La injecció que pot ajudar als qui pateixen obesitat

Arriba maig, el bon temps i l’obsessió per l’‘operació bikini’ i la promesa de perdre pes amb productes que prometen molt, però que al final es queden en això, tan sols una promesa.

Un medicament experimental ha demostrat en milers de pacients d’Europa i els Estats Units que es pot perdre una mitjana de 23,5 kg amb una injecció setmanal. La farmacèutica Eli Lilly, que ha desenvolupat el tractament (tirzepatide), encara no ha sotmés els seus resultats a la revisió per parells amb científics que no han participat en l’estudi.

Amb ell se suposa que s’aconsegueix reduir l’apetit i augmentar la sensació de sacietat de qui li ho injecta.

Tampoc ha superat encara l’escrutini de cap agència reguladora del medicament. De moment, les úniques dades conegudes són els que ha comunicat la pròpia companyia després de finalitzar una de les últimes etapes de l’assaig clínic.

Nou fàrmac contra l’obesitat

Una injecció a la setmana pot fer perdre fins a 23 quilos. Són els resultats preliminars d’un assaig que ha sorprés la comunitat científica. L’estudi, que es troba en fase III, s’ha provat en pacients amb sobrepés unit a altres problemes com la hipertensió i la diabetis i ha demostrat que com més alta era la dosi major quantitat de pes perdien.

«Miracle no és una paraula que hàgem d’utilitzar en ciència. Són fàrmacs que tenen una potència que fins ara era desconeguda«, explica Esteban Jódar, cap de servei d’Endocrinologia i Nutrició de l’Hospital Universitari Quirónsalud Madrid.

“Els medicaments habituals aconsegueixen pèrdues d’un 5 o un 10% del pes del pacient i amb aquest i altres medicaments similars se supera el 22%”, compte.

L’entusiasme crida més l’atenció en un endocrí que no es deixa impressionar amb facilitat. Des de 1995 participa com a investigador clínic en el desenvolupament de tècniques i fàrmacs per a tractar l’obesitat. “Crec que, per fi, s’ha obert un camí per a oferir una ajuda farmacològica a persones amb sobrepés i obesitat”.

Amb aquest i amb altres combinacions que arribaran en els pròxims anys. Encara que insisteix: sempre seran una ajuda per a aprimar i canviar els hàbits, no per a menjar sense control, adverteix.

En l’assaig clínic amb tirzepatide van participar 2.539 voluntaris durant 18 mesos, alguns d’ells espanyols. Eren persones amb obesitat, però també es va tractar a pacients amb sobrepés i amb, almenys, dos problemes cardiovasculars afegits, com a apnea del son, hipertensió, colesterol elevat o diabetis tipus 2.

Se’ls va dividir en quatre grups. Tots van rebre consell dietètic per a reduir la ingesta en 500 calories. Aquesta dieta la van acompanyar d’una injecció del medicament una vegada a la setmana. Només un dels grups va rebre placebo, mentre els altres tres diferents dosis del fàrmac, d’entre 5 a 15 mil·ligrams.

Els que van prendre placebo només van perdre un 2,4% del seu pes, aproximadament 2,5 kg, gràcies a la dieta. La pèrdua mitjana de pes dels quals van rebre el tractament va ser de 23,5 kg. Els qui van rebre la dosi més alta del medicament van ser també els que més van aprimar durant l’assaig clínic. Alguns van perdre tant de pes que van passar de ser obesos a entrar en un rang de normalitat.

Els resultats són similars als que s’observen en operacions de reducció d’estómac i altres cirurgies d’obesitat.

Els efectes secundaris més vistos van ser problemes gastrointestinals, nàusees, que desapareixien al cap de pocs dies i disminuïen si es comença amb una dosi baixa per a augmentar-la gradualment.

Com funciona la injecció per a aprimar?

L’expert detalla que aquests tractaments aconsegueixen canviar els gustos pel que comencen a abellir un altre tipus d’aliments: «Més fruita, més vegetals«. Un aspecte a tindre en compte és que és un medicament només per a aquells que pateixen una patologia, no per als qui volen llevar-se uns quilos de cara a l’anomenada ‘operació bikini’.

Així mateix, cal destacar que els resultats no han sigut avaluats per cap agència reguladora del medicament, per la qual cosa de moment les úniques dades disponibles són els que ha comunicat la pròpia companyia.

Les xifres de l’obesitat

Un recent informe de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que «el sobrepés i l’obesitat han aconseguit proporcions epidèmiques a Europa«. Segons l’organisme, quasi el 60% dels adults i un de cada tres xiquets en edat escolar presenta excés de pes.

En aquest context, l’OMS assegura que les previsions futures són poc falagueres: «Cap nació europea està en vies d’aconseguir l’objectiu de frenar l’augment de l’obesitat que es va fixar per a 2025«, matisa Kremlin Wickramasinghe, supervisor de l’informe.

Últimes notícies

Deting a Viver per apuntar algú amb una pistola de fogueig en plena festa

La Guàrdia Civil ha detingut un jove de 29 anys i investiga una dona de 26 per una agressió múltiple i amenaces amb una pistola de fogueig durant una discomòbil a Viver el 15 d’agost.

Mor un motorista en la A-31 a Monforte del Cid en un xoc amb un cotxe

Un home de 42 anys ha mort en un accident entre la seua motocicleta i un cotxe a l’A-31, a Monforte del Cid, mentre que el conductor del turisme, de 19 anys, ha resultat il·lés.

Els bombers mantenen la vigilància i busquen extingir l’incendi d’El Saler

Els bombers de València continuen treballant a la Devesa d’El Saler per controlar punts calents i aconseguir l’extinció total després de cremar-se 37 hectàrees.

Divendres amb temperatures màximes molt altes a l’interior i prelitoral valencià

Este divendres el cel estarà poc nuvolós a la Comunitat Valenciana i les temperatures màximes pujaran, amb valors significativament alts en zones de l’interior i del prelitoral. Dissabte es mantindrà la calor, especialment a l’interior, amb vents fluixos de direcció variable que giraran a component este.

Avís groc este divendres per temperatures de fins a 38 graus a l’interior de València

Aemet ha activat per a este divendres l’avís groc a tota la província de València per calor intensa, amb fins a 38 graus a l’interior i 36 al litoral.

Folk irlandés, èpica celta i molt rock: The Waterboys omplin el Roig Arena

The Waterboys han convertit el Roig Arena de València en un pub ideal amb quasi tres hores de folk irlandés, èpica celta, country i rock clàssic, en l’únic concert que oferiran enguany a Espanya. El recital s’ha centrat en l’univers de 'Fisherman's blues' i el nou triple disc 'Atlantic rain', amb el suport de Steve Earle.

Mor una xiqueta de 11 anys en caure un pilar sobre dos germans a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit este dijous a Alzira després que els caiguera al damunt un pilar duna vivenda a la zona del Motor de lAigua-Casella.

Mor una xiqueta de 11 anys en desplomar-se un pilar d’una vivenda a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit en desplomar-se un pilar d’una vivenda a la zona del Motor de l’Aigua-Casella, a Alzira, segons el CICU.