10.3 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

DIA MUNDIAL CONTRA L’OBESITAT: Només el 44% dels pacients reben un diagnòstic

L’obesitat és una malaltia crònica amb dimensió pandèmica en tots els països. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la prevalença d’obesitat ha augmentat indiscriminadament des de 1980: un 30–70% dels adults a la Unió Europea té sobrepés i un 10–30% pateix obesitat.

Les estratègies per a previndre i tractar l’obesitat seran efectives sol si tots els organismes i institucions com l’OMS, el Parlament Europeu, el Govern Espanyol i les autoritats sanitàries locals actuen en la mateixa direcció. El reconeixement de l’impacte a llarg termini de l’obesitat és essencial per a evitar l’augment de la despesa sanitària, que suposa fins al 7% del pressupost.

4 de març. Dia Mundial contra l’Obesitat. Objectiu: visibilitzar aquesta malaltia

L’objectiu del Dia Mundial contra l’Obesitat, que se celebra cada 4 de març, és donar a conéixer que l’obesitat és una malaltia crònica, en la qual la gent recau i molt prevalent que té una gran repercussió en la salut de les persones que la pateixen. Per això, és una malaltia que requereix un pla estratègic destinat a la seua prevenció, diagnòstic i tractament.

L’obesitat també és un factor de risc per a múltiples malalties com la cardiovascular, la diabetis i almenys 13 tipus de càncer. El propòsit d’aquesta efemèrides és promoure un major coneixement i comprensió de l’obesitat com una malaltia tractable, particularment entre els professionals de la salut, per a millorar l’accés i la disponibilitat del tractament a les persones amb obesitat.

En aquesta línia, la SEEN dona suport a un any més a l’EASO (l’Associació Europea per a l’estudi de l’obesitat) en la seua lluita perquè l’obesitat siga considerada com una malaltia crònica que requereix un abordatge professional i multidisciplinari per part dels especialistes.

Aquesta malaltia té poc reconeixement tant per la societat com pel sistema sanitari. Les dades de l’estudi ACTION-IO (Conscienciació, Cura i Tractament en el Maneig de l’Obesitat, una Observació Internacional) d’Espanya reflecteixen que només el 59% de les persones amb obesitat reconeix que l’obesitat és una malaltia crònica i el 80% destaca que la responsabilitat del tractament és únicament seua.

Per aquest motiu, les persones amb obesitat tarden una mitjana de 6 anys a consultar amb el professional sanitari provocant una pitjor evolució de la seua malaltia.

A pesar que el 93% dels professionals de la salut consideren l’obesitat com una malaltia crònica, només el 44% dels pacients amb obesitat reben el diagnòstic d’obesitat pel seu metge i a penes un 24% són citats a visita de seguiment. 

Aquesta menor atenció a aquesta malaltia crònica respon a múltiples factors com l’estigmatització que culpabilitza al pacient per no tindre hàbits saludables, a l’escassa disponibilitat de recursos per a abordar-la, al fet que el seu tractament farmacològic no està cobert pel finançament públic com ocorre amb altres malalties cròniques, i al fet que les llistes d’espera per al tractament quirúrgic són llargues i restrictives.

No obstant això, l’evidència científica ha demostrat que l’obesitat té un origen complex i multifactorial. En cada individu interaccionen de manera diferent factors que promouen aquesta malaltia i gran part d’ells estan fora del seu control voluntari. Així, els determinants genètics, en un ambient cada vegada més obesogénic on també tenen efecte negatiu l’estrés, l’escàs somni i el sedentarisme, entre altres, contribueixen al fet que aquesta pandèmia estiga descontrolada.

Existeixen múltiples factors que provoquen que l’abordatge de l’obesitat siga un repte difícil, entre els quals es contemplen la seua alta prevalença, la falta de reconeixement com a malaltia crònica, el plaer que pot suposar el menjar, l’associació de la pèrdua de pes amb la mera estètica, les faules i el nínxol comercial de tractaments no efectius.

La falta de formació sobre l’alimentació saludable en la població general i, més greu encara en els professionals de la salut, la publicitat dels aliments ultres processats així com l’escassetat d’equips multidisciplinaris juntament amb l’estigma i la discriminació cap a les persones amb obesitat, fan que el seu abordatge correcte siga un vertader desafiament.

El tractament de l’obesitat ha demostrat que prevé les seues múltiples conseqüències per a la salut i fins i tot disminueix la incidència de càncer i la mortalitat general. Així mateix, pot aconseguir la remissió de la diabetis i previndre esdeveniments cardiovasculars, així com millorar substancialment la qualitat de vida de les persones, entre altres beneficis.

