La deshidratació té greus conseqüències per a l’organisme

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) alerta de les greus conseqüències que pot tindre la deshidratació per a l’organisme, especialment durant el període estival.

La deshidratació es produeix quan existeix un balanç de líquids negatiu, és a dir, quan es perd més aigua de la que s’ingereix. “Si estem deshidratats, s’obstaculitza l’arribada de nutrients a diferents parts del nostre organisme, dificultant el seu funcionament. Durant l’estiu, per la calor i per la regulació de la temperatura mitjançant la sudoració, les pèrdues d’aigua que coneixem com a insensibles augmenten i s’eleva el risc de desbalance”, manifesta el Dr. David Barajas Galindo, coordinador del Grup de Treball de Metabolisme de l’Aigua de la SEEN.

No obstant això, l’organisme en condicions normals detecta aquest excés de pèrdues aguditzant-se la sensació de set i incitant-nos a beure per a mantindre l’equilibri hídric. “Normalment no s’aconsella ingerir líquid de forma forçada, encara que siga estiu. Aquesta recomanació general compta amb excepcions en alguns grups de població com els xiquets perquè la sensació de set no la tenen totalment desenvolupada, així com en els ancians, ja que presenten més risc de desenvolupar una deshidratació prolongada i la seua sensació de set també pot estar disminuïda”, assevera l’endocrinòleg.

Així mateix, el doctor Barajas Galindo indica que com més aigua es perd, més greus són les conseqüències per a l’organisme. “Si la deshidratació és lleu, sentim cansament, feblesa o mal de cap, però si la situació empitjora, poden aparéixer vòmits, augment de la freqüència cardíaca i respiratòria, així com una disminució del nivell de consciència”.

Les persones poden arribar fins i tot a patir un colp de calor quan la seua temperatura corporal augmenta de manera inadequada davant l’exposició prolongada a altes temperatures i, en conseqüència, requerir assistència mèdica immediata.

Quantitat diària d’aigua recomanada

L’endocrinòleg recomana ingerir 2 o 2,5 litres cada dia, encara que aquesta quantitat ha d’incrementar-se en les persones que realitzen pràctiques esportives i en dones embarassades o en període de lactància, així com quan s’aconsegueixen altes temperatures.

L’ésser humà adquireix cada dia el 75% de l’aigua que necessita en forma de líquid i el 25% a través dels aliments que, en el cas de les fruites i verdures amb un alt contingut en aigua, presenten aportació vitamínica i minerals i repercuteixen directament en l’estat d’hidratació.

Finalment, en condicions generals, el doctor Barajas Galindo apunta que el líquid més recomanable és l’aigua, encara que existeixen algunes excepcions. “En altres situacions, com en realitzar esport, podem tindre una pèrdua excessiva d’electròlits, per la qual cosa és aconsellable optar per la beguda isotònica per a recuperar les sals perdudes per la suor. Una cosa similar ocorre en el cas de patir una malaltia gastrointestinal, ja que és fonamental prendre preparats especials amb sals minerals per a suplir la pèrdua digestiva d’aquests”.

Sobre SEEN

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) és una societat científica composta per Endocrinòlegs, Bioquímics, Biòlegs i altres especialistes que treballen en el camp de l’Endocrinologia, Diabetis, Nutrició i Metabolisme, per a aprofundir en el seu coneixement i difondre’l.

En l’actualitat, la SEEN està formada per 1.950 membres, tots ells implicats en l’estudi de les hormones, el metabolisme i la nutrició. Està reconeguda com una Societat Científica de referència en aquestes àrees temàtiques entre els objectius de les quals es troba la generació de nous coneixements i el seu trasllat a l’atenció clínica que comporte millores en el diagnòstic i el tractament d’aquells pacients amb malalties endocrinològiques i/o nutricionals.

Últimes notícies

Mirotic reforça el Valencia Basket per a la pròxima temporada

Nikola Mirotic s’incorpora al Valencia Basket per a esta temporada com a ala-pivot de formació local, aportant talent i un nou cup per a l’equip taronja. El montenegrí nacionalitzat espanyol, amb una llarga trajectòria en l’NBA i Eurolliga, arriba després del seu pas pel Mónaco.

Nikola Mirotic jugarà en el Valencia Basket esta temporada

Nikola Mirotic i el Valencia Basket han tancat un acord perquè l’ala-pivot jugue esta temporada amb l’equip taronja, tal com han anunciat en un vídeo a les xarxes socials gravat a l’aeroport de Manises.

La inflació puja en totes les autonomies i la Comunitat Valenciana es manté entre les més baixes

La taxa anual de l’IPC ha pujat al mes d’agost en totes les comunitats autònomes fins a una mitjana del 4,3%, mentre que la Comunitat Valenciana s’ha situat en el 4,1%, entre els increments més moderats.

La inflació a l’agost puja al 4,1 % en la Comunitat Valenciana

L’IPC d’agost s’ha situat en el 4,1 % en la Comunitat Valenciana, dos dècimes per davall de la mitjana estatal del 4,3 %, impulsat per l’encariment dels carburants.

Deting a Paterna dos hores després d’atracar un hostal

La Policia Nacional ha detingut a Paterna un home acusat d’atracar un hostal, només dos hores després del robatori, gràcies a una telefonada prèvia al 091 que va permetre relacionar-lo amb una discussió familiar.

Dimarts assolellat i més calor a la Comunitat Valenciana

Dimarts estarà marcat per un cel poc nuvolós o ras i un augment de les temperatures, sobretot a València i al nord d’Alacant. Dimecres arribaran núvols i possibles ruixats amb tempesta a l’interior nord, especialment a Castelló.

Retards de fins a 50 minuts en Rodalia a València per una avaria ja reparada

Els trens de Rodalia que passen per l’Estació del Nord han patit este dimarts retards de fins a 50 minuts per una incidència tècnica registrada dilluns i reparada cap a les set del matí.

El Betis s’imposa a Vila-real i reforça la seua candidatura europea

El Betis ha guanyat 1-2 al Vila-real a La Ceràmica amb un gran segon temps, que Manuel Pellegrini ha qualificat de partit de ‘sis punts’, mentre que Iñigo Pérez ha admés que la imatge grogueta després del descans és ‘danyina’ per a l’autoestima de l’equip.