Estes són les recomanacions de seguretat sobre joguines i dispositius connectats a Internet

La Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), n’ha iniciat una campanya de conscienciació amb una sèrie de recomanacions de ciberseguretat sobre dispositius connectats o IoT (Internet de les coses, per les sigles en anglés) davant la campanya nadalenca.

La consellera d’Hisenda, Economia i Administració Pública, Ruth Merino, ha destacat que l’objectiu d’estes recomanacions “és sensibilitzar i conscienciar sobre l’ús segur d’estos dispositius“, la venda del qual s’incrementa durant la campanya de Nadal.

Sota el lema ‘Dispositius connectats sí, però sense riscos‘, la campanya de CSIRT-CV incidirà en la importància de prendre les mesures adequades de seguretat, a més de conéixer les característiques tècniques i la privadesa que brinden estos dispositius, ja que tot el que està connectat a la xarxa és susceptible de patir un ciberatac.

La responsable d’Hisenda ha detallat que la campanya se centrarà a oferir recomanacions de ciberseguretat sobre quatre temàtiques específiques: les joguines connectades o smart toys, la protecció de dispositius IoT davant dels ciberatacs, les cases domòtiques o smart homes i la tecnologia corporal, relacionada amb els anomenats wearables.

Segons els experts de CSIRT-CV, per Nadal és cada vegada més comú regalar joguines interactives, rellotges intel·ligents, drons, gadgets tecnològics i tota classe de dispositius intel·ligents per a la casa, com aspiradores robòtiques, assistents virtuals, sistemes de seguretat connectats amb alarmes i càmeres, termòstats intel·ligents, etc.

L’ús d’estos dispositius comporta riscos si no es compleixen les normes de seguretat bàsiques, perquè estan connectats a la xarxa i es poden convertir en una via d’entrada per als ciberdelinqüents. “A la societat hiperconnectada en què vivim, no importa quants forrellats o alarmes posem a la nostra porta, si després es pot accedir a casa nostra a través de la nevera, perquè està mal configurada”, recorden els experts de CSIRT-CV.

Quines dades recullen i com les transmeten a Internet

El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, ha explicat que «la irrupció de les noves tecnologies ha disparat l’oferta de les joguines connectades a Internet perquè, en potenciar el joc interactiu i l’aprenentatge, són molt atractius. No obstant això, poden suposar un risc per a la seguretat perquè són més fàcils de piratejar, atacant les connexions wifi i bluetooth«.

Segons García Duarte, “és difícil que molts pares hi pensen quan els seus fills i filles juguen amb robots, nines, peluixos o drons, però, precisament per això, les recomanacions de CSIRT-CV són molt pràctiques i útils i se centren a reforçar la seguretat després de la compra per a la tranquil·litat dels pares i la seguretat dels menors«.

El director general de TIC ha destacat que, a l’hora de regalar, “cal tindre especial cura en la configuració posterior que estos dispositius requereixen i en la supervisió de l’ús que fan els menors, en el cas de les joguines i els wearables” (rellotges intel·ligents, polseres d’activitat, auriculars, ulleres de realitat augmentada, etc.).

Finalment, García Duarte ha destacat que “cal conéixer quines dades recull la joguina o el dispositiu i com les transmet a Internet, així com llegir la política de privadesa del dispositiu i de l’app que utilitzeu. A més, és molt important que la configuració siga segura i establir pautes per gaudir sense riscos”.

El Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana és un centre adscrit a la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), que impulsa de forma activa campanyes de formació i conscienciació davant del risc que suposen els ciberatacs i que estan dirigides tant a la ciutadania com a les empreses i les administracions.

CSIRT-CV publica les seues campanyes al portal web especialitzat en conscienciació sobre ciberseguretat (concienciat.gva.es) i en els seus perfils a les xarxes socials.

Últimes notícies

Oltra i Rufián reclamen unitat de l’esquerra a València: ‘És negligent no unir-nos’

Mónica Oltra i Gabriel Rufián han defensat a València que les forces d’esquerra han de ‘ser intel·ligents’ i superar les sigles per a unir-se, perquè ‘és negligent no unir-nos’. L’acte Espai de Trobada ha reunit centenars de persones al Parc de Capçalera.

El PP desvincula el cas González-Amador del Govern de la Comunitat de Madrid

Miguel Tellado ha defensat que la investigació sobre Alberto González-Amador és una qüestió privada i no implica cap administració, i ha aprofitat per atacar Pedro Sánchez i els casos de corrupció que afecten el Govern central.

La vaga de metges deixa més de 404.000 actes mèdics suspesos a la Comunitat Valenciana

Les jornades de vaga de metges i facultatius des de desembre han provocat la suspensió de més de 4.000 operacions i unes 340.000 consultes i proves a Hospitalària i Primària. CESM CV fa una pausa en estiu però adverteix que reprendrà les mobilitzacions en tardor si no hi ha acords ferms.

Dos menors armats irrompen en l’institut de Foios i ferixen una alumna de 13 anys

Dos menors de la localitat veïna d’Albalat dels Sorells han accedit armats a l’institut de Foios amb un matxet i un bat de beisbol i han ferit lleument una alumna de 13 anys. Un dels menors ha quedat detingut i l’altre, inimputable en tindre menys de 14 anys, ha sigut entregat als seus pares.

Educació i sindicats docents es tornaran a reunir el 23 de juny per la bretxa salarial

Educació i els sindicats de docents es veuran el 23 de juny en una nova mesa sectorial per a negociar la proposta sobre bretxa salarial, un dels punts més conflictius del mes de vaga indefinida.

A disposició judicial per agressió sexual l’home amb un cadàver dins la nevera a Castelló

L’home detingut després de trobar-se el cadàver d’un home dins d’una nevera en un pis de Castelló ha passat a disposició del jutjat de Violència sobre la Dona 2, arran de la denúncia per agressió sexual presentada per la seua assistenta.

La primera mascletà del concurs de Fogueres a Alacant queda fora per no arribar al temps mínim

La mascletà de Pirotecnia Crespo, dAlzira, que ha obert el concurs oficial de Fogueres a Alacant, ha sigut descalificada per quedar-se per davall dels 5 minuts exigits.

Milers de persones ompliran València en l’Orgull LGTBIAQ+ per defensar drets davant PP i Vox

Lambda ha convocat per a este dissabte la manifestació de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 al centre de València, amb el lema ‘Pels teus drets, ACTUA!’, per defensar drets que consideren amenaçats per PP i Vox i denunciar problemes de seguretat i accessibilitat en el recorregut.