Estes són les recomanacions de seguretat sobre joguines i dispositius connectats a Internet

La Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), n’ha iniciat una campanya de conscienciació amb una sèrie de recomanacions de ciberseguretat sobre dispositius connectats o IoT (Internet de les coses, per les sigles en anglés) davant la campanya nadalenca.

La consellera d’Hisenda, Economia i Administració Pública, Ruth Merino, ha destacat que l’objectiu d’estes recomanacions “és sensibilitzar i conscienciar sobre l’ús segur d’estos dispositius“, la venda del qual s’incrementa durant la campanya de Nadal.

Sota el lema ‘Dispositius connectats sí, però sense riscos‘, la campanya de CSIRT-CV incidirà en la importància de prendre les mesures adequades de seguretat, a més de conéixer les característiques tècniques i la privadesa que brinden estos dispositius, ja que tot el que està connectat a la xarxa és susceptible de patir un ciberatac.

La responsable d’Hisenda ha detallat que la campanya se centrarà a oferir recomanacions de ciberseguretat sobre quatre temàtiques específiques: les joguines connectades o smart toys, la protecció de dispositius IoT davant dels ciberatacs, les cases domòtiques o smart homes i la tecnologia corporal, relacionada amb els anomenats wearables.

Segons els experts de CSIRT-CV, per Nadal és cada vegada més comú regalar joguines interactives, rellotges intel·ligents, drons, gadgets tecnològics i tota classe de dispositius intel·ligents per a la casa, com aspiradores robòtiques, assistents virtuals, sistemes de seguretat connectats amb alarmes i càmeres, termòstats intel·ligents, etc.

L’ús d’estos dispositius comporta riscos si no es compleixen les normes de seguretat bàsiques, perquè estan connectats a la xarxa i es poden convertir en una via d’entrada per als ciberdelinqüents. “A la societat hiperconnectada en què vivim, no importa quants forrellats o alarmes posem a la nostra porta, si després es pot accedir a casa nostra a través de la nevera, perquè està mal configurada”, recorden els experts de CSIRT-CV.

Quines dades recullen i com les transmeten a Internet

El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, ha explicat que «la irrupció de les noves tecnologies ha disparat l’oferta de les joguines connectades a Internet perquè, en potenciar el joc interactiu i l’aprenentatge, són molt atractius. No obstant això, poden suposar un risc per a la seguretat perquè són més fàcils de piratejar, atacant les connexions wifi i bluetooth«.

Segons García Duarte, “és difícil que molts pares hi pensen quan els seus fills i filles juguen amb robots, nines, peluixos o drons, però, precisament per això, les recomanacions de CSIRT-CV són molt pràctiques i útils i se centren a reforçar la seguretat després de la compra per a la tranquil·litat dels pares i la seguretat dels menors«.

El director general de TIC ha destacat que, a l’hora de regalar, “cal tindre especial cura en la configuració posterior que estos dispositius requereixen i en la supervisió de l’ús que fan els menors, en el cas de les joguines i els wearables” (rellotges intel·ligents, polseres d’activitat, auriculars, ulleres de realitat augmentada, etc.).

Finalment, García Duarte ha destacat que “cal conéixer quines dades recull la joguina o el dispositiu i com les transmet a Internet, així com llegir la política de privadesa del dispositiu i de l’app que utilitzeu. A més, és molt important que la configuració siga segura i establir pautes per gaudir sense riscos”.

El Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana és un centre adscrit a la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), que impulsa de forma activa campanyes de formació i conscienciació davant del risc que suposen els ciberatacs i que estan dirigides tant a la ciutadania com a les empreses i les administracions.

CSIRT-CV publica les seues campanyes al portal web especialitzat en conscienciació sobre ciberseguretat (concienciat.gva.es) i en els seus perfils a les xarxes socials.

Últimes notícies

Detingut a l’aeroport d’Alacant-Elx un pròfug reclamat per Països Baixos per un intent d’homicidi

La Policia Nacional ha detingut a l’aeroport d’Alacant-Elx un home de 57 anys, reclamat per Països Baixos per un intent d’homicidi comés en 2023 a la localitat de Best.

Alerta per calor extrema dissabte al litoral de València i l’interior de Castelló

Aemet ha activat per a este dissabte l’avís groc per calor al litoral de València i a l’interior de Castelló, on es poden assolir 36 graus entre les 13.00 i les 21.00 hores.

Rovira anuncia el seu no al nou model de finançament autonòmic pactat amb Catalunya

El conseller José Antonio Rovira ha avançat que votarà en contra del nou model de finançament autonòmic, que considera pactat amb Catalunya, i ha criticat el ministre d’Hisenda Arcadi España per no defensar ara un fons transitori de nivellació. Assegura que la majoria de comunitats també s’oposaran al text en el Consell de Política Fiscal i Financera.

Un jove de 27 anys acaba ferit en una agressió amb arma blanca a Patraix

Un home de 27 anys ha resultat ferit en un braç després de ser apunyalat este dijous a la nit al barri de Patraix, a València. La Policia Nacional investiga els fets i busca l autor, que ha fugit després de l agressió.

31 municipis de la Comunitat tindran primàries del PSPV per a triar alcaldables en 2027

El PSPV-PSOE ha obert el termini per a presentar candidatures a les primàries locals en 31 grans municipis de la Comunitat Valenciana per a les eleccions municipals de 2027, amb votació prevista el 26 de setembre on hi haja més d’una opció. El partit preveu tindre abans de novembre més del 80 % de les candidatures municipals i ja compta amb Diana Morant com a candidata a la Generalitat.

Gàtova rebrà 200.000 euros per a recuperar el bosc calcinat per l’incendi de Sogorb

Gàtova rebrà 200.000 euros de la Generalitat per a actuar en les zones afectades per l’incendi forestal declarat a Sogorb, que va arrasar unes 630 hectàrees de munt. L’Ajuntament ho veu com un primer pas i reclama més recursos i actuacions per a la Serra Calderona.

Deting a Viver per apuntar algú amb una pistola de fogueig en plena festa

La Guàrdia Civil ha detingut un jove de 29 anys i investiga una dona de 26 per una agressió múltiple i amenaces amb una pistola de fogueig durant una discomòbil a Viver el 15 d’agost.

Mor un motorista en la A-31 a Monforte del Cid en un xoc amb un cotxe

Un home de 42 anys ha mort en un accident entre la seua motocicleta i un cotxe a l’A-31, a Monforte del Cid, mentre que el conductor del turisme, de 19 anys, ha resultat il·lés.