La injecció que pot ajudar als qui pateixen obesitat

Arriba maig, el bon temps i l’obsessió per l’‘operació bikini’ i la promesa de perdre pes amb productes que prometen molt, però que al final es queden en això, tan sols una promesa.

Un medicament experimental ha demostrat en milers de pacients d’Europa i els Estats Units que es pot perdre una mitjana de 23,5 kg amb una injecció setmanal. La farmacèutica Eli Lilly, que ha desenvolupat el tractament (tirzepatide), encara no ha sotmés els seus resultats a la revisió per parells amb científics que no han participat en l’estudi.

Amb ell se suposa que s’aconsegueix reduir l’apetit i augmentar la sensació de sacietat de qui li ho injecta.

Tampoc ha superat encara l’escrutini de cap agència reguladora del medicament. De moment, les úniques dades conegudes són els que ha comunicat la pròpia companyia després de finalitzar una de les últimes etapes de l’assaig clínic.

Nou fàrmac contra l’obesitat

Una injecció a la setmana pot fer perdre fins a 23 quilos. Són els resultats preliminars d’un assaig que ha sorprés la comunitat científica. L’estudi, que es troba en fase III, s’ha provat en pacients amb sobrepés unit a altres problemes com la hipertensió i la diabetis i ha demostrat que com més alta era la dosi major quantitat de pes perdien.

«Miracle no és una paraula que hàgem d’utilitzar en ciència. Són fàrmacs que tenen una potència que fins ara era desconeguda«, explica Esteban Jódar, cap de servei d’Endocrinologia i Nutrició de l’Hospital Universitari Quirónsalud Madrid.

“Els medicaments habituals aconsegueixen pèrdues d’un 5 o un 10% del pes del pacient i amb aquest i altres medicaments similars se supera el 22%”, compte.

L’entusiasme crida més l’atenció en un endocrí que no es deixa impressionar amb facilitat. Des de 1995 participa com a investigador clínic en el desenvolupament de tècniques i fàrmacs per a tractar l’obesitat. “Crec que, per fi, s’ha obert un camí per a oferir una ajuda farmacològica a persones amb sobrepés i obesitat”.

Amb aquest i amb altres combinacions que arribaran en els pròxims anys. Encara que insisteix: sempre seran una ajuda per a aprimar i canviar els hàbits, no per a menjar sense control, adverteix.

En l’assaig clínic amb tirzepatide van participar 2.539 voluntaris durant 18 mesos, alguns d’ells espanyols. Eren persones amb obesitat, però també es va tractar a pacients amb sobrepés i amb, almenys, dos problemes cardiovasculars afegits, com a apnea del son, hipertensió, colesterol elevat o diabetis tipus 2.

Se’ls va dividir en quatre grups. Tots van rebre consell dietètic per a reduir la ingesta en 500 calories. Aquesta dieta la van acompanyar d’una injecció del medicament una vegada a la setmana. Només un dels grups va rebre placebo, mentre els altres tres diferents dosis del fàrmac, d’entre 5 a 15 mil·ligrams.

Els que van prendre placebo només van perdre un 2,4% del seu pes, aproximadament 2,5 kg, gràcies a la dieta. La pèrdua mitjana de pes dels quals van rebre el tractament va ser de 23,5 kg. Els qui van rebre la dosi més alta del medicament van ser també els que més van aprimar durant l’assaig clínic. Alguns van perdre tant de pes que van passar de ser obesos a entrar en un rang de normalitat.

Els resultats són similars als que s’observen en operacions de reducció d’estómac i altres cirurgies d’obesitat.

Els efectes secundaris més vistos van ser problemes gastrointestinals, nàusees, que desapareixien al cap de pocs dies i disminuïen si es comença amb una dosi baixa per a augmentar-la gradualment.

Com funciona la injecció per a aprimar?

L’expert detalla que aquests tractaments aconsegueixen canviar els gustos pel que comencen a abellir un altre tipus d’aliments: «Més fruita, més vegetals«. Un aspecte a tindre en compte és que és un medicament només per a aquells que pateixen una patologia, no per als qui volen llevar-se uns quilos de cara a l’anomenada ‘operació bikini’.

Així mateix, cal destacar que els resultats no han sigut avaluats per cap agència reguladora del medicament, per la qual cosa de moment les úniques dades disponibles són els que ha comunicat la pròpia companyia.

Les xifres de l’obesitat

Un recent informe de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que «el sobrepés i l’obesitat han aconseguit proporcions epidèmiques a Europa«. Segons l’organisme, quasi el 60% dels adults i un de cada tres xiquets en edat escolar presenta excés de pes.

En aquest context, l’OMS assegura que les previsions futures són poc falagueres: «Cap nació europea està en vies d’aconseguir l’objectiu de frenar l’augment de l’obesitat que es va fixar per a 2025«, matisa Kremlin Wickramasinghe, supervisor de l’informe.

Últimes notícies

València exhibix l’espasa de Jaume I i allarga la mostra de la Reial Senyera pel 9 d’Octubre

L’Ajuntament de València ha obert en el Saló de Cristall una mostra especial amb la Reial Senyera i l’espasa de Jaume I, que eixirà en la Processó Cívica per primera vegada en 50 anys. La programació del 8 i 9 d’Octubre combina actes institucionals, música tradicional, pólvora i la mascletà a la plaça de l’Ajuntament.

La jutgessa de la DANA rebutja una nova víctima per lesions psíquiques

La jutgessa de Catarroja ha refusat que un home s’incorpore com a víctima per lesions psíquiques en la causa de la DANA, però ha admés noves proves i una declaració testifical d’un bomber de València.

La crisi de la vivenda marcarà el pròxim ple de Les Corts amb xoc de models entre blocs

El ple de Les Corts de la pròxima setmana estarà marcat pel debat sobre la crisi de la vivenda, amb iniciatives enfrontades de PP, PSPV, Compromís i Vox sobre preus, VPO, ajudes fiscals i immigració.

Pérez Llorca carrega contra l’amnistia de la malversació per “ambició de poder”

El president de la Generalitat Valenciana, Juanfran Pérez Llorca, ha expressat la seua indignació per l’aval del Tribunal Constitucional a l’amnistia del delicte de malversació i ha assenyalat el PSOE per “massa corrupció i massa impunitat”.

Els activistes de Greenpeace absolts a València després de cinc anys d’incertesa

Un jutjat de València ha absolt els 11 activistes de Greenpeace acusats de desordes públics agreujats per una acció al port de Sagunt en 2021. L’organització celebra que es reconega el caràcter pacífic de la protesta i defensa el dret a manifestar-se.

La Comunitat Valenciana es manté entre les autonomies amb menys sanitat privatitzada

La Comunitat Valenciana figura entre les autonomies amb menor grau de privatització sanitària, amb un índex 19, tot i que la despesa en assegurances privades per habitant s’ha disparat quasi un 78 % des de 2014.

El PSPV portarà a Fiscalia les entrades del Mundial que va usar Pérez Llorca

El PSPV-PSOE ha anunciat que remetrà a la Fiscalia Anticorrupció les entrades de la final del Mundial de futbol a Nova York que va usar el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, per a aclarir qui les va gestionar i si hi ha indicis de delicte.

Llanos assegura que Vox presentarà els millors candidats i aspira a més diputats valencians

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, confia a augmentar el nombre de diputats el 29 de novembre i promet llistes amb els millors candidats, especialment a la Comunitat Valenciana. El dirigent vincula este objectiu a la seua crítica frontal al Govern de Sánchez, al qual acusa de corrupció i de gestionar mal els recursos.