La proximitat de Nadal encareix la cistella de la compra un 4,3% i gairebé duplica la pujada de l’any anterior

L‘Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) detecta, a la segona onada del seu observatori, un increment mitjà dels aliments de l’observatori d’un 4,3%, en comparació dels preus que tenien a finals de novembre. Un any més l’estudi constata la forta pujada dels preus típica de les dates nadalenques.

Este any la pujada és molts més grans que la que es va produir l’any passat per estes dates que va ser del 2,4%, però està en línia amb les registrades en anys anteriors. Els preus de la cistella de Nadal estan hui de mitjana un 1,6% per sobre dels registrats l’any passat.

Des del 2015 OCU porta a terme una monitoratge del preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en estes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, ​​Bilbao, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa. OCU recull el preu de 16 productes, el be lletó per rostir per quarts, el rodó de vedella, la pularda, el gall dindi, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, la magrana, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses i les ostres.  

Este segon estudi recull els preus des de la primera presa de preus duta a terme a finals de novembre. Per finalitzar el monitoratge OCU farà un últim control els dies previs a la nit de Nadal, cosa que permetrà valorar l’evolució dels preus dels aliments típicament nadalencs durant el mes de desembre.

Respecte a l’anterior control de preus, de fa dos setmanes, la pujada mitjana ha estat del 4,3%, una pujada molt més gran de la que es va produir l’any passat on els preus van créixer en 2 setmanes un 2,4%, encara que a línia amb els augments que s’han produït els anys anteriors.

Els que pugen i els que baixen

Pugen 9 productes de la cistella, davant de 5 que baixen i 2 mantenen el mateix preu que al començament de l’estudi. Les pujades estan protagonitzades pel marisc i el peix. Els percebes gallecs són el producte que més puja (21%) seguits molt de prop per cloïsses i lluç (20%). El segueixen les ostres (9%), llobarro (7%), pernil ibèric d’esquer (3%), besuc i xai de llet (2%) i finalment el rodó de vedella que amb prou feines puja un 1%.

Només 5 productes baixen de preu, i ho fan amb molta menys intensitat que els pugen. La pinya i la llombarda són els que més baixen (-6%), li segueixen les angules (-3%) que segueixen mantenint el preu prohibitiu, la magrana (-2%) i el gall dindi (-1%). Només dos productes mantenen el preu que tenien a finals de novembre, es tracta de la pularda i els llagostins.  

L’evolució dels preus dels productes nadalencs és similar a l’observada altres anys. En comparació de les mateixes dates de l’any passat, els preus estan un 1,6% per sobre. OCU destaca que molts dels productes que componen els sopars típics de Nadal estan en màxims històrics o molt a prop, per la qual cosa de nou els dinars i celebracions típiques del període nadalenc seran més cares.

Per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal, OCU recomana avançar les compres o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Últimes notícies

Policia i Guàrdia Civil reforcen amb les autonomies la seguretat als museus per l’onada de robatoris

Policia Nacional i Guàrdia Civil han compartit amb les comunitats autònomes informació clau per reforçar la seguretat als museus després de tres robatoris recents, un d’ells al Museu de Villena. La Generalitat critica que el Ministeri de Cultura no haja presentat encara un pla de treball concret.

Desmantellen a Figueres un gran arsenal d’armes amb enviaments des de la Comunitat Valenciana

La Policia Nacional ha intervingut 644 armes en un traster de Figueres que funcionava com a taller clandestí, amb enviaments continuats des de la Comunitat Valenciana. L’operació, encara oberta, ha acabat de moment amb set detinguts i la confiscació de prop de 400 armes detonadores i milers de cartutxos.

Capturats més de 5.300 porcs senglars en el pla de xoc contra la sobrepoblació

El pla de xoc de la Generalitat contra la sobrepoblació de porcs senglars ha permés capturar 5.337 exemplars a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència a la província de València. El dispositiu combina batudes amb caçadors, gàbies de trampeig i ajudes econòmiques als participants.

Un estudi situa les primeres vinyes de la península fa 3.000 anys al Mediterrani oriental

Una investigació internacional liderada per la Universitat de València conclou que les primeres vides cultivades de la península ibèrica arribaren fa uns 3.000 anys del Mediterrani oriental i que el seu llinatge encara és present en varietats actuals com la passa valenciana.

Mor als 81 anys Artur Heras, referent de l’art contemporani valencià

L’artista Artur Heras, figura clau del nou realisme i el pop art valencià, ha mort als 81 anys. Xàtiva iniciarà els tràmits per a nomenar-lo fill predilecte.

Levante i Elx disparen el seu límit de gasto; Vila-real i València es mantenen

Levante i Elx han multiplicat el seu límit de cost de plantilla per a esta temporada, mentres Vila-real i València es mantenen en valors similars als del curs passat, segons les xifres fetes públiques per LaLiga.

La Conselleria de Cultura reclama al Ministeri un pla urgent contra els robatoris en museus

Educació, Cultura i Universitats ha tornat a exigir al Ministeri de Cultura un pla coordinat i una fulla de ruta per a reforçar la seguretat als museus després dels últims robatoris registrats a Espanya.

Extingit l’incendi forestal de Polop dos dies després de declarar-se

El Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha donat per extingit l’incendi forestal declarat dimarts en la partida de Bacorero, a Polop de la Marina, després de dos dies de treball intensiu. El foc ha afectat unes 36 hectàrees de terreny rural muntanyós.