14.9 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

El Consell presenta la nova Llei contra el Despoblació

La secretària autonòmica de Cohesió Territorial i Polítiques contra el Despoblament, Elena Cebrián, ha anunciat que La Llei contra la Despoblació que prepara el Consell incorporarà la perspectiva rural en totes les polítiques i projectes normatius de la Generalitat, “per a assegurar el seu benefici als territoris de l’interior i crear noves oportunitats”.

Així ho ha manifestat en una reunió mantinguda amb representants d’entitats locals, aquest dijous a la Casa dels Caragols de Castelló, on ha assegurat que la iniciativa constitueix una mesura “pionera” en la gestió pública.

Cebrián, acompanyada per la directora general de l’Agenda Valenciana Antidespoblament (AVANT),  Jeannette Segarra, ha iniciat, a Castelló una sèrie de trobades, que se celebraran també a València i Alacant, per a presentar l’Avantprojecte de Llei de mesures contra la despoblació, que es troba en fase d’informació pública, a municipis, mancomunitats, diputacions i altres entitats.

La secretària autonòmica ha assegurat que la intenció de la Generalitat és que siga “una llei molt consensuada” que reforce la coordinació i la col·laboració amb les administracions i entitats locals i ha destacat el caràcter transversal i integral d’aquesta llei “que consolida les polítiques contra la despoblació desenvolupades pel Consell i dona estabilitat a mesures com el Fons de Cooperació per a la lluita contra la despoblació o la fiscalitat diferenciada”.

Així mateix, entre les mesures de cohesió social, econòmica i territorial que recull l’Avantprojecte,  Cebrián ha ressaltat que la Generalitat adoptarà les mesures necessàries per a propiciar l’estabilitat de l’ocupació pública per a atendre els municipis en risc de despoblació, “garantint així la igualtat d’oportunitats en l’accés als serveis públics”.

A través d’incentius, la creació de borses de treball territorialitzades o el foment del teletreball, es pretén acabar amb la temporalitat especialment en l’àmbit docent, sanitari, social, de seguretat i resposta a emergències.

Discriminació positiva

Des d’una visió integradora, multisectorial i multidisciplinària, la llei contra el despoblament adoptarà mesures de discriminació positiva en aquests territoris, i posarà en marxa accions per a fomentar la igualtat i la lluita contra la bretxa de gènere, així com per a evitar l’exclusió social i financera.

Igualment, reforçarà les capacitats administratives en els municipis més xicotets, crearà entorns que enfortisquen el teixit econòmic, l’economia social i la diversificació de sectors tradicionals i emergents, i aprofitarà els avantatges de la transició verda, la digitalització i la innovació tecnològica.

La secretària autonòmica ha explicat que l’objectiu d’aquest període d’informació pública és recollir les reivindicacions, necessitats i propostes de totes aquelles entitats i administracions “que han estat treballant i lluitant pel territori“.

D’aquesta manera, totes les entitats interessades podran participar i realitzar les seues aportacions a l’esborrany que es troba disponible a través de la web de Presidència de la Generalitat (consultar ací).

Estratègia Avant 20-30

Cebrián ha recordat que en la base de la nova llei contra el despoblament es troba el diàleg permanent amb les universitats valencianes, les entitats locals i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP).

Una de les principals eines del Consell en la lluita contra el despoblament és l’Estratègia Avant 20-30, un pla estratègic realitzat en col·laboració amb la Càtedra Avant, conformada per les cinc universitats públiques valencianes. El document recull més de 200 accions concretes de dimensió econòmica, social, cultural, mediambiental i de governança política antidespoblament.

Últimes notícies

Vila-real i Espanyol se citen per a trencar les seues ratxes i assegurar Europa

Vila-real i Espanyol tanquen la jornada 23 en La Ceràmica amb la necessitat de tornar a guanyar. Els separen huit punts i els dos es juguen les seues places europees.

Espanya cau 2-3 davant Països Baixos: Telgenkamp decidix al final

Espanya va remuntar del 0-2 al 2-2, però un gol de Duco Telgenkamp en el 58 va donar la victòria a Països Baixos en la quarta jornada de la Pro League a València. És la tercera derrota seguida malgrat l'empenyiment després del descans i el bon paper de Revilla.

Marcelino alerta: l’Espanyol és un rival competitiu capaç de sorprendre a qualsevol

Marcelino va valorar a l'Espanyol com un rival directe, competitiu i difícil malgrat la seua mala ratxa. Va reclamar màxim nivell en La Ceràmica per a obrir bretxa en la taula.

Bombers revisen les façanes de la plaça de l’Ajuntament per a les mascletaes

El Servici de Bombers de València ha iniciat la inspecció dels 29 edificis que envolten la plaça de l'Ajuntament per a previndre despreniments durant les mascletaes. Els treballs es prolongaran fins al 22 de febrer i permetran esmenar xicotets desperfectes abans de l'inici de les Falles l'1 de març.

La Policia Nacional deté a un pres escapolit de l’Hospital General de València

La Policia Nacional ha detingut a un intern que s'havia escapolit mitja hora abans de l'Hospital General de València, on havia sigut portat des de Picassent. Va ser localitzat en l'Estació del Nord després d'un dispositiu activat amb avís de la Guàrdia Civil.

La Fe realitza el primer trasplantament renal robòtic de donant viu en la Comunitat Valenciana

La Fe ha realitzat el primer trasplantament renal de donant viu amb el sistema Da Vinci en la Comunitat Valenciana. La pacient, de 37 anys, es va recuperar amb rapidesa i la donant, la seua mare, va rebre l'alta en dia i mig.

Sense sequeres, moment de planificar l’aigua a Espanya, segons un expert

Les últimes borrasques han assegurat recursos per a almenys un any i, en algunes regions, per a dos. Jorge Olcina ha demanat aprofitar esta finestra per a acordar una política estatal de l'aigua.

Tres detinguts per traficar amb drogues des d’un pis de Benidorm i repartir-les en la zona anglesa

La Policia Nacional ha detingut a Benidorm a dos hòmens i una dona per vendre marihuana i cocaïna des de la seua vivenda. Distribuïen en la zona anglesa i usaven un patinet elèctric.