300 panaderies i pastisseries de la Comunitat apaguen aquest divendres els seus forns

Al voltant de 300 panaderies i pastisseries tradicionals de la Comunitat apagaran els seus forns aquest divendres 28 d’octubre per a cridar l’atenció sobre les conseqüències de la pujada de costos energètics i matèries primeres que asseguren que «està ofegant» a aquest sector. Serà de manera simbòlica entre les 12 i les 12.15 per a unir-se a la campanya «Sense llum no hi ha pa», promoguda per la Confederació Espanyola de Fleca, Pastisseria, Brioixeria i Afins (CEOPPAN).

Des del Gremi de Forners i Pastissers de València, present en tota la regió, demanen a tots els establiments, agremiats o no, que se sumen a aquesta apagada i també a la clientela que acudisca a comprar per a donar el seu suport.

Laura de Juan, secretària general del Gremi afirma que ja hi ha establiments que estan tancant i altres que estan plantejant-li’l. La situació és «molt greu, és insostenible». No poden resistir més els costos i hi ha «incertesa» del que es puga prolongar la situació. «Agrupem petites i mitjanes empreses però més sobretot microempreses i autònoms».

El col·lectiu reclama suport estatal. «Igual que el Govern està anunciant mesures d’ajuda per a grans empreses electrointensives, que no són les nostres, estem demanant que també done suport al nostre sector, perquè sent un sector que és essencial també és electrointensiu encara que siga en microempreses. Perquè també depenem de la llum per a fabricar el pa».

A més, exigeix que el sector s’incloga entre els essencials amb caràcter general, incloent-hi, especialment, l’energètic, com reclama la Confederació Europea de Forners i Pastissers (CEBP) a la Comissió i al Parlament Europeu.

Sostenen que en aquest sector no hi ha marge per a repercutir tots els increments de preus de subministraments, «els marges són molt xicotets hi ha molta competència».

Laura de Juan afirma que els preus de venda s’han incrementat en productes de panaderia i pastisseria «entorn d’uns 5 o 10 15%, depén de cada cas, però que en cap cas compensa els increments que estem parlant». A més de l’energia, les pujades de sucre, ous, oli o farina, indispensables per a la producció, també els de transport.

Pretenen, a més, amb aquestes demandes posar en valor el sector artesà i tradicional. Aliments «saludables, sostenible, de proximitat», afig.

Sense aquestes ajudes que reclamen també per als xicotets negocis que depenen de la llum i el gas per a produir «està en risc de desaparéixer la cultura gastronòmica valenciana, tots aquests productes de fleca i pastisseria, perquè després d’aquestes fleques que tanquen no eixiran unes altres», sosté Laura.

El relleu generacional, la tendència sostinguda cap a un menys consum de pa a Espanya durant els últims anys i la competència de grans superfícies que abarateixen els seus costos amb alts volums de producció són amenaces afegides a les quals ara s’ha sumat aquesta crisi derivada de la guerra d’Ucraïna.

El sector dona ocupació a prop de 12.000 persones en la Comunitat Valenciana, en més de 1.300 establiments artesans de panaderia i pastisseria. A Espanya genera més de 190.000 ocupacions directes.

Aquesta apagada, convocat per al divendres 28 d’octubre, anirà seguit d’una altra sèrie de mesures de concentració i pressió, avisen des del Gremi.

Últimes notícies

La Fe lidera un gran projecte europeu per a aplicar la intel·ligència artificial al càncer

L’IIS La Fe de València coordinarà científicament SCOPE-AI, un dels principals projectes europeus per a validar i aplicar la intel·ligència artificial en oncologia. El programa testarà 15 solucions d’IA en huit hospitals del continent amb un pressupost de 20,6 milions d’euros.

València blinda el Museu de la Ciutat per a rebre més de 200 obres de Sorolla

L’Ajuntament de València ha destinat quasi 292.000 euros a reforçar vigilància, càmeres i detecció d’incendis al Palau del Marqués de Campo, seu del Museu de la Ciutat, davant l’arribada de més de 200 obres de Joaquín Sorolla procedents de la Hispanic Society of America.

Alacant es prepara per a construir fins a 44.900 vivendes en 25 anys

El nou Pla General Estructural d’Alacant calcula que la ciutat podrà arribar als 470.000 habitants en 25 anys i reserva sòl per a alçar fins a 44.900 vivendes noves. El document aposta també per nous barris, equipaments sanitaris i universitaris, zones verdes i connexions de transport amb Elx.

Cauen a Alacant per una trama de gossos amb orelles i rabo amputats il·legalment

La Guàrdia Civil ha detingut 14 persones i n'investiga 6 més per una xarxa que venia gossos amb orelles i rabo amputats il·legalment i documentació falsa des d'un criador d'Alacant amb activitat internacional.

La UPV revalida el títol de millor politécnica d’Espanya en la llista de Shanghái 2026

La Universitat Politècnica de València torna a destacar en la classificació de Shanghái 2026 com a única politécnica espanyola entre les 500 millors del món, mentres que Espanya situa 30 universitats en el top 1.000, sis menys que l’any anterior.

Un incendi crema un local fester de Villena sense causar ferits

Els bombers han apagat esta matinada un incendi al local de la comparsa del bando Marroquí de Villena, que ha causat danys materials però cap ferit.

Ruixats i tronades fortes este dissabte a l’interior de la Comunitat Valenciana

L’oratge ha començat este dissabte amb intervals nuvolosos i risc de ruixats i tronades fortes a l’interior, que podran avançar cap al litoral, amb temperatures màximes en descens lleuger, sobretot en la costa. Emergències manté actives diverses alertes per pluja, tempesta i calor.

Hospitalitzat un home després d’una parada cardiorrespiratòria en un incendi a Altea

Un home ha sigut traslladat a l’hospital en estat greu després de patir una parada cardiorrespiratòria en un incendi en un edifici de sis altures al carrer La Mar d’Altea.