26.4 C
València
Dilluns, 20 octubre, 2025

Colps de calor, un dels principals motius d’urgència als hospitals veterinaris

S’acosta l’estiu i, amb ell, els mesos més calorosos de l’any. Si per norma habitual hem de prendre precaucions davant les primeres onades de calor, l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) ja ha alertat que aquest estiu serà més calorós del normal. Per això és important recordar que les altes temperatures poden afectar de moltes maneres a la nostra salut, però també a la de les nostres mascotes, que estan encara més exposades a aquestes condicions climàtiques.

La calor pot afectar molt negativament a les nostres mascotes, sent un dels principals motius d’urgència en aquesta època”, assegura Paloma Ballester Aguado, veterinària del Servei d’Urgències d’AniCura Velázquez Hospital Veterinari, a Madrid.

El 14% dels casos d’insolació que es detecten en els gossos es classifiquen com a greus, dels quals més de la meitat acaba morint. “En general, els colps de calor no haurien d’ocasionar greus problemes si s’actua ràpidament i s’aconsegueixen estabilitzar. Però si tardem a posar solució a això, posem en risc la vida de la nostra mascota”, comenta Paloma.

Com podem saber si està patint un colp de calor?

En el primer que ens hem de fixar és en la respiració de la nostra mascota. El pantaix intens és la forma més visible per a adonar-nos que la temperatura corporal de l’animal està pujant per damunt del normal, a més d’un excés de sudoració en els coixinets de les seues potes, alteracions en la salivació o dificultat en els seus moviments.

Els gossos transpiren a través dels coixinets de les seues potes, que estan en contacte amb un asfalt que a l’estiu pot aconseguir els 70 graus centígrads, i es termoregulen a través del pantaix, la qual cosa els sotmet a un major risc que als humans” comenta Paloma.

Un dels factors que determina l’impacte de la calor en els gossos és la seua anatomia. Les races braquicèfales, com el Buldog francés, el Buldog anglés, el Carlin o el Bòxer, entre altres, tenen un paladar bla una mica més llarg que altres races i que els dificulta la respiració, que és el principal factor de risc davant els colps de calor.

Algunes de les recomanacions per a evitar aquestes situacions

Evitar els passejos en les hores centrals del dia, quan la incidència del sol és major i les temperatures són més altes.
• Tindre sempre aigua a mà durant els passejos i fer parades per a descansar i reposar líquids.
• Cuidar especialment els coixinets per a l’excés de sudoració i, sobretot, les cremades.
• No deixar a les mascotes soles en el cotxe. Encara que deixem les finestretes obertes, la temperatura en el cotxe pot ser fins a 5 graus superior que l’exterior.

Últimes notícies

Sanitat valenciana no enviarà al Ministeri les dades dels cribratges poblacionals

La Conselleria de Sanitat de la Comunitat Valenciana rebutja remetre al Ministeri la informació sobre els programes de cribratge poblacional i atribuïx la petició a motius polítics i a carències tècniques estatals encara sense resoldre.

Sanitat valenciana no enviarà al Ministeri les dades dels cribratges poblacionals

La Conselleria de Sanitat rebutja remetre la informació demanada sobre cribratges de mama, colorectal i cèrvix. Al·lega competències autonòmiques i falta d'un sistema comú.

La Ciutat de la Justícia d’Alacant encara la seua recta final: lliurament previst entre finals de 2026 i inicis de 2027

Les obres avancen a bon ritme i mantenen el calendari: final entre finals de 2026 i inicis de 2027. El cost ascendix a 78,5 milions després d'ajustos normatius.

La princesa dels Carpats mostra el seu aixovar d’or en el Museu Arqueològic Nacional

El MAN presenta una exposició temporal, en col·laboració amb el MARQ, que reunix l'aixovar d'or d'una dona de l'Edat del Bronze trobada a Orihuela, amb noves lectures sobre el seu origen i connexions.

Mazón destaca la projecció internacional de les universitats valencianes amb el nou campus de la UPV a la Xina

El president subratlla l'aposta per la internacionalització universitària i l'impuls al nou campus de la UPV a la Xina, que obrirà en 2026 amb graus i màsters. El Consell reforça finançament, mobilitat i un marc legal per a títols a l'estranger.

Sanitat valenciana rebutja remetre al Ministeri dades dels cribratges

La Conselleria de Sanitat de la Comunitat Valenciana refusa enviar al Ministeri la informació sobre els cribratges de càncer i al·lega competència autonòmica i motivació política.

Sanitat veu convenient obrir el debat sobre el canvi d’hora pel seu impacte en la salut

La ministra de Sanitat advoca per un debat centrat en la salut sobre el canvi entre horari d'estiu i hivern i defén prioritzar el benestar de la població.

Mónica García reivindica la prevenció oncològica i demana avaluar els programes de cribratge

La ministra de Sanitat subratlla que la prevenció oncològica salva vides encara que no done vots i reclama dades a les autonomies per a comprovar com funcionen els cribratges.