Estes són les recomanacions de seguretat sobre joguines i dispositius connectats a Internet

La Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), n’ha iniciat una campanya de conscienciació amb una sèrie de recomanacions de ciberseguretat sobre dispositius connectats o IoT (Internet de les coses, per les sigles en anglés) davant la campanya nadalenca.

La consellera d’Hisenda, Economia i Administració Pública, Ruth Merino, ha destacat que l’objectiu d’estes recomanacions “és sensibilitzar i conscienciar sobre l’ús segur d’estos dispositius“, la venda del qual s’incrementa durant la campanya de Nadal.

Sota el lema ‘Dispositius connectats sí, però sense riscos‘, la campanya de CSIRT-CV incidirà en la importància de prendre les mesures adequades de seguretat, a més de conéixer les característiques tècniques i la privadesa que brinden estos dispositius, ja que tot el que està connectat a la xarxa és susceptible de patir un ciberatac.

La responsable d’Hisenda ha detallat que la campanya se centrarà a oferir recomanacions de ciberseguretat sobre quatre temàtiques específiques: les joguines connectades o smart toys, la protecció de dispositius IoT davant dels ciberatacs, les cases domòtiques o smart homes i la tecnologia corporal, relacionada amb els anomenats wearables.

Segons els experts de CSIRT-CV, per Nadal és cada vegada més comú regalar joguines interactives, rellotges intel·ligents, drons, gadgets tecnològics i tota classe de dispositius intel·ligents per a la casa, com aspiradores robòtiques, assistents virtuals, sistemes de seguretat connectats amb alarmes i càmeres, termòstats intel·ligents, etc.

L’ús d’estos dispositius comporta riscos si no es compleixen les normes de seguretat bàsiques, perquè estan connectats a la xarxa i es poden convertir en una via d’entrada per als ciberdelinqüents. “A la societat hiperconnectada en què vivim, no importa quants forrellats o alarmes posem a la nostra porta, si després es pot accedir a casa nostra a través de la nevera, perquè està mal configurada”, recorden els experts de CSIRT-CV.

Quines dades recullen i com les transmeten a Internet

El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, ha explicat que “la irrupció de les noves tecnologies ha disparat l’oferta de les joguines connectades a Internet perquè, en potenciar el joc interactiu i l’aprenentatge, són molt atractius. No obstant això, poden suposar un risc per a la seguretat perquè són més fàcils de piratejar, atacant les connexions wifi i bluetooth“.

Segons García Duarte, “és difícil que molts pares hi pensen quan els seus fills i filles juguen amb robots, nines, peluixos o drons, però, precisament per això, les recomanacions de CSIRT-CV són molt pràctiques i útils i se centren a reforçar la seguretat després de la compra per a la tranquil·litat dels pares i la seguretat dels menors“.

El director general de TIC ha destacat que, a l’hora de regalar, “cal tindre especial cura en la configuració posterior que estos dispositius requereixen i en la supervisió de l’ús que fan els menors, en el cas de les joguines i els wearables” (rellotges intel·ligents, polseres d’activitat, auriculars, ulleres de realitat augmentada, etc.).

Finalment, García Duarte ha destacat que “cal conéixer quines dades recull la joguina o el dispositiu i com les transmet a Internet, així com llegir la política de privadesa del dispositiu i de l’app que utilitzeu. A més, és molt important que la configuració siga segura i establir pautes per gaudir sense riscos”.

El Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana és un centre adscrit a la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), que impulsa de forma activa campanyes de formació i conscienciació davant del risc que suposen els ciberatacs i que estan dirigides tant a la ciutadania com a les empreses i les administracions.

CSIRT-CV publica les seues campanyes al portal web especialitzat en conscienciació sobre ciberseguretat (concienciat.gva.es) i en els seus perfils a les xarxes socials.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Espí va tombar a Sivera amb un doblet i va mantindre visca l’esperança del Llevant

Un doblet de Carlos Espí en els minuts 88 i 97 va decidir el Llevant-Alabés després d'un pols de porters entre Ryan i Sivera. El Llevant va quedar amb 21 punts, a 4 de la salvació.

Espí derroca la muralla de Sivera amb un doblet i manté visca l’esperança del Llevant

Carlos Espí va firmar dos gols en el 88 i el 96 per a tombar a l'Alabés, amb deu des del 60. Sivera va sostindre als visitants i el Llevant va tallar la seua ratxa de cinc sense guanyar.

Castro i Coudet mantenen la base en el Llevant-Alabés

Els dos entrenadors a penes toquen els seus onces per al dol del divendres en el Ciutat de València: tornen Raghouber i Moreno; entren Pacheco i Aleñá.

Fàtima Diame conquesta el seu octau títol de longitud amb un últim salt de 6,62

La valenciana es va imposar a Irati Mitxelena amb un últim intent de 6,62 m en els Nacionals sota sostre de València. Va firmar la seua millor marca de l'any i va quedar a 3 cm de la mínima per a Torun.

Fàtima Diame es corona amb el seu octau títol de longitud després d’un últim salt de 6,62 m

Fàtima Diame es va proclamar campiona d'Espanya indoor per octava vegada amb un últim salt de 6,62 m que va desbancar a Irati Mitxelena. Es va quedar a 3 cm de la mínima per a Torun.

Educació autoritza que el 16 de març siga no lectiu a Alboraia, Sagunt, Almàssera i Benifaió

La Conselleria d'Educació ha autoritzat que el dilluns 16 de març no siga lectiu a Alboraia, Sagunt, Almàssera i Benifaió per les Falles. La decisió s'emmarca en les excepcions del calendari escolar.

Fàtima Diame conquesta el seu octau or en longitud amb un últim salt de 6,62 m

La valenciana es va imposar en els Nacionals de pista coberta amb 6,62 m en la seua última temptativa després del 6,54 de Irati Mitxelena. Va firmar la seua millor marca de l'any i va quedar a 3 cm de la mínima per al Mundial de Torun.

L’alcalde de Manises rep l’alta una setmana després de l’infart

Javier Mansilla ha rebut l'alta després d'una evolució mèdica favorable i continuarà la recuperació a casa. El primer tinent d'alcalde assumix les funcions.