La pandèmia per COVID-19 ha posat de manifest la vulnerabilitat de les persones amb obesitat, ja que ha evidenciat que es tracta del factor de risc més important de mortalitat per la COVID a més de tots els efectes col·laterals de les restriccions, a nivell psicològic i de mobilitat.

Per aquests motius, és necessari actuar per a frenar aquesta tendència i evitar les conseqüències de l’obesitat. La SEEN proposa involucrar a les ciutats mitjançant les seues conselleries de salut en aquest desafiament contra l’obesitat i advoca per la posada en marxa d’iniciatives que promoguen un ambient més saludable que impulsen l’activitat física, el consum d’aliments de temporada i de proximitat, i la promoció de la salut en general.

Finalment, cal destacar que la SEEN ha elaborat una guia d’abordatge integral de l’obesitat que posa a la disposició de l’atenció primària amb la finalitat de trencar amb aquesta barrera i facilitar l’atenció de les persones amb obesitat.

Sobre SEEN


La Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) és una societat científica composta per Endocrinòlegs, Bioquímicos, Biòlegs i altres especialistes que treballen en el camp de l’Endocrinologia, Diabetis, Nutrició i Metabolisme, per a aprofundir en el seu coneixement i difondre’l.

En l’actualitat, la SEEN està formada per 1.950 membres, tots ells implicats en l’estudi de les hormones, el metabolisme i la nutrició. Està reconeguda com una Societat Científica de referència en aquestes àrees temàtiques entre els objectius de les quals es troba la generació de nous coneixements i el seu trasllat a l’atenció clínica que comporte millores en el diagnòstic i el tractament d’aquells pacients amb malalties endocrinològiques i/o nutricionals.

Sobre GOSEEN


El Grup d’Obesitat de la SEEN, actualment està format per 24 endocrinòlegs distribuïts en tot el país units per l’interés en l’obesitat, que treballen en l’àmbit de la docència, la investigació i la divulgació científica de qualitat amb l’objectiu d’ampliar el coneixement sobre l’obesitat per a evitar les seues conseqüències en la salut.

Últimes notícies

82-79: la defensa del Fenerbahçe frena al València malgrat el arreón final

El Fenerbahçe es va imposar 82-79 gràcies al seu defensa de canvis, que va col·lapsar al València. Jean Montero va forçar un final atapeït, però els tirs per a empatar no van entrar

Fenerbahçe 82-79 València: la defensa turca apaga la reacció final

Fenerbahçe es va imposar 82-79 a Istanbul gràcies a una defensa de canvis que va desactivar al València. Jean Montero va forçar un final igualat, però va faltar el triple.

La Diputació finança un nou trinquet a Bétera i la reforma del de la Pobla de Vallbona

La Diputació de València ha activat obres en dos trinquets amb 400.000 euros per a Bétera i 300.000 per a la Pobla de Vallbona dins del Pla de Trinquets. El pla suma huit milions per a modernitzar instal·lacions de pilota i atraure noves generacions.

Castelló inaugura la Supercopa d’Espanya femenina amb el Madrid-Atleti a les 19.15 i VAR a demanda

Castelló va presentar la fase final de la Supercopa femenina: Madrid-Atleti el dimarts i Barça-Athletic el dimecres, amb final el dissabte en Castalia. L'RFEF ha confirmat el retard de 15 minuts del primer dol i l'ús del FVS, un VAR a petició dels entrenadors.

Pérez destaca la seguretat com a motor per a atraure visitants a la província d’Alacant

Toni Pérez ha defés en l'I Fòrum Policia Local i Turisme que la seguretat impulsa l'elecció d'Alacant com a destí. Ha posat en valor a la Policia Local com a primer contacte del visitant.

112 Euskadi va saber d’almenys dos víctimes a les 21.05 del 29-O i va registrar 32 crides per la DANA a València

El 112 del País Basc va atendre 32 peticions d'auxili vinculades a les riuades en el sud de València els dies 29 i 30 d'octubre de 2024 i va tindre constància d'almenys #dos morts a les 21.05 del 29-O. La cronologia va ser remesa al Jutjat de Catarroja, que investiga la gestió de l'emergència.

Els Arts estrena Eugenio Oneguin amb la mirada introspectiva de Laurent Pelly

El Palau de les Arts estrenarà el 20 de gener Eugenio Oneguin de Txaikovski amb posada en escena introspectiva de Laurent Pelly i batuta de Timur Zangiev. El títol torna al repertori del coliseu quinze anys després amb un repartiment internacional i activitats paral·leles.

Gómez supedita la jornada de 35 hores en Sanitat al que acorde la Taula General

El conseller ha reiterat que Sanitat activarà la reducció quan la Taula General la fixe i ha defés un Estatut Marc 'nou i modern' amb criteris homogenis.