La deshidratació té greus conseqüències per a l’organisme

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) alerta de les greus conseqüències que pot tindre la deshidratació per a l’organisme, especialment durant el període estival.

La deshidratació es produeix quan existeix un balanç de líquids negatiu, és a dir, quan es perd més aigua de la que s’ingereix. “Si estem deshidratats, s’obstaculitza l’arribada de nutrients a diferents parts del nostre organisme, dificultant el seu funcionament. Durant l’estiu, per la calor i per la regulació de la temperatura mitjançant la sudoració, les pèrdues d’aigua que coneixem com a insensibles augmenten i s’eleva el risc de desbalance”, manifesta el Dr. David Barajas Galindo, coordinador del Grup de Treball de Metabolisme de l’Aigua de la SEEN.

No obstant això, l’organisme en condicions normals detecta aquest excés de pèrdues aguditzant-se la sensació de set i incitant-nos a beure per a mantindre l’equilibri hídric. “Normalment no s’aconsella ingerir líquid de forma forçada, encara que siga estiu. Aquesta recomanació general compta amb excepcions en alguns grups de població com els xiquets perquè la sensació de set no la tenen totalment desenvolupada, així com en els ancians, ja que presenten més risc de desenvolupar una deshidratació prolongada i la seua sensació de set també pot estar disminuïda”, assevera l’endocrinòleg.

Així mateix, el doctor Barajas Galindo indica que com més aigua es perd, més greus són les conseqüències per a l’organisme. “Si la deshidratació és lleu, sentim cansament, feblesa o mal de cap, però si la situació empitjora, poden aparéixer vòmits, augment de la freqüència cardíaca i respiratòria, així com una disminució del nivell de consciència”.

Les persones poden arribar fins i tot a patir un colp de calor quan la seua temperatura corporal augmenta de manera inadequada davant l’exposició prolongada a altes temperatures i, en conseqüència, requerir assistència mèdica immediata.

Quantitat diària d’aigua recomanada

L’endocrinòleg recomana ingerir 2 o 2,5 litres cada dia, encara que aquesta quantitat ha d’incrementar-se en les persones que realitzen pràctiques esportives i en dones embarassades o en període de lactància, així com quan s’aconsegueixen altes temperatures.

L’ésser humà adquireix cada dia el 75% de l’aigua que necessita en forma de líquid i el 25% a través dels aliments que, en el cas de les fruites i verdures amb un alt contingut en aigua, presenten aportació vitamínica i minerals i repercuteixen directament en l’estat d’hidratació.

Finalment, en condicions generals, el doctor Barajas Galindo apunta que el líquid més recomanable és l’aigua, encara que existeixen algunes excepcions. “En altres situacions, com en realitzar esport, podem tindre una pèrdua excessiva d’electròlits, per la qual cosa és aconsellable optar per la beguda isotònica per a recuperar les sals perdudes per la suor. Una cosa similar ocorre en el cas de patir una malaltia gastrointestinal, ja que és fonamental prendre preparats especials amb sals minerals per a suplir la pèrdua digestiva d’aquests”.

Sobre SEEN

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) és una societat científica composta per Endocrinòlegs, Bioquímics, Biòlegs i altres especialistes que treballen en el camp de l’Endocrinologia, Diabetis, Nutrició i Metabolisme, per a aprofundir en el seu coneixement i difondre’l.

En l’actualitat, la SEEN està formada per 1.950 membres, tots ells implicats en l’estudi de les hormones, el metabolisme i la nutrició. Està reconeguda com una Societat Científica de referència en aquestes àrees temàtiques entre els objectius de les quals es troba la generació de nous coneixements i el seu trasllat a l’atenció clínica que comporte millores en el diagnòstic i el tractament d’aquells pacients amb malalties endocrinològiques i/o nutricionals.

Últimes notícies

Sis detinguts per una trentena de robatoris en gasolineres, comerços i vivendes a València i Alacant

La Guàrdia Civil ha detingut sis persones vinculades a una trentena de robatoris amb força en gasolineres, comerços i vivendes a les províncies de València i Alacant, i quatre d'elles han ingressat en presó.

Com protegir els ulls davant l’eclipsi solar del 12 d’agost

Mirar directament l’eclipsi solar del 12 d’agost sense filtres homologats pot causar lesions irreversibles en la retina. Els òptics de la Comunitat Valenciana expliquen quines ulleres són segures i com utilitzar-les.

El viatge de més de 2.000 km d’un jaguar al Brasil qüestiona com es protegeix l’Amazònia

Un jaguar mascle monitorat amb GPS ha recorregut 2.122 km en 381 dies al Brasil, fet que porta científics bascos i alacantins a advertir que les actuals àrees protegides poden ser insuficients.

Un jaguar bate rècords al Brasil i obliga a repensar la protecció de grans felins

El jaguar Gaspar, monitoritzat per científics bascos, alacantins i brasilers, ha recorregut més de 2.100 quilòmetres en 381 dies a l’Amazònia, un desplaçament inusualment llarg que posa en dubte que les àrees protegides actuals siguen suficients per a grans carnívors.

Quatre morts i sis ferits greus en un xoc múltiple nocturn a Benicàssim

Quatre persones han mort i sis hòmens han resultat ferits greus en un accident múltiple esta matinada a la N-340, al terme de Benicàssim, en sentit Castellón de la Plana.

València ompli el Ciutat en una inauguració multitudinària dels Gay Games 2026

Els Gay Games XII València 2026 han arrancat al Ciutat de València amb més de 10.200 esportistes de 81 països, una desfilada de delegacions i actuacions musicals i de folklore valencià davant 13.500 persones.

La sàtira social ‘Filipiñana’ triomfa com a millor llargmetratge en Cinema Jove

La pel·lícula 'Filipiñana', de Rafael Manuel, s'ha endut el Luna de València a millor llargmetratge de Cinema Jove i també el guardó del Jurat Jove, en una edició que ha repartit premis entre films i sèries internacionals i produccions amb presència valenciana.

Pluges intenses i tronades este diumenge en zones d’Alacant i València sota avís groc

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís groc per pluges de fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i tronades amb granís i ratxes molt fortes de vent en distintes zones d’Alacant i València.