que a línia amb els augments que s’han produït els anys anteriors.

Els que pugen i els que baixen

Pugen 9 productes de la cistella, davant de 5 que baixen i 2 mantenen el mateix preu que al començament de l’estudi. Les pujades estan protagonitzades pel marisc i el peix. Els percebes gallecs són el producte que més puja (21%) seguits molt de prop per cloïsses i lluç (20%). El segueixen les ostres (9%), llobarro (7%), pernil ibèric d’esquer (3%), besuc i xai de llet (2%) i finalment el rodó de vedella que amb prou feines puja un 1%.

Només 5 productes baixen de preu, i ho fan amb molta menys intensitat que els pugen. La pinya i la llombarda són els que més baixen (-6%), li segueixen les angules (-3%) que segueixen mantenint el preu prohibitiu, la magrana (-2%) i el gall dindi (-1%). Només dos productes mantenen el preu que tenien a finals de novembre, es tracta de la pularda i els llagostins.  

L’evolució dels preus dels productes nadalencs és similar a l’observada altres anys. En comparació de les mateixes dates de l’any passat, els preus estan un 1,6% per sobre. OCU destaca que molts dels productes que componen els sopars típics de Nadal estan en màxims històrics o molt a prop, per la qual cosa de nou els dinars i celebracions típiques del període nadalenc seran més cares.

Per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal, OCU recomana avançar les compres o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Últimes notícies

El València Basket reforça el seu domini a Espanya amb set dels últims nou títols

El València Basket conquista la Copa de la Reina davant el Hozono Global Jairis i confirma un cicle guanyador amb set dels últims nou títols nacionals disputats en tres temporades.

El València Basket prolonga el seu domini amb una altra Copa de la Reina

El València Basket conquista la Copa de la Reina després de véncer al Hozono Global Jairis i reforça una etapa de domini en el bàsquet espanyol amb set dels últims nou títols nacionals.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de remuntar al Hozono Global Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada després de remuntar 14 punts al Hozono Global Jairis i véncer 70-65 en una final de ratxes i màxima tensió.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de superar al Hozono Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada en imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final igualada.

València Basket firma una sòlida victòria a Burgos després d’un gran tercer quart

València Basket es va imposar al Sant Pau Burgos per 74-79 després de trencar el partit en el tercer quart i controlar la reacció final del conjunt local.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina en véncer al Hozono Jairis

El València Basket s'adjudica per segona vegada la Copa de la Reina després d'imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final ajustada en la qual el vigent campió no va poder revalidar el títol.

El vent provoca un accident per la caiguda d’un arbre entre La Barona i les Useres

El fort vent obliga els bombers de Castelló i València a efectuar més d'un centenar d'intervencions, inclosa un accident de trànsit per la caiguda d'un arbre entre La Barona i les Useres.

Aemet manté l’avís per vent a Castelló amb ratxes de fins a 90 km/h este dilluns

Aemet activa este dilluns l'avís groc per vent en tota la província de Castelló, després d'una jornada de ratxes molt fortes que han arribat a 115 km/h i nombroses incidències.