300 panaderies i pastisseries de la Comunitat apaguen aquest divendres els seus forns

Al voltant de 300 panaderies i pastisseries tradicionals de la Comunitat apagaran els seus forns aquest divendres 28 d’octubre per a cridar l’atenció sobre les conseqüències de la pujada de costos energètics i matèries primeres que asseguren que «està ofegant» a aquest sector. Serà de manera simbòlica entre les 12 i les 12.15 per a unir-se a la campanya «Sense llum no hi ha pa», promoguda per la Confederació Espanyola de Fleca, Pastisseria, Brioixeria i Afins (CEOPPAN).

Des del Gremi de Forners i Pastissers de València, present en tota la regió, demanen a tots els establiments, agremiats o no, que se sumen a aquesta apagada i també a la clientela que acudisca a comprar per a donar el seu suport.

Laura de Juan, secretària general del Gremi afirma que ja hi ha establiments que estan tancant i altres que estan plantejant-li’l. La situació és «molt greu, és insostenible». No poden resistir més els costos i hi ha «incertesa» del que es puga prolongar la situació. «Agrupem petites i mitjanes empreses però més sobretot microempreses i autònoms».

El col·lectiu reclama suport estatal. «Igual que el Govern està anunciant mesures d’ajuda per a grans empreses electrointensives, que no són les nostres, estem demanant que també done suport al nostre sector, perquè sent un sector que és essencial també és electrointensiu encara que siga en microempreses. Perquè també depenem de la llum per a fabricar el pa».

A més, exigeix que el sector s’incloga entre els essencials amb caràcter general, incloent-hi, especialment, l’energètic, com reclama la Confederació Europea de Forners i Pastissers (CEBP) a la Comissió i al Parlament Europeu.

Sostenen que en aquest sector no hi ha marge per a repercutir tots els increments de preus de subministraments, «els marges són molt xicotets hi ha molta competència».

Laura de Juan afirma que els preus de venda s’han incrementat en productes de panaderia i pastisseria «entorn d’uns 5 o 10 15%, depén de cada cas, però que en cap cas compensa els increments que estem parlant». A més de l’energia, les pujades de sucre, ous, oli o farina, indispensables per a la producció, també els de transport.

Pretenen, a més, amb aquestes demandes posar en valor el sector artesà i tradicional. Aliments «saludables, sostenible, de proximitat», afig.

Sense aquestes ajudes que reclamen també per als xicotets negocis que depenen de la llum i el gas per a produir «està en risc de desaparéixer la cultura gastronòmica valenciana, tots aquests productes de fleca i pastisseria, perquè després d’aquestes fleques que tanquen no eixiran unes altres», sosté Laura.

El relleu generacional, la tendència sostinguda cap a un menys consum de pa a Espanya durant els últims anys i la competència de grans superfícies que abarateixen els seus costos amb alts volums de producció són amenaces afegides a les quals ara s’ha sumat aquesta crisi derivada de la guerra d’Ucraïna.

El sector dona ocupació a prop de 12.000 persones en la Comunitat Valenciana, en més de 1.300 establiments artesans de panaderia i pastisseria. A Espanya genera més de 190.000 ocupacions directes.

Aquesta apagada, convocat per al divendres 28 d’octubre, anirà seguit d’una altra sèrie de mesures de concentració i pressió, avisen des del Gremi.

Últimes notícies

Vaga dels vigilants de prevenció d’incendis en Vaersa el 30 i 31 d’agost

STAS-Intersindical, UGT i CCOO han convocat vaga del personal vigilant-operari de prevenció d'incendis forestals en Vaersa els dies 30 i 31 d'agost i mantindran demà una nova protesta davant el Palau de la Generalitat per exigir millores laborals i de servei.

Xàtiva, Alzira i Guadasséquies baten rècords de calor amb més de 44 graus

Xàtiva ha marcat este dimecres 44,1 graus i s’ha situat com la temperatura més alta d’Espanya, mentre que Alzira ha arribat als 44,7 graus i Guadasséquies als 44,2, segons Aemet i Avamet.

Cinc municipis valencians ja superen els 42 graus, les temperatures més altes d’Espanya

Carcaixent, Xàtiva, l’aeroport de València, Polinyà del Xúquer i València ciutat encapçalen hui les màximes d’Espanya, superant totes els 42 graus, amb avís roig activat al litoral valencià.

Incendi al barranc del Carraixet en un dia roig per calor extrema

Diversos equips terrestres i quatre mitjans aeris treballen en l’extinció d’un incendi de vegetació al barranc del Carraixet, en Bonrepòs i Mirambell, en una jornada de risc extrem per calor a la província de València.

Detingut a València per un tiroteig a l’accés sud de la ciutat

La Policia Nacional ha detingut un jove de 22 anys a València com a presumpte autor d’un tiroteig al principal accés sud de la ciutat, a la zona de la rotonda dels Anzuelos. No s’han registrat ferits, encara que la investigació continua oberta.

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.

Trobada una bossa amb ossos humans a l’albelló de València

La Policia Nacional investiga una bossa amb restes òssies, presumptament humanes, localitzada en la xarxa d’albellons de València, a prop de la bomba de Cantarranas, al barri de Natzaret.