8.9 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

La injecció que pot ajudar als qui pateixen obesitat

Arriba maig, el bon temps i l’obsessió per l’‘operació bikini’ i la promesa de perdre pes amb productes que prometen molt, però que al final es queden en això, tan sols una promesa.

Un medicament experimental ha demostrat en milers de pacients d’Europa i els Estats Units que es pot perdre una mitjana de 23,5 kg amb una injecció setmanal. La farmacèutica Eli Lilly, que ha desenvolupat el tractament (tirzepatide), encara no ha sotmés els seus resultats a la revisió per parells amb científics que no han participat en l’estudi.

Amb ell se suposa que s’aconsegueix reduir l’apetit i augmentar la sensació de sacietat de qui li ho injecta.

Tampoc ha superat encara l’escrutini de cap agència reguladora del medicament. De moment, les úniques dades conegudes són els que ha comunicat la pròpia companyia després de finalitzar una de les últimes etapes de l’assaig clínic.

Nou fàrmac contra l’obesitat

Una injecció a la setmana pot fer perdre fins a 23 quilos. Són els resultats preliminars d’un assaig que ha sorprés la comunitat científica. L’estudi, que es troba en fase III, s’ha provat en pacients amb sobrepés unit a altres problemes com la hipertensió i la diabetis i ha demostrat que com més alta era la dosi major quantitat de pes perdien.

Miracle no és una paraula que hàgem d’utilitzar en ciència. Són fàrmacs que tenen una potència que fins ara era desconeguda“, explica Esteban Jódar, cap de servei d’Endocrinologia i Nutrició de l’Hospital Universitari Quirónsalud Madrid.

“Els medicaments habituals aconsegueixen pèrdues d’un 5 o un 10% del pes del pacient i amb aquest i altres medicaments similars se supera el 22%”, compte.

L’entusiasme crida més l’atenció en un endocrí que no es deixa impressionar amb facilitat. Des de 1995 participa com a investigador clínic en el desenvolupament de tècniques i fàrmacs per a tractar l’obesitat. “Crec que, per fi, s’ha obert un camí per a oferir una ajuda farmacològica a persones amb sobrepés i obesitat”.

Amb aquest i amb altres combinacions que arribaran en els pròxims anys. Encara que insisteix: sempre seran una ajuda per a aprimar i canviar els hàbits, no per a menjar sense control, adverteix.

En l’assaig clínic amb tirzepatide van participar 2.539 voluntaris durant 18 mesos, alguns d’ells espanyols. Eren persones amb obesitat, però també es va tractar a pacients amb sobrepés i amb, almenys, dos problemes cardiovasculars afegits, com a apnea del son, hipertensió, colesterol elevat o diabetis tipus 2.

Se’ls va dividir en quatre grups. Tots van rebre consell dietètic per a reduir la ingesta en 500 calories. Aquesta dieta la van acompanyar d’una injecció del medicament una vegada a la setmana. Només un dels grups va rebre placebo, mentre els altres tres diferents dosis del fàrmac, d’entre 5 a 15 mil·ligrams.

Els que van prendre placebo només van perdre un 2,4% del seu pes, aproximadament 2,5 kg, gràcies a la dieta. La pèrdua mitjana de pes dels quals van rebre el tractament va ser de 23,5 kg. Els qui van rebre la dosi més alta del medicament van ser també els que més van aprimar durant l’assaig clínic. Alguns van perdre tant de pes que van passar de ser obesos a entrar en un rang de normalitat.

Els resultats són similars als que s’observen en operacions de reducció d’estómac i altres cirurgies d’obesitat.

Els efectes secundaris més vistos van ser problemes gastrointestinals, nàusees, que desapareixien al cap de pocs dies i disminuïen si es comença amb una dosi baixa per a augmentar-la gradualment.

Com funciona la injecció per a aprimar?

L’expert detalla que aquests tractaments aconsegueixen canviar els gustos pel que comencen a abellir un altre tipus d’aliments: “Més fruita, més vegetals“. Un aspecte a tindre en compte és que és un medicament només per a aquells que pateixen una patologia, no per als qui volen llevar-se uns quilos de cara a l’anomenada ‘operació bikini’.

Així mateix, cal destacar que els resultats no han sigut avaluats per cap agència reguladora del medicament, per la qual cosa de moment les úniques dades disponibles són els que ha comunicat la pròpia companyia.

Les xifres de l’obesitat

Un recent informe de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que “el sobrepés i l’obesitat han aconseguit proporcions epidèmiques a Europa“. Segons l’organisme, quasi el 60% dels adults i un de cada tres xiquets en edat escolar presenta excés de pes.

En aquest context, l’OMS assegura que les previsions futures són poc falagueres: “Cap nació europea està en vies d’aconseguir l’objectiu de frenar l’augment de l’obesitat que es va fixar per a 2025“, matisa Kremlin Wickramasinghe, supervisor de l’informe.

Últimes notícies

La UA participa en un projecte europeu per a crear les primeres ulleres de realitat augmentada amb graduació hologràfica

La Universitat d'Alacant participa en un consorci europeu per a desenrotllar ulleres de realitat augmentada amb graduació òptica basades en elements hologràfics. El GHPO lidera el disseny del combinador que fusiona imatge virtual i món real i la UA acull l'assemblea general del projecte.

Rescaten a un home de 74 anys perdut en el bosc del Saler

La Policia Local de València ha rescatat a un home de 74 anys desorientat en una zona boscosa del Saler. Va ser evacuat després d'obrir pas amb motoserra per la vegetació.

El Govern ha invertit més de 508 milions a Algemesí per a la reconstrucció després de la DANA

El Govern ha destinat més de 508,4 milions a Algemesí després de la DANA d'octubre de 2024. El pla combina ajudes directes i obres per a previndre futures inundacions.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 que demanaria confinar quatre comarques per la dana

Un àudio de WhatsApp de Pradas, incorporat a la causa de la dana, va mostrar que a les 20.15 va anunciar un confinament en quatre comarques. Els És-Alert finalment només van recomanar evitar desplaçaments i romandre a casa.

72 hores d’espera per a pujar a planta evidencien la saturació d’Urgències en la Comunitat Valenciana

Una pacient va esperar 72 hores a la Marina Baixa per a accedir a planta, símptoma de la pressió en Urgències. Els hospitals habiliten llits extra i deriven pacients; Sanitat defén el seu pla i la vacunació.

El cap de la Policia en la Comunitat Valenciana admet falta de coordinació en la dana i assegura que van comptar amb mitjans

Davant la comissió del Senat, Carlos Gajero ha reconegut carències de coordinació institucional durant l'emergència, però ha defés que la Policia va disposar de recursos i va actuar quan va poder. L'oposició li ha retret retards i la seua absència inicial, que ell ha justificat per motius operatius.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 del dia de la DANA de demanar confinar quatre comarques

Un àudio de WhatsApp aportat a la causa penal reflectix que Salomé Pradas va avisar a José Manuel Cuenca a les 20.15 de demanar evitar desplaçaments i confinar quatre comarques. L'És-Alert d'eixe dia no va incloure el confinament i la exconsellera afirma que Presidència la va persuadir per a evitar-lo.

Alacant, entre les províncies amb major creixement de reserves de restaurants en línia

TheFork ha tancat 2025 amb un 4% més de reserves i un gasto mitjà de 27 euros. Balears, Màlaga, Las Palmas, Barcelona i Alacant lideren el creixement.