Estes són les recomanacions de seguretat sobre joguines i dispositius connectats a Internet

La Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), n’ha iniciat una campanya de conscienciació amb una sèrie de recomanacions de ciberseguretat sobre dispositius connectats o IoT (Internet de les coses, per les sigles en anglés) davant la campanya nadalenca.

La consellera d’Hisenda, Economia i Administració Pública, Ruth Merino, ha destacat que l’objectiu d’estes recomanacions “és sensibilitzar i conscienciar sobre l’ús segur d’estos dispositius“, la venda del qual s’incrementa durant la campanya de Nadal.

Sota el lema ‘Dispositius connectats sí, però sense riscos‘, la campanya de CSIRT-CV incidirà en la importància de prendre les mesures adequades de seguretat, a més de conéixer les característiques tècniques i la privadesa que brinden estos dispositius, ja que tot el que està connectat a la xarxa és susceptible de patir un ciberatac.

La responsable d’Hisenda ha detallat que la campanya se centrarà a oferir recomanacions de ciberseguretat sobre quatre temàtiques específiques: les joguines connectades o smart toys, la protecció de dispositius IoT davant dels ciberatacs, les cases domòtiques o smart homes i la tecnologia corporal, relacionada amb els anomenats wearables.

Segons els experts de CSIRT-CV, per Nadal és cada vegada més comú regalar joguines interactives, rellotges intel·ligents, drons, gadgets tecnològics i tota classe de dispositius intel·ligents per a la casa, com aspiradores robòtiques, assistents virtuals, sistemes de seguretat connectats amb alarmes i càmeres, termòstats intel·ligents, etc.

L’ús d’estos dispositius comporta riscos si no es compleixen les normes de seguretat bàsiques, perquè estan connectats a la xarxa i es poden convertir en una via d’entrada per als ciberdelinqüents. “A la societat hiperconnectada en què vivim, no importa quants forrellats o alarmes posem a la nostra porta, si després es pot accedir a casa nostra a través de la nevera, perquè està mal configurada”, recorden els experts de CSIRT-CV.

Quines dades recullen i com les transmeten a Internet

El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, ha explicat que “la irrupció de les noves tecnologies ha disparat l’oferta de les joguines connectades a Internet perquè, en potenciar el joc interactiu i l’aprenentatge, són molt atractius. No obstant això, poden suposar un risc per a la seguretat perquè són més fàcils de piratejar, atacant les connexions wifi i bluetooth“.

Segons García Duarte, “és difícil que molts pares hi pensen quan els seus fills i filles juguen amb robots, nines, peluixos o drons, però, precisament per això, les recomanacions de CSIRT-CV són molt pràctiques i útils i se centren a reforçar la seguretat després de la compra per a la tranquil·litat dels pares i la seguretat dels menors“.

El director general de TIC ha destacat que, a l’hora de regalar, “cal tindre especial cura en la configuració posterior que estos dispositius requereixen i en la supervisió de l’ús que fan els menors, en el cas de les joguines i els wearables” (rellotges intel·ligents, polseres d’activitat, auriculars, ulleres de realitat augmentada, etc.).

Finalment, García Duarte ha destacat que “cal conéixer quines dades recull la joguina o el dispositiu i com les transmet a Internet, així com llegir la política de privadesa del dispositiu i de l’app que utilitzeu. A més, és molt important que la configuració siga segura i establir pautes per gaudir sense riscos”.

El Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana és un centre adscrit a la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), que impulsa de forma activa campanyes de formació i conscienciació davant del risc que suposen els ciberatacs i que estan dirigides tant a la ciutadania com a les empreses i les administracions.

CSIRT-CV publica les seues campanyes al portal web especialitzat en conscienciació sobre ciberseguretat (concienciat.gva.es) i en els seus perfils a les xarxes socials.

Últimes notícies

La exalcaldesa de Requena defén que no va haver-hi víctimes en la dana per l’avís a la població

La exalcaldesa de Requena, Rocío Cortés, declara davant el jutjat que l'absència de morts i ferits en la dana es va deure als avisos i mesures preventives adoptades des de la matinada.

Una caixa de resistència ajuda als docents valencians en vaga indefinida

La Coordinadora d’Assemblees Docents del País Valencià impulsa una caixa de resistència per a fer costat econòmicament al professorat en vaga indefinida i facilitar la continuïtat de les mobilitzacions.

L’exposició del MARQ sobre canibalisme ritual supera els 55.000 visitants

La mostra Rituals de pastors del MARQ, centrada en el primer cas documentat de canibalisme funerari no violent en el sud-est peninsular, ha rebut més de 55.000 visitants.

Demanen 12 anys i 8 mesos de presó a un home per intentar matar a la seua exparella a Alacant

La Fiscalia sol·licita 12 anys i 8 mesos de presó per a un home acusat d'intentar matar a la seua exparella a Alacant, malgrat tindre en vigor una orde d'allunyament. L'acusat hauria irromput en la vivenda, l'hauria amenaçada de mort i tractat d'apunyalar-la en el pit i abdomen.

Inici de setmana estable en la Comunitat Valenciana amb pujada de temperatures i ruixats aïllats

La Comunitat Valenciana comença la setmana amb temps en general poc nuvolós i estable, lleuger ascens de les temperatures i possibilitat de ruixats aïllats a l'interior i zones del litoral.

Que condisca l’exemple de Luis García Montero

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana defensa que Espanya ha de reconéixer millor la seua pluralitat lingüística

Luís Castro avisa després de la victòria davant el Mallorca: si penses que està fet pots morir

Luís Castro celebra que el Llevant quede a un sol punt de la permanència matemàtica després de véncer al Mallorca, però advertix que no poden relaxar-se abans de l'últim partit davant el Betis.

Les tempestes descarreguen fins a 48,8 l/m² a Siete Aguas i obliguen a tallar la N-3

Les tempestes de la vesprada a l'interior de la Comunitat Valenciana han deixat fins a 48,8 l/m² en quatre hores a Siete Aguas i han obligat a tallar un tram de la N-3 per fang i pedres.