La injecció que pot ajudar als qui pateixen obesitat

Arriba maig, el bon temps i l’obsessió per l’‘operació bikini’ i la promesa de perdre pes amb productes que prometen molt, però que al final es queden en això, tan sols una promesa.

Un medicament experimental ha demostrat en milers de pacients d’Europa i els Estats Units que es pot perdre una mitjana de 23,5 kg amb una injecció setmanal. La farmacèutica Eli Lilly, que ha desenvolupat el tractament (tirzepatide), encara no ha sotmés els seus resultats a la revisió per parells amb científics que no han participat en l’estudi.

Amb ell se suposa que s’aconsegueix reduir l’apetit i augmentar la sensació de sacietat de qui li ho injecta.

Tampoc ha superat encara l’escrutini de cap agència reguladora del medicament. De moment, les úniques dades conegudes són els que ha comunicat la pròpia companyia després de finalitzar una de les últimes etapes de l’assaig clínic.

Nou fàrmac contra l’obesitat

Una injecció a la setmana pot fer perdre fins a 23 quilos. Són els resultats preliminars d’un assaig que ha sorprés la comunitat científica. L’estudi, que es troba en fase III, s’ha provat en pacients amb sobrepés unit a altres problemes com la hipertensió i la diabetis i ha demostrat que com més alta era la dosi major quantitat de pes perdien.

«Miracle no és una paraula que hàgem d’utilitzar en ciència. Són fàrmacs que tenen una potència que fins ara era desconeguda«, explica Esteban Jódar, cap de servei d’Endocrinologia i Nutrició de l’Hospital Universitari Quirónsalud Madrid.

“Els medicaments habituals aconsegueixen pèrdues d’un 5 o un 10% del pes del pacient i amb aquest i altres medicaments similars se supera el 22%”, compte.

L’entusiasme crida més l’atenció en un endocrí que no es deixa impressionar amb facilitat. Des de 1995 participa com a investigador clínic en el desenvolupament de tècniques i fàrmacs per a tractar l’obesitat. “Crec que, per fi, s’ha obert un camí per a oferir una ajuda farmacològica a persones amb sobrepés i obesitat”.

Amb aquest i amb altres combinacions que arribaran en els pròxims anys. Encara que insisteix: sempre seran una ajuda per a aprimar i canviar els hàbits, no per a menjar sense control, adverteix.

En l’assaig clínic amb tirzepatide van participar 2.539 voluntaris durant 18 mesos, alguns d’ells espanyols. Eren persones amb obesitat, però també es va tractar a pacients amb sobrepés i amb, almenys, dos problemes cardiovasculars afegits, com a apnea del son, hipertensió, colesterol elevat o diabetis tipus 2.

Se’ls va dividir en quatre grups. Tots van rebre consell dietètic per a reduir la ingesta en 500 calories. Aquesta dieta la van acompanyar d’una injecció del medicament una vegada a la setmana. Només un dels grups va rebre placebo, mentre els altres tres diferents dosis del fàrmac, d’entre 5 a 15 mil·ligrams.

Els que van prendre placebo només van perdre un 2,4% del seu pes, aproximadament 2,5 kg, gràcies a la dieta. La pèrdua mitjana de pes dels quals van rebre el tractament va ser de 23,5 kg. Els qui van rebre la dosi més alta del medicament van ser també els que més van aprimar durant l’assaig clínic. Alguns van perdre tant de pes que van passar de ser obesos a entrar en un rang de normalitat.

Els resultats són similars als que s’observen en operacions de reducció d’estómac i altres cirurgies d’obesitat.

Els efectes secundaris més vistos van ser problemes gastrointestinals, nàusees, que desapareixien al cap de pocs dies i disminuïen si es comença amb una dosi baixa per a augmentar-la gradualment.

Com funciona la injecció per a aprimar?

L’expert detalla que aquests tractaments aconsegueixen canviar els gustos pel que comencen a abellir un altre tipus d’aliments: «Més fruita, més vegetals«. Un aspecte a tindre en compte és que és un medicament només per a aquells que pateixen una patologia, no per als qui volen llevar-se uns quilos de cara a l’anomenada ‘operació bikini’.

Així mateix, cal destacar que els resultats no han sigut avaluats per cap agència reguladora del medicament, per la qual cosa de moment les úniques dades disponibles són els que ha comunicat la pròpia companyia.

Les xifres de l’obesitat

Un recent informe de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que «el sobrepés i l’obesitat han aconseguit proporcions epidèmiques a Europa«. Segons l’organisme, quasi el 60% dels adults i un de cada tres xiquets en edat escolar presenta excés de pes.

En aquest context, l’OMS assegura que les previsions futures són poc falagueres: «Cap nació europea està en vies d’aconseguir l’objectiu de frenar l’augment de l’obesitat que es va fixar per a 2025«, matisa Kremlin Wickramasinghe, supervisor de l’informe.

Últimes notícies

Golejada del Barcelona per a iniciar la Lliga amb un 0-5 a Elx

El Barcelona ha iniciat la defensa del títol amb una contundent victòria per 0-5 al camp de l’Elx, en un partit on ha destacat el potencial ofensiu malgrat no tindre un davanter centre pur. Raphinha, amb un doblet, Adeyemi, Fermín i Gordon, en un debut brillant, han firmat els gols.

Gerard lamenta el gol final encaixat pel Villarreal al Metropolitano

Gerard Moreno, autor del 1-1 de penalti davant l Atlético de Madrid, ha lamentat que el Villarreal encaixara un segon gol que considera molt evitable i ha destacat el marge de millora amb el nou entrenador, Íñigo Pérez.

El Villarreal d’Íñigo Pérez ix del Metropolitano frustrat després de deixar escapar la victòria

Íñigo Pérez admet que el Villarreal se’n va del Metropolitano amb frustració després d’un 2-2 en què guanyava 1-2 i jugava amb superioritat numèrica. El tècnic defensa que el seu equip ha interpretat el partit quasi a la perfecció, però lamenta haver deixat escapar més punts en este inici de LALIGA.

Tete Morente entra en l’onze inicial de l’Elx contra un Barça amb Espart i Adeyemi

Tete Morente és l’únic canvi en l’alineació de l’Elx respecte a la primera jornada, en un duel contra el Barcelona on destaquen el canterà Xavi Espart i el debut de Karim Adeyemi en LaLiga.

Giuliano salva un punt per a l’Atlético davant el Villarreal amb deu

L’Atlético de Madrid ha empatat 2-2 contra el Villarreal gràcies a un gol final de Giuliano Simeone, en inferioritat numèrica després de l’expulsió de Le Normand i amb dos penals a favor del conjunt groguet.

Troben el cadàver d’un home a Gátova sense relació amb l’incendi ni el desallotjament

S’ha localitzat el cos sense vida d’un home a Gátova, on este diumenge tornen prop d’un miler de veïns desallotjats per l’incendi de Segorbe. La Policia descarta que la mort tinga cap vincle amb el foc o amb l’operatiu de desallotjament.

Osasuna debuta en Lliga davant un Llevant que vol canviar la dinàmica

Osasuna inaugura la seua temporada en Lliga este dilluns a El Sadar davant un Llevant que necessita millorar la imatge oferida en el debut davant l’Espanyol.

Aemet activa més avisos per fortes pluges i tronades a Castelló i València

Aemet ha ampliat per a este diumenge l’avís groc per fortes pluges i tronades al sud de Castelló i al litoral de València, que se sumen a l’interior nord valencià.