16.4 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

Colps de calor, un dels principals motius d’urgència als hospitals veterinaris

S’acosta l’estiu i, amb ell, els mesos més calorosos de l’any. Si per norma habitual hem de prendre precaucions davant les primeres onades de calor, l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) ja ha alertat que aquest estiu serà més calorós del normal. Per això és important recordar que les altes temperatures poden afectar de moltes maneres a la nostra salut, però també a la de les nostres mascotes, que estan encara més exposades a aquestes condicions climàtiques.

La calor pot afectar molt negativament a les nostres mascotes, sent un dels principals motius d’urgència en aquesta època”, assegura Paloma Ballester Aguado, veterinària del Servei d’Urgències d’AniCura Velázquez Hospital Veterinari, a Madrid.

El 14% dels casos d’insolació que es detecten en els gossos es classifiquen com a greus, dels quals més de la meitat acaba morint. “En general, els colps de calor no haurien d’ocasionar greus problemes si s’actua ràpidament i s’aconsegueixen estabilitzar. Però si tardem a posar solució a això, posem en risc la vida de la nostra mascota”, comenta Paloma.

Com podem saber si està patint un colp de calor?

En el primer que ens hem de fixar és en la respiració de la nostra mascota. El pantaix intens és la forma més visible per a adonar-nos que la temperatura corporal de l’animal està pujant per damunt del normal, a més d’un excés de sudoració en els coixinets de les seues potes, alteracions en la salivació o dificultat en els seus moviments.

Els gossos transpiren a través dels coixinets de les seues potes, que estan en contacte amb un asfalt que a l’estiu pot aconseguir els 70 graus centígrads, i es termoregulen a través del pantaix, la qual cosa els sotmet a un major risc que als humans” comenta Paloma.

Un dels factors que determina l’impacte de la calor en els gossos és la seua anatomia. Les races braquicèfales, com el Buldog francés, el Buldog anglés, el Carlin o el Bòxer, entre altres, tenen un paladar bla una mica més llarg que altres races i que els dificulta la respiració, que és el principal factor de risc davant els colps de calor.

Algunes de les recomanacions per a evitar aquestes situacions

Evitar els passejos en les hores centrals del dia, quan la incidència del sol és major i les temperatures són més altes.
• Tindre sempre aigua a mà durant els passejos i fer parades per a descansar i reposar líquids.
• Cuidar especialment els coixinets per a l’excés de sudoració i, sobretot, les cremades.
• No deixar a les mascotes soles en el cotxe. Encara que deixem les finestretes obertes, la temperatura en el cotxe pot ser fins a 5 graus superior que l’exterior.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Bendodo avisa a Rufián que quan mire arrere descobrirà que no li seguix tanta gent

Elías Bendodo ha advertit a Gabriel Rufián, impulsor d'una proposta per a unir a l'esquerra, que 'quan mire arrere' veurà que no li seguix tanta gent. En un acte del PP a Dénia, ha criticat al Govern de Sánchez i ha posat en valor mesures de l'Executiu valencià.

La UPV ret homenatge al gremi d’artistes fallers amb un mural

La UPV dedica un mural al gremi d'artistes fallers que recrea un taller tradicional i combina ciència, falles i divulgació amb perspectiva de gènere. L'obra, inspirada en ninots premiats de La Ciència als Falles, acompanya la tercera edició del concurs, obert fins al 14 de març.

Presó per a tres hòmens per robar i enviar cascall a Espanya i els Estats Units

Detinguts tres hòmens i ingressats a la presó per enviar càpsules seques de cascall a Màlaga, Àvila, Mallorca i els Estats Units. La Guàrdia Civil va confiscar 527 quilos robats en plantacions legals d'Albacete i va destapar la xarxa en l'operació Guru25.

Dos menors i deu dones assassinades en l’arrancada de 2026; sis casos tenien denúncies prèvies

L'inici de 2026 se salda amb 10 dones assassinades i dos crims vicaris contra menors. En sis casos hi havia denúncies prèvies, però la protecció va fallar.

Dos anys de l’incendi de Campanar: l’edifici avança en la seua reconstrucció integral

El residencial de Campanar complix dos anys de l'incendi amb les obres de rehabilitació ja encarrilades. Els veïns commemoren a les víctimes i miren al retorn a casa.

Relleva, la primera incubadora d’agricultors cooperativistes

Anecoop impulsa Relleva, un programa pioner que professionalitza a jóvens agricultors en cooperatives valencianes amb plans de negoci, mentoria i comunitat. Tres històries mostren que del camp es pot viure amb gestió i visió empresarial.

L’edat més comuna a Espanya és 49 anys i es repetix en la Comunitat Valenciana

L'INE situa en 49 anys l'edat més repetida a Espanya i en 12 comunitats, inclosa la Comunitat Valenciana. En àrees despoblades la moda escala fins a 61 anys.

Dissabte solejat i poc vent en la Comunitat Valenciana

El cel estarà buidat este dissabte, amb algun interval de núvols baixos en el sud d'Alacant a primeres hores i vent fluix amb brises a la vesprada. Les màximes pujaran a l'interior nord de Castelló, baixaran lleugerament en el litoral i es mantindran en la resta.