La deshidratació té greus conseqüències per a l’organisme

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) alerta de les greus conseqüències que pot tindre la deshidratació per a l’organisme, especialment durant el període estival.

La deshidratació es produeix quan existeix un balanç de líquids negatiu, és a dir, quan es perd més aigua de la que s’ingereix. “Si estem deshidratats, s’obstaculitza l’arribada de nutrients a diferents parts del nostre organisme, dificultant el seu funcionament. Durant l’estiu, per la calor i per la regulació de la temperatura mitjançant la sudoració, les pèrdues d’aigua que coneixem com a insensibles augmenten i s’eleva el risc de desbalance”, manifesta el Dr. David Barajas Galindo, coordinador del Grup de Treball de Metabolisme de l’Aigua de la SEEN.

No obstant això, l’organisme en condicions normals detecta aquest excés de pèrdues aguditzant-se la sensació de set i incitant-nos a beure per a mantindre l’equilibri hídric. “Normalment no s’aconsella ingerir líquid de forma forçada, encara que siga estiu. Aquesta recomanació general compta amb excepcions en alguns grups de població com els xiquets perquè la sensació de set no la tenen totalment desenvolupada, així com en els ancians, ja que presenten més risc de desenvolupar una deshidratació prolongada i la seua sensació de set també pot estar disminuïda”, assevera l’endocrinòleg.

Així mateix, el doctor Barajas Galindo indica que com més aigua es perd, més greus són les conseqüències per a l’organisme. “Si la deshidratació és lleu, sentim cansament, feblesa o mal de cap, però si la situació empitjora, poden aparéixer vòmits, augment de la freqüència cardíaca i respiratòria, així com una disminució del nivell de consciència”.

Les persones poden arribar fins i tot a patir un colp de calor quan la seua temperatura corporal augmenta de manera inadequada davant l’exposició prolongada a altes temperatures i, en conseqüència, requerir assistència mèdica immediata.

Quantitat diària d’aigua recomanada

L’endocrinòleg recomana ingerir 2 o 2,5 litres cada dia, encara que aquesta quantitat ha d’incrementar-se en les persones que realitzen pràctiques esportives i en dones embarassades o en període de lactància, així com quan s’aconsegueixen altes temperatures.

L’ésser humà adquireix cada dia el 75% de l’aigua que necessita en forma de líquid i el 25% a través dels aliments que, en el cas de les fruites i verdures amb un alt contingut en aigua, presenten aportació vitamínica i minerals i repercuteixen directament en l’estat d’hidratació.

Finalment, en condicions generals, el doctor Barajas Galindo apunta que el líquid més recomanable és l’aigua, encara que existeixen algunes excepcions. “En altres situacions, com en realitzar esport, podem tindre una pèrdua excessiva d’electròlits, per la qual cosa és aconsellable optar per la beguda isotònica per a recuperar les sals perdudes per la suor. Una cosa similar ocorre en el cas de patir una malaltia gastrointestinal, ja que és fonamental prendre preparats especials amb sals minerals per a suplir la pèrdua digestiva d’aquests”.

Sobre SEEN

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) és una societat científica composta per Endocrinòlegs, Bioquímics, Biòlegs i altres especialistes que treballen en el camp de l’Endocrinologia, Diabetis, Nutrició i Metabolisme, per a aprofundir en el seu coneixement i difondre’l.

En l’actualitat, la SEEN està formada per 1.950 membres, tots ells implicats en l’estudi de les hormones, el metabolisme i la nutrició. Està reconeguda com una Societat Científica de referència en aquestes àrees temàtiques entre els objectius de les quals es troba la generació de nous coneixements i el seu trasllat a l’atenció clínica que comporte millores en el diagnòstic i el tractament d’aquells pacients amb malalties endocrinològiques i/o nutricionals.

Últimes notícies

Aubameyang remunta a Vila-real i deixa el Villarreal sense victòria

El Deportivo de A Coruña ha remuntat al camp del Villarreal (2-3) amb un Aubameyang decisiu, autor del gol final i de dues assistències.

Golejada del Torrent en l’estrena en Tercera davant l’Español de San Vicente

El Torrent CF ha debutat en Tercera Federació amb una contundent victòria per 4-0 davant el CD Español de San Vicente a Sant Gregori i es presenta com un dels candidats a l’ascens.

Uns 200 menors s’ajunten a Elx per a batalles de farmeo d’aura convocades per xarxes socials

Al voltant de 200 jóvens, la majoria menors d’edat, s’han reunit al centre d’Elx per a participar en batalles de farmeo d’aura convocades a través de les xarxes socials. La trobada, difosa en poques hores amb un cartell generat amb IA, ha reunit adolescents que busquen guanyar reputació imitant balls de videojocs.

Els Gallos es classifiquen per a la final del SailGP i lluitaran pel volant de València

Els Gallos, equip espanyol del Rolex SailGP, s’han classificat per a la final del gran premi de València després de sumar dues victòries en tres regates classificatòries. L’equip ha tancat la jornada al capdavant del seu grup i este diumenge es jugarà el volant contra tres rivals més.

El Llevant necessita estar al cent per cent per a puntuar a Màlaga

Luís Castro alerta que el Llevant haurà d’estar al cent per cent este diumenge a La Rosaleda davant un Màlaga invicte a casa i remarca que no hi ha partits fàcils en una LALIGA molt competitiva.

Corberán aparca el mercat i demana centrar-se en donar-ho tot al valencianisme

Carlos Corberán rebutja valorar el mercat d’estiu del Valencia CF, qualifica la finestra de fitxatges com a passat i reclama centrar-se en el rendiment de l’actual plantilla i en donar-ho tot pel valencianisme.

El Barça busca la fuga en Mestalla davant un València en tensió

El Barcelona visita este diumenge Mestalla amb opcions d’augmentar l’avantatge sobre el Real Madrid, mentre el València arriba en mala dinàmica esportiva i amb protesta anunciada a la graderia.

Màlaga i Llevant arriben a La Rosaleda amb necessitats oposades

El Màlaga necessita guanyar per eixir de l’últim lloc davant un Llevant en ratxa positiva i reforçat per la golejada al Betis. El partit es juga diumenge a La Rosaleda, on els granotes mai han guanyat en Primera.