La proximitat de Nadal encareix la cistella de la compra un 4,3% i gairebé duplica la pujada de l’any anterior

L‘Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) detecta, a la segona onada del seu observatori, un increment mitjà dels aliments de l’observatori d’un 4,3%, en comparació dels preus que tenien a finals de novembre. Un any més l’estudi constata la forta pujada dels preus típica de les dates nadalenques.

Este any la pujada és molts més grans que la que es va produir l’any passat per estes dates que va ser del 2,4%, però està en línia amb les registrades en anys anteriors. Els preus de la cistella de Nadal estan hui de mitjana un 1,6% per sobre dels registrats l’any passat.

Des del 2015 OCU porta a terme una monitoratge del preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en estes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, ​​Bilbao, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa. OCU recull el preu de 16 productes, el be lletó per rostir per quarts, el rodó de vedella, la pularda, el gall dindi, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, la magrana, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses i les ostres.  

Este segon estudi recull els preus des de la primera presa de preus duta a terme a finals de novembre. Per finalitzar el monitoratge OCU farà un últim control els dies previs a la nit de Nadal, cosa que permetrà valorar l’evolució dels preus dels aliments típicament nadalencs durant el mes de desembre.

Respecte a l’anterior control de preus, de fa dos setmanes, la pujada mitjana ha estat del 4,3%, una pujada molt més gran de la que es va produir l’any passat on els preus van créixer en 2 setmanes un 2,4%, encara que a línia amb els augments que s’han produït els anys anteriors.

Els que pugen i els que baixen

Pugen 9 productes de la cistella, davant de 5 que baixen i 2 mantenen el mateix preu que al començament de l’estudi. Les pujades estan protagonitzades pel marisc i el peix. Els percebes gallecs són el producte que més puja (21%) seguits molt de prop per cloïsses i lluç (20%). El segueixen les ostres (9%), llobarro (7%), pernil ibèric d’esquer (3%), besuc i xai de llet (2%) i finalment el rodó de vedella que amb prou feines puja un 1%.

Només 5 productes baixen de preu, i ho fan amb molta menys intensitat que els pugen. La pinya i la llombarda són els que més baixen (-6%), li segueixen les angules (-3%) que segueixen mantenint el preu prohibitiu, la magrana (-2%) i el gall dindi (-1%). Només dos productes mantenen el preu que tenien a finals de novembre, es tracta de la pularda i els llagostins.  

L’evolució dels preus dels productes nadalencs és similar a l’observada altres anys. En comparació de les mateixes dates de l’any passat, els preus estan un 1,6% per sobre. OCU destaca que molts dels productes que componen els sopars típics de Nadal estan en màxims històrics o molt a prop, per la qual cosa de nou els dinars i celebracions típiques del període nadalenc seran més cares.

Per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal, OCU recomana avançar les compres o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Últimes notícies

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.

Quaranta atesos durant la Nit de l’Albà d’Elx, amb dues ferides greus

La Nit de l'Albà d'Elx ha deixat 40 persones ateses, majoritàriament per lesions lleus, encara que dues menors han patit danys més greus per cremades i impacte de canyes.

Un camió bolcat col·lapsa l’A-7 a Benifaió amb 6 km de cues

El bolc d’un camió en l’A-7 al terme de Benifaió ha provocat este divendres almenys sis quilòmetres de retencions en direcció Alacant. El vehicle ha quedat creuat en la calçada i el trànsit circula només pel voral.

El Valencia fitxa el lateral veneçolà Román Davis per al Mestalla i el Juvenil A

El Valencia ha incorporat el jove lateral veneçolà Román Davis, de 18 anys, cedit per la Universidad Central de Venezuela amb opció de compra, per reforçar el Juvenil A i el Mestalla.