DIA MUNDIAL CONTRA L’OBESITAT: Només el 44% dels pacients reben un diagnòstic

L’obesitat és una malaltia crònica amb dimensió pandèmica en tots els països. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la prevalença d’obesitat ha augmentat indiscriminadament des de 1980: un 30–70% dels adults a la Unió Europea té sobrepés i un 10–30% pateix obesitat.

Les estratègies per a previndre i tractar l’obesitat seran efectives sol si tots els organismes i institucions com l’OMS, el Parlament Europeu, el Govern Espanyol i les autoritats sanitàries locals actuen en la mateixa direcció. El reconeixement de l’impacte a llarg termini de l’obesitat és essencial per a evitar l’augment de la despesa sanitària, que suposa fins al 7% del pressupost.

4 de març. Dia Mundial contra l’Obesitat. Objectiu: visibilitzar aquesta malaltia

L’objectiu del Dia Mundial contra l’Obesitat, que se celebra cada 4 de març, és donar a conéixer que l’obesitat és una malaltia crònica, en la qual la gent recau i molt prevalent que té una gran repercussió en la salut de les persones que la pateixen. Per això, és una malaltia que requereix un pla estratègic destinat a la seua prevenció, diagnòstic i tractament.

L’obesitat també és un factor de risc per a múltiples malalties com la cardiovascular, la diabetis i almenys 13 tipus de càncer. El propòsit d’aquesta efemèrides és promoure un major coneixement i comprensió de l’obesitat com una malaltia tractable, particularment entre els professionals de la salut, per a millorar l’accés i la disponibilitat del tractament a les persones amb obesitat.

En aquesta línia, la SEEN dona suport a un any més a l’EASO (l’Associació Europea per a l’estudi de l’obesitat) en la seua lluita perquè l’obesitat siga considerada com una malaltia crònica que requereix un abordatge professional i multidisciplinari per part dels especialistes.

Aquesta malaltia té poc reconeixement tant per la societat com pel sistema sanitari. Les dades de l’estudi ACTION-IO (Conscienciació, Cura i Tractament en el Maneig de l’Obesitat, una Observació Internacional) d’Espanya reflecteixen que només el 59% de les persones amb obesitat reconeix que l’obesitat és una malaltia crònica i el 80% destaca que la responsabilitat del tractament és únicament seua.

Per aquest motiu, les persones amb obesitat tarden una mitjana de 6 anys a consultar amb el professional sanitari provocant una pitjor evolució de la seua malaltia.

A pesar que el 93% dels professionals de la salut consideren l’obesitat com una malaltia crònica, només el 44% dels pacients amb obesitat reben el diagnòstic d’obesitat pel seu metge i a penes un 24% són citats a visita de seguiment. 

Aquesta menor atenció a aquesta malaltia crònica respon a múltiples factors com l’estigmatització que culpabilitza al pacient per no tindre hàbits saludables, a l’escassa disponibilitat de recursos per a abordar-la, al fet que el seu tractament farmacològic no està cobert pel finançament públic com ocorre amb altres malalties cròniques, i al fet que les llistes d’espera per al tractament quirúrgic són llargues i restrictives.

No obstant això, l’evidència científica ha demostrat que l’obesitat té un origen complex i multifactorial. En cada individu interaccionen de manera diferent factors que promouen aquesta malaltia i gran part d’ells estan fora del seu control voluntari. Així, els determinants genètics, en un ambient cada vegada més obesogénic on també tenen efecte negatiu l’estrés, l’escàs somni i el sedentarisme, entre altres, contribueixen al fet que aquesta pandèmia estiga descontrolada.

Existeixen múltiples factors que provoquen que l’abordatge de l’obesitat siga un repte difícil, entre els quals es contemplen la seua alta prevalença, la falta de reconeixement com a malaltia crònica, el plaer que pot suposar el menjar, l’associació de la pèrdua de pes amb la mera estètica, les faules i el nínxol comercial de tractaments no efectius.

La falta de formació sobre l’alimentació saludable en la població general i, més greu encara en els professionals de la salut, la publicitat dels aliments ultres processats així com l’escassetat d’equips multidisciplinaris juntament amb l’estigma i la discriminació cap a les persones amb obesitat, fan que el seu abordatge correcte siga un vertader desafiament.

El tractament de l’obesitat ha demostrat que prevé les seues múltiples conseqüències per a la salut i fins i tot disminueix la incidència de càncer i la mortalitat general. Així mateix, pot aconseguir la remissió de la diabetis i previndre esdeveniments cardiovasculars, així com millorar substancialment la qualitat de vida de les persones, entre altres beneficis.

La pandèmia per COVID-19 ha posat de manifest la vulnerabilitat de les persones amb obesitat, ja que ha evidenciat que es tracta del factor de risc més important de mortalitat per la COVID a més de tots els efectes col·laterals de les restriccions, a nivell psicològic i de mobilitat.

Per aquests motius, és necessari actuar per a frenar aquesta tendència i evitar les conseqüències de l’obesitat. La SEEN proposa involucrar a les ciutats mitjançant les seues conselleries de salut en aquest desafiament contra l’obesitat i advoca per la posada en marxa d’iniciatives que promoguen un ambient més saludable que impulsen l’activitat física, el consum d’aliments de temporada i de proximitat, i la promoció de la salut en general.

Finalment, cal destacar que la SEEN ha elaborat una guia d’abordatge integral de l’obesitat que posa a la disposició de l’atenció primària amb la finalitat de trencar amb aquesta barrera i facilitar l’atenció de les persones amb obesitat.

Sobre SEEN


La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) és una societat científica composta per Endocrinòlegs, Bioquímicos, Biòlegs i altres especialistes que treballen en el camp de l’Endocrinologia, Diabetis, Nutrició i Metabolisme, per a aprofundir en el seu coneixement i difondre’l.

En l’actualitat, la SEEN està formada per 1.950 membres, tots ells implicats en l’estudi de les hormones, el metabolisme i la nutrició. Està reconeguda com una Societat Científica de referència en aquestes àrees temàtiques entre els objectius de les quals es troba la generació de nous coneixements i el seu trasllat a l’atenció clínica que comporte millores en el diagnòstic i el tractament d’aquells pacients amb malalties endocrinològiques i/o nutricionals.

Sobre GOSEEN


El Grup d’Obesitat de la SEEN, actualment està format per 24 endocrinòlegs distribuïts en tot el país units per l’interés en l’obesitat, que treballen en l’àmbit de la docència, la investigació i la divulgació científica de qualitat amb l’objectiu d’ampliar el coneixement sobre l’obesitat per a evitar les seues conseqüències en la salut.

Últimes notícies

Dolores es bolca en un emotiu minut de silenci pel crim masclista en la caserna de la Guàrdia Civil

Centenars de veïns de Dolores es concentren davant l'ajuntament per a guardar un minut de silenci pel crim masclista ocorregut en una vivenda de la caserna de la Guàrdia Civil i mostrar el seu suport a la família.

El guàrdia civil acusat de matar a la seua dona i fill no tenia denúncies prèvies per maltractament

El guàrdia civil de 55 anys acusat d'assassinar a la seua esposa i al seu fill a la casa caserna de Dolores no constava en el sistema Viogén ni tenia denúncies prèvies per maltractament.

El professorat valencià intensifica la vaga amb noves manifestacions la setmana vinent

Els sindicats de docents de la Comunitat Valenciana han convocat una nova bateria de manifestacions i concentracions la setmana vinent dins de la vaga indefinida per a exigir millores en ràtios, plantilles, infraestructures, climatització, ensenyança en valencià i salaris.

Dos persones resulten ferides per l’explosió d’un fogó en un concurs de truites a la Vila Joiosa

Un home de 77 anys i una dona de 66 han patit cremades lleus en explotar la bombona d'un fogó de càmping gas durant un concurs de truites a la Vila Joiosa.

El pacient espanyol amb hantavirus evoluciona de manera favorable i continua estable

L'únic pacient espanyol amb hantavirus ingressat a l'hospital Gómez Ulla continua estable i millorant, mentres els seus 13 companys del vaixell Hondius i altres contactes continuen asimptomàtics.

Investiguen com a violència masclista les morts d’un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill a Dolores

La Delegacion del Govern contra la Violència de Genero investiga com a possible violència masclista la mort d'un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill en una vivenda de la caserna de Dolores, on el municipi ha decretat tres dies de dol i un minut de silenci.

La Real acomiada a Elustondo davant un València que busca tancar la permanència

La Reial Societat es prepara per a acomiadar a Anoeta a Aritz Elustondo en un dol davant un València que aspira a certificar de manera matemàtica la seua permanència en Primera Divisió.

Llevant i Mallorca es juguen la vida en un dol directe per la permanència

Llevant i Mallorca arriben empatats a 39 punts i s'enfronten en el Ciutat de València en un partit decisiu, on la victòria acosta la salvació i la derrota pot sentenciar el descens.