La deshidratació té greus conseqüències per a l’organisme

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) alerta de les greus conseqüències que pot tindre la deshidratació per a l’organisme, especialment durant el període estival.

La deshidratació es produeix quan existeix un balanç de líquids negatiu, és a dir, quan es perd més aigua de la que s’ingereix. “Si estem deshidratats, s’obstaculitza l’arribada de nutrients a diferents parts del nostre organisme, dificultant el seu funcionament. Durant l’estiu, per la calor i per la regulació de la temperatura mitjançant la sudoració, les pèrdues d’aigua que coneixem com a insensibles augmenten i s’eleva el risc de desbalance”, manifesta el Dr. David Barajas Galindo, coordinador del Grup de Treball de Metabolisme de l’Aigua de la SEEN.

No obstant això, l’organisme en condicions normals detecta aquest excés de pèrdues aguditzant-se la sensació de set i incitant-nos a beure per a mantindre l’equilibri hídric. “Normalment no s’aconsella ingerir líquid de forma forçada, encara que siga estiu. Aquesta recomanació general compta amb excepcions en alguns grups de població com els xiquets perquè la sensació de set no la tenen totalment desenvolupada, així com en els ancians, ja que presenten més risc de desenvolupar una deshidratació prolongada i la seua sensació de set també pot estar disminuïda”, assevera l’endocrinòleg.

Així mateix, el doctor Barajas Galindo indica que com més aigua es perd, més greus són les conseqüències per a l’organisme. “Si la deshidratació és lleu, sentim cansament, feblesa o mal de cap, però si la situació empitjora, poden aparéixer vòmits, augment de la freqüència cardíaca i respiratòria, així com una disminució del nivell de consciència”.

Les persones poden arribar fins i tot a patir un colp de calor quan la seua temperatura corporal augmenta de manera inadequada davant l’exposició prolongada a altes temperatures i, en conseqüència, requerir assistència mèdica immediata.

Quantitat diària d’aigua recomanada

L’endocrinòleg recomana ingerir 2 o 2,5 litres cada dia, encara que aquesta quantitat ha d’incrementar-se en les persones que realitzen pràctiques esportives i en dones embarassades o en període de lactància, així com quan s’aconsegueixen altes temperatures.

L’ésser humà adquireix cada dia el 75% de l’aigua que necessita en forma de líquid i el 25% a través dels aliments que, en el cas de les fruites i verdures amb un alt contingut en aigua, presenten aportació vitamínica i minerals i repercuteixen directament en l’estat d’hidratació.

Finalment, en condicions generals, el doctor Barajas Galindo apunta que el líquid més recomanable és l’aigua, encara que existeixen algunes excepcions. “En altres situacions, com en realitzar esport, podem tindre una pèrdua excessiva d’electròlits, per la qual cosa és aconsellable optar per la beguda isotònica per a recuperar les sals perdudes per la suor. Una cosa similar ocorre en el cas de patir una malaltia gastrointestinal, ja que és fonamental prendre preparats especials amb sals minerals per a suplir la pèrdua digestiva d’aquests”.

Sobre SEEN

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) és una societat científica composta per Endocrinòlegs, Bioquímics, Biòlegs i altres especialistes que treballen en el camp de l’Endocrinologia, Diabetis, Nutrició i Metabolisme, per a aprofundir en el seu coneixement i difondre’l.

En l’actualitat, la SEEN està formada per 1.950 membres, tots ells implicats en l’estudi de les hormones, el metabolisme i la nutrició. Està reconeguda com una Societat Científica de referència en aquestes àrees temàtiques entre els objectius de les quals es troba la generació de nous coneixements i el seu trasllat a l’atenció clínica que comporte millores en el diagnòstic i el tractament d’aquells pacients amb malalties endocrinològiques i/o nutricionals.

Últimes notícies

Cultura reclama una resposta unitària i coordinada pel robatori del Tresor de Villena

La Conselleria de Cultura ha exigit una resposta conjunta amb el Ministeri i les autonomies després del robatori del Tresor de Villena, que s’emmarca en una onada de colps contra museus espanyols i europeus. El Govern valencià insistix que no és un cas aïllat i demana reforçar la cooperació i revisar els protocols de seguretat.

Les platges de Guardamar i Torrevieja registren xicotets meteotsunamis este divendres

Les platges de Guardamar del Segura i Torrevieja han registrat este divendres al migdia xicotets meteotsunamis i no es descarta que es repetisquen al llarg de la vesprada. Les oscil·lacions han sigut suaus i, tot i que a Torrevieja oneja la bandera verda en quasi totes les platges, a Guardamar es mantenen les banderes roges per precaució.

El termòmetre es desploma fins a 12 graus en un dia i Vinaròs es queda en 31,8

Les temperatures màximes han baixat fins a 12 graus en punts de la Comunitat Valenciana, amb una màxima de 31,8 a Vinaròs com a valor més alt del dia.

Els veïns desallotjats per l’incendi d’El Saler poden tornar a casa esta vesprada

Unes 160 persones desallotjades de vivendes i càmpings d’El Saler poden tornar ja a casa després que l’incendi haja quedat estabilitzat, encara que continua sense estar controlat.

València viu el juliol i agost més càlids des que hi ha registres

Aemet ha confirmat que el període juliol-agost d’enguany serà el més càlid registrat a València almenys des de 1869, amb temperatures molt per damunt del normal des de mitjan maig.

Antifrau tanca la investigació sobre la plaça provincial de la parella de Pérez Llorca

L’Agència Valenciana Antifrau ha arxivat la investigació sobre l’accés de la parella de Juanfran Pérez Llorca a una plaça de secretaria de direcció en la Diputació de València, en constatar que es van complir els requisits legals. L’òrgan manté dubtes sobre la urgència de la cobertura però dona per tancat l’expedient perquè la treballadora no s’ha presentat a la provisió definitiva.

Els bombers donen per estabilitzat l’incendi intencionat de la Devesa de El Saler

L’incendi forestal declarat dijous a la Devesa de El Saler, confirmat com a intencionat, ha sigut donat per estabilitzat pels bombers municipals i Emergències de la Generalitat.

Arriba per mar l’equip clau del nou centre de protonteràpia de València

La Conselleria de Sanitat ha rebut per via marítima els primers components del sistema de protonteràpia connectat a l’Hospital La Fe, finançat per la Fundació Amancio Ortega, i preveu tractar el primer pacient abans que acabe 2027.