El Consell presenta la nova Llei contra el Despoblació

La secretària autonòmica de Cohesió Territorial i Polítiques contra el Despoblament, Elena Cebrián, ha anunciat que La Llei contra la Despoblació que prepara el Consell incorporarà la perspectiva rural en totes les polítiques i projectes normatius de la Generalitat, “per a assegurar el seu benefici als territoris de l’interior i crear noves oportunitats”.

Així ho ha manifestat en una reunió mantinguda amb representants d’entitats locals, aquest dijous a la Casa dels Caragols de Castelló, on ha assegurat que la iniciativa constitueix una mesura “pionera” en la gestió pública.

Cebrián, acompanyada per la directora general de l’Agenda Valenciana Antidespoblament (AVANT),  Jeannette Segarra, ha iniciat, a Castelló una sèrie de trobades, que se celebraran també a València i Alacant, per a presentar l’Avantprojecte de Llei de mesures contra la despoblació, que es troba en fase d’informació pública, a municipis, mancomunitats, diputacions i altres entitats.

La secretària autonòmica ha assegurat que la intenció de la Generalitat és que siga “una llei molt consensuada” que reforce la coordinació i la col·laboració amb les administracions i entitats locals i ha destacat el caràcter transversal i integral d’aquesta llei “que consolida les polítiques contra la despoblació desenvolupades pel Consell i dona estabilitat a mesures com el Fons de Cooperació per a la lluita contra la despoblació o la fiscalitat diferenciada”.

Així mateix, entre les mesures de cohesió social, econòmica i territorial que recull l’Avantprojecte,  Cebrián ha ressaltat que la Generalitat adoptarà les mesures necessàries per a propiciar l’estabilitat de l’ocupació pública per a atendre els municipis en risc de despoblació, “garantint així la igualtat d’oportunitats en l’accés als serveis públics”.

A través d’incentius, la creació de borses de treball territorialitzades o el foment del teletreball, es pretén acabar amb la temporalitat especialment en l’àmbit docent, sanitari, social, de seguretat i resposta a emergències.

Discriminació positiva

Des d’una visió integradora, multisectorial i multidisciplinària, la llei contra el despoblament adoptarà mesures de discriminació positiva en aquests territoris, i posarà en marxa accions per a fomentar la igualtat i la lluita contra la bretxa de gènere, així com per a evitar l’exclusió social i financera.

Igualment, reforçarà les capacitats administratives en els municipis més xicotets, crearà entorns que enfortisquen el teixit econòmic, l’economia social i la diversificació de sectors tradicionals i emergents, i aprofitarà els avantatges de la transició verda, la digitalització i la innovació tecnològica.

La secretària autonòmica ha explicat que l’objectiu d’aquest període d’informació pública és recollir les reivindicacions, necessitats i propostes de totes aquelles entitats i administracions «que han estat treballant i lluitant pel territori«.

D’aquesta manera, totes les entitats interessades podran participar i realitzar les seues aportacions a l’esborrany que es troba disponible a través de la web de Presidència de la Generalitat (consultar ací).

Estratègia Avant 20-30

Cebrián ha recordat que en la base de la nova llei contra el despoblament es troba el diàleg permanent amb les universitats valencianes, les entitats locals i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP).

Una de les principals eines del Consell en la lluita contra el despoblament és l’Estratègia Avant 20-30, un pla estratègic realitzat en col·laboració amb la Càtedra Avant, conformada per les cinc universitats públiques valencianes. El document recull més de 200 accions concretes de dimensió econòmica, social, cultural, mediambiental i de governança política antidespoblament.

Últimes notícies

Diana Morant. Imatge i potència

Leo Gímenez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una defensa política i personal de Diana Morant com a candidata amb potencial per a presidir la Generalitat

Docents exigixen la dimissió de Pérez Llorca i de Ortí enfront del Palau de la Música

Al voltant d'un centenar de docents es concentra enfront del Palau de la Música per a demanar la dimissió del president de la Generalitat i de la consellera d'Educació, en plena vaga indefinida del professorat.

Rovira defén que amb la pujada pactada els docents valencians estaran entre els més ben pagats

El conseller José Antonio Rovira sosté que l'augment de 200 euros bruts mensuals pactat fins a 2028 situa al professorat valencià entre els més ben pagats d'Espanya i rebutja elevar l'oferta a 600 euros.

Silvia Navarro s’acomiada de l’handbol amb una retirada agredolça i la Lliga amb el Rocasa

Silvia Navarro posa fi a la seua carrera als 47 anys després de conquistar la Lliga amb el Rocasa Gran Canària. marxa trist, però amb el cor ple pel carinyo rebut.

La Generalitat rebaixarà l’IRPF autonòmic en tots els trams a partir de la renda de 2026

La Generalitat aplicarà en la renda de 2026 una rebaixa de l'IRPF autonòmic en tots els trams, amb un estalvi de 160 milions i especial impacte en rendes baixes i mitjanes.

Educació situa en el 15% el seguiment de la vaga docent en la Comunitat Valenciana

La Conselleria d'Educació calcula que al voltant del 15% del professorat recolza la vaga indefinida en el seu setzé dia, amb diferències de seguiment entre províncies.

Sumar aplaudix l’expedient al policia que va colpejar per l’esquena a una manifestant a València

Sumar celebra l'obertura d'un expedient disciplinari al policia nacional que va colpejar per l'esquena a una docent durant una protesta a València, mentres Podemos exigix responsabilitats polítiques i advertix sobre la brutalitat policial.

La Casa de la Concòrdia d’Alacant obri com a espai per a la memòria i els valors democràtics

La Casa de la Concòrdia d'Alacant s'inaugura com un espai ciutadà de trobada, memòria democràtica i convivència, acompanyat per l'exposició 'Alacant, Transició i Concòrdia'.