La deshidratació té greus conseqüències per a l’organisme

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) alerta de les greus conseqüències que pot tindre la deshidratació per a l’organisme, especialment durant el període estival.

La deshidratació es produeix quan existeix un balanç de líquids negatiu, és a dir, quan es perd més aigua de la que s’ingereix. “Si estem deshidratats, s’obstaculitza l’arribada de nutrients a diferents parts del nostre organisme, dificultant el seu funcionament. Durant l’estiu, per la calor i per la regulació de la temperatura mitjançant la sudoració, les pèrdues d’aigua que coneixem com a insensibles augmenten i s’eleva el risc de desbalance”, manifesta el Dr. David Barajas Galindo, coordinador del Grup de Treball de Metabolisme de l’Aigua de la SEEN.

No obstant això, l’organisme en condicions normals detecta aquest excés de pèrdues aguditzant-se la sensació de set i incitant-nos a beure per a mantindre l’equilibri hídric. “Normalment no s’aconsella ingerir líquid de forma forçada, encara que siga estiu. Aquesta recomanació general compta amb excepcions en alguns grups de població com els xiquets perquè la sensació de set no la tenen totalment desenvolupada, així com en els ancians, ja que presenten més risc de desenvolupar una deshidratació prolongada i la seua sensació de set també pot estar disminuïda”, assevera l’endocrinòleg.

Així mateix, el doctor Barajas Galindo indica que com més aigua es perd, més greus són les conseqüències per a l’organisme. “Si la deshidratació és lleu, sentim cansament, feblesa o mal de cap, però si la situació empitjora, poden aparéixer vòmits, augment de la freqüència cardíaca i respiratòria, així com una disminució del nivell de consciència”.

Les persones poden arribar fins i tot a patir un colp de calor quan la seua temperatura corporal augmenta de manera inadequada davant l’exposició prolongada a altes temperatures i, en conseqüència, requerir assistència mèdica immediata.

Quantitat diària d’aigua recomanada

L’endocrinòleg recomana ingerir 2 o 2,5 litres cada dia, encara que aquesta quantitat ha d’incrementar-se en les persones que realitzen pràctiques esportives i en dones embarassades o en període de lactància, així com quan s’aconsegueixen altes temperatures.

L’ésser humà adquireix cada dia el 75% de l’aigua que necessita en forma de líquid i el 25% a través dels aliments que, en el cas de les fruites i verdures amb un alt contingut en aigua, presenten aportació vitamínica i minerals i repercuteixen directament en l’estat d’hidratació.

Finalment, en condicions generals, el doctor Barajas Galindo apunta que el líquid més recomanable és l’aigua, encara que existeixen algunes excepcions. “En altres situacions, com en realitzar esport, podem tindre una pèrdua excessiva d’electròlits, per la qual cosa és aconsellable optar per la beguda isotònica per a recuperar les sals perdudes per la suor. Una cosa similar ocorre en el cas de patir una malaltia gastrointestinal, ja que és fonamental prendre preparats especials amb sals minerals per a suplir la pèrdua digestiva d’aquests”.

Sobre SEEN

La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) és una societat científica composta per Endocrinòlegs, Bioquímics, Biòlegs i altres especialistes que treballen en el camp de l’Endocrinologia, Diabetis, Nutrició i Metabolisme, per a aprofundir en el seu coneixement i difondre’l.

En l’actualitat, la SEEN està formada per 1.950 membres, tots ells implicats en l’estudi de les hormones, el metabolisme i la nutrició. Està reconeguda com una Societat Científica de referència en aquestes àrees temàtiques entre els objectius de les quals es troba la generació de nous coneixements i el seu trasllat a l’atenció clínica que comporte millores en el diagnòstic i el tractament d’aquells pacients amb malalties endocrinològiques i/o nutricionals.

Últimes notícies

‘Libre’, la comèdia romàntica que acosta l’univers de Nino Bravo a una nova generació

‘Libre’ és una comèdia romàntica de superació i tendresa que ret homenatge a Nino Bravo a través d’un jove perdut, la música i una història contemporània rodada a Alfafar, València, Madrid i Màlaga. El film, dirigit per David Serrano i amb Alberto San Juan com a ‘àngel de la guarda’, s’estrenarà en 2027.

Mor als 63 anys l’actor valencià i exagent local Paco Sarro

L’actor valencià Paco Sarro, conegut pel paper de Ferri en la sèrie 'L'Alqueria Blanca' i exagent de la Policia Local de València, ha mort als 63 anys.

Noves jornades de parada a Ford Almussafes en setembre i octubre

La comissio de seguiment de l ERTE-RED a Ford Almussafes ha fixat noves jornades de parada de la produccio en les plantes de motors i vehicles durant setembre i octubre. Sindicats i empresa tornaran a reunir-se per a negociar dimarts a la vesprada.

STEPV convoca per al 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27

El sindicat STEPV ha convocat per al dissabte 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27, amb marxes a Alacant, València i Castelló de la Plana com a continuïtat de les mobilitzacions del curs passat.

Presó per a un home que va maltractar i va tancar amb clau la seua nòvia menor a Manises

La Audiencia Provincial de Valencia ha imposat un any i nou mesos de presó a un home de 29 anys per maltractar, amenaçar i tancar amb clau la seua parella, una menor de 15 anys que vivia en un centre de menors. La jove, que va poder escapar una setmana després, pateix ara un síndrome ansioso depressiu i rep tractament psicològic i farmacològic.

Compromís exigeix saber quan es va avisar la Generalitat del risc de robatoris en museus

Àgueda Micó ha registrat al Congrés diverses preguntes per aclarir quan va rebre el Govern l alerta d Europol sobre robatoris en museus i quan la va traslladar a la Generalitat, arran del robatori del Tresor de Villena.

A presó un home per onze robatoris amb força a vaixells de la Marina de València

La Policia Nacional ha detingut un home de 31 anys acusat d’onze robatoris amb força en iats i velers de la Marina de València, alguns ocupats mentre els propietaris dormien. El jutge ha decretat el seu ingrés a la presó preventiva.

Morant reclama un Botànic 3 en un curs polític que veu decisiu per a la Comunitat Valenciana

Diana Morant ha obert el nou curs polític reclamant una aliança PSPV-Compromís per a un Botànic 3 i anunciant que estudiaran recórrer al Constitucional la nova inspecció educativa. També ha carregat contra el Consell per les seues polítiques en sanitat, educació, emergències i vivenda.