300 panaderies i pastisseries de la Comunitat apaguen aquest divendres els seus forns

Al voltant de 300 panaderies i pastisseries tradicionals de la Comunitat apagaran els seus forns aquest divendres 28 d’octubre per a cridar l’atenció sobre les conseqüències de la pujada de costos energètics i matèries primeres que asseguren que «està ofegant» a aquest sector. Serà de manera simbòlica entre les 12 i les 12.15 per a unir-se a la campanya «Sense llum no hi ha pa», promoguda per la Confederació Espanyola de Fleca, Pastisseria, Brioixeria i Afins (CEOPPAN).

Des del Gremi de Forners i Pastissers de València, present en tota la regió, demanen a tots els establiments, agremiats o no, que se sumen a aquesta apagada i també a la clientela que acudisca a comprar per a donar el seu suport.

Laura de Juan, secretària general del Gremi afirma que ja hi ha establiments que estan tancant i altres que estan plantejant-li’l. La situació és «molt greu, és insostenible». No poden resistir més els costos i hi ha «incertesa» del que es puga prolongar la situació. «Agrupem petites i mitjanes empreses però més sobretot microempreses i autònoms».

El col·lectiu reclama suport estatal. «Igual que el Govern està anunciant mesures d’ajuda per a grans empreses electrointensives, que no són les nostres, estem demanant que també done suport al nostre sector, perquè sent un sector que és essencial també és electrointensiu encara que siga en microempreses. Perquè també depenem de la llum per a fabricar el pa».

A més, exigeix que el sector s’incloga entre els essencials amb caràcter general, incloent-hi, especialment, l’energètic, com reclama la Confederació Europea de Forners i Pastissers (CEBP) a la Comissió i al Parlament Europeu.

Sostenen que en aquest sector no hi ha marge per a repercutir tots els increments de preus de subministraments, «els marges són molt xicotets hi ha molta competència».

Laura de Juan afirma que els preus de venda s’han incrementat en productes de panaderia i pastisseria «entorn d’uns 5 o 10 15%, depén de cada cas, però que en cap cas compensa els increments que estem parlant». A més de l’energia, les pujades de sucre, ous, oli o farina, indispensables per a la producció, també els de transport.

Pretenen, a més, amb aquestes demandes posar en valor el sector artesà i tradicional. Aliments «saludables, sostenible, de proximitat», afig.

Sense aquestes ajudes que reclamen també per als xicotets negocis que depenen de la llum i el gas per a produir «està en risc de desaparéixer la cultura gastronòmica valenciana, tots aquests productes de fleca i pastisseria, perquè després d’aquestes fleques que tanquen no eixiran unes altres», sosté Laura.

El relleu generacional, la tendència sostinguda cap a un menys consum de pa a Espanya durant els últims anys i la competència de grans superfícies que abarateixen els seus costos amb alts volums de producció són amenaces afegides a les quals ara s’ha sumat aquesta crisi derivada de la guerra d’Ucraïna.

El sector dona ocupació a prop de 12.000 persones en la Comunitat Valenciana, en més de 1.300 establiments artesans de panaderia i pastisseria. A Espanya genera més de 190.000 ocupacions directes.

Aquesta apagada, convocat per al divendres 28 d’octubre, anirà seguit d’una altra sèrie de mesures de concentració i pressió, avisen des del Gremi.

Últimes notícies

El PSPV demanarà a Antifrau l’expedient sobre la contractació de la parella de Pérez Llorca

El PSPV-PSOE sol·licitarà a l’Agència Valenciana Antifrau l’expedient sobre la investigació de la contractació de la parella de Juanfran Pérez Llorca a la Diputació de València i reclama al PP que faça públics possibles dosiers interns.

Setembre tancarà amb un 82 % d’ocupació hotelera a la Comunitat Valenciana

Turisme Comunitat Valenciana preveu per a setembre una ocupació mitjana del 82,1 % en hotels, del 75,3 % en apartaments turístics i del 70 % en càmpings, amb Alicante al capdavant i Benidorm fregant el 90 % d’ocupació.

Un incendi forestal complica la faena dels bombers a Polop de la Marina

Set mitjans terrestres, deu dotacions del Consorci de Bombers d'Alacant i cinc unitats forestals lluiten contra un incendi a Polop de la Marina, on s'ha decretat la situació 1 del PEIF per risc sobre la massa forestal.

Xoc polític pels mals resultats PISA en educació a la Comunitat Valenciana

L’informe PISA amb mals resultats en la Comunitat Valenciana ha desencadenat un dur enfrontament polític. PSPV i Compromís culpen la falta d’inversió i PP i Vox responsabilitzen l’herència del Botànic.

Baldoví dona per fet quatre paperetes i una serà de Compromís

El síndic de Compromís en Les Corts, Joan Baldoví, assegura que en les pròximes autonòmiques hi haurà quatre paperetes i que una serà la de Compromís, malgrat la falta de novetats sobre possibles confluències de l'esquerra.

Mompó insta Morant a deixar de victimitzar-se i li retreu que en política ‘se ve llorado’

Vicent Mompó defensa el seu polèmic missatge contra Diana Morant, assegura que no es disculparà amb ella i li reclama que deixe de victimitzar-se i es pose a treballar.

Processat el presumpte líder a Espanya d’una cèl·lula neonazi de The Base detingut a Castelló

El magistrat de l’Audiència Nacional Antonio Piña ha proposat jutjar David D., detingut a Castelló en 2025, com a presumpte cap de la primera cèl·lula a Espanya de l’organització terrorista neonazi The Base, juntament amb un altre suposat integrant.

Indignació per uns trets contra dos caçadors en un coto de Torreblanca

Dos caçadors han sigut atacats a trets en un coto de Torreblanca sense resultar ferits. La Federació de Caça de la Comunitat Valenciana ha condemnat els fets i oferix assistència jurídica.