12.2 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

DIA MUNDIAL CONTRA L’OBESITAT: Només el 44% dels pacients reben un diagnòstic

L’obesitat és una malaltia crònica amb dimensió pandèmica en tots els països. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la prevalença d’obesitat ha augmentat indiscriminadament des de 1980: un 30–70% dels adults a la Unió Europea té sobrepés i un 10–30% pateix obesitat.

Les estratègies per a previndre i tractar l’obesitat seran efectives sol si tots els organismes i institucions com l’OMS, el Parlament Europeu, el Govern Espanyol i les autoritats sanitàries locals actuen en la mateixa direcció. El reconeixement de l’impacte a llarg termini de l’obesitat és essencial per a evitar l’augment de la despesa sanitària, que suposa fins al 7% del pressupost.

4 de març. Dia Mundial contra l’Obesitat. Objectiu: visibilitzar aquesta malaltia

L’objectiu del Dia Mundial contra l’Obesitat, que se celebra cada 4 de març, és donar a conéixer que l’obesitat és una malaltia crònica, en la qual la gent recau i molt prevalent que té una gran repercussió en la salut de les persones que la pateixen. Per això, és una malaltia que requereix un pla estratègic destinat a la seua prevenció, diagnòstic i tractament.

L’obesitat també és un factor de risc per a múltiples malalties com la cardiovascular, la diabetis i almenys 13 tipus de càncer. El propòsit d’aquesta efemèrides és promoure un major coneixement i comprensió de l’obesitat com una malaltia tractable, particularment entre els professionals de la salut, per a millorar l’accés i la disponibilitat del tractament a les persones amb obesitat.

En aquesta línia, la SEEN dona suport a un any més a l’EASO (l’Associació Europea per a l’estudi de l’obesitat) en la seua lluita perquè l’obesitat siga considerada com una malaltia crònica que requereix un abordatge professional i multidisciplinari per part dels especialistes.

Aquesta malaltia té poc reconeixement tant per la societat com pel sistema sanitari. Les dades de l’estudi ACTION-IO (Conscienciació, Cura i Tractament en el Maneig de l’Obesitat, una Observació Internacional) d’Espanya reflecteixen que només el 59% de les persones amb obesitat reconeix que l’obesitat és una malaltia crònica i el 80% destaca que la responsabilitat del tractament és únicament seua.

Per aquest motiu, les persones amb obesitat tarden una mitjana de 6 anys a consultar amb el professional sanitari provocant una pitjor evolució de la seua malaltia.

A pesar que el 93% dels professionals de la salut consideren l’obesitat com una malaltia crònica, només el 44% dels pacients amb obesitat reben el diagnòstic d’obesitat pel seu metge i a penes un 24% són citats a visita de seguiment. 

Aquesta menor atenció a aquesta malaltia crònica respon a múltiples factors com l’estigmatització que culpabilitza al pacient per no tindre hàbits saludables, a l’escassa disponibilitat de recursos per a abordar-la, al fet que el seu tractament farmacològic no està cobert pel finançament públic com ocorre amb altres malalties cròniques, i al fet que les llistes d’espera per al tractament quirúrgic són llargues i restrictives.

No obstant això, l’evidència científica ha demostrat que l’obesitat té un origen complex i multifactorial. En cada individu interaccionen de manera diferent factors que promouen aquesta malaltia i gran part d’ells estan fora del seu control voluntari. Així, els determinants genètics, en un ambient cada vegada més obesogénic on també tenen efecte negatiu l’estrés, l’escàs somni i el sedentarisme, entre altres, contribueixen al fet que aquesta pandèmia estiga descontrolada.

Existeixen múltiples factors que provoquen que l’abordatge de l’obesitat siga un repte difícil, entre els quals es contemplen la seua alta prevalença, la falta de reconeixement com a malaltia crònica, el plaer que pot suposar el menjar, l’associació de la pèrdua de pes amb la mera estètica, les faules i el nínxol comercial de tractaments no efectius.

La falta de formació sobre l’alimentació saludable en la població general i, més greu encara en els professionals de la salut, la publicitat dels aliments ultres processats així com l’escassetat d’equips multidisciplinaris juntament amb l’estigma i la discriminació cap a les persones amb obesitat, fan que el seu abordatge correcte siga un vertader desafiament.

El tractament de l’obesitat ha demostrat que prevé les seues múltiples conseqüències per a la salut i fins i tot disminueix la incidència de càncer i la mortalitat general. Així mateix, pot aconseguir la remissió de la diabetis i previndre esdeveniments cardiovasculars, així com millorar substancialment la qualitat de vida de les persones, entre altres beneficis.

La pandèmia per COVID-19 ha posat de manifest la vulnerabilitat de les persones amb obesitat, ja que ha evidenciat que es tracta del factor de risc més important de mortalitat per la COVID a més de tots els efectes col·laterals de les restriccions, a nivell psicològic i de mobilitat.

Per aquests motius, és necessari actuar per a frenar aquesta tendència i evitar les conseqüències de l’obesitat. La SEEN proposa involucrar a les ciutats mitjançant les seues conselleries de salut en aquest desafiament contra l’obesitat i advoca per la posada en marxa d’iniciatives que promoguen un ambient més saludable que impulsen l’activitat física, el consum d’aliments de temporada i de proximitat, i la promoció de la salut en general.

Finalment, cal destacar que la SEEN ha elaborat una guia d’abordatge integral de l’obesitat que posa a la disposició de l’atenció primària amb la finalitat de trencar amb aquesta barrera i facilitar l’atenció de les persones amb obesitat.

Sobre SEEN


La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) és una societat científica composta per Endocrinòlegs, Bioquímicos, Biòlegs i altres especialistes que treballen en el camp de l’Endocrinologia, Diabetis, Nutrició i Metabolisme, per a aprofundir en el seu coneixement i difondre’l.

En l’actualitat, la SEEN està formada per 1.950 membres, tots ells implicats en l’estudi de les hormones, el metabolisme i la nutrició. Està reconeguda com una Societat Científica de referència en aquestes àrees temàtiques entre els objectius de les quals es troba la generació de nous coneixements i el seu trasllat a l’atenció clínica que comporte millores en el diagnòstic i el tractament d’aquells pacients amb malalties endocrinològiques i/o nutricionals.

Sobre GOSEEN


El Grup d’Obesitat de la SEEN, actualment està format per 24 endocrinòlegs distribuïts en tot el país units per l’interés en l’obesitat, que treballen en l’àmbit de la docència, la investigació i la divulgació científica de qualitat amb l’objectiu d’ampliar el coneixement sobre l’obesitat per a evitar les seues conseqüències en la salut.

Últimes notícies

València atorgarà la Medalla d’Or a la Real Germanor de Sant Antoni Abad

L'Ajuntament concedirà la seua màxima distinció a la Real Germanor de Sant Antoni Abad. El lliurament serà el 9 d'Octubre, després de rebre el títol de 'Real' i a les portes del seu 75 aniversari.

Mor un jove de 19 anys en ennuegar-se amb un grilló de mandarina a Alacant

Un jove de 19 anys ha mort a la Platja de Sant Joan després d'ennuegar-se amb un grilló de mandarina mentres estava amb amics. Els equips d'emergència no han aconseguit reanimar-ho i s'ha ordenat l'autòpsia.

Corberán crida a rebel·lar-se en Lliga davant el Getafe

El tècnic del València apel·la a caràcter i determinació per a competir en el Coliseum després de menys de 72 hores de descans. Assenyala pilota parada, transicions i defensa com a claus.

Final per la supervivència: Getafe i València es juguen aire en el Coliseum

Getafe i València disputen un dol directe per la permanència. Els azulones arriben en mala ratxa i amb tres reforços, mentres els che busquen el seu primer triomf fora.

Alliberat un octogenari explotat per una xarxa de Bizkaia per a estafes per internet

La Guàrdia Civil ha alliberat un home de més de 80 anys utilitzat per una xarxa assentada en Bizkaia per a estafes en línia. Hi ha 19 detinguts, 121 víctimes identificades i 57 comptes bloquejats.

Montero critica als barons del PP per parlar sense propostes sobre finançament autonòmic

La vicepresidenta primera ha retret al PP que convoque un cim per a debatre sense plantejar alternatives i ha defés una proposta de 21.000 milions.

La família del naufragi a Indonèsia s’acomiada entre dolor i pau i demana justícia

L'única supervivent adulta del naufragi a Indonèsia ha agraït el suport en el funeral a València i ha reclamat una justícia sense odi ni rancor. La família demana a la societat que no s'oblide i recorda que seguix desaparegut un xiquet.

El PSPV impulsa mocions en tots els ajuntaments per a recolzar el nou model de finançament

El PSPV-PSOE presentarà mocions en tots els ajuntaments de la Comunitat Valenciana per a recolzar el nou sistema de finançament autonòmic. La proposta preveu 21.000 milions extra i 3.669 per a la Comunitat en 2027, amb impacte directe en servicis públics