300 panaderies i pastisseries de la Comunitat apaguen aquest divendres els seus forns

Al voltant de 300 panaderies i pastisseries tradicionals de la Comunitat apagaran els seus forns aquest divendres 28 d’octubre per a cridar l’atenció sobre les conseqüències de la pujada de costos energètics i matèries primeres que asseguren que «està ofegant» a aquest sector. Serà de manera simbòlica entre les 12 i les 12.15 per a unir-se a la campanya «Sense llum no hi ha pa», promoguda per la Confederació Espanyola de Fleca, Pastisseria, Brioixeria i Afins (CEOPPAN).

Des del Gremi de Forners i Pastissers de València, present en tota la regió, demanen a tots els establiments, agremiats o no, que se sumen a aquesta apagada i també a la clientela que acudisca a comprar per a donar el seu suport.

Laura de Juan, secretària general del Gremi afirma que ja hi ha establiments que estan tancant i altres que estan plantejant-li’l. La situació és «molt greu, és insostenible». No poden resistir més els costos i hi ha «incertesa» del que es puga prolongar la situació. «Agrupem petites i mitjanes empreses però més sobretot microempreses i autònoms».

El col·lectiu reclama suport estatal. «Igual que el Govern està anunciant mesures d’ajuda per a grans empreses electrointensives, que no són les nostres, estem demanant que també done suport al nostre sector, perquè sent un sector que és essencial també és electrointensiu encara que siga en microempreses. Perquè també depenem de la llum per a fabricar el pa».

A més, exigeix que el sector s’incloga entre els essencials amb caràcter general, incloent-hi, especialment, l’energètic, com reclama la Confederació Europea de Forners i Pastissers (CEBP) a la Comissió i al Parlament Europeu.

Sostenen que en aquest sector no hi ha marge per a repercutir tots els increments de preus de subministraments, «els marges són molt xicotets hi ha molta competència».

Laura de Juan afirma que els preus de venda s’han incrementat en productes de panaderia i pastisseria «entorn d’uns 5 o 10 15%, depén de cada cas, però que en cap cas compensa els increments que estem parlant». A més de l’energia, les pujades de sucre, ous, oli o farina, indispensables per a la producció, també els de transport.

Pretenen, a més, amb aquestes demandes posar en valor el sector artesà i tradicional. Aliments «saludables, sostenible, de proximitat», afig.

Sense aquestes ajudes que reclamen també per als xicotets negocis que depenen de la llum i el gas per a produir «està en risc de desaparéixer la cultura gastronòmica valenciana, tots aquests productes de fleca i pastisseria, perquè després d’aquestes fleques que tanquen no eixiran unes altres», sosté Laura.

El relleu generacional, la tendència sostinguda cap a un menys consum de pa a Espanya durant els últims anys i la competència de grans superfícies que abarateixen els seus costos amb alts volums de producció són amenaces afegides a les quals ara s’ha sumat aquesta crisi derivada de la guerra d’Ucraïna.

El sector dona ocupació a prop de 12.000 persones en la Comunitat Valenciana, en més de 1.300 establiments artesans de panaderia i pastisseria. A Espanya genera més de 190.000 ocupacions directes.

Aquesta apagada, convocat per al divendres 28 d’octubre, anirà seguit d’una altra sèrie de mesures de concentració i pressió, avisen des del Gremi.

Últimes notícies

Rovira exigix una negociació autonòmica real sobre la nova financiació

El conseller José Antonio Rovira reclama que el nou sistema de finançament es negocie amb totes les autonomies de règim comú i defensa un fons transitori de nivellació per a la Comunitat Valenciana. PSPV i Compromís critiquen l’actitud del Consell i li exigixen aprofitar els recursos que oferix el Govern central.

Regres ordenat dels desallotjats per l’incendi de la Vall d’Uixó i avís per l’aigua a la Vilavella

La Generalitat coordina el retorn dels veïns desallotjats per l’incendi de la Vall d’Uixó i adverteix que l’aigua de l’aixeta no és potable als municipis afectats, especialment a la Vilavella.

Les ajudes per emergències catastròfiques arriben a 211 zones de catorze comunitats

El Govern espanyol ha declarat zones afectades per emergències de protecció civil 211 episodis catastròfics en catorze comunitats, inclosa la Comunitat Valenciana, majoritàriament per incendis forestals, i obri així la porta a un ampli paquet d’ajudes.

Els treballadors afectats pels incendis podran cobrar una ajuda fins a quatre mesos

El Govern central ha aprovat una nova prestació extraordinària del SEPE per a treballadors afectats pels incendis forestals, que cobrirà el 70 % de la base reguladora i es podrà percebre fins a quatre mesos.

Alacant tanca el pressupost de 2025 amb un superàvit de 65,5 milions

L'Ajuntament d'Alacant ha tancat l'exercici pressupostari de 2025 amb un superàvit de 65,5 milions i un remanent de tresoreria de 176,8 milions, segons l'informe de la Intervenció General. El govern local del PP destaca que es complixen les tres regles fiscals: estabilitat pressupostària, regla de gasto i límit de deute públic.

Els embassaments del Xúquer baixen al 59,7% i els del Segura al 55,8% després d’una setmana més seca

Els embassaments del Xúquer han perdut 31 hm³ i baixen al 59,7% de capacitat, mentres que els del Segura resten 7 hm³ i se situen en el 55,8%. La reserva hídrica espanyola global ha retrocedit fins al 71,3% esta setmana d’estiu.

La gira wagneriana de Bayreuth farà parada a València este setembre

La bisneta de Richard Wagner qualifica d’excepcional la gira de l’Orquestra del Festival de Bayreuth per Espanya, que passarà per Barcelona, Santander, Sevilla, Madrid i culminarà al Palau de la Música de València el 6 de setembre, amb Pablo Heras-Casado al front.

Hisenda ajorna a setembre el Consell de Política Fiscal i Financera

El Ministeri d'Hisenda ha acceptat la petició de diverses comunitats del PP i ha ajornat fins al 4 de setembre el Consell de Política Fiscal i Financera previst per a esta setmana, dedicat a la reforma del sistema de finançament autonòmic.
FILMOTECA D'ESTIU