16.4 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

Un 45% dels espanyols associen els dolors musculars a una càrrega excessiva de pes

El dolor i les molèsties musculars són un problema molt habitual entre la població espanyola. Tant és així que un 95% de les persones amb edats entre els 25 i 65 anys han manifestat sofrir-los en algun moment en l’últim any i un 51% han assenyalat que la seua qualitat de vida està condicionada per estes malalties musculars, veient-se obligats fins i tot a haver de modificar la seua rutina diària pel dolor. Una de les principals causes percebudes per la població com a responsables del dolor muscular són les càrregues excessives de pes.

Segons les dades recollides en l’I Estudi Fisiocrem – Associació Espanyola de Fisioterapeutes (AEF) sobre “Salut muscular a Espanya”, la percepció de la població és que fins a un 45% de les molèsties i dolors musculars estan ocasionades per les càrregues excessives de pes. Segons la AEF, una persona no hauria de carregar de forma prolongada i repetitiva un pes que supere el 10% de la seua massa corporal, especialment si té antecedents de dolor muscular. Això sol representar de mitjana uns 7Kg. No obstant això, les bosses dels supermercats estan dissenyades per a poder portar entre 10 i 12 kg, la qual cosa suposa gairebé el doble del pes màxim recomanat, per la qual cosa resulta fonamental la realització d’activitat física regular que permeta disposar d’una musculatura forta que minimitze el risc de sofrir dolor muscular.

Per a suportar els dolors musculars, la principal opció solen ser els analgèsics. Més de la meitat dels espanyols va reconéixer en l’estudi que els utilitzaven i un 34% que emprava esprais o gels per a suportar estos dolors. A més, fins a un 55% dels espanyols consideren que s’ha de reduir la quantitat d’analgèsics que s’empren. “Una forma per a aconseguir reduir l’ús d’estos analgèsics passa sens dubte per un treball de divulgació que ajude a entendre quines són les activitats de la nostra vida diària que predisposen a sofrir dolor i com poder evitar-les”, explica Fernando Ramos, president de la AEF. No obstant això, només un 22% dels espanyols reconeixen que eviten realitzar activitats de risc per a això.

Fisiocrem i la AEF s’alien per a conscienciar sobre la salut muscular

Possiblement poques persones consideren que carregar amb pesos excessius siga una activitat de risc per a la seua salut muscular. Però la veritat és que moltes vegades pot arribar a ser un problema. Per este motiu, Fisiocrem i la AEF han posat en marxa una campanya per a conscienciar a la població sobre esta qüestió. “No sols és una qüestió del pes que podem arribar a implicar, sinó que moltes vegades també ho fem d’una forma descompensada que acaba perjudicant la nostra anatomia. És important realitzar accions que servesquen per a posar en el focus activitats que realitzem diàriament i que amb mínims canvis podrien reduir els problemes musculars i el dolor. La prevenció dels problemes sempre serà millor que després haver d’actuar sobre lesions causades per mals hàbits i per l’efecte negatiu que produeixen les conductes sedentàries“, afegeix Fernando Ramos.

És per este motiu que Fisiocrem i la AEF han posat en marxa una campanya que ajuda a posar el focus en el problema de les càrregues excessives en el nostre dia a dia i com estes tenen un impacte en la nostra salut, a més d’atendre altres factors predisponentes de dolor muscular. “Si no es coneix un problema, és difícil poder prendre mesures per a evitar-lo. Per això esta campanya cerca donar a conéixer entre la població com s’estan exposant moltes vegades a un risc de manera quotidiana. No busquem alarmar, però sí que conscienciar sobre esta problemàtica de les sobrecàrregues de pes i proposar solucions efectives”, assenyala el director de l’Àrea Consumer Healthcare de Uriach, Javier Navarro.

Càrrega excessiva de pes: recomanacions saludables per a protegir la salut muscular

Tenir una mala postura, elevar una càrrega excessiva o la distribució inadequada del pes, són alguns dels gestos quotidians que poden danyar els músculs provocant lesions o molèsties. Les càrregues més habituals solen ser la bossa o la motxilla, la bossa d’anar a comprar, traslladar ordinadors i llibres i carregar amb bebés, entre altres. Per a evitar-ho, Fernando Ramos, president de la AEF ens dóna una sèrie de recomanacions perquè no suposen una activitat de risc per a la salut muscular:

1- Quan la teua compra supere els 10 kg utilitza un carro amb rodes empenyent-lo amb les dos mans. També aplicable a les maletes, ara que comencen les vacances.

2- Per a recollir o dipositar la càrrega en el sòl, flexiona els genolls alhora que realitzes una lleugera contracció abdominal. Això permet estabilitzar la nostra esquena de manera fisiològica.

3- Quan carregues amb pes mantingues una postura alçada de l’esquena amb els colzes estirats. Es tracta d’evitar l’encongiment de les espatlles per a no posar més tensió sobre la regió cervical.

4- No situes les anses de les bosses, de la bossa o qualsevol altre objecte amb pes sobre la regió de l’avantbraç o la nina, ja que comprimeix estructures vasculars i nervioses.

5- Ves amb compte a l’hora de sobrecarregar la bossa, motxilla o maleta amb més pes del recomanat. La teua esquena pot ressentir-se.

6- El pes ha de repartir-se entre els dos braços, evitant carregar d’un únic costat. Això ens obliga a adoptar una postura asimètrica que contribueix a l’aparició del dolor muscular.

7-Si vas a acudir a diversos comerços, usa les taquilles per a dipositar les bosses o deixa per al final on vages a fer una compra major.

A més, segons recomana Fernando Ramos, “si malgrat seguir les recomanacions s’ha fet un esforç excessiu que provoca molèsties musculars, l’aplicació d’un gel sobre la zona afectada, alhora que et dónes un automassatge i acompanyat d’exercicis d’estiraments, pot suposar un alleujament a molèsties puntuals. En el cas que continue fent mal, es recomana acudir a un fisioterapeuta perquè puga atendre de manera primerenca el teu problema i donar-te recomanacions individualitzades”. Finalment, Fisiocrem i la AEF ens recorden que la millor manera d’estar forta per a enfrontar-te a les càrregues de pes i prevenir el dolor muscular és romandre actiu.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Bendodo avisa a Rufián que quan mire arrere descobrirà que no li seguix tanta gent

Elías Bendodo ha advertit a Gabriel Rufián, impulsor d'una proposta per a unir a l'esquerra, que 'quan mire arrere' veurà que no li seguix tanta gent. En un acte del PP a Dénia, ha criticat al Govern de Sánchez i ha posat en valor mesures de l'Executiu valencià.

La UPV ret homenatge al gremi d’artistes fallers amb un mural

La UPV dedica un mural al gremi d'artistes fallers que recrea un taller tradicional i combina ciència, falles i divulgació amb perspectiva de gènere. L'obra, inspirada en ninots premiats de La Ciència als Falles, acompanya la tercera edició del concurs, obert fins al 14 de març.

Presó per a tres hòmens per robar i enviar cascall a Espanya i els Estats Units

Detinguts tres hòmens i ingressats a la presó per enviar càpsules seques de cascall a Màlaga, Àvila, Mallorca i els Estats Units. La Guàrdia Civil va confiscar 527 quilos robats en plantacions legals d'Albacete i va destapar la xarxa en l'operació Guru25.

Dos menors i deu dones assassinades en l’arrancada de 2026; sis casos tenien denúncies prèvies

L'inici de 2026 se salda amb 10 dones assassinades i dos crims vicaris contra menors. En sis casos hi havia denúncies prèvies, però la protecció va fallar.

Dos anys de l’incendi de Campanar: l’edifici avança en la seua reconstrucció integral

El residencial de Campanar complix dos anys de l'incendi amb les obres de rehabilitació ja encarrilades. Els veïns commemoren a les víctimes i miren al retorn a casa.

Relleva, la primera incubadora d’agricultors cooperativistes

Anecoop impulsa Relleva, un programa pioner que professionalitza a jóvens agricultors en cooperatives valencianes amb plans de negoci, mentoria i comunitat. Tres històries mostren que del camp es pot viure amb gestió i visió empresarial.

L’edat més comuna a Espanya és 49 anys i es repetix en la Comunitat Valenciana

L'INE situa en 49 anys l'edat més repetida a Espanya i en 12 comunitats, inclosa la Comunitat Valenciana. En àrees despoblades la moda escala fins a 61 anys.

Dissabte solejat i poc vent en la Comunitat Valenciana

El cel estarà buidat este dissabte, amb algun interval de núvols baixos en el sud d'Alacant a primeres hores i vent fluix amb brises a la vesprada. Les màximes pujaran a l'interior nord de Castelló, baixaran lleugerament en el litoral i es mantindran en la resta.