Estes són les recomanacions de seguretat sobre joguines i dispositius connectats a Internet

La Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), n’ha iniciat una campanya de conscienciació amb una sèrie de recomanacions de ciberseguretat sobre dispositius connectats o IoT (Internet de les coses, per les sigles en anglés) davant la campanya nadalenca.

La consellera d’Hisenda, Economia i Administració Pública, Ruth Merino, ha destacat que l’objectiu d’estes recomanacions “és sensibilitzar i conscienciar sobre l’ús segur d’estos dispositius“, la venda del qual s’incrementa durant la campanya de Nadal.

Sota el lema ‘Dispositius connectats sí, però sense riscos‘, la campanya de CSIRT-CV incidirà en la importància de prendre les mesures adequades de seguretat, a més de conéixer les característiques tècniques i la privadesa que brinden estos dispositius, ja que tot el que està connectat a la xarxa és susceptible de patir un ciberatac.

La responsable d’Hisenda ha detallat que la campanya se centrarà a oferir recomanacions de ciberseguretat sobre quatre temàtiques específiques: les joguines connectades o smart toys, la protecció de dispositius IoT davant dels ciberatacs, les cases domòtiques o smart homes i la tecnologia corporal, relacionada amb els anomenats wearables.

Segons els experts de CSIRT-CV, per Nadal és cada vegada més comú regalar joguines interactives, rellotges intel·ligents, drons, gadgets tecnològics i tota classe de dispositius intel·ligents per a la casa, com aspiradores robòtiques, assistents virtuals, sistemes de seguretat connectats amb alarmes i càmeres, termòstats intel·ligents, etc.

L’ús d’estos dispositius comporta riscos si no es compleixen les normes de seguretat bàsiques, perquè estan connectats a la xarxa i es poden convertir en una via d’entrada per als ciberdelinqüents. “A la societat hiperconnectada en què vivim, no importa quants forrellats o alarmes posem a la nostra porta, si després es pot accedir a casa nostra a través de la nevera, perquè està mal configurada”, recorden els experts de CSIRT-CV.

Quines dades recullen i com les transmeten a Internet

El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, ha explicat que “la irrupció de les noves tecnologies ha disparat l’oferta de les joguines connectades a Internet perquè, en potenciar el joc interactiu i l’aprenentatge, són molt atractius. No obstant això, poden suposar un risc per a la seguretat perquè són més fàcils de piratejar, atacant les connexions wifi i bluetooth“.

Segons García Duarte, “és difícil que molts pares hi pensen quan els seus fills i filles juguen amb robots, nines, peluixos o drons, però, precisament per això, les recomanacions de CSIRT-CV són molt pràctiques i útils i se centren a reforçar la seguretat després de la compra per a la tranquil·litat dels pares i la seguretat dels menors“.

El director general de TIC ha destacat que, a l’hora de regalar, “cal tindre especial cura en la configuració posterior que estos dispositius requereixen i en la supervisió de l’ús que fan els menors, en el cas de les joguines i els wearables” (rellotges intel·ligents, polseres d’activitat, auriculars, ulleres de realitat augmentada, etc.).

Finalment, García Duarte ha destacat que “cal conéixer quines dades recull la joguina o el dispositiu i com les transmet a Internet, així com llegir la política de privadesa del dispositiu i de l’app que utilitzeu. A més, és molt important que la configuració siga segura i establir pautes per gaudir sense riscos”.

El Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana és un centre adscrit a la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), que impulsa de forma activa campanyes de formació i conscienciació davant del risc que suposen els ciberatacs i que estan dirigides tant a la ciutadania com a les empreses i les administracions.

CSIRT-CV publica les seues campanyes al portal web especialitzat en conscienciació sobre ciberseguretat (concienciat.gva.es) i en els seus perfils a les xarxes socials.

Anuncios

Últimes notícies

El trencament d’una catenària per un camion deixa sense servici partix del tranvia a València

El trencament d'una catenària en enganxar-se un camion amb la grua desplegada ha interromput un tram de la línia 4 del tranvia de València i ha deixat sense servici tota la línia 6.

El trencament d’una catenària per un camió deixa sense servici partix del tramvia de València

El trencament d'una catenària per un camió ha obligat a tallar un tram de la línia 4 del tramvia de València i a suspendre per complet el servici de la línia 6 mentres es reparen els danys.

La Ciutat de les Arts exigix a l’Ajuntament de València aclarir el cessament de festivals per soroll

La Ciutat de les Arts i les Ciències demana a l'Ajuntament de València que precise l'abast de l'orde que obliga a cessar activitats que incomplisquen la normativa de contaminació acústica.

Nacho Vidal és condemnat a 3 anys per tràfic de drogues però evita la presó

Nacho Vidal ha sigut condemnat a tres anys de prision i a una multa de 5.800 euros per trafique de drogues, però no ingressara en la carcel en suspendre's la pena. L'actor té, ademas, un altre juí pendent per un presumpte homicidi imprudent relacionat amb un ritual amb verí de gripau buf.

Pérez Llorca reivindica l’FP com a palanca clau de competitivitat en la Comunitat Valenciana

Juanfran Pérez Llorca destaca la Formació Professional com a motor de competitivitat i ocupació en la Comunitat Valenciana i celebra el resultat històric en SpainSkills 2026.

Metrovalencia ampliarà el servici nocturn de Dijous Sant a Diumenge de Resurrecció

Metrovalencia reforça el seu servici nocturn entre el 2 i el 5 d'abril amb trens i tramvies addicionals i freqüències específiques per línies, i manté el servici ordinari per Pasqua.

El Govern porta a la Fiscalia la negativa de la Confraria de Sagunt a admetre dones

El Govern ha remés a la Fiscalia General de l'Estat un informe sobre la negativa reiterada de la Confraria de Sagunt a admetre dones, amb l'objectiu que s'investigue si existix discriminació per raó de sexe.

Liberum es retira de la causa judicial per la gestió de la DANA a València

L'associació Liberum, que actuava com a acusació popular en la causa penal per la gestió de la DANA, renúncia a seguir en el procediment i recuperarà la fiança de 6.000 euros.