300 panaderies i pastisseries de la Comunitat apaguen aquest divendres els seus forns

Al voltant de 300 panaderies i pastisseries tradicionals de la Comunitat apagaran els seus forns aquest divendres 28 d’octubre per a cridar l’atenció sobre les conseqüències de la pujada de costos energètics i matèries primeres que asseguren que «està ofegant» a aquest sector. Serà de manera simbòlica entre les 12 i les 12.15 per a unir-se a la campanya «Sense llum no hi ha pa», promoguda per la Confederació Espanyola de Fleca, Pastisseria, Brioixeria i Afins (CEOPPAN).

Des del Gremi de Forners i Pastissers de València, present en tota la regió, demanen a tots els establiments, agremiats o no, que se sumen a aquesta apagada i també a la clientela que acudisca a comprar per a donar el seu suport.

Laura de Juan, secretària general del Gremi afirma que ja hi ha establiments que estan tancant i altres que estan plantejant-li’l. La situació és «molt greu, és insostenible». No poden resistir més els costos i hi ha «incertesa» del que es puga prolongar la situació. «Agrupem petites i mitjanes empreses però més sobretot microempreses i autònoms».

El col·lectiu reclama suport estatal. «Igual que el Govern està anunciant mesures d’ajuda per a grans empreses electrointensives, que no són les nostres, estem demanant que també done suport al nostre sector, perquè sent un sector que és essencial també és electrointensiu encara que siga en microempreses. Perquè també depenem de la llum per a fabricar el pa».

A més, exigeix que el sector s’incloga entre els essencials amb caràcter general, incloent-hi, especialment, l’energètic, com reclama la Confederació Europea de Forners i Pastissers (CEBP) a la Comissió i al Parlament Europeu.

Sostenen que en aquest sector no hi ha marge per a repercutir tots els increments de preus de subministraments, «els marges són molt xicotets hi ha molta competència».

Laura de Juan afirma que els preus de venda s’han incrementat en productes de panaderia i pastisseria «entorn d’uns 5 o 10 15%, depén de cada cas, però que en cap cas compensa els increments que estem parlant». A més de l’energia, les pujades de sucre, ous, oli o farina, indispensables per a la producció, també els de transport.

Pretenen, a més, amb aquestes demandes posar en valor el sector artesà i tradicional. Aliments «saludables, sostenible, de proximitat», afig.

Sense aquestes ajudes que reclamen també per als xicotets negocis que depenen de la llum i el gas per a produir «està en risc de desaparéixer la cultura gastronòmica valenciana, tots aquests productes de fleca i pastisseria, perquè després d’aquestes fleques que tanquen no eixiran unes altres», sosté Laura.

El relleu generacional, la tendència sostinguda cap a un menys consum de pa a Espanya durant els últims anys i la competència de grans superfícies que abarateixen els seus costos amb alts volums de producció són amenaces afegides a les quals ara s’ha sumat aquesta crisi derivada de la guerra d’Ucraïna.

El sector dona ocupació a prop de 12.000 persones en la Comunitat Valenciana, en més de 1.300 establiments artesans de panaderia i pastisseria. A Espanya genera més de 190.000 ocupacions directes.

Aquesta apagada, convocat per al divendres 28 d’octubre, anirà seguit d’una altra sèrie de mesures de concentració i pressió, avisen des del Gremi.

Últimes notícies

El valencià Aaron Mayol fa història amb el seu debut oficial amb el Valencia CF

El migcentre Aaron Mayol, format més d’una dècada al Levante i ara al planter del Valencia CF, s’ha convertit en el primer jugador nascut en 2008 que debuta en partit oficial amb el club de Mestalla, en el triomf a domicili contra l’Alavés.

El Valencia CF suma la primera victòria del curs a Vitòria amb un gol de Luis Rioja

El Valencia CF ha estrenat el seu caseller de triomfs en esta Lliga EA Sports amb un 0-1 a Vitòria gràcies a un gol de Luis Rioja, en el primer partit amb Óscar Sánchez a la banqueta després de la destitució de Carlos Corberán.

Desallotgen un càmping i diverses granges pel greu incendi de Tuéjar, empitjorat pel vent

L’incendi declarat este dimarts a Tuéjar ha forçat el desallotjament preventiu d’una zona d’acampada i diverses granges, amb els treballs d’extinció dificultats pel vent i la baixa humitat. Els mitjans aeris s’han retirat de nit i les brigades terrestres continuen lluitant contra el foc.

Osorio debuta com a titular en un Elx amb canvis davant el Madrid

Abiel Osorio debutarà com a titular amb l’Elx contra un Reial Madrid ple de rotacions en què repetirà Yan Diomande. Tant Martín Anselmi com José Mourinho introduïxen diversos canvis en els seus onzes.

Més mitjans contra l’incendi de Tuéjar en activar-se la situació 2 del pla forestal

L’incendi forestal declarat a Tuéjar ha obligat a activar la situació 2 del Pla Especial de Incendis Forestals i a reforçar de manera notable els mitjans aeris i terrestres, inclosa la UME.

La calor torna a colpejar l’interior de València amb 37,6 graus a Xàtiva

Les màximes han pujat fins a 3 graus en punts de l’interior de la província de València, amb 37,6 graus a Xàtiva, segons Aemet. En la ciutat de València el termòmetre també ha pujat fins als 32,3 graus.

Mompó i Pradas tornaran al Congrés per la comissió de la DANA el 28 de setembre

El president de la Diputació de València, Vicente Mompó, i l’exconsellera Salomé Pradas compareixeran de nou el 28 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, dins d’una nova ronda de testimonis sobre la gestió de la tragèdia.

Deu mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Tuéjar

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Tuéjar ha mobilitzat deu mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres per a intentar la seua extinció